Scratch Sprayer BC

mpet

Ny medlem
Scratch Sprayer BC
Tänkte nu köpa mitt första par twintips... va inne på inter sport för att kolla om dom hade kvar något från förra året för utförsäljning. Då hade dom ett par Scratch Sprayer BC i 170cm längd, men jag väger ca 85 o är 188 ca... har åkt på twintips två ggr innan o då hade jag längd 170 på skidorna men detta var en smalare variant än Scratchen? priset på dessa var 3500kr istället för förra årets pris 5000... Jag är en hyffsad skidåkare som åker mer o mer offpiste o park, men är mest i pisten. Skulle denna skida duga lr kan nån rekommendera nån annan bra? Tack på förhand....

Scratch Sprayer BC
Kan du förklara på vilket sätt d blir mer stabilt? D e väl bara i höga hastigheter som d blir mer stabilt? är d inte lättare att svänga fort o så med kortare...? flers åsikter??

Scratch Sprayer BC
oj da vafan man kom in på stadiums sida på länken.. skumt.
det va nån svensk sida som sålde ut dom för 2500 kr i allafall

Senast ändrad:
Scratch Sprayer BC
Men är d en bra skida da? Lr har ni något att annat att rekomendera till en första-twintipsskida-köpare!?

Scratch Sprayer BC
det är en skitbra skida..men ajg tycker nog att du ska ha en som är längre..själv är jag 178 och jag har 177 skidor ,det tycker jag passar mig bra..och dom båda jibbar och jag och åker puder med...
men 170 är nog lite väl kort för dig.

Scratch Sprayer BC
Du måste defenetivt INTE ha skidor som är 170. på ett twintip skidor försvinner också 10cm eftersom de är både böjda fram och bak. försök hitta några i din egen höjd. pröva www.alpint.com grymt bra personal!

Scratch Sprayer BC
Du ska verkligen inte köpa en så kort skida! En längre blir stabilare i luften, ger bättre bärighet i puder och så blir skidan mycket lättare att landa med när du hoppar samt det som nämnts tidigare.

www.sportlagret.com är det som gäller annars kommer du in på stadiums sida som sagt :p

sportlagret har gryma priser, kolla där! Det verkar dyrt med 3500! Köp Ross Scratch FS för 3000 inkl bindningen scracth 140 som jag gjorde på sportlagret.

PS. dom är bra där. DS.

(hoppas jag gjorde mig förstådd, jag är trött.)

//hellberg

EDIT: http://www.sportlagret.com/Product.asp?Model=ScratchSprayerBC&Brand=Rossignol

(grattis du sparade precis 1000kr och fick lagon längd på skidorna)

Senast ändrad:
Scratch Sprayer BC
Ja jag har ju kollat lite på scratch fs oxå vad är skillnaden förutom bredden på dessa dom har ju samma jämförelse mått om man säger så... är ute efter skida som passar mig som åker mest pist men även puder o park.

Scratch Sprayer BC
Ring alpint eller maila dem. de kan säkert ge dig ett tips eller två.

Tel 08-32 32 13
info@alpint.com

Har köpt Scratch fs från dem och jag känner hur det brinner i benen nu :).

Scratch Sprayer BC
Kör på scratchen!(181cm INTE KORTARE) Tror 88kg på Sprayern kan bli för mycket med lite tryck i benen?!?! (kan vara ute och cykla)

Jag är inte expert men detta är min oerfarna åsikt

//Hellberg

Senast ändrad:
Scratch Sprayer BC
Köpte precis ett par Sprayer BC (05-06) för nån vecka sedan och valde 182cm längden. Är själv 185 cm lång och då du har en del cm över jorden bör du också satsa på ett par skidor som är närmare din längd. Tänk på att Twintippen gör att du förlorar yttligare 5-7 cm bäryta i snön då den har topp både bak och fram, mina 182:or blir som 175:er utan twintip, och det är för mig absolut kortaste laget!

Senast ändrad:
Scratch Sprayer BC
Asså du ...

Läs igenom denna - https://www.freeride.se/content/92/

Sen tipsar jag dig om att köpa 178 el. 185 ...
Med anledningen..
83kg< 170cm + åkförmåga 5 el 10cm + terräng 0 el. 5cm + twintip 2cm =
177, 182 , 187cm

surfa sedan in på conrad och beställ årets modell (som är grymt mycket bättre då dom har helt ny konstruktion vilket gör varje skida lättare med ~500g) med ungefär samma bindnigar för samma pris som på intersport... eller lägg till 700kr (frakt inräknat) och få ett par "Look PX 12 Ti Jib Wide 06/07" bindningar.

DETTA ÄR MITT ENDA TIPS! och jag tror många här kan hålla med mig ..
Samt att du får vanliga scratch och inte sprayer = bättre :)

Stick även till intersport och kolla vad det är för bindningar som ingår :D

pris med frakt från http://www.sport-conrad.de :
3520kr - Scratch BC WRS 06/07 - Marker M 11.0 Free 06/07
3800kr - Scratch BC WRS 06/07 - Rossignol Axial 2 120 Pro Silver Blue 06/07
4170kr - Scratch BC WRS 06/07 - Look PX 12 Ti Jib Wide 06/07

//Linder

ps. köp rätt längd på dom första skidorna så slipper du köpa ditt andra par nästa år ;)

Senast ändrad:
Scratch Sprayer BC
Jag är väldigt sugen på att göra som du säger linder efter att ha fått mycket större pejl på grejjerna... scratch bc wrs +look px 12 jib wide... vad kostar frakten o får man hämta upp d på posten då lr? o ska jag ha mittmonterade bindningar eller ej? får jag välja? åker mest pist o då förlorar man väl lite om d e mittmonterat?

Scratch Sprayer BC
Jag är väldigt sugen på att göra som du säger linder efter att ha fått mycket större pejl på grejjerna... scratch bc wrs +look px 12 jib wide... vad kostar frakten o får man hämta upp d på posten då lr? o ska jag ha mittmonterade bindningar eller ej? får jag välja? åker mest pist o då förlorar man väl lite om d e mittmonterat?

Scratch Sprayer BC
Om du åker mest pist skall du inte ha BC... Köp vanliga FS! Ta dem skidorna din åkstil kräver, inte dem du tycker är coolast. Om du väger 85 skall du inte ha bindningar med Din till 12, du behöver mer, typ Rossignol 140.

Scratch Sprayer BC
Men är d stor skillnad med en cm smalare när man åker offpiste? hade tänkt att köra väldigt mycket offpiste o lära mig d orgentligt...men mest pist förstås.. men hoppa blir d mest hela tiden..

räcker d inte med ett par rossignol 120 då?? rätt mycket dyrare för 140 modellen...

Scratch Sprayer BC
Du skriver att du ska åka offpist. Var? Alaska? Alperna? Åre? Sälen? Behöver du köpa lagg som är över 95 midja?? Mest pist och park? Kanska ska maxa 85 midja? Satsa på ett par Karma som är bra i pist och park men även har bredden om man ska ut och åka i svensk op med max 30 cm puder och lite vindblåst knädjupt. Ska du däremot göra säsong i alperna så ska du ju kanske satsa på ett par BC.

Scratch Sprayer BC
Jag kör på 05-06 ScratchSprayer BC, jag är 178cm, väger strax över 60kg och dom är 176cm långa. Riktigt sköna, finns verkligen inga fel med dom.

Köp!

Scratch Sprayer BC
mpet sa:
räcker d inte med ett par rossignol 120 då?? rätt mycket dyrare för 140 modellen...
Det är inte rätt mycket dyrare! Ett par BC, om du nu skall köpa sådana, med Scratch 140-bidningar kostar inte över 4400:- ink. frakt. Det är 300:- extra och då får du en säkrare bindning och en skida som är mer gångbar på andrahansmarknaden.

Scratch Sprayer BC
okej nu har jag fått så många alternativ att välja så d har blivit svårt igen...

ross bc eller ross fs eller karma...

Mycket kunniga är denna fråga till:

vilken skida passar mig bäst? Jag är 190cm 85kg o hyffsad på skidor har kommit tillbaka efter ett uppehåll då snowboard tog över men är tebax på skidor med 2veckor under bältet... kommer åka mest i nordens fjäll i år, trysil rättare sagt... kommer åka allround offpist när vädret tillåter hopp då o då när humör kommer o pist... backarna brukar vara ganska isiga...

Scratch Sprayer BC
Vikt- och längdmässigt: BC och Karma
Platsmässigt: BC och Karma
Åkstil: BC och Karma
Skidkunskap: Hmm... här brister det lite... Jag vette tusan om du skall ha skidor som BC och Karma, jag tror de blir för bökiga/hårda för en med bara två veckor den senaste tiden. Om du bara är hyffsad är inte ett par 98mm skidor bra för skidtekniken. Carvingen blir grymt lidande om du inte pallar och sladdar dig ner hela tiden. Om du dock känner att "jag tametusan ska åka skidorna på skär hur fort det än går, och jag skall fixa detta", då kommer BC eller Karma vara grymma!

Mellan Karma och BC är BC:n den bättre offpist-skidan, medans Karman är bättre i pist och park... Välj efter hur du prioriterar.

Snödjup

Tillbaka
Topp