Säsongens bindningsnyheter

Carled

Aktiv medlem
Jag tyckte det var dags för lite pryleri mitt i högsommaren så greppa tangentborden och häng med på en fantastisk resa i skidåkningens antaligen mest spännande del, bindningarna!

De nyheter jag har snappat upp är:

Rossignol
Rossignol verkar ha fått totalfnatt och gått på Salomons tankar om oharmoniska DIN-spann. Förändringar till i år är Free 150 och Free 200 XXL-bindningarna som de med stolthet kan ge till alla Markerdödare och B-Sqaud Pro 194(eller 191)-åkare.

Free 150 är en utveckling av vanliga 14-bindningen (osäker om den är kvar eller inte, förhoppningsvis är den det) och får ett nytt DIN-spann på 8-15, väldigt tajt med andra ord, och det börjar ovanligt högt för vanlig butiksbindning. Salomon 916 som jag länge tyckt varit lite för hög och "speciell" i sin dinskala ser jag nästan som ett bättre alternativ, men den återkommer jag till... 150 är eg. inte så jättekonstig, bara DIN:et som är lite "speciellt". Den kommer väl sitta som standard på nya BC:n, är det Brigade den kommer heta?

Free 200 XXL är Rossignols civil-185:a. 10-18 står det i fönstren. Det fina med denna är väl den breda skistoppern, 120mm som standard. Denna kommer tydligen som standard till nya Steeze-skidan. Och säkert också till Sqaudsen...

Det enda "dåliga" med Rossis bindningar är att de har den vanliga hälen, dvs. inte FKS-hälen, vilket är lite synd, då FKS-hälen är mycket grymmare. FKS-bindningarna kommer dock vara kvar i produktion, så de får man hålla ögonen på!

Look
Looks enda grej vad jag vet är att P18 förändras/försvinner(?) och blir till PX18, dvs. de går på Rossignols spår och tar bort den grymma hälen och sätter fast den i sidorna. Så börja lagra P18! Och sälj till mig om ni har över... Seriöst, jag vill ha ett par!

Salomon
Inga stora förändringar förrutom att 916 görs om litegrann (de kommer säkert med några nya skräpbindningar à la Z10, men vem bryr sig?). Det som är nytt är det som behövdes, dvs. en rejäl viktminskning. Material har tagits bort främst från hälen, men även tån har fått en lägre design och har berövats metall. Sen är den lite hippare med kamoflagedekoren som även kommer på SPK-pjäxan... Detta kan nog bli en riktig vinnare om den är ordentligt lättad. Som Rossignols 150, fast hela skalan är skjutet ett steg, och med Trekkermöjlighet. Sen är ju bromsarna lättare att böja, plus att de finns ända upp till 130mm om man är lat!

Marker
Duken behövs väl inte tas upp, den finns det gott om info om, men tyvärr inte om Jestern vilket är synd. Jestern verkar nämligen kombinera grymt många bra egenskaper. Låg vikt, låg placering, lågt startvärde på DIN-skalan och högt slutvärde på den samma och en bred monteringsbas.
Så om du har åkt Jestern eller har mer info får du gärna bidra med det, jag är jäkligt nyfiken!

Bilder och mer info om det jag skrivit finns här: http://www.proctorjones.com/pjonlin...VSUR7PDAQ11J9G6QWXH2KPFB6DUJ9DC7&dept_id=220&

Så vad tror ni, ogillarna ni Rossignols upptåg likt mig? Verkar Jester kunna bli andra hyllade Markerbindningen i världshistorien? Har ni andra nyheter? Vill ni sälja en P18 till mig för bra pris? Skriv, skriv, skriv!

Sådär, nu borde vi väl kunna locka fram MnO, det var ett tag sen han sågs häromkring...

Senast ändrad:
Nya 916 verkar ju kunna bli något, dock anser jag att priset är ett skämt. 5000kr i sverige för en 916. Var på väg att beställa två par S916 förra året, men en prislapp på 10 000kr för det var lite för saftigt, särskilt när jag kunde få FEM par P18 från conrad för den pengen.

Duken lär dock införskaffas så småningom. Vill dock inte betala 5000kr för den heller, och så vill jag se lite skarjärn till den först.

Bytet till PX18 kan väl förstås, möjligheten att lätt byta bromsar är ju bra. Å andra sidan så lär jag inte släppa mina P18 förrän de är sönderkörda. (sorry carl...)

5000:-, går du via Alpingaraget eller? ;-)

Men är det verkligen så lätt att byta bromsar på PX-modellerna, jag tycker det är krågligt det lilla jag har meckat...

Jag glömde en sak. S-C kommer tillhandahålla PX18, dock vet det ej priset, det kommer nog i september. De kommer inte sälja FKS-bindningar.

Ski-bilek mailade jag också men de har nog inte gått någon grundkurs i engelska så jag får nog inget svar därifrån. de har dock FKS-bindningar från 05/06... Man måste kanske stå ut med gul-svarta bindningar i vinter.

vad va dedär med att look tar bort "den grymma hälen"

jag är inte så insatt men när jag själv har ett par sånna så skulle de va kul att veta vad dom faktiskt ändrar på till i år

5000 är rek. utpris i sverige. ringde själv återförsäljaren för salomon och kollade.

Vet ej hur bökiga bromsarna är på kommande PX18. Men jag kan lova att de kommer att vara lättare än att byta än på P18!

De kommer inte tillverka en bindning med DIN på 8-18 med race-hälen, dvs. samma häl som FKS-bindningarna. Titta på FKS-bindningar och jämför. Du har nog inte P18 utan vanliga PX-bindningar om jag ser rätt på dina bilder. P och PX är helt olika. PX har samma häl som Rossignol har. P, dvs. den "gamla" konstruktionen är mycket flexiblare och rör sig mer, därför trevligare.

Oja, P18 vill man inte skruva av bromsar på, de får böjas när de sitter kvar på bindningen eller helt enkelt ignoreras om man har rejäl bredd på laggen.

jeppenator sa:
vad va dedär med att look tar bort "den grymma hälen"

jag är inte så insatt men när jag själv har ett par sånna så skulle de va kul att veta vad dom faktiskt ändrar på till i år
Look tar bort pivot-hälen med roterande bakdel. Hela skiten går alltså att vrida runt, ska vara bättre vid vissa fall. MnO får stå för doktorsavhandlingen...
Den nya hälen är längre, förmodligen tyngre och sämre. Detta gäller dock bara P15 och P18/P18 Wide. Fördelen med en icke-roterande häldel är att man kan göra olika breda bromsar och lätt byta ut dem. På P15 och P18 får man trixa lite om man ska få på dem på feta skidor.
Förändringen gäller så vitt jag vet bara Look: P15, P18, P18 wide samt Rossignol FKS 155 och FKS 185 (samma bindningar som P15 och P18). Rätta mig om jag har fel.

Ganska lätt att byta stoppers på P18. Inga problem alls....

Har ett gäng P18 i Schweiz ;)

//H

Nojlas sa:
Nya 916 verkar ju kunna bli något, dock anser jag att priset är ett skämt. 5000kr i sverige för en 916. Var på väg att beställa två par S916 förra året, men en prislapp på 10 000kr för det var lite för saftigt, särskilt när jag kunde få FEM par P18 från conrad för den pengen.

Duken lär dock införskaffas så småningom. Vill dock inte betala 5000kr för den heller, och så vill jag se lite skarjärn till den först.
916 är utan tvekan den, enligt mig, bästa bindningen som funnits så kontakta salomon sverige istället och se om de har en äldre liggandes. Duke kan säkert ta dess plats men då krävs det, som du säger, skarjärn. Har någon sett skarjärn till den.
Hasse, du kanske har lite info om det?

Snabb fråga: Vad är den stora skillnaden mellan P18 och FKS 185? Dessutom är det nån som vet vikten på P18, Px18 och FKS 185?

Det är bara färg och klistermärken som skiljer...

Varför vill du veta vikten, de är garanterat lättast av de bindningarna som har en liknande DIN.

Det är väl mest en form av onödigt vetande antar jag, var bara fundersam om hur mkt som skiljer mellan den gamla (P18) och den nya (PX18)... Ngn?

Emesco sa:
Det är väl mest en form av onödigt vetande antar jag, var bara fundersam om hur mkt som skiljer mellan den gamla (P18) och den nya (PX18)... Ngn?
Annan heelpiece som sagt. Ser ut som PX varianterna alternativ scratch varianterna. Sj håller jg med om att det är tråkigt att dom inte kommer köra lika hårt på fks modellen. Har sj ett par sånna och älskar dom. Dom kommer nog klistras på ett par hellbents senare. Kommer bli mkt skistopperböjande, alt. ny skistopper.

En inflikning för intresserade...

Ett par FKS 185 från 05/06 (guldsvarta alltså) kostar runt 1900:- med frakt ifrån Ski-Bilek. FKS 155 ligger en Carl v. Linné under i pris.

Hm...
Och för oss tokiga nissar som har hälen lös?
Någon som vet nå´t nytt förutom Rottefellas uppfinning från föregående år...!?

Gahnis sa:
Hm...
Och för oss tokiga nissar som har hälen lös?
Någon som vet nå´t nytt förutom Rottefellas uppfinning från föregående år...!?
Jag vet inte om den är ny för nästa år. Men Black diamond hade en riktigt najs Telisbind på demo i whistler. Den hade en lite spärr i fram som i nedtryckt läge gjorde bindningen till en turbindning. Funkade grymt bra tydligen och va rätt styv..krävdes att man åkte på tyckte dom som testade den.

Carled sa:
Sådär, nu borde vi väl kunna locka fram MnO, det var ett tag sen han sågs häromkring...
Jag har mycket riktigt varit i sommaride ett tag... det blir mer vind- och kitesurf än skidor på sommaren av naturliga skäl. Kommande vinter dyker det upp en hel del intressanta grejor, precis som nämns här. För egen del tycker jag att det mest intressanta är:

* Salomon är med på banan igen när det gäller konsumentbindningar.
Ända sedan 997 Equipes död i mitten på -90-talet har Salomon inte haft någon bra bindning för de åkare som inte vill ha den extra vikten och den höga DIN-skalan hos 916. Många, många är dom som åker runt med aningen för höga din bara för att 916 har varit det enda alternativet om man vill ha en stadig bindning. Av någon konstig anledning har dom ändå klarat av att behålla sitt goda rykte när det gäller konsumentbindningar. Det har väl helt enkelt tagit ett antal år innan den stora massan har kommit till insikten att den vanliga S914 inte är någon speciellt bra bindning och att bottenplattan i den konstruktionen är hämtad från nybörjarbindningar. Salomon har haft för mycket fokus på att få ner produktionskostnader genom att använda samma detaljer i så många bindningsmodeller som möjligt istället för att erbjuda en bindning med bra prestanda till dom som söker det.

Iom lanseringen av S914 Lab, där 916:s bastanta häldel kombinerades med en lätt tådel från 914, om än med en mycket bättre bottenplatta med en bredare och fastare AFD, togs ett rejält steg i rätt riktning. Den nya 914 Lab är i princip en "997 revival", fast med en bättre bottenplatta i tådelen. En riktigt bra bindning, men som vanligt finns det alltid ett men... Sido/breddjusteringen i tådelen var fortfarande samma skräp som i S810/910/912/914 och problemen med skruvar som gängar ut sig och orsakar glapp bestog. Hur den konstruktionen har kunnat överleva i ett decennium är för mig en gåta.

Nu kommer äntligen Salomon med en uppdaterad version av breddjusteringen med mer metall. Förhoppningsvis sitter den varianten i både 916 STH och 914 Lab. STH är också en stor nyhet, även om den egentligen hamnar utanför vad även ganska drivna medelviktiga åkare behöver. STH 16, som den kanske heter egentligen är dock en bindning som öppnar upp för tungviktare och riktiga hårdkörare att få en bindning med 916-prestanda utan att behöva dras med den kännbara viktökningen som 916 innebär. STH 16 är viktmässigt närmare 914 än 916 och det ser jag enbart som en positiv sak.

* Duke behöver inte nämnas säger du... men det gör jag ändå. För första gången någonsin finns det nu en bindning med turfunktion som jag kan tänka mig att äga och det är ett stort framsteg. Diamir FR och Naxo är bara för sliddrigt för mig. Nej, låt oss hoppas att Duke är startskottet på ett nytt tankesätt när det gäller friåkningsbindningar. Jag ser fram emot att alla stora bindningstillverkare kommer med en egen version. När det gäller Duke har det nu dessutom hunnits testas en del i stor skala och eventuella barnsjukdomar borde vara tillrättade till den här säsongen. Om det bara går att hitta ett par till vettigt pris så kommer jag att testa ett par sådana på något par skidor i vinter.

Look byter konstruktioner hej vilt nu för tiden. Jag kör vidare på mina favoriter FKS 155 utan att ens titta på de nya byggena får jag dessvärre erkänna.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp