Se om skidor är vallade?

Sophieee

Medlem
Se om skidor är vallade?
Hej, kan man se om skidorna är nyvallade?
Mina första egna skidor, Lämnade in nyss men varken ser eller känner någon skillnad?

Se om skidor är vallade?
Vänd på ett finger och dra nagelspetsen i en s-form längs belaget en bit. Blir det ett typ ”fettspår” av det är skidan vallad. Om det inte syns något är skidan inte vallad.

Se om skidor är vallade?
Vänd på ett finger och dra nagelspetsen i en s-form längs belaget en bit. Blir det ett typ ”fettspår” av det är skidan vallad. Om det inte syns något är skidan inte vallad.
Några fettspår kan jag inte se överhuvudtaget, fan.. trodde Intersport kunde sin grej😅

Se om skidor är vallade?
En vattendroppe kan avslöja om det är vallat eller inte. Vattnet ska lätt rinna av en nyvallad skida och inte flyta ut.

Se om skidor är vallade?

Bilagor

• 7C45A3FE-A941-4DEA-859D-771BF86918C3.jpeg
    7C45A3FE-A941-4DEA-859D-771BF86918C3.jpeg
    440.3 KB · Besök: 96
  • 498C7FCB-10A0-4D9F-885E-35560868B3C8.jpeg
    498C7FCB-10A0-4D9F-885E-35560868B3C8.jpeg
    597.8 KB · Besök: 92
  • D95DEF0D-B2BE-4E78-AABC-7AE172CF139D.jpeg
    D95DEF0D-B2BE-4E78-AABC-7AE172CF139D.jpeg
    453.1 KB · Besök: 96
  • D4794D29-9F22-4F4C-9F3D-24C1B9455398.jpeg
    D4794D29-9F22-4F4C-9F3D-24C1B9455398.jpeg
    448.9 KB · Besök: 105
Se om skidor är vallade?
Svårt att säga men jag förstår inte vad problemet är. Du har ju uppenbarligen en ganska ny och fin skida så varför köper du inte utrustning att valla själv? Då vet du garanterat att det är gjort.

Se om skidor är vallade?
Svårt att säga men jag förstår inte vad problemet är. Du har ju uppenbarligen en ganska ny och fin skida så varför köper du inte utrustning att valla själv? Då vet du garanterat att det är gjort.
Ingen aning om hur man gör detta och åker till Åre imorgon, därför det fick bli en nödlösning, lär mig gärna men hade inte tiden nu..

Se om skidor är vallade?
Ingen aning om hur man gör detta och åker till Åre imorgon, därför det fick bli en nödlösning, lär mig gärna men hade inte tiden nu..
Är de nya så brukar de åtminstone ha någon typ av valla på sig från fabrik. Kan också vara därför du inte märker någon skillnad. Du lär ju hur som märka om de är vallade när du står i backen. Om inte så har jag för mig att man har 40 % på service hos Hansons när liftkortet är löst.

Se om skidor är vallade?
Om de är nya var de vallade från fabrik, inte konstigt om du inte ser skillnad efter en omgång till. Om intersport säger att de gjort jobbet stämmer det säkert. Eller finns det anledning att tro att de ljuger?
Finns massa trådar här om att valla själv, bara att söka om du vill lära dig att fixa själv.

Se om skidor är vallade?
Om de är nya var de vallade från fabrik, inte konstigt om du inte ser skillnad efter en omgång till. Om intersport säger att de gjort jobbet stämmer det säkert. Eller finns det anledning att tro att de ljuger?
Finns massa trådar här om att valla själv, bara att söka om du vill lära dig att fixa själv.
Eftersom jag inte såg skillnad blev jag orolig, ville bara försäkra mig😅

Se om skidor är vallade?
Butiken borde ha berättat att skidorna kommer vallade från fabrik. Hoppas att du inte fått betala extra.
Känns som att skidorna var inte köpta från butiken där vallaservice gjordes.
"Hej, kan man se om skidorna är nyvallade?
Mina första egna skidor, Lämnade in nyss men varken ser eller känner någon skillnad?"

Se om skidor är vallade?
Känns som att skidorna var inte köpta från butiken där vallaservice gjordes.
"Hej, kan man se om skidorna är nyvallade?
Mina första egna skidor, Lämnade in nyss men varken ser eller känner någon skillnad?"
Det ligger något i det och problemet är ju något teoretiskt eftersom vallning nog var överflödig. Men litet mysko att det inte finns spår av någon ”extra” vallning om hon nu betalat för det. Fabriksvallningen kan ju vara mycket subtil men nog brukar man se om en skida är nyvallad från verkstad. De kan ju ha glömt det och ställt dem i ”färdig-stället” av misstag, sånt händer.

Se om skidor är vallade?
Jag håller med dig helt och hållet. Men det skulle kännas konstigt att sportaffärer här hemma skulle blåsa kunden på det viset, men man vet aldrig. Man ser och läser om mest konstiga blåsningar och dess försök nästan dagligen. Sen att man har inte fått information om fabriksvallning från säljaren av själva laggen vet jag inte något om, TS borde ha frågat dem innan någon annan vallningservice skulle bokas.

Se om skidor är vallade?
Ta ett snack med butiken om det. Telefon? "Har ni kanske av misstag glömt att valla dem? Det syns inget alls."
Om du inte berättade för dem att skidorna var nya så är det förståeligt att de inte förklarade att de nog inte behövde vallas.

Alternativt - bara åk och njut av dina nya skidor som alltså troligen är fabriksvallade. En del erfarna åkare här vallar faktiskt knappt sina skidor alls (utom möjligen skyddsvalla för sommaren) och lägger mer vikt vid underhållsslipning av kanter och ibland belagen.

Tillbaka
Topp