SE HIT! Atomic C7 bra eller anus?

andy_metal

Ny medlem
Tjena,

Letar skidor och kan nada... Jag har åkt 15 år dvs 15 v sammanlagt i mitt liv. Gillar off pist o skulle vilja bli bättre. Men kör mest pist o hoppar på småhopp.
Är 191 cm lång och väger 93 kg. Skulle dessa skidor funka för mina endamål?

http://www.blocket.se/vi/25779168.htm

Tror det är ett bra pris...

Med tanke på att det kostar 900:- att hyra 1 v så tycker jag detta låter mer vettigt, då dom skidorna man hyr oftast är oslipade o kassa och typ samma längd..

Men kort skida gör väl bara att det är enklare att svänga med? Samt att det inte går så fort nerför gentemot längre?

Har läst massa trådar men kommer inte fram till vad jag ska ha ändå.. Vill inte lägga mer en 500-1000 kr..

Visst, dessa skidor har 5 år på nacken, men ser inte så sletna ut. Är det ngt speciellt jag ska tänka på innan jag köper dem? Att det inte är djupa jack i beläggningen förstår jag, men ngt med bidningen så det klarar min vikt?
Han så hade haft skidorna tidigare var 186cm lång så 5 cm kortare än mig kan ju inte göra så mkt...

Tacksam för snabba svar då jag isf ska köpa dom imorrn :)

/ Andy

Senast ändrad:
sluta titta på skidor på blocket, de som säljer dem har sämre koll än vad du har och du kan som du uttryckte det "nada"

de är för smala de har fel bindning och de är fel typ av skida för det du söker.

Läs på mkt mer, läs gamla trådar, nya trådar, LÄS , sök!

Senast ändrad:
JL76 sa:
sluta titta på skidor på blocket, de som säljer dem har sämre koll än vad du har
vart ska jag annars kolla om jag vill hitta beg och billigt. Där finns ju skidor för proffs med...
Och för 500 spänn så ser dessa bättre ut än dom jag fått när jag hyrt skidor...

andy_metal sa:
JL76 sa:
sluta titta på skidor på blocket, de som säljer dem har sämre koll än vad du har
vart ska jag annars kolla om jag vill hitta beg och billigt. Där finns ju skidor för proffs med...
hur kan du avgöra hur nåt ska se ut när du inte har koll?
Har i princip bara sett ren skit på blocket. Kolla på köp och sälj här på freeride brukar vara mkt bättre grejer till bättre priser för här finns folk med lite bättre koll. Blocket är tyvärr fullt av annonser av människor utan koll för människor utan koll.

Sen undrar jag utan att vara elak hur du lyckats åka i 15 år utan att lära dig nåt om "material"?

Senast ändrad:
JL76 sa:
andy_metal sa:
JL76 sa:
Har i princip bara sett ren skit på blocket. Kolla på köp och sälj här på freeride brukar vara mkt bättre grejer till bättre priser för här finns folk med lite bättre koll. Blocket är tyvärr fullt av annonser av människor utan koll för människor utan koll.

Sen undrar jag utan att vara elak hur du lyckats åka i 15 år utan att lära dig nåt om "material"?
håller med om det sista

Vet inte riktigt vart på blocket du kollar skidor JL76, finns hur mycket bra skidor som helst på blocket, prova att skriva tävlingsskidor eller nåt sånt ska du se, tror de som säljer dessa skidor har koll eller vad tror du?

veigas sa:
JL76 sa:
andy_metal sa:

håller med om det sista
15 v... e skåning o därav ingen skidentasiuast..
o jag e inte intresserad av materialet. jag vill kunna köra o ha skoj.. kör jag 1 v om året så e man inte så jätteintresserad att jag står o jämför o böjer skidor.mmmm denna e lite styvare och lämpar sig för aggressiv åkning osv osv ...., men vill ju klart köpa ngt som e ok... och ser ni dessa skidor som skit bara för d inte e proffs grejer?
klassifierar en god åkare typ 1 av 100 backen... o fine, en sån snubbe kanske ska köpa sig ett par skidor för 10 lax... om han ska ha nytta för sin åkning...

Atomic C7 är en enkel nybörjarskida och är säkert helt OK för den som bara har ambitionen att ta sig ned för lättare pister. Vill du köra lite hårdare är den sannolikt för vek för dig som väger över 90 kg och blir fladdrig och orolig så fort hastigheten ökar eller underlaget hårdnar. Men det beror naturligtvis på vilka ambitioner du har.

Prisvärd ... tjaa ... beror på, är du nöjd med en enkel skida är ju 400 kr inte mycket mer än vad ett dagskort kostar, så visst. Men en rekommendation är att titta på en lite nyare mer avancerad skida, du kan få en riktigt bra skida begagnad för 1 500 - 2 000 kr.

Tittade lite snabbt och hittade de här på blocket i Skåne

http://www.blocket.se/malmo/Enormt_prisvarda_Salomon_carvingskidor_25605991.htm?ca=23_11&w=0

En kompetent skida på tiden det begav sig, säljaren säger sig ha köpt dem fär 2,5 år sedan men årsmodellen är väl snarare 02-03 eller något liknande. Betydligt smalare än en nyare motsvarande skida men klart användbar. Finns nog en hyggligt prutmån på de begärda 1 500 kr, kring tusenlappen känns OK.

Läs mer https://www.freeride.se/prylar/skidor/2002/salomon/crossmax-10-pilot.html

/MM

Senast ändrad:
Tyvärr, det är inget bra pris. Jag skulle inte ens ta dom om jag fick 500:- för att förvara dom.

Som det är sagt här tidigare så är inte blocket rätt plats att söka om du inte verkligen vet vad du söker. Risken att bli lurad är överhängande och risken för överpriser är i princip 100%.

Ska du hoppa med ett par skidor och är i din storlek så bör du dessutom ha en lite kraftigare bindning. Jag skulle säga att en av de bättre 12-dinarna är absolut minimum.

Mountain_Man sa:
...
Tittade lite snabbt och hittade de här på blocket i Skåne

http://www.blocket.se/malmo/Enormt_prisvarda_Salomon_carvingskidor_25605991.htm?ca=23_11&w=0

En kompetent skida på tiden det begav sig, säljaren säger sig ha köpt dem fär 2,5 år sedan men årsmodellen är väl snarare 02-03 eller något liknande. Betydligt smalare än en nyare motsvarande skida men klart användbar. Finns nog en hyggligt prutmån på de begärda 1 500 kr, kring tusenlappen känns OK.
...
Det där är ju ett typexempel på uselheten i annonserna på blocket , missvisande rubrik (prisvärda!), svammel, "lögner" osv. Testade dem för sådär 8 år sen och de var väldigt mjuka minns jag, bindingen verkar ok, men de Pilotbindningarna går väl inte att flytta till an annan "platt" skida? De är nog bättre än C7 iaf men det är väl det mesta. Ge ett bud på 400 kr om du är intresserad.

andy metal: för att ha "nada" kunskap har du väldigt mycket åsikter och teorier, de flesta felaktiga, sen undrar jag varför du söker hjälp på ett internet forum fyllt av människor som det låter som du nästan ser ner på som nördiga skidflexare?

Det är oftast extremt svårt att hjälpa de utan koll för de ligger så långt ifrån i kunskapnivå och de förväntar sig svar på saker som "vilken är bäst" och använder termer som t ex "proffsgrejer". Med lite mer kunskap inser man hur lite man vet och hur omöjligt det blir att definiera "bra", "proffs" osv.

Vanheden77 sa:
Vet inte riktigt vart på blocket du kollar skidor JL76, finns hur mycket bra skidor som helst på blocket, prova att skriva tävlingsskidor eller nåt sånt ska du se, tror de som säljer dessa skidor har koll eller vad tror du?
Tävlingsskidor är ju helt annorlunda , det är lite som att döma bilannonserna efter rally/folkracebilannonser. Helt annan intressekrets för dem än veckoturisterna.

Jag högg bara tillbaka på dig JL76 för jag tyckte ditt sätt o uttrycka dig på var otrevligt. Men om du inte heller kan forumulera dig på ett trevligt sätt så tycker jag inte du bör skriva.

Jag är oerhört tacksam för den hjälp man får här och jag vet inte hur många timmar jag lagt ned på att kolla runt. Men sen skriver alla så olika klart, alla har ju sina kunskaper och favorit prylar... Så därför jag frågar, har man tur hittar man en eller flera goda åkare i min storlek och med lite aggressivare åkning som vet vad jag är ute efter.

Tack MM, du verkar förstå vad jag är ute efter... Läste på lite om dessa Salomon, tror faktiskt jag provat dom för ngt år sedan..
Ska ta mig en titt på dem imorrn.

Är det ngn annan som har tips på beg skidor i Skåneland så tas alla tips emot tacksamt!

/ Andy

Tillbaka
Topp