Tips på en bra pistskida liknande Atomic m2tron 9

Gurkan66

Ny medlem
Hej.

Var precis uppe i Idre och åkte lite skidor. Hyrde ett par Atomic m2tron 9, förmodligen inte någon nyare modell av skida, men ändå, tyckte de var supersköna att åka på.

Jag har åkt mycket skidor förr, tävlat i utförsåkning för ett par klubbar i Stockholm, men det var länge sen. Vad jag försöker säga är att jag trots mina 42 år är relativt grym, men skrajare.

Älskar att svänga mycket, vill ha bra grepp i pisten, även på is. Jag är 180 lång och väger 82 varav 4 kilon är överflödiga, d.v.s. ganska stark, benen är fortfarande som sten efter all barmarksträning som barn. :)

Mina frågor:
Kan någon tipsa om någon liknande skida som om möjligt är ännu bättre, det jag är ute efter är bra grepp, någonting mellan storslalom och slalom.?

Vilken längd tycker ni att jag ska ha, de jag hyrde nu sist var 164, kanske kan man ha lite längre för ännu bättre grepp eller?

Jag kan eller rättare sagt tänker försöka få tag på begagnat då jag har en stor familj, så det behöver absolut inte vara årets modell.

Förlåt om mina frågeformuleringar är luddiga, jag har inte så mycket att relatera till och mina kunskaper när det gäller skidor är lite si och så då jag har hyrt de senaste 5-6 åren.

Tacksam för alla svar.

/Gurkan66

Hej!

Den skida som ligger närmast Metron 9 är kanske Metron 10. Den är lite styvare än 9:an och har därmed både bättre kick i svängen och bättre isgrepp men är kanske något mindre förlåtande. Jag har själv en 10:a i 164 som jag är mycket nöjd med men som jag åker på mindre och mindre eftersom det blir Alperna och mycket mer offpist nu när barnen har blivit äldre och kan hänga med på det.

Jag har själv >30 års skidbakgrund (tävlade också för mycket längesedan...) och åker överallt. Jag väger ca 70 kg och i för mig är 164:an perfekt. Jag provade även 171:an som var lite för lång/styv för att jag skulle kunna trycka till den så att den bettade bra i isig kortsväng. Ska du köpa en Metron 9 ska du minst ha 171 och köper du styvare Metron-modeller så bör du ha 164:an eller 171:an.

Ev ska jag sälja mina Metron 10 av 2005-års modell (dom har i princip inte ändrats sedan dess) för en billig peng eftersom dom inte används så mycket längre. Hör av dig om det kan vara intressant.

Annars finns det massor av bra allroundskidor med fokus på pist. Titta på dom stora märkena och skidor med ca 70-75 mm under foten och ca 15 meters radie så har du något som passar bra för både korta och långa svängar i pist men som inte helt gör bort sig när det är mer snö eller slagigt. Head Surepshape Magnum, Atomic Metron, Fisher AMC, Dynastar Contact, Rossignol Zenith är alla bra skidor i den klassen. Köper du begagnat hittar du många under 2000 kr och då blir det betydligt billigare än att hyra.

Tack för bra svar. Det låter ju som att 10an 164 kanske passar mig bättre än 9an 164.

Intressant att den ev har bättre grepp på is.

Vad innebär det mer konkret att en skida är mindre förlåtande och kick är det att det biter snabbare, att svängen kommer snabbare eller att den avslutas snabbare? Knäppa frågor kanske, men jag tycker om detaljer... :)

Alltså, dagens skidor,vilken grej det är gentemot när vi var unga och tävlade. De har ju ofta test -slalom / -storslalom i pisterna numer och i Idre likaså. Där har den en lättlagd storslalombana, så skulle man nog kunna förklara den. Med dessa M9or tar jag banan hela vägen utan att det sprutar en snögnutta i princip. Det är som att accelerera sig igenom hela banan. Det enda som hindrar mig i de två sista portarna är att jag är så förbannat trött och farten så hög, så jag orkar liksom inte stå emot. Vad jag försöker säga att det är fantastiskt, dessutom är det numer enklare om man nu orkar att accelerera ut ur varje sväng.

Jag känner mig som pånyttfödd och ångrar att jag slutade min karriär när jag var som hetast, men så var det för många... :)

Måste säga att det jag saknar mest är tävlingsmomentet, skulle vilja proiva en tajt lagd slalombana i en halvbrant pist med den här typen av skidor...

Jaja, nu kom jag av mig lite, men jag blir lite lyrisk när jag tänker på hur bra det gick i vintras...

/Gurkan66

"Vad innebär det mer konkret att en skida är mindre förlåtande och kick är det att det biter snabbare, att svängen kommer snabbare eller att den avslutas snabbare? Knäppa frågor kanske, men jag tycker om detaljer... :) "

Att skidan är styvare och mindre förlåtande betyder oftast att den svarar bättre och snabbare på tryck vilket ger en livligare skida som både är stabilare och biter bättre. Det man får betala är att man inte kan slököra/sladda på samma sätt och att fel tryck på skidan eller fel balans gör att den sticker iväg och man tappar snabbare kontrollen.

Jag själv gillar att åka aktivt på skär mesta tiden och det inbjuder Metron-skidan verkligen till. Den är ju egentligen en något nedbantad och breddad slalomracer som med sina 12-13 meters radie passar bra i kortsväng. Den extra bredden och tyngden jämfört med en ren slalomskida gör att den har bättre högfartsstabilitet samt går bättre när det är stökigt och uppkört.

Nu har jag åkt på "moderna" skidor i 6 år och det var, precis som du skriver, en fröjd att gå från mina gamla 2-meters slalomspett till en modern carvingskida. Det är väl egentligen bara åkning med sladd som mina gamla skidor klarade bättre än dom nya och det ju säkert med skärningen att göra.

Skrev till dig i din RF låda, hur som helst är jag ev intresserad av dina 10or. :) Du kan maila mig på gustav@droplet.se om du vill.

Snackade med en kille som verkade ha bitarna på plats uppe på Intersport i Vällingby, verkligen trevlig kille. Han rekommenderade Fischer Race SC. Kollade på rescensioner här på FR och kände ändå att de kanske kräver lite väl mycket av en föredetting som varje år säger att inför nästa säsong ska jag träna mer... :)

Känns som att Atomic metron är ett säkrare kort för min del.

/Gurkan66

Tillbaka
Topp