Fixat...krow sa:Skönt att ni verkar ha hittat på en egen stavning på president!![]()
Tar mer än gärna mot din nominering men du måste bifoga motivering samt länk till tråd med exempel.assr sa:det här var fantastiskt roligt :D
jag nominerar lee-nus till hängaround också
Jo,Jibberisch sa:Men att börja racka på att folk använder de/dem fel? Njaaaa.
Mycket välskrivet. Lite väl välskrivet tycker jag för att du ska knipa en hangaroundplats men som sagt, det är ju folket som styr så det ska bli spännande att se vad pöbeln säger.Jibberisch sa:GOS;
En får tacka får nomineringen.
Rydellarn;
Touché! =)
Jeffa;
Det finns ju så många andra som startar trådar om vilka skidor eller långa t-shirtar man ska ha, även utan mej.
millgard;
Där håller jag inte med (och det beror inte på att jag är en av de som inte riktigt har koll), utan just för att det är ett internet-forum. Jag tycker inte man skall behöva korrekturläsa ett inlägg 4 gånger innan man postar det.
Om man 2010 inte förstår att "lr" betyder "eller", så har man större problem att ta itu med. Därmed inte sagt att du inte förstår det, bör väl förtydligas också för den goda sakens skull. Men självklart bör man skriva på ett sådant sätt så att ens medskribenter pallar att läsa det man skriver. För mej personligen kommer innehållet och budskapet alltid vara viktigare än sättet det framförs på.
Men att börja racka på att folk använder de/dem fel? Njaaaa.
Du bad om det!jeffa sa:En annan rolig sak är att ingen av "the titelholders" har skrivit i tråden.
Nej DU är ett geni!Nojlas sa:Jeffa, du är ett geni. Den här tråden har potential att bli min nya lunchunderhållning. :D
I veckor har jag roat mig åt att i tysthet följa den urflippade Pricecheck-tråden där folk kastar skit på varandra för de säljer lagg för 3000 spänn som minsann inte är värda mer än 2900kr... (Bra jobbat grabbar!!!)
För att slussa över folk hit skulle man kanske ha en klickbar banner som man postar i berörd tråd?
Du bad om det!jeffa sa:En annan rolig sak är att ingen av "the titelholders" har skrivit i tråden.
Håller fortfarande inte med. Anledningen till att många missar på "de" och "dem", tror jag har att göra med att i talspråk skiljer man inte på dom båda på samma sätt. Och på internetforum skriver man oftast mer i talspråk än på många andra ställen.JL76 sa:Jo,Jibberisch sa:Men att börja racka på att folk använder de/dem fel? Njaaaa.
förstår man inte skillnaden mellan DEM förstår man inte svenska, börja byt ut "vi" mot "oss" hela tiden så får du se hur jävligt det ser ut/låter.
Jag vet. Jag ÄR ett geni.jeffa sa:Nej DU är ett geni!
Grymt att du tar trådens "titelholder"inläggsoskuld!
Håller med dig till 100%. Pricecheck-tråden stillade något mörkt begär långt inne någonstans men de absurda prissättningarna kom ju lite i skymundan. Nu kan den återfå sin forna storhet samtidigt som alla kan fortsätta kasta skit på varandra!!!
Vem faan sa att man inte kunde ha kakan och äta den???
Nja, håller inte med.Nojlas sa:Jag vet. Jag ÄR ett geni.jeffa sa:Nej DU är ett geni!
Grymt att du tar trådens "titelholder"inläggsoskuld!
Håller med dig till 100%. Pricecheck-tråden stillade något mörkt begär långt inne någonstans men de absurda prissättningarna kom ju lite i skymundan. Nu kan den återfå sin forna storhet samtidigt som alla kan fortsätta kasta skit på varandra!!!
Vem faan sa att man inte kunde ha kakan och äta den???
Anser att pricecheck-tråden har sin storhetstid just nu - den gör ju parodi på sig själv!
Hur kan du stå utan titel Felix???felix sa:Åh jo, bli inte för självkär nu.
Vissa missar kanske ibland men det är så utbrett att jag tolkar det som okunskap, de förstår inte skillnaden, de tror att talpråkets "dom" skrivs "dem" alltså skriver de alltid "dem". Stavfel stör mig inte så mycket, de gör det oftast inte svårare för mig som läsare och alla har olika lätt/svårt för stavning men att inte förstå skillnaden mellan de och dem har jag svårt att förstå (ifall man gått i skolan). Skriver men "ejänkligen" borde man inte heller få skriva på forum...Jibberisch sa:Håller fortfarande inte med. Anledningen till att många missar på "de" och "dem", tror jag har att göra med att i talspråk skiljer man inte på dom båda på samma sätt. Och på internetforum skriver man oftast mer i talspråk än på många andra ställen.JL76 sa:Jo,Jibberisch sa:Men att börja racka på att folk använder de/dem fel? Njaaaa.
förstår man inte skillnaden mellan DEM förstår man inte svenska, börja byt ut "vi" mot "oss" hela tiden så får du se hur jävligt det ser ut/låter.
...
Anmärker ni på om någon säger svenskalärare istället för svensklärare också?
Jag vet inte, har väl gått ned mig, tappat stinget... varken skidåkning eller freeride är vad det en gång var. Jag ska börja med något nytt, så långt ifrån den här världen man kan komma.jeffa sa:Hur kan du stå utan titel Felix???felix sa:Åh jo, bli inte för självkär nu.
Ofattbart!
Wikipedia sa:Semantik (av grekiska sema, \\\"tecken\\\") avser det vetenskapliga studiet av språklig betydelse eller studiet av teckensystems innebörd och tolkning.
Semantik som begrepp infördes 1897 av den franske lingvisten Michel Bréal (då som betecknande av språklig betydelseförändring), men får sin slutliga betydelse (via den amerikanske filosofen Charles Peirce resonemang kring semiotik) genom spridningen av den amerikanske filosofen Charles Morris verk (1930-tal). Morris föreslog att beskrivningen av ett teckensystem skulle omfatta de tre aspekterna: syntax, semantik och pragmatik.
Semantik sorterar under lingvistiken, men ses också som en viktig del inom filosofi, logik och i förlängningen därmed inom matematik och datavetenskap, för att beskriva och hantera strukturen hos ett system.
millgard sa:Jag tycker att de som särskriver och/eller inte kan skilja på DE och DEM och/eller skriver SMS-språk (tex lr=eller) inte platsar på något forum, ärligt talat.
Semantik utan språk är det liksom ingen mening med.
millgard sa:Skriv DOM då, för böfvelen! Det är talspråk och helt OK.
Jag vidhåller min åsikt. Det är inte för att man inte förstår, det är för att slippa dessa infantila yttringar av pur slöhet.
millgard:JL76 sa:Vissa missar kanske ibland men det är så utbrett att jag tolkar det som okunskap, de förstår inte skillnaden, de tror att talpråkets \"dom\" skrivs \"dem\" alltså skriver de alltid \"dem\". Stavfel stör mig inte så mycket, de gör det oftast inte svårare för mig som läsare och alla har olika lätt/svårt för stavning men att inte förstå skillnaden mellan de och dem har jag svårt att förstå (ifall man gått i skolan). Skriver men \"ejänkligen\" borde man inte heller få skriva på forum...
MnO skrev \"svenskalärare\" för några dagar sen och det fick han äta upp, men det var inte jag som kommenterade.
Man kanske skall vara lite ödmjuk och konstatera att bara för att man själv har lätt för språk och skrift, så kanske inte alla har det? Skall vi införa språktest på Freeride? Jag menar bara för att man inte kan simma lika bra som Lars Frölander, så kan man väl få vara med och kissa lite i poolen?millgard sa:Jag tycker att de som särskriver och/eller inte kan skilja på DE och DEM och/eller skriver SMS-språk (tex lr=eller) inte platsar på något forum, ärligt talat. .
En önskan om effektiv kommunikation? Driver du med oss? En effektiv kommunikation tar ju död på hela den här grejen!JL76 sa:Jibberisch: Talspråk är ok, så länge det är begripligt, forum är fortfarande informellt.
SMS-språk är ok till viss gräns, ifall det är "begripliga" förkortningar som lr och mkt, vilka jag även själv använder mig så ser jag inget konstigt med det. Mer avancerade former med ex. vis siffror, tycker jag går för långt och riskerar att göra det svårbegripligt för många. Allting handlar om kommunikation, effektiv sådan helst.
Och jag tror du underskattar GNU's känsla för ironi, som nyttjas fint i denna semantiktråd.jeffa sa:Jag tror du underskattar genialiteten i denna tråd.GNU sa:Jag tror den kommer att självdö, alternativt bli en självgod ironitråd för några få besserschmittar inom två dagar!jeffa sa:Enkelt sagt är poängen med denna tråd att man snabbt kan flytta ett tjaffs eller en debatt hit utan att behöva starta en ny tråd bara för det.
Tycker ni att beskrivningen av tråden är för luddig? Behöver den kompletteras?
Jag är säker på att denna tråd kommer komma till sin fulla rätt om någon dag eller två när vi börjar se den användas i andra trådar.
Så fort en tråd visar tecken på att spåra så länkar du bara till denna tråd och säger vänligt men bestämt "ta debatten här istället" och så vips så slipper du problemet med en massa ot inlägg...
Detta är absolut ingen ot tråd utan är en tråd som ständigt kommer behandla aktuella ämnen som kanske inte hör hemma i den tråd de först uppstod i.
Jag tror ironin dog på Freeride i samma ögonblick det totala förfallet startade. Det vill säga hand i hand med moderatorinförandet nån gång på stenåldern...STORPOTATEN sa:Och jag tror du underskattar GNU's känsla för ironi, som nyttjas fint för denna semantiktråd.jeffa sa:Jag tror du underskattar genialiteten i denna tråd.GNU sa:Jag tror den kommer att självdö, alternativt bli en självgod ironitråd för några få besserschmittar inom två dagar!
Så fort en tråd visar tecken på att spåra så länkar du bara till denna tråd och säger vänligt men bestämt "ta debatten här istället" och så vips så slipper du problemet med en massa ot inlägg...
Detta är absolut ingen ot tråd utan är en tråd som ständigt kommer behandla aktuella ämnen som kanske inte hör hemma i den tråd de först uppstod i.
Ja tyvärr är det nog så att ironin är lika närvarande här som hårstrån på Telly Savalas huvud. Tänk om moderatorerna hade i uppgift att sålla bort inlägg utan ironi? Då skulle det nästan vara som att vrida stora visaren bakåt en sisådär 52650 timmar.GNU sa:Jag tror ironin dog på Freeride i samma ögonblick det totala förfallet startade. Det vill säga hand i hand med moderatorinförandet nån gång på stenåldern...STORPOTATEN sa:Och jag tror du underskattar GNU's känsla för ironi, som nyttjas fint för denna semantiktråd.jeffa sa:Jag tror du underskattar genialiteten i denna tråd.
Motivera!Hippieolle sa:Vill bara inflika att jag aldrig någonsin sett ordet semantik så malplacerat och missvisande som i det här sammanhanget. Fin tråd för övrigt, men byt namn för guds skull (om inte för lingvistiken då, förstås).
Ja. Vi borde ha en moderatorgrupp som godkänner all ironi innan den postas!JL76 sa:Jarle: jag tog inte upp "de och dem" (den här gången...), och det är väl tydligt att jag tycker det är ok att helgardera sig med talspråk eftesom jag skrev att detta är informellt. Sen kanske jag är extrakänslig för jag är långt ifrån nån gammal svensklärare, men som ett exempel prova med att börja byta "vi" mot "oss" på alla ställen du ser och fråga dig själv om du tycker det känns ok? Sen är väl hela poängen men denna tråda att dra diskussionen lite för långt...
GNU: effektivt levererad ironi är roligare än bortslösad?