SCoTT vs Skidlärarlinjen i Åre

Grillo

Medlem
Tjena

Står inför ett litet dilemma, var upp i backen och skulle få ett skidintyg underskrivet (det man måste ha för att få söka till Åre) men skidläraren där tyckte att jag skulle gå SCoTT i stället för i Åre för att det är mycket bättre osv.

Nu hade skidläraren i fråga gått SCoTT och var väll därför lite parktisk kan jag tänka, därför slänger jag ut fråga här och ser om jag kan få nått bra svar.

Har spanat runt på forumet, men hittar inte nån bra jämförelse mellan de två.

Shine on // Grillo

Jag är åxå partisk eftersom jag gått SCoTT och jag har NOLL erfarenhet av Skidlärarlinjen. När jag gick SCoTT var det bra och mycket har blivit ännu bättre. Samtidigt har Skidlärarlinjen alltid haft hög status. Jag tror det är hugget som stucket. Båda utbildningarna är sjukt bra och du kommer ha jälvigt roligt vilken du än väljer.

Okey
Hennes argument var att om man går i åre så blir man bara skidlärare, inget annat, men gick man SCoTT var det lättare om man ville gå vidare till typ guide cert osv.

Skidlärarlinjen ligger i åre så där får du bättre åkning! har själv gått skidlärarlinjen och hade ett underbart år.
vad är det du vill ha ut av året?
du kan oxå maila med gammla elever på skidlararlinjen.se

Jag hade från början tänkt att bara gå i åre ett år och sen köra några säsonger som lärare och sen plugga nått (enligt den allmänna allmänheten) "seriöst" men ju mer jag funderar på det så är det nog skidåkning i nån form jag vill jobba med å SCoTT kankse är ett bättre alternativ.

Hey man!

Jag går på SCoTT och det är verkligen dope. Vi åker skidor i Vemdalen, Lindvallen, Funäs, Riksgränsen med mera. Jämförelse med Åre är att de åker i Åre, basta. Vi får mer variation i vår åkning, vi lär känna mer människor från olika system, de betalar mindre. Vi betalar själva våra resor tlll de olika ställen där vi åker skidor. Kostnaderna är överkomliga, det ska kosta som mest 400 kronor per vecka. Ett minus är att det är över två år, men tiden behövs till alla de olika kurserna vi läser. Förutom skidlärare blir vi även reseledare, guider osv. Sen blir utbildningen vad man gör den till..

Jag har vänner som läst skidlärarlinjen i åre och de tycker den var dope. Jag antar att alla som gått i Åre tycker att Åre är bäst och vice versa.

Mitt tips är att känna efter, vill du jobba med skidåkning länge, eller bara "någon säsong", vad vill du ha ut av utbildningen osv. Ifall du vill snacka med ngn från SCoTT så finns nog ganska många här på Freeride. Annars är det bara att slänga iväg ett mail till mig, eller till Andreas Larsson på SCoTT. Han finns bland mina vänner här på Freeride, heter ngt med SCoTT-utbildnigen.

Peace

Tillbaka
Topp