Scarpa innersko

Gunnar_G

Ny medlem
Scarpa innersko
Halloj

Jag har en Scarpa Denali XT Thermo, men jag tycker inte om innerskon. Det verkar inte ga att fa tag pa en vanlig fran scarpa.
Sa finns det andra inerskor som kan passa. Skor med mer stod an thermon. Mer stod runt ovre pjaxkanten.

Nan som har nagra tips?

Helt javla otroligt att man ska behova kopa en helt ny sko for att fa den vanliga innerskon!

Gustav

Scarpa innersko
Innerskor
Jag har själv Scarpa Denali XT med thermoinnersko.Men jag har fjolårets Thermo modell som inte salufördes i Sverige. Den innerskon är av undermålig kvalitet och blir mycket saggig efter ett tag.
Har träffat en del folk i Alperna som köper den normala skon, den säljs nämligen i bägge utföranden både med Thermo och normal innersko. Sen slänger man Scarpainnerskon och gör en Conformable termoinnersko. Ett dytr sätt att få en fungerande sko. Men vad göra inte om man vill ha en Rando doja med bra utförsegenskaper.
Jag har även provat att använda en innersko från mina gamla Salomon dojor. Det går alldeles utmärkt. Fast man missar ju den lätta vikten som ju är huvudargumentet för Thermo.
Du saknar mer stöd vid övre pjäxkanten.? Är det för att plösen framåt är onödigt styv.
Det problemet är lätt fixat, slipa av plösen eller borra ett hål en bit ner och skör upp den då blir plösen softare.
Eller byt plös med nån som har en Laser som är softare.
Det är alltid meck innan man får dojor som passar.

Scarpa innersko
Det lättaste sättet att få lite mer stöd vid den övre pjäxkanten är ju annars att på något sätt sätta dit en halvhård plastbit (helst lite mjukare än pjäxplasten) utanpå innerskon så inte innerskon viker sig över kanten. Leta upp en bättre sorterad skid- sportaffär och be dom rota runt lite bland gömmorna så kanske dom hittar något som passar.

Ett annat sätt som borde funka är att sätta dit en bit av Conformables skumgummi eller vad man nu ska kalla det, du vet sådana där blå ark med små hål i som man brukar klippa till och fästa på innerskon för att få bättre hälgrepp och likn.

Thermo-liners är ju rätt överlägsna vanliga innerdojor på så sätt att dom är bra mycket varmare och torkar snabbare, inte helt dumt att ha på ett par randopjuck. Sen är det ju rätt bra att kunna värma om innerskon om man får lite nya knölar på fossingarna eller byter skal.

Nackdelarna är ju förstås att en del Thermo-innerskor packar ut en hel del när det blir varmt och inte ger fullt samma stöd som ett par traditionella innerskor men med lite meck går det ju att fixa till.

Tillbaka
Topp