Scott Crusade vs Scott Mission

Christoffer1

Ny medlem
Åker på ett par Scott Mission sedan ett par år tillbaks och funderar på att skaffa ett par Crusade istället.
Är det någon som prövat båda dessa skidor och beskriva skillnaderna.
Är Crusade lika rappa och roliga som Mission?
Märker man av de bättre offpist kunskaperna som Crusade skall ha med sitt Venturibrätt?

Hej Christoffer,

Jag tycker du ska skriva ner lite mer info om dig själv. Jag har åkt en del på Crusadern och jag upplevde den som väldigt lättåkt och lekfull men absolut ingen skida man vill gasa på rejält med. Kändes lite klen och ganska liten. Berätta lite om din erfarenhet, kroppshydda o.s.v så blir det lite lättare att hjälpa dig.

Jeffa

Hej Jeffa,

Är 176 cm, väger 68 kg.
Är erfaren åkare som arbetat som skidlärare och åker offpist så länge det är tillräckligt med snö oavsett det är puder, slask eller skare. Men ibland blir det självklart en del piståkning också.
Åker ganska fart och i medelstora svängar.
Jag vet att båda skidorna är en kompromiss men så är det ju när man bara vill ha en skida.

Hej,

Jag är också intresserad av andras erfarenhet av mission vs crusade.
Jag är 187cm 82kg Telemark NTN bindning. Hyfsat telemark åkare. 4 veckor totalt på telemark och duktigt alpint åkare innan.

Jag fundera på om jag ska köpa en Crusade 10/11 179cm eller en 200euro billigare Mission 09/10 178 eller 183cm. Inte säkert om vikten.

Åka kanske 50:50 on:off piste och vill ha en kvick skidor. Är på väg att flyta till Schweiz så kommer att kunna åka en del.

Doug

Tillbaka
Topp