Semantikträsket - Om Freeride själv får välja...

Och här är jag! (Jobbar så det blir ett kort inlägg)

Men jag undrar varför du inte nominerat dig själv Jeffa? En passande titel kanske är vågmästare, big honcho eller helt enkelt The Big Kahuna?

Utter sa:
Och här är jag! (Jobbar så det blir ett kort inlägg)

Men jag undrar varför du inte nominerat dig själv Jeffa? En passande titel kanske är vågmästare, big honcho eller helt enkelt The Big Kahuna?
Att nominera sigsjälv är ju fett osoft... Men har en känsla av att en nominering kommer. Antagligen från ngn av titelhållarna.

Språkspalten i Svenska Dagbladet, som allt för få användare här läser, har ett mycket passande test. Kan du avgöra när det ska vara de respektive dem?
Det finns även en artikel som reder ut reglerna kring detta för de som inte klarar av dessa mest grundläggande saker i sitt eget modersmål.

Bruket av de/dem är inte i närheten av lika irriterande som folk som skriver:
"I dagens samhälle", eller har "vi" i en rapport (är fullt medveten om att Freeride inte är något rapportskrivande forum..men ändå. När jag ändå är inne på ämnet så skulle jag även vilja bannlysa "man"..).

tompan14 sa:
Språkspalten i Svenska Dagbladet, som allt för få användare här läser, har ett mycket passande test. Kan du avgöra när det ska vara de respektive dem?
Det finns även en artikel som reder ut reglerna kring detta för de som inte klarar av dessa mest grundläggande saker i sitt eget modersmål.
Menar du att "de" och "dem" är det mest grundläggande i det svenska språket?

Sett till grammatiken, ja. Förhållandet mellan subjekt och objekt är inget som det krävs högre studier för att greppa. Tänk tillbaka på din egen skolgång när du läste tyska, franska eller vad det nu var. Visst var det en hel del som subjekt och objekt med redan från början?

Så Lee-nus, nu är jag här för att ta upp fighten mot dig. Du trodde du kunde läxa upp mig, men ICKE sa nicke. Tråden tog en oväntad vändning och plötsligt står det lika eller med snudd på övertag från min sida.

Är promille en viss procent eller är promille bara en promille.

WHOS GOT SERVED NOW, BIIIIIATCH!

;)

felix sa:
Så Lee-nus, nu är jag här för att ta upp fighten mot dig. Du trodde du kunde läxa upp mig, men ICKE sa nicke. Tråden tog en oväntad vändning och plötsligt står det lika eller med snudd på övertag från min sida.

Är promille en viss procent eller är promille bara en promille.

WHOS GOT SERVED NOW, BIIIIIATCH!

;)
jag vänder på steken och tar tillbaka ledningen: det beror på hur man tolkar ordet "viss". det kan ju till exempel tolkas som att en promille är 0,63%, dvs en viss procent. det är ju en semantiktråd, trots allt! :)

edit: du är givetvis alltid 5,7%, liten beska med en kraftig brödton.

Senast ändrad:

@Ace_DG
Min personliga uppfattning är att det är upp till var och en att välja det språk man vill eller har förmåga att använda så länge kommunikationen fungerar. Det är inte språket, stavningen eller grammatiken som ger knorr på texten utan den saklighet, intelligens och eventuella humor som budskapet innehåller. Det är det som avgör underhållnings- och/eller informationsvärdet! Därav är det för mig totalt ointressant att diskutera de/dom/dem eller promille/procent såvida inte det görs med en betydande finess ... vilket jag inte uppfattar ovan!

Vad jag verkligen gillar är när någon öppnar för ett missförstånd och det leder till en smart och humoristisk urspårning. Jag tycker inte en sån här tråd behövs, mycker mer underhållande när en fråga om skidlängd förvandlas till en diskussion om tändvätska ... (?)!

/MM

Senast ändrad:
Har ni tänkt på det här, att trådens utgång blir oftast vad den första skriver?

Skapar det första svaret en negativ stämning mot trådskaparen är det enligt mina beräkningar ungefär 78% chans att resten av tråden kommer följa efter med påhopp.

Samma gäller om den första är positiv och eller bemöter trådskaparen med vänlighet. Då kommer mest troligt tråden bli likt en blomstrande sommaräng och stämningen mycket mycket bättre.

Grupptrycket, eller i alla fall fotavtrycken vi lämnar hos varandra är väldigt avgörande även på internetz!

Det är väldigt enkelt att gå in och manipulera vad andra människor tycker och tänker, och även vad de kommer att svara.

Eller väldigt enkelt är nog lite överdrivet sagt, det är fan en konst.

På berget gäller motoriken före retoriken. Annars är jag inte främmande för att slänga käft.

damn, har läst igenom hela tråden nu... kan inte säga annat än att det var jävligt bra underhållning!

nu gav du ju oss en större anledning till att dra igång det här! fast de kan gärna dröje en timma eller så till hockeyn e slut... HATA LÖVEN!

Håkkey? Är det, det där som känns lite inspirerat av ett amerikanskt tävlingsprogram? Har Atlas gjort mål ännu? Optimus Prime mellan stolparna? Utmanare redo! Bepansrad jätte i damasker redo!? Sumo slå i gong-gongen! Eller vänta nu...

Nej, fast å andra sidan är det inte mycket som är min grej. Relativt sett alltså.

Senast ändrad:
Jibberisch sa:
JL76 sa:
Jibberisch sa:
Men att börja racka på att folk använder de/dem fel? Njaaaa.
Jo,

förstår man inte skillnaden mellan DEM förstår man inte svenska, börja byt ut "vi" mot "oss" hela tiden så får du se hur jävligt det ser ut/låter.
Håller fortfarande inte med. Anledningen till att många missar på "de" och "dem", tror jag har att göra med att i talspråk skiljer man inte på dom båda på samma sätt. Och på internetforum skriver man oftast mer i talspråk än på många andra ställen.

Så om vi ska gå på din och millgards definition på vad som är svenska och vilka som ska få skriva hur/vart så minimerar antalet skribenter på den vida webben med typ 95%. Vilket i sej inte är fel, vilket jag kan tycka är en bra idé - men då av anledningen att folk är idioter.

Anmärker ni på om någon säger svenskalärare istället för svensklärare också?
Älskar att man mitt i ett "Svenska språket inlägg" ser en såpass fin godbit som "sej" :D

Det skrivs böcker där det används "Sej", "Mej" och "Dom" idag. Men det där luktar fradgatuggande misstag långväg. Skulle vilja hänvisa till någon sorts utstuderad ironi, men det går inte. Förbannat.

Hänvisar retroaktivt till att jag ville få fram min poäng med att talspråk är okej så länge personen man kommunicerar med förstår vad man menar.

Fan.

Edit;
Otäckt att du upptäckte det! Stort att du lyfte fram det.

Senast ändrad:
Den gode herr Jibberisch nämner ofta fiskarter i sina inlägg. Men å andra sidan så är ju inlagd fisk typiskt svenskt! ;)

Wtf?! =) Funderar och förstår inte. Funderar fortfarande.

Edit:
För helvete, Sej tillhör inte de fiskar jag trycker i mig tillvardags. Jag är väl ingen scout heller. Pluralen ställde till det för mej.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp