Säsongen som gick

karln

Ny medlem
Säsongen som gick
Jag funderar på att dra neråt alperna till vintern mellan november-april, om det nu blir någon vinter överhuvudtaget...

Så för att inte bli för besviken när jag kommer ner där så tänkte jag mentalt förbereda mig på ett worst case scenario och från vad jag hört så var denna säsongen inte bara katastrofalt dålig utan en av de sämsta i modern tid. Varför skulle det bli bättre till nästa år kan man ju fråga sig. Förmodligen blir det inte det, så hur dåligt var det egentligen?

Alla ni som var nere under säsongen någonstans i Alperna, gick det överhuvudtagt att åka i december-januari, glaciäråkning, pulka på gräs, stjärtlapp på grus, nånting? Var det någon som var i de riktigt höga delarna 3000+ meter, var det bättre där på hög höjd? St Anton som annars är sagt att vara snösäkert. Hur var det? Finns det någon anledning att överhuvudtaget se Alperna som ett alternativ den här säsongen om det blir likadant som den som gick eller är det bättre att jobba och sticka norrut till någon av de svenska/norska orterna eller rent av nordamerika även om inte terrängen är lika utmanande.

Fritt fram att förbanna sig över vädergudarna eller mig, som den pessimist jag är.

Senast ändrad:
Säsongen som gick
Du behöver nog inte oroa dej särskilt mycket faktiskt. jag var där nere i början av april och då fanns det i vilket fall snö. alla backar var givetvis inte åkbara ända ner till dalen men på vissa ställen gick det. jag läste att du funderar på alperna i december-januari och då kan det ju bli mer problem. generelt kommer snön något senare nere i alperna än vad den gör i sverige. vid denna tiden på året dec-jan så är det tydligen jäkligt kallt där nere. hursomhelst så vill jag bara säga åk ner till alperna skulle det vara så att det blir sämre och sämre för varje år så är det väl hög tid att passa på nu eller hur? hoppas jag varit till lite hjälp men som sagt åk lite senare så ska det nog lösa sej.

Säsongen som gick
tycker inte säsongen var så usel i jämförelse med säsongen 05/06 (som är det enda jag har o jämföra med, har bara gjort 2 säsonger så..)
Tignes, frankrike på 2100m hade snö hela säsongen även om det gick lite knagligt i början. Offpisten var ju inte att rekommendera i början.. o parkerna tog ett tag att få upp.. men i början nöjer man sig med att bara glida omkring o förlita sig på egna kickers istället så ingen fara.
så klart alperna är nånting att åka till.. beror ju bara på var man håller sig.. o de e väl likadant i sverige o kanada o överallt ändå så (att vissa ställen är bättre o vissa är sämre...)

Säsongen som gick
Njaa, nog är jag orolig alltid. Jag har tänkt vara iväg mellan nov-april men det vore ju katastrofalt om man inte kan åka på en hel månad.Såklart får man ju se realistiskt på det och inse att november är det rimligtvis inte mycket åkning.

Men från jul och framåt vill man ju att det ska vara en bra snöbas. 4-5 månaders åkning vill jag få ut av en säsong. Är det ingen snö i januari heller så känns ju tiden rätt bortkastad. Som jag förstår det så brukar det vara kallt dec-jan i Europa som du säger men denna säsongen var det varmt och regnade ända upp till 3000meter dec-feb.

Från november till nyår föll det 6-7meter snö i canada och även om jag hade klagomål på både snökvalitet och oinspirerande terräng så kunde man åka skidor hela vägen ner till dalen från slutet av november till början av maj varje dag. De som kom tidigare än jag lyckades få 110+ dagar i benen. Att göra en säsong utan att ha möjlighet att åka skidor är ju helt värdelöst oavsätt om det är världens bästa terräng eller inte.

Så tillbaka till min fråga var det möjligt att åka skidor i Europa under december och januari i år och var det någon kvalitet på åkningen och var i så fall kunde man åka?

För att det skall vara ok så ska man ha en snöbas som täcker stubbar och sten utan att man behöver tänka på det. 600-800 fallhöjdsmeter med offpistmöjlighet och 1000-1200 fallhöjdsmeter pist.

Säsongen som gick
hann inte se ditt svar blizzy, tydligen regnade det inte på 3000meter överallt i alperna =) När ungefär var det ordentligt med snö så att man kunde ge sig ut och prova offpistlyckan? Var det ordentligt med snöbas ner till 2100? Var var du 05/06 och hur var det då?
Sen skiftar det ju alltid från ställe till ställe och säsong till säsong.

Säsongen som gick
lät lite som att du missade mitt svar, 3min skillnad från min post på din.. o du skrev rätt långt =) hur som helst..
som komplement till det jag skrev så i november ska du nog inte hoppas på nån åkning, över huvud taget.. e'space killy (val disere o tignes) öppnar inte förens sista novermber/början december och det kan såklart skjutas upp om det inte kommit tillräckligt än.. och utan liftar är det (extremt) jobbigt att åka =)
sätt dina säsongsdatum till december - maj, åkmässigt o åk kanske ner i november ändå bara för att fixa jobb (om så önskas)..
jag började åka runt jul denna säsong som gick, funkade helt okej...

Säsongen som gick
nu hann inte jag se ditt svar haha =)
ja va på samma ställe 05/06.. så har ju sett de o kan jämföra... men högsta byn ligger på 2100, där var det snö hela tiden fram till april.. men de lägre byarna (så som val disere) på 16-1900m hade det svårare..
åker egentligen inte särskilt mycket offpist (förutom de dagar man vaknar tidigt som det råkar ha snöat 30cm på =) men runt nyår 05 och mitten av januari 06 var det tillräckligt med snö för att även jag skulle dra mig utanför pisten...
januari är den kallaste månaden där (går mot -30 på natten ibland) så då regnar det iaf inte =)

Säsongen som gick
hehe, ja så det kan bli... =) hursomhelst så november har jag som jag skrev inte räknat kunna åka något, planeringen är väl att åka ner i slutet november, eller början på december. men Åkning från mitten december / jul är väl det som man kräver. Ja det har jag ju redan skrivit,,, Ja så kan det gå när man kommer i otakt som kärringen sa när hon sket i handfat.... eller hur det nu va....

Tack för svaren i alla fall. Det verkar ju som de höga delarna i Frankrike är ok men hur är det på de andra ställena? Schweiz med Engelberg Verbier Andermatt och Österrike med Arlberg regionen? Andra ställen?

Säsongen som gick
Var i Chamonix 6.-13. Januar. Veldig lite snø, men Chamonix var faktisk et av de få stedene hvor store deler av anlegget var åpen.
Sto på ski hver dag, ganske hardt og isete for det meste - og steiner som tittet frem i mange løyper. Den ene dagen regnet det nede i dalen - det kom som snø lenger oppe, men det var veldig våt og tung snø. Jobbigt å kjøre i!
Men på dette tidspunktet var det veldig mange anlegg som ikke hadde åpnet i det hele tatt, vi fikk tross alt stått på ski. Så det gikk, men bra var det ikke.
Vi kjørte til og med litt offpiste. Den ene dagen hvor det snødde/ regnet var det faktisk ganske bra - på toppen iallefall - halveis ned til midtstasjonen gikk det jo over i regn da...

Var en dag i Courmayeur - sol og fint vær den dagen - og steinhard snø i anlegget (litt isete) (de hadde ikke fått noe av snøen som hadde kommet i Chamonix 2 dager før..) - - Ingen mulighet til offpiste her. Akkurat nok snø til å kunne kjøre overalt.

Så var jeg i Østerrike i begynnelsen av februar.
Lite snø her og. Var i "Wilder Kaiser" (stort, men bare løyper - ingen offpiste) og på Steinplatte (skal visst være offpiste muligheter her, men det var for lite snø).
Lite snø. Lite snø. Tragisk lite snø. Vi fikk stått på ski - ikke mer, ikke mindre. Isete som f...

Så var vi 4 dager i Hintertux, Østerrike.
Dette er en isbre, her har de til og med sommerskisenter.
Ligger en time lenger opp dalen fra Mayrhofen. Vi valgte Hintertux nettopp fordi det er isbre her. Og her fikk vi faktisk ganske bra forhold. Sol hver dag, 20 cm nysnø den ene natten. Toppen var bra - men på toppen er det bare t-kroker. I de nedre delene av anlegget hvor det er gondoler var det sykt mye folk (vinterferie....) - og isete.
Vi kjørte på toppen, der var det bedre forhold og ikke kø i det minste :)

Sesongoppsummering:
I tillegg til alpene har jeg vært i Hovden (sent i januar), Voss (sent i mars + påske), Hemsedal (tidlig mars) og Nesbyen (påske) i Norge.
Og forholdene var bedre alle disse stedene enn nede i alpene.
Selv om påskeforholdene var så som så med dårlig vær så var det mer snø då enn i alpene i Januar og tidlig februar.
Hovden: 20-30 cm nysnø når vi var der...
Voss: det fantastisk lørdag med nysnø og sol - søndagen var det veldig dårlig sikt og enda mer nysnø. Såg ingenting - men kjøringen var fantastisk!!! Pudder pudder pudder - - på Voss!! Her pleier det å være for vått...
Hemsedal: bra med snø, bra offpiste forhold. Fint vær to dager. Iskaldt og for mye vind de to siste dagene vi var der.

Jeg har også hørt at Åre har hatt en fantastisk sesong.

Kanskje ikke så eksotisk med skiferie hjemme - og iallefall for Norge sin del dyrere (vel, drar en charter koster det forsåvidt omtrent det samme...)- men jeg tror faktisk at en snøsikkerhetsmessig vel så gjerne kan dra på skiferie i Skandinavia!
Alpene er ikke snøsikre lengre.

Säsongen som gick
Kalle...
"men runt nyår 05 och mitten av januari 06 var det tillräckligt med snö för att även jag skulle dra mig utanför pisten..." En period på hela säsongen som var bra där ja...Erkänn att man blir nervös när man hör det! Vi som inte säsongat i alperna vet nog inte hur det kan vara....Att inte KUNNA köra offpist mer än några gånger per säsong låter som en ren jävla katastrof.
Hörde någon nämna lite om Engelberg i år...Det kom ca: 5-6 riktiga dump...Och då bra dump men seriöst....6 dump på en säsong...Ne jag pallar det inte iaf... Kräsen kanske men seriöst...
Det blir ca: 2 låååånga veckor emellan varje dump om du är där 3 månader och har sjuk tur att träffa varje dump.
Kalle, jag känner mer och mer för Revelstoke. Liftstolpar flygs med helikopter, parkeringarna är fulla av gondoler och sittliftar.

http://www.tetongravity.com/forums/showthread.php?p=1349496

Bygget är i full gång och vad det verkar så får dem igång åkning till vintern. Revelstoke får förövrigt mer än 2 ggr så mycket snö i snitt jämfört med golden/kicking. 16 meter snittar dem..
Åka till revelstoke i slutet på november och chansa och om det skiter sig dra till golden låter som planen!?

Frikadellen

Säsongen som gick
Det är nog dags att oroa sig... Men det kanske blir en bra vinter i Europa iår och en katastrofal i Kanada, ingen som vet... Tack för en utförlig jämförelse anelistra.

Detta kommer att bli den längsta sammanhängande text jag skrivit sen jag gjorde klart mitt arbete om Stalingrad i 9:an så håll i er och förbered flameandet för hur fel jag har =)

Jag är rätt mycket inne på det tänket som jag skrev i ett tidigare inlägg, att hur bra terrängen än är så kvittar det om det inte finns någon snö.

Men, hur ofta åkte vi offpist med lite kvalitet i Wh? Det var inte jättemånga gånger vi var utanför området, om man räknar Khyber så var det kanske ett 10-15-tal gånger totalt hudarna använde jag 2-3 gånger om ens det. Och bara en gång då jag verkligen behövde dem (fissile) Sen var ju åkningen inbounds ganska fluffig då och då. Och hade man haft bättre kunskaper om skidområdet så hade man åkt khyber oftare.

Tyvärr vet man ju inte var snön är förrän i efterhand. I Whistler hade vi ju tur med bästa säsongen på 20 år. Dock så gick det ju även där uppåt en månad mellan de njutbara dumpen, mycket eftersom det instabila vädret förstörde den fina snön med regn dagen efter.

Långa perioder var både du (Rydell) och jag ganska missnöjda men sen blev det riktigt bra nån vecka i slutet av säsongen. Ungefär så såg det ut i Europa med, det blev bra mot slutet av säsongen. Men med den viktiga skillnaden att Whistler hade en ordentlig snöbas att åka på hela tiden.

Efter 1 januari med ett dump på 72cm på 24h i Whistler (ganska tung nästan oskidbar snö under 1800meter dock) så räknar jag till 7-8 dump över 20cm, vissa spridda över ett par dagar med c:a 10cm om dagen. Det är ju ingen jätteskillnad mot Europa om det kom 5-6 dump förutom att vi i Kanada hade åtminstone is/slush/skare hela vägen ner till dalen hela säsongen. Storyn är ju den samma på högt belägna Europeiska orter

Skillnaden mot en vanlig säsong i WH var enligt vissa lokala källor att oftast brukar försäsongssnön försvinna i december och i januari byggs en ny bas upp. Eftersom december 2006 bara innebar mer snö och inte basen töade bort så slapp vi barmark men man kanske inte skall räkna med detta som norm för hur man antar att nästa säsong ser ut. Under Nov-Dec 2006 kom det 691cm snö. De senaste fem åren var 2001 närmast på 528cm och det normala ligger mellan 2,5-5 meter med 2004 som sämst på 211cm.

Whistler hade inte varit något vidare utan de 7,6m som kom innan 2jan. som jämförelse hade en del Europeiska höghöjdsorter i byn 25cm snö i början på december mot snittet på 40-45cm och låg lite under snittet hela säsongen fram till början av mars då det var som vanligt ungefär 150cm (i byn). Januari var en torr månad men från början av feb till början av mars byggdes basen i byn på 75cm till 150cm, det och därefter smälte det i mars och april lite snabbare än vanligt med ung. 10-15cm mindre snöbas än valigt resten av säsongen. Konstigt väder i maj och juni följde som möjliggjorde nedfarter i pudersnö på 1000+ fallhöjdsmeter i början av juli.

Värt att veta är att usa, Wyoming Utah, California som traditionellt har måååånga meter snö, 17m och liknande, (Jackson Hole, Snowbird, Alta, Mammoth...) hade väldigt dåligt med snö förra säsongen precis som Japan Europa Himalaya. Alyeska i Alaska hade inte jättedåligt kanske men under snittet. Colorado var lite tvetydig med vissa kända orter som Vail Aspen Snowmass Steamboat hade lite sämre med snö än vanligt och Breckenridge Keystone Copper och några till hade lite bättre än vanligt.

Enda stället i Världen som hade bättre/betydligt bättre än vanligt var det lilla hörn i Canadas rocky mountains som är orterna mellan Vancouver och Calgary, med undantag för de orter längst i söder i BC Fernie, Red mtn, Whitewater och några till på gränsen till usa.

Just där vi råkade befinna oss och det är klart man skall vara kräsen men vi hade exceptionell tur förra året och lyckades pricka helt rätt chansen att vi gör det igen är ganska liten och att vi gör det genom att välja samma ställe i världen som var bra förra säsongen är inget som är säkert. Dessutom verkar det att i Kicking och Revelstoke i normalfallet vara ganska vanligt att det är bra med snö uppe och sämre en bit neråt, i varje fall om man tar tgr.com-utlåtanden i beaktning.

De bilder vi fick se från kicking förra säsongen kanske inte visar den sanna bilden av kicking utan är bilden av en ort, vilken som helst, som har 178% av sin normala snömängd och då ytor som vanligtvis inte är åkbara komponerar ett snölandskap utan dess like. Ungefär som att dessa två bilderna gör mig störtsugen på att åka till stöten i sälen

https://www.freeride.se/photo/view.php?id=22215
https://www.freeride.se/photo/view.php?id=22420

Finns så mycket som vi inte kan dra slutsatser av men jag tror att man måste ha en himla tur för att komma till rätt plats vid rätt tid. Och eftersom det är en gamble vart man än sticker så tycker jag att om man stannar i Europa med en bil så har man inte investerat lika mycket som om man flugit till kanada och köpt en bil, är det inte bra i kanada vad gör man då? Är det inte bra i Europa så kan man alltid köra hem och försoka ta sig till nån annan del av europa, t.ex. något nordiskt resmål eller om det är dåligt där med skita i allt och hitta på något annat.

Det värsta som kan hända är att man bestämmer sig för att köra på europa och Kanada får sin bästa säsong sen den senaste istiden med 30+meter snö och gratis snöskotrar för alla.
Eller åt andra hållet man sitter i Kanada med ett dyrt boende, nyköpt bil, liftkort och ett flyg som går hem den 15e maj. Medan varmaste vintern på 600år gäckar en på allt vad skidåkning heter och europa får den snörikaste sen Karl den 10e bestämde sig för att knata över lilla och stora bält med sin armé.

För övrigt tror ja inte Revelstoke blir så där jättekul den här säsongen, väl värt ett besök några dagar, men med bara två gondoler som knappt tar en över trädgränsen och ingen vidare bra åtkomst av bowlerna på baksidan så känns det lite sådär för att investera en säsong med boende, bättre med kicking/golden som redan är utbyggt och dessutom har hyggligt nära till många andra ställen med bil. Men Revel kan mycket väl vara ett kanonalternativ när orten är utbyggd. Men då kommer väl folket...

Menmen vad man än väljer så blir det fel i någon ände... Finns helt enkelt inte tillräckligt snösäker och bra åkning här på jorden, man kan inte vara säker på något, och inte lita på någon förrän eftersäsongen...

Senast ändrad:
Säsongen som gick
karln sa:
Detta kommer att bli den längsta sammanhängande text jag skrivit sen jag gjorde klart mitt arbete om Stalingrad i 9:an så håll i er och förbered flameandet för hur fel jag har =)
Grymt skrivet! Mycket intressant läsning :)

karln sa:
För övrigt tror ja inte Revelstoke blir så där jättekul den här säsongen, väl värt ett besök några dagar, men med bara två gondoler som knappt tar en över trädgränsen och ingen vidare bra åtkomst av bowlerna på baksidan så känns det lite sådär för att investera en säsong med boende, bättre med kicking/golden som redan är utbyggt och dessutom har hyggligt nära till många andra ställen med bil. Men Revel kan mycket väl vara ett kanonalternativ när orten är utbyggd. Men då kommer väl folket...
Senast jag kollade fanns det totalt 4 liftar i Kicking Horse. Och Golden är ett väldigt litet samhälle... I och för sig är det ju precis som du säger relativt nära till en del andra orter, vilket inte direkt är fallet med Revelstoke.

Det känns som att det kan vara en bra idé att ta med randonne-prylar om man ska vara en hel säsong i något av dessa ställen...

karln sa:
Menmen vad man än väljer så blir det fel i någon ände... Finns helt enkelt inte tillräckligt snösäker och bra åkning här på jorden, man kan inte vara säker på något, och inte lita på någon förrän eftersäsongen...
Så sant, så sant...

Säsongen som gick
Ja du, jag sitter med samma tankegångar angående Goldens placeringsmässiga fördelar (nära till många fina områden). Men nu är ju orten inte direkt den mest livade av alla. "Fresh Meat" i all ära, men det är lite väl inrökt wannabe-cowboy-trucker över det hela. Så någonstans långt inne känner jag att det antagligen blir jobbigt att bo där en längre tid... Vid goda snöförhållanden är möjligheterna oändliga i Kicking, men är det dåligt med snö så finns det inte mycket att göra förutom att äta älg och sitta och ljuga i kapp med någon.

Sen som Peter_K säger så är väl randonee-utrustning väl värt att ha med sig på dessa mindre orter.

Säsongen som gick
karln sa:
Det är nog dags att oroa sig... Men det kanske blir en bra vinter i Europa iår och en katastrofal i Kanada, ingen som vet... Tack för en utförlig jämförelse anelistra.

Jag är rätt mycket inne på det tänket som jag skrev i ett tidigare inlägg, att hur bra terrängen än är så kvittar det om det inte finns någon snö.

Men, hur ofta åkte vi offpist med lite kvalitet i Wh? Det var inte jättemånga gånger vi var utanför området, om man räknar Khyber så var det kanske ett 10-15-tal gånger totalt hudarna använde jag 2-3 gånger om ens det. Och bara en gång då jag verkligen behövde dem (fissile) Sen var ju åkningen inbounds ganska fluffig då och då. Och hade man haft bättre kunskaper om skidområdet så hade man åkt khyber oftare.

Tyvärr vet man ju inte var snön är förrän i efterhand. I Whistler hade vi ju tur med bästa säsongen på 20 år. Dock så gick det ju även där uppåt en månad mellan de njutbara dumpen, mycket eftersom det instabila vädret förstörde den fina snön med regn dagen efter.

Långa perioder var både du (Rydell) och jag ganska missnöjda men sen blev det riktigt bra nån vecka i slutet av säsongen. Ungefär så såg det ut i Europa med, det blev bra mot slutet av säsongen. Men med den viktiga skillnaden att Whistler hade en ordentlig snöbas att åka på hela tiden.

Efter 1 januari med ett dump på 72cm på 24h i Whistler (ganska tung nästan oskidbar snö under 1800meter dock) så räknar jag till 7-8 dump över 20cm, vissa spridda över ett par dagar med c:a 10cm om dagen. Det är ju ingen jätteskillnad mot Europa om det kom 5-6 dump förutom att vi i Kanada hade åtminstone is/slush/skare hela vägen ner till dalen hela säsongen. Storyn är ju den samma på högt belägna Europeiska orter

Skillnaden mot en vanlig säsong i WH var enligt vissa lokala källor att oftast brukar försäsongssnön försvinna i december och i januari byggs en ny bas upp. Eftersom december 2006 bara innebar mer snö och inte basen töade bort så slapp vi barmark men man kanske inte skall räkna med detta som norm för hur man antar att nästa säsong ser ut. Under Nov-Dec 2006 kom det 691cm snö. De senaste fem åren var 2001 närmast på 528cm och det normala ligger mellan 2,5-5 meter med 2004 som sämst på 211cm.

Whistler hade inte varit något vidare utan de 7,6m som kom innan 2jan. som jämförelse hade en del Europeiska höghöjdsorter i byn 25cm snö i början på december mot snittet på 40-45cm och låg lite under snittet hela säsongen fram till början av mars då det var som vanligt ungefär 150cm (i byn). Januari var en torr månad men från början av feb till början av mars byggdes basen i byn på 75cm till 150cm, det och därefter smälte det i mars och april lite snabbare än vanligt med ung. 10-15cm mindre snöbas än valigt resten av säsongen. Konstigt väder i maj och juni följde som möjliggjorde nedfarter i pudersnö på 1000+ fallhöjdsmeter i början av juli.

Värt att veta är att usa, Wyoming Utah, California som traditionellt har måååånga meter snö, 17m och liknande, (Jackson Hole, Snowbird, Alta, Mammoth...) hade väldigt dåligt med snö förra säsongen precis som Japan Europa Himalaya. Alyeska i Alaska hade inte jättedåligt kanske men under snittet. Colorado var lite tvetydig med vissa kända orter som Vail Aspen Snowmass Steamboat hade lite sämre med snö än vanligt och Breckenridge Keystone Copper och några till hade lite bättre än vanligt.

Enda stället i Världen som hade bättre/betydligt bättre än vanligt var det lilla hörn i Canadas rocky mountains som är orterna mellan Vancouver och Calgary, med undantag för de orter längst i söder i BC Fernie, Red mtn, Whitewater och några till på gränsen till usa.

Just där vi råkade befinna oss och det är klart man skall vara kräsen men vi hade exceptionell tur förra året och lyckades pricka helt rätt chansen att vi gör det igen är ganska liten och att vi gör det genom att välja samma ställe i världen som var bra förra säsongen är inget som är säkert. Dessutom verkar det att i Kicking och Revelstoke i normalfallet vara ganska vanligt att det är bra med snö uppe och sämre en bit neråt, i varje fall om man tar tgr.com-utlåtanden i beaktning.

De bilder vi fick se från kicking förra säsongen kanske inte visar den sanna bilden av kicking utan är bilden av en ort, vilken som helst, som har 178% av sin normala snömängd och då ytor som vanligtvis inte är åkbara komponerar ett snölandskap utan dess like. Ungefär som att dessa två bilderna gör mig störtsugen på att åka till stöten i sälen

https://www.freeride.se/photo/view.php?id=22215
https://www.freeride.se/photo/view.php?id=22420

Finns så mycket som vi inte kan dra slutsatser av men jag tror att man måste ha en himla tur för att komma till rätt plats vid rätt tid. Och eftersom det är en gamble vart man än sticker så tycker jag att om man stannar i Europa med en bil så har man inte investerat lika mycket som om man flugit till kanada och köpt en bil, är det inte bra i kanada vad gör man då? Är det inte bra i Europa så kan man alltid köra hem och försoka ta sig till nån annan del av europa, t.ex. något nordiskt resmål eller om det är dåligt där med skita i allt och hitta på något annat.

Det värsta som kan hända är att man bestämmer sig för att köra på europa och Kanada får sin bästa säsong sen den senaste istiden med 30+meter snö och gratis snöskotrar för alla.
Eller åt andra hållet man sitter i Kanada med ett dyrt boende, nyköpt bil, liftkort och ett flyg som går hem den 15e maj. Medan varmaste vintern på 600år gäckar en på allt vad skidåkning heter och europa får den snörikaste sen Karl den 10e bestämde sig för att knata över lilla och stora bält med sin armé.

Slå upp ordet överanalytiker som kommer Karlns nyklistrade inlägg upp.

Nee allvarligt pöjker. Vi måste fan bestämma oss snart. Låsa in oss på ett rum som vi inte får läman förrän vi har enats om en ort!

Sj tror jag att precis som du sa..vi hade tur och dom andra inte. Men jag tror att kanada får oftare bra år än Alperna. Dock så tror jag även att alperna är världens bästa OP åkning om snön finns. Och det vill man ju oxå uppleva ngn gång!

Senast ändrad:
Säsongen som gick
Mr Onödiga-inlägg-som-inte-för-diskussionen-framåt slår till igen ser jag =) ooh, du redigerade i efterhand...

Men lite rätt har du kanske, jag gillar att analysera och det finns mer att ta av, jag har inte ens börjat på teorierna om att årsnederbörden är ganska konstant. Det som inte faller på sommaren kommer till vintern och vice versa. Varm och torr sommar kan betyda kall och nederbördsrik vinter, men inte alltid. Beror dessutom på placering och nu när vi håller på att vända på alla begrepp genom global uppvärmning. Så är det ännu mer saker vi inte kan förutspå och beräkna, så även en "Överanalytiker" som jag utan utbildning i meterologi får se mig besegrad och kanske bör lägga tiden på något viktigare än att försöka förutspå väder ett halvår fram i tiden. När inte ens Digniteter som John Pohlman lyckas förutspå rätt ens på en 5 dagarsprognos.

Senast ändrad:
Säsongen som gick
PNyberg
Jo, snittsnömängden på de Kanadensiska/Amerikanska orterna är helt klart större än i alperna. Så det finns mer snö att ta av, om Mammoth får halva sin snittårsmängd så är det fortfarande 8,5meter snö. Mer än någonstans i Alperna.

Men en stor anledning till att åka över atlanten är ju snömängden, om snömängden inte finns så är den anledningen borta även om det är åkbart. Och att kanada skulle vara säkrare vet jag inte riktigt var det 04/05 eller 05/06 som var kalasdålig där borta och Europa hade kanon, folk snackade om att mer snö hade aldrig skådats (därför Free Radicals Snowblind heter just snowblind?). I år åkte Usa på pumpen som jag skrev i det tidigare inlägget med dåliga snömängder. Så volatiliteten är hög nästan var du än tittar efter åkning.

Säsongen som gick
Det är just det som är det jävliga med att bestämma ort. Man vet ju inte. Man kan ju bara kolla på statistik (och inte överläsa det), och sedan hoppas på att det blir....ok :/

Säsongen som gick
På en mindre budget men med bil, välj Europa, för närheten och snön.
Obegränsad eller åtminstone stor budget och möjlighet till bil, välj Kanada för snön.

Säsongen som gick
ja du, de bilderna har jag faktiskt kollat på tidigare, ganska fantastiska må jag säga. Lite därför jag startade den här tråden. Fanns en del uppgifter som gick emot den gängse uppfattningen i alla fall jag hade, att alperna var stängda pga för lite snö...

Senast ändrad:

Senaste inläggen

Tillbaka
Topp