Säsongare, övrig tid?

Kovryttarn

Ny medlem
Säsongare, övrig tid?
Tjeena Freeride!

Har en fråga till er säsongare, som då har "säsongat" ett antal säsonger.

Vad gör ni n´är det inte är säsong?
Vad för jobb tar ni?
Är det samma eller liknande jobb ni tar? får ni jobbet genom kontakter eller hur funkar det för er?

Säg över en 2 års period där du börjar det första året med en säsong, vad gör ni under senvåren och sommaren fram till den andra säsongen börjar, samt efter den andra säsongen?

Varför jag frågar är för att det måste vara speciella jobb då man itne får så mycket semester varje år, och inte heller tjänsteledigt, om det nu inte är en deal från början?

Sen så har jag själv planer på att börja "säsonga" men frågor om det kommer i en annan tråd.

Men just det, hur löser ni resten av året med jobb osv?

Tack!

Säsongare, övrig tid?
Jag körde säsong mitten av dec till mitten på maj sen sommarjobb juni - sept, sen vänta på säsong igen

jobbet fick jag genom kontakter till en början och va fastanställd där innan finanskrisen så har kommit in såpass att jag garanterat har sommarjobb där om jag vill ha

Nu började jag iofs plugga istället för att dra på 3e säsongen men tror nog att detta är vanligaste

Jobbar man mycket på både vintern och sommaren så kan man ju resa någon månad på hösten för att korta ner väntan lite extra ;)

edit: några man säsongade med jobbade i norge, verkar inte vara överdrivet svårt att få jobb där :)

Senast ändrad:
Säsongare, övrig tid?
Okej det låter ju skitbra!

Är nåt så sjukt sugen på o dra iväg o åka, fast blir till nästa säsong tyvärr.
jobbar nu i vår, sommar o början på nästa vinter så får vi se sen vad som händer!

lite generell info eller tips om vad du vart med om och dina erfarenheter?

Tack!

Säsongare, övrig tid?
kontakter ;) känner chefen så kommer få komma tillbaka till samma jobb jag hade i höst efter denna säsong om jag vill :P men efter denna säsong blir de nog att försöka få jobb i norge efter sommaren, grymt mycket bättre betalt och lättare att få jobb eftersom inte många norskar vill jobba på tex. lager.

Kan vara ide att kolla med lagerjobb, dom behöver alltid arbete. På sommaren är ett hett tips att plantera, du kan tjäna grymt samtidigt som man får vara ute och får lite träning ;)

Säsongare, övrig tid?
Okej jaa det kan ju vara en fördel om man känner chefen!

sen en fråga jag också kom på, hur gör ni säsongare med boende?
hyr ni ut lägenheten ni bor i under sommaren?
Eller bor ni på temporära platser hela tiden?

Är det möjligt att ha ett fast boende (Alltså min egna lägenhet, delar med partner) och att fortfarande vara ute på äventyr?

Säsongare, övrig tid?
Ett år löste jag det med sommarjobb juni-juli, sedan hösten som lagerarbetare aug-nov. Andra året skippade jag sommarjobbet för jag ville ha ledigt. Men lagerjobb aug-nov.

Beroende på vad du vill göra när du gör säsong kan du få hjälp av företaget. Många företag är måna om att hjälpa sina anställda att hitta jobb för då är det större chans att du kommer tillbaka. Om detta inte är fallet så kolla runt med kollegor och andra på orten och se hur dom ska göra. Kanske någon som kan hooka upp dig.
Lycka till. Gör säsong, det är galet kul!

Säsongare, övrig tid?
Åker till Norge och jobbar på sommaren, delar lägenhet med min sambo där. Säger upp både jobb och lägenhet inför vintern och om man sköter sig brukar det inte vara några problem att vare sig få tillbaka jobb eller lägenhet nästa år.

Så enkelt har det vart för mig i vart fall.

Tillbaka
Topp