Säsongsjobb hos skistar 2009/2010

N-andersson

Medlem
Tjena, Jag har funderat på att söka jobb i åre till kommande vinter.
Jag undrar vad för olika arbetsuppgifter man kan söka till och vilka förkunskapskrav dem har på olika jobb. Vilken lön brukar man få ? och hur funkar det med boende? vore även kul om det är fler som tänkt söka jobb i någon av skistars anläggningar.

och ja man kanske skulle hoppa in i en gammal tråd men det blir så sjukt rörigt då
Peace

sök i forumet så hittar du förmodligen EXAKT vad du söker för svar. finns sjukt många trådar redan..

Sök sök sök! Det är riktigt nice att jobba säsong! Var i tandådalen/hundfjället säsongen som var och har aldrig haft så kul :D

kanske...

Skiskola
liftvärd
gästservice
osvosv

lönen ligger kring 100lappen i skidskolan vet jag då.
i sälen får man som anställd boende vars hyra dras från lönen..
i åre är det lite klurigare med boende har jag hört? nån som jobbat i åre kan nog svara bättre på det..

Nice med lite svar, det vore dock ännu mer nice om ni som har vart iväg svarar tydligare på frågorna som jag ställde i början
Peace

Efter två säsonger i åre och en i hemsedal ska jag nog kunna hjälpa till lite.

Ska du jobba för skistar är nog dem största områdena:
Skidskola
Skiduthyrning (där jag jobbat)
Liftvärd
Städ/vaktmästeri
Reception

Självfallet finns lite annat smått och gott men de är nog dem största. Jag skulle faktiskt rekommendera Skistar framför någon av dem andra privata arbetsgivarna, det finns många fördelar blandannat är några av dem:

Gratis liftkort (ligger annars på drygt 4000 i åre tror jag.)
Dem fixar boende (om du vill) så du slipper tänka på det, och kostnaden dras direkt från lönen.
Du har gratisliftkort på ALLA skistars orter, om du vill prova nått annat.
Du har 10% rabatt på boende bokning på alla skistars orter. 50%rabatt(!) om du bokar mindre än 5 dagar i förväg. Det kan alltså bli ganska billigt att låta kompisar komma upp om man väntar in i det sista.
Lönen är inte kanon men det är samma på alla skidorter vågar jag nästan lova, runt 100kr i Skistar Sverige och runt 125nok i skistars norska orter.

För övrigt vill jag bara rekomendera ALLA som är sugna att göra säsong, riktigt jävla roligt är det och du träffar SÅÅÅ mycket nytt kul folk. Så släng iväg en söknad i slutet på sommaren, finns länk på skistar.com eller skistar.com/are om det nu va åre som var aktuellt.

Så ses vi kanske på skiduthyrningen nästa vinter :-)

Senast ändrad:
Kom inte in där jag ville på högskolan, så det är inte omöjligt att även jag drar mig till någon skidort:)

Vet inte riktigt vad bara, men troligen Åre, Sälen eller Hemsedal...

Hur svårt/lätt är det att få jobb?

Du får säkert jobb som diskplockare på någon restaurang om inte annat. Det är helskönt faktiskt. Man kör sitt lilla race där inne i disken. Inte sådär überbra betalt men det är värt det för man får mycket fritid och mycket åka skidor utöver det. Så man bryr sig inte så värst mycket om kosingen. Den går iaf bara till att kröka.
Annars så är det rätt svårt att säga vad man kan söka, beror helt på dina kvalifikationer.
Jag var krogshowsartist/ servitris och tog extraknäck som diskplockare när jag kände för det. Visa framfötterna och håll med måttot. "Kung på natten, Kung på dagen" så löser det sig nog skall du se ;)
Lycka till... och en sak till. Det är jättekul att ha gjort det.

Vad har skistar för krav angående skidskolan rent utbildningsmässigt?
Har man chans att få jobb med Friluftsfrämjandets steg 1?

Kul att ni är sugna på att jobba i fjällen! Jag har gjort 4 säsonger och ångrar aldrig att jag började med det. Nu jobbar jag på Idre Fjäll i Dalarna som är den största skidanläggningen utanför skistar.

Idre Fjäll letar efter bra folk till vintern så sök!
Skidskolan
Liften
ICA
Restauranger
Reception
osv.
Läs mer och ansök:
http://vinter.idrefjall.se/jobba+i+fj%e4llen__.html

För er som har som mål att åka mycket skidor. Så rekomenderar jag skidskolan där får man mest ledig tid över för att leka i parken. Annars för övrigt så rekommenderar jag absolut inte skistar då lönen är väldigt dålig och förmånerna inte så bra som dom skulle kunna vara och dåliga arbetsförutsättnignar. Tips istället åk iväg till norge o jobba i 2 månader så har du tjänat in lika ,mycket pengar som du skulle göra under hela skistar säsongen o så kan du bara njuta av livet o skidor hela vintern istället.

Overand out !

xzimmit sa:
Vad har skistar för krav angående skidskolan rent utbildningsmässigt?
Har man chans att få jobb med Friluftsfrämjandets steg 1?
Då kommer ud få läsa till kurser där som du får betala för rätt säker på att man måste ha upp till steg 3...

Vet inte vad dom säger angående frilufsfrämjandets steg 1, men i Tandådalen/Hundfjället betalar du ca 3700 för SLAO steg 1 och sen får du steg 2 gratis då dom vill ha välutbildad personal. Vill du utveckla din egna skidåkning mycket ska du absolut söka Tandådalen/Hundfjället då dom är bland dom bästa om inte bäst på internutbildningar. Mycket duktiga instruktörer och många tillfällen att åka!
<- Så här kan en dag efter jobbet se ut i Hundfjället :)

Jag har tänkt att söka jobb i sälen då jag har boende typ precis bredvid tandodalen backen... Läste en del på en annan tråd om att man var tvungen att hongla med killarna på skistar för att få jobben (LOL)... Sedan ser man ju att folk klagar på lönen osv och då undrar jag om den är bättre än i Kanada (Fernie) (8cad i timmen= 54.8 kr/h innan skatt)... Men visst man kanske får offra lite för att få bra skidåkning! =D

Jag tror att en säsong i sälen kommer att bli en barnlek efter 35- i Fernie... Dock fick man en hel del skidåkning i Fernie (1 timma lunch plus "ride breaks"). Är det så i sälen eller får man sitta vid liften hela dagen?

När man var i Canada så var det som i USA (man måste "knuffa" varje stol för att folk ska sitta ned ordäntligt (bump)...Har då aldrig sett det i sälen så det gör nog det hela "W/&)&#(Q mycket lättare än vad det var i Kanada...
Dessutom fann jag att folk sög brutalt på skidor i Canada... Antingen var de jättebra eller så ramlade de bara man ropade fram dem (är svenskar generellt bättre på att sitta i en lift eller är det bara jag som inbillar mig?)
Om det skulle vara så att de med erfarenhet tycker att jobbet i sälen är svårare och sämre än vad det är i Canada så skicka gärna och beskriv här...

På lördag gäller det grabbar och tjejer!!! Då kommer man kunna börja söka jobb hos skistar =) Önskar alla lycka till som ska söka.

Tja har försökt komma in på skistars rekryteringssida idag men går inget bra för mig, nån annan som har proplem lr nån det gått bra för?

Registrerade mig igår men väntar på bekräftelse o.s.v.. kollade nyss och nu har dom stängt ner pga tekniska fel så de lär ju bli utrett sen. Bra de iaf så man slapp skriva en ansökan som ändå kanske hamnat fel!

Många som ska söka hemsedal? Mitt första alternativ iaf

XZIMMIT

Jag har steg 1 Friluftsfrämjandets och fick jobb i Schweitz! Sök på mitt jobb :D

PS: Åre var ett minne för livet!!

Hej!
Jag ska på intevju som skidlärare i Idre fjäll i stockholm i sept =)
Hur stor chans är det att man får jobbet när mna väl varit på intervjun? Några tips för att intervjun ska bli lyckad?
Vad tycker ni som tidigare har jobbat i skidskolan i idre?
vill gärna höra både bra och dåliga saker!

har även tänkt att söka till fler ställen, troligtvis sälen, vilket av dessa ställen är bäst/roligast att jobba på?

anniispanniis sa:
Hej!
Jag ska på intevju som skidlärare i Idre fjäll i stockholm i sept =)
Hur stor chans är det att man får jobbet när mna väl varit på intervjun? Några tips för att intervjun ska bli lyckad?
Vad tycker ni som tidigare har jobbat i skidskolan i idre?
vill gärna höra både bra och dåliga saker!

har även tänkt att söka till fler ställen, troligtvis sälen, vilket av dessa ställen är bäst/roligast att jobba på?
Grattis till intervjun! Det brukar vara flera hundra sökanden så det är fint att komma på intervju till Idre. På intervjun ska du visa framfötterna och berätta varför du är duktig på att umgås med människor. En säsong i Idre kommer du inte ångra, riktigt kul!

hej
jag undrar om det är någon som har jobbat på Idre fjäll som snöläggare?
då jag sökte det iförsthand och ska på intervju den 7/9 i Stockholm.
vad som är merit att ha tex maskinvana, skotervana ?????

tack på förhand
mvh Niklas

Går det bara att söka i en Skistar-ort? Jag har precis sökt i Åre men hade tänkt söka typ Sälen och Vemdalen också men får det inte att funka? Går det inte eller??

Tack för tipset!
Någon som vet hur det är med boende i Idre? Bor man nära backen? eller behöver man ha med sig bil upp?

anniispanniis sa:
Tack för tipset!
Någon som vet hur det är med boende i Idre? Bor man nära backen? eller behöver man ha med sig bil upp?
Som jag har hört så bor man ner i byn så bil är nog inte en dum ide. men det visar sig väl.

Lycka till

Tja!

Någon som sökt jobb hos Lindvallen/Högfjället eller Tandådalen/Hundfjället som fått svar om dom gått vidare eller inte? Väntar med spänning, men har ju varit sjukt många som sökt i år så vem är dom lyckliga?

//Daniel

Jag har sökt som skidlärare på både orterna men har inte fått svar ännu.

Senast ändrad:
Jag har sökt till Experium i Lindvallen och fått svar att jag får komma på intervju! :)
Någon annan som fått svar och får komma på intervju?

De började ringa runt till de intressanta i Fredags så de är nog inte klara än. Jag fick komma intervju i Tandådalen men tackade nej då jag just nu väljer mellan Åre och Hemsedal. Några förslag?

Ni som blivit uppringda av hemsedal, var det okänt nummer som ringde er då? Hade nämligen två missade samtal från dolt nummer i fredags, och tänker om det var dom som ringde då.. Har inte fått något skriftligt svar än, varken på mejlen eller på rekryteringssidan, har ni som de ringt upp fått svar där också?

chigge sa:
De började ringa runt till de intressanta i Fredags så de är nog inte klara än. Jag fick komma intervju i Tandådalen men tackade nej då jag just nu väljer mellan Åre och Hemsedal. Några förslag?
Vad är det för nummer? För jag har nämligen ett missat samtal i fredags med riktnummer 0280.

Dock konstigt att de inte har ringt igen..

Ringde upp numret nu och det var Lindvallens skidskola så skall boka in en intervju imorgon !

Senast ändrad:
jag hoppas på att få ett svar snart där dom säger ja! antingen till lindvallen eller tandådalen! Men ja hoppas inte dom bara ringer runt jobbigt om dom ringer när jag är och jobbar för då kan jag inte svara :(

Daniel_sweden sa:
Tja!

Någon som sökt jobb hos Lindvallen/Högfjället eller Tandådalen/Hundfjället som fått svar om dom gått vidare eller inte? Väntar med spänning, men har ju varit sjukt många som sökt i år så vem är dom lyckliga?

//Daniel
Jag fick ett samtal i fredags ifrån Tandådalen/Hundfjället och blev kallad till "deras helg" mellan 18-20 sept. Jag åker egen bil dit ifrån skövde, så om någon vill sammåka så är det bara att hojta till. /Calle

Daniel_sweden sa:
Tja!

//Daniel
Har fått svar av Lindvallen/högfjället, ska upp den 17. Får se hur det ska gå till, 45 mil och knepiga tider men det löser sig väl.

Snödjup

Tillbaka
Topp