Schweiz 5-6 december

Jonas88

Ny medlem
Schweiz 5-6 december
Hej,

Jag och en kompis/kollega ska på tjänsteresa till Zürich första veckan i december. Vår plan är att först åka hem på söndagen och då kunna åka skidor fredag och lördag. Vilka områden i närheten av Zürich är lämpliga så tidigt på säsongen? Vi är mest pist-åkare och skulle kunna nöja oss med det dessa två dagar men om det finns lättillgänglig offpist är det uppskattat också.

Tacksam för alla tips!

Senast ändrad:
Schweiz 5-6 december
Jag hade siktat på Andermatt eller Engelberg. Lätta att ta sig till med tåg eller bil från Zürich, och tack vare att de har gondoler upp till runt 3000m redan öppna (Engelberg med glaciär dessutom).
Om det blir riktigt vinter strax och snöar på bra finns andra alternativ närmare Zürich, men känns lite som spekulation just nu. Många väljer att bara öppna helg så tidigt dessutom, så fredagsåkning ännu mer begränsat (kan även gälla Andermatt då, värt att kolla i förväg).

Varit i Engelberg idag, var helt ok trots lite stormbyar och dimma som kom in (och nu vräker det ner snö). Öppnat första gula "pisten" nu (opreparerad men säkrad och pistkoll).

Schweiz 5-6 december
Skulle säga Mürren, något längre från Zürich men har ni hyrbil är det värt det. Sjukt vacker by, Bättre pister än Engelber. Ni har Wengen in på knuten också vilket ökar utbudet av piståkning. Kolla in snöläget i de olika orterna när det närmar sig, boende med kort varsel löser sig alltid. Ladda ner appen Iski swiss och titta runt bland olika orter.

Schweiz 5-6 december
Kalle_Bern sa:
Jag hade siktat på Andermatt eller Engelberg. Lätta att ta sig till med tåg eller bil från Zürich, och tack vare att de har gondoler upp till runt 3000m redan öppna (Engelberg med glaciär dessutom).
Om det blir riktigt vinter strax och snöar på bra finns andra alternativ närmare Zürich, men känns lite som spekulation just nu. Många väljer att bara öppna helg så tidigt dessutom, så fredagsåkning ännu mer begränsat (kan även gälla Andermatt då, värt att kolla i förväg).

Varit i Engelberg idag, var helt ok trots lite stormbyar och dimma som kom in (och nu vräker det ner snö). Öppnat första gula "pisten" nu (opreparerad men säkrad och pistkoll).
Andermatt är inte öppet på fredagar än eller har de ändrat tiderna till dess?

Schweiz 5-6 december
Hasse_Lindborg sa:
Kalle_Bern sa:

Andermatt är inte öppet på fredagar än eller har de ändrat tiderna till dess?
Kollade precis, det är sista veckan med endast helgöppet. Hade det på känn, därför jag la en brasklapp i parentes.

@Leder: Mürren-Schilthorn är fint ja, men har underhåll just nu och öppnar inte förrän 13:e dec.

Antar att det lämnar Engelberg som enda någorlunda vettiga alternativ, Zermatt och Saas-Fee är ju rätt långt från Zürich.

Schweiz 5-6 december
Hej,

Jag tog bilen från Zurich till Engelberg förra veckan och det var en kort och smidig resa.
Jag åkte inte själv men kollegan var upp och det var helt ok. Han är en mycket van åkare.
Just nu har de stängt men skulle öppna igen nästa vecka tror jag.
Knepigt men det var en lift som behövde rejäl service tydligen.

Det var väldigt lite folk i backarna sa han och kanske lite i mjukaste laget men helt ok som sagt.

Hoppas du får skoj vart du än åker. :)

/P

Schweiz 5-6 december
Var i Davos i helgen, mycket fina förhållanden! Riktigt bra pister, ingen sten över huvud taget. Många liftar och nedfarter öppna. Årets första pudersvängar dessutom. Engelberg verkar också vara bra. Något av dessa två hade jag satsat på!

Senast ändrad:
Schweiz 5-6 december
Tack för alla tips. Det lutar nog åt Engelberg men vi avvaktar nog in i det sista för att kunna få bästa förhållanden. Davos låter ju kanon men ligger på gränsen att vara för lång restid för två dagars åkning. Dock så verkar endast glaciären vara öppen på Engelberg än så länge. Men det är ju knappa två veckor kvar så än kan mycket hända.

Schweiz 5-6 december
I helgen som gick var glaciären + en sittlift (Laubersgrat) öppen, var dock rätt mycket bruna fläckar där nere. Var helt ok åkning på toppen, men på tok för varmt och verkar fortsätta milt och torrt nu i veckan dessvärre. :(
Fortfarande chans att något händer innan 5:e så klart, håller tummarna.

Schweiz 5-6 december
Såg nu att Andermatt-Gemsstock har öppet dagligen från och med 29 november. Tidigare i tråden sades det att dem endast skulle ha helg öppet till och med helgen 6-7 december. Dem har alltså kört igång för fullt tidigare än väntat. Mer tur med snön än Engelberg? Så då är frågan vad som är bäst, Engelberg's glaciär-åkning eller Andermatt-Gemsstock?

Senast ändrad:
Schweiz 5-6 december
Jonas88 sa:
Såg nu att Andermatt-Gemsstock har öppet dagligen från och med 29 november. Tidigare i tråden sades det att dem endast skulle ha helg öppet till och med helgen 6-7 december. Dem har alltså kört igång för fullt tidigare än väntat. Mer tur med snön än Engelberg? Så då är frågan vad som är bäst, Engelberg's glaciär-åkning eller Andermatt-Gemsstock?
Stämmer att Gemsstock bestämt sig för att ha veckoöppet en vecka tidigare! Varit där i helgen, är som natt och dag med snön. Sjukt mycket bättre än Engelberg just nu! Ser tyvärr inget megadump i prognosen som skulle hinna ändra det till nästa helg heller...

Schweiz 5-6 december
Kalle_Luzern sa:
Jonas88 sa:
Stämmer att Gemsstock bestämt sig för att ha veckoöppet en vecka tidigare! Varit där i helgen, är som natt och dag med snön. Sjukt mycket bättre än Engelberg just nu! Ser tyvärr inget megadump i prognosen som skulle hinna ändra det till nästa helg heller...
Tack för denna info! Blir nog Andermatt då, lite längre tågresa men kan nog vara värt om det är så mycket bättre förhållanden där. Har du något boende att rekommendera, hostel etc? Skiduthyrning? Går det skidbuss mellan boenden och liftstation?

Senast ändrad:
Schweiz 5-6 december
Ingen riktig koll på boende osv, kör ju dit på under timmen... ;) Finns en del äldre hotel med överkommliga priser tror jag. Aurora ligger mitt emot dalstationen om du vill ha nära på morgonen. Byn så liten att man kan knalla utan problem, aldrig sett någon buss.
Finns flera sportbutiker med uthyrning längs huvudgatan, men inget jag har provat själv sen 2011...
Blir nog Andermatt nästa helg igen, kanske ses i liftkön!? :)

Schweiz 5-6 december
Kalle_Luzern sa:
Ingen riktig koll på boende osv, kör ju dit på under timmen... ;) Finns en del äldre hotel med överkommliga priser tror jag. Aurora ligger mitt emot dalstationen om du vill ha nära på morgonen. Byn så liten att man kan knalla utan problem, aldrig sett någon buss.
Finns flera sportbutiker med uthyrning längs huvudgatan, men inget jag har provat själv sen 2011...
Blir nog Andermatt nästa helg igen, kanske ses i liftkön!? :)
Det kanske vi gör! Boende är bokat och vi tar tåg till Andermatt ikväll. Hoppas på två bra dagar nu :).

Tillbaka
Topp