Det är nog dags att oroa sig... Men det kanske blir en bra vinter i Europa iår och en katastrofal i Kanada, ingen som vet... Tack för en utförlig jämförelse anelistra.
Detta kommer att bli den längsta sammanhängande text jag skrivit sen jag gjorde klart mitt arbete om Stalingrad i 9:an så håll i er och förbered flameandet för hur fel jag har =)
Jag är rätt mycket inne på det tänket som jag skrev i ett tidigare inlägg, att hur bra terrängen än är så kvittar det om det inte finns någon snö.
Men, hur ofta åkte vi offpist med lite kvalitet i Wh? Det var inte jättemånga gånger vi var utanför området, om man räknar Khyber så var det kanske ett 10-15-tal gånger totalt hudarna använde jag 2-3 gånger om ens det. Och bara en gång då jag verkligen behövde dem (fissile) Sen var ju åkningen inbounds ganska fluffig då och då. Och hade man haft bättre kunskaper om skidområdet så hade man åkt khyber oftare.
Tyvärr vet man ju inte var snön är förrän i efterhand. I Whistler hade vi ju tur med bästa säsongen på 20 år. Dock så gick det ju även där uppåt en månad mellan de njutbara dumpen, mycket eftersom det instabila vädret förstörde den fina snön med regn dagen efter.
Långa perioder var både du (Rydell) och jag ganska missnöjda men sen blev det riktigt bra nån vecka i slutet av säsongen. Ungefär så såg det ut i Europa med, det blev bra mot slutet av säsongen. Men med den viktiga skillnaden att Whistler hade en ordentlig snöbas att åka på hela tiden.
Efter 1 januari med ett dump på 72cm på 24h i Whistler (ganska tung nästan oskidbar snö under 1800meter dock) så räknar jag till 7-8 dump över 20cm, vissa spridda över ett par dagar med c:a 10cm om dagen. Det är ju ingen jätteskillnad mot Europa om det kom 5-6 dump förutom att vi i Kanada hade åtminstone is/slush/skare hela vägen ner till dalen hela säsongen. Storyn är ju den samma på högt belägna Europeiska orter
Skillnaden mot en vanlig säsong i WH var enligt vissa lokala källor att oftast brukar försäsongssnön försvinna i december och i januari byggs en ny bas upp. Eftersom december 2006 bara innebar mer snö och inte basen töade bort så slapp vi barmark men man kanske inte skall räkna med detta som norm för hur man antar att nästa säsong ser ut. Under Nov-Dec 2006 kom det 691cm snö. De senaste fem åren var 2001 närmast på 528cm och det normala ligger mellan 2,5-5 meter med 2004 som sämst på 211cm.
Whistler hade inte varit något vidare utan de 7,6m som kom innan 2jan. som jämförelse hade en del Europeiska höghöjdsorter i byn 25cm snö i början på december mot snittet på 40-45cm och låg lite under snittet hela säsongen fram till början av mars då det var som vanligt ungefär 150cm (i byn). Januari var en torr månad men från början av feb till början av mars byggdes basen i byn på 75cm till 150cm, det och därefter smälte det i mars och april lite snabbare än vanligt med ung. 10-15cm mindre snöbas än valigt resten av säsongen. Konstigt väder i maj och juni följde som möjliggjorde nedfarter i pudersnö på 1000+ fallhöjdsmeter i början av juli.
Värt att veta är att usa, Wyoming Utah, California som traditionellt har måååånga meter snö, 17m och liknande, (Jackson Hole, Snowbird, Alta, Mammoth...) hade väldigt dåligt med snö förra säsongen precis som Japan Europa Himalaya. Alyeska i Alaska hade inte jättedåligt kanske men under snittet. Colorado var lite tvetydig med vissa kända orter som Vail Aspen Snowmass Steamboat hade lite sämre med snö än vanligt och Breckenridge Keystone Copper och några till hade lite bättre än vanligt.
Enda stället i Världen som hade bättre/betydligt bättre än vanligt var det lilla hörn i Canadas rocky mountains som är orterna mellan Vancouver och Calgary, med undantag för de orter längst i söder i BC Fernie, Red mtn, Whitewater och några till på gränsen till usa.
Just där vi råkade befinna oss och det är klart man skall vara kräsen men vi hade exceptionell tur förra året och lyckades pricka helt rätt chansen att vi gör det igen är ganska liten och att vi gör det genom att välja samma ställe i världen som var bra förra säsongen är inget som är säkert. Dessutom verkar det att i Kicking och Revelstoke i normalfallet vara ganska vanligt att det är bra med snö uppe och sämre en bit neråt, i varje fall om man tar tgr.com-utlåtanden i beaktning.
De bilder vi fick se från kicking förra säsongen kanske inte visar den sanna bilden av kicking utan är bilden av en ort, vilken som helst, som har 178% av sin normala snömängd och då ytor som vanligtvis inte är åkbara komponerar ett snölandskap utan dess like. Ungefär som att dessa två bilderna gör mig störtsugen på att åka till stöten i sälen
https://www.freeride.se/photo/view.php?id=22215
https://www.freeride.se/photo/view.php?id=22420
Finns så mycket som vi inte kan dra slutsatser av men jag tror att man måste ha en himla tur för att komma till rätt plats vid rätt tid. Och eftersom det är en gamble vart man än sticker så tycker jag att om man stannar i Europa med en bil så har man inte investerat lika mycket som om man flugit till kanada och köpt en bil, är det inte bra i kanada vad gör man då? Är det inte bra i Europa så kan man alltid köra hem och försoka ta sig till nån annan del av europa, t.ex. något nordiskt resmål eller om det är dåligt där med skita i allt och hitta på något annat.
Det värsta som kan hända är att man bestämmer sig för att köra på europa och Kanada får sin bästa säsong sen den senaste istiden med 30+meter snö och gratis snöskotrar för alla.
Eller åt andra hållet man sitter i Kanada med ett dyrt boende, nyköpt bil, liftkort och ett flyg som går hem den 15e maj. Medan varmaste vintern på 600år gäckar en på allt vad skidåkning heter och europa får den snörikaste sen Karl den 10e bestämde sig för att knata över lilla och stora bält med sin armé.
För övrigt tror ja inte Revelstoke blir så där jättekul den här säsongen, väl värt ett besök några dagar, men med bara två gondoler som knappt tar en över trädgränsen och ingen vidare bra åtkomst av bowlerna på baksidan så känns det lite sådär för att investera en säsong med boende, bättre med kicking/golden som redan är utbyggt och dessutom har hyggligt nära till många andra ställen med bil. Men Revel kan mycket väl vara ett kanonalternativ när orten är utbyggd. Men då kommer väl folket...
Menmen vad man än väljer så blir det fel i någon ände... Finns helt enkelt inte tillräckligt snösäker och bra åkning här på jorden, man kan inte vara säker på något, och inte lita på någon förrän eftersäsongen...