Säsongare i Alperna

OliverAa

Aktiv medlem
Säsongare i Alperna
Tjena,
Tänkte att man kunde starta en tråd där vi samlar alla frågor som man kan tänkas ha om säsonger i Alperna, det dyker ju upp så många olika trådar. Det är såklart välkommet att bara lägga tips här tänker jag också.

Jag börjar!
Planerar säsong denna vinter i Alperna. Har fått ett par jobberbjudanden och tänker inte tråka ut er med all information, men summeringen kommer här. Ena erbjudandet är från Cervinia, och det andra från Ischgl. Båda gäller jobb i skidbutik och uthyrning. Jag har inte besökt någon av orterna så behöver lite hjälp. Ischgl betalar mer än dubbelt så mycket när allt är inräknat. D.v.s liftkort, boende, lunch, lön och så vidare.

Är det en no-brainer att välja Ischgl? Tänker på hur många andra säsongare som också åker dit, jag vill ju träffa lite folk!

Dela gärna med er av era tankar! Och ni andra säsongare får såklart ställa frågor här också, det är tanken iallafall.

Allt gott!

Säsongare i Alperna
Tja,
Rätt ny här men säsongade i vintras och planerar att göra det igen nu till vintern så tänkte haka på den här tråden!

Jag åkte med Lion Alpin till Zell am See, men känner några som var i Ischgl och några som ska dit i vinter. Har hört att det ska vara riktigt bra åkning där, speciellt eftersom St. Anton är närliggande och får de flesta besökarna verkar Ischgl vara mer orört. Borde även vara en del folk tänker jag, men vill man träffa ännu fler säsongare ligger ju inte St. Anton långt bort!

Själv är jag i vinter mest sugen på just St. Anton. Har egentligen både jobb och tillhörande personalboende, men har någon andra tips, till både boenden och jobb, får ni gärna dela med er!!

Säsongare i Alperna
Ischgl sket sig för min del. Har nu jobberbjudande från både St Anton och Sölden. St Anton erbjuder både heltid och deltid, medan det är heltid som gäller i Sölden.

Hur mycket ska man jobba egentligen. Har resonerat att jag har råd att bara köra deltid, men om alla andra kör heltid så är det klart att jag också gör det.

Någon som har input? Båda jobben är inom skiduthyrning och heltiden betalar bra på båda, medan jag får räkna med att gå back någon tusenlapp per månad om jag tar deltid.

Säsongare i Alperna
Hejsan, vilket bra initiativ med denna tråden:)

Mitt namn är Elin, jag och min bästa kompis planerar en säsong 2025/2026. Vi är rutinerade Alpern besökare men helt nya säsongare. Vårt mål är att spendera en oförglömlig säsong i Alperna och är är egentligen öppna för allt men har främst kollat på orter i Italien och Österrike. Så, nu ber vi alla här som har mer kunskap än oss att ge oss era bästa tips hehe:) Vi har inte tänkt knyta oss till något bolag utan undrar mer hur man söker jobb och boende utan att bli bunden till just ett skidbolag då vi vill kunna göra helt vår egna resa. Tusen tack på förhand, har ni några bra tips så släng gärna ut de här eller kontakta mig på någon av följande medier:

Instagram: elin.gothberg
Facebook: Elin Göthberg
Mail: elingothberg06@gmail.com

Ha det BÄST kompisar och njut av era nuvarande säsonger, vi är så avis på er, mvh:)

Säsongare i Alperna
Hejsan, vilket bra initiativ med denna tråden:)

Mitt namn är Elin, jag och min bästa kompis planerar en säsong 2025/2026. Vi är rutinerade Alpern besökare men helt nya säsongare. Vårt mål är att spendera en oförglömlig säsong i Alperna och är är egentligen öppna för allt men har främst kollat på orter i Italien och Österrike. Så, nu ber vi alla här som har mer kunskap än oss att ge oss era bästa tips hehe:) Vi har inte tänkt knyta oss till något bolag utan undrar mer hur man söker jobb och boende utan att bli bunden till just ett skidbolag då vi vill kunna göra helt vår egna resa. Tusen tack på förhand, har ni några bra tips så släng gärna ut de här eller kontakta mig på någon av följande medier:

Instagram: elin.gothberg
Facebook: Elin Göthberg
Mail: elingothberg06@gmail.com

Ha det BÄST kompisar och njut av era nuvarande säsonger, vi är så avis på er, mvh:)
Skriv en lista med alla ställen du kan tänka dig att jobba på. Sedan skriver du mail.
För min del va det inte svårare än så.
Lycka till! Det antagligen blir bra var du än hamnar.

Tillbaka
Topp