Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Att nominera sigsjälv är ju fett osoft... Men har en känsla av att en nominering kommer. Antagligen från ngn av titelhållarna.Utter sa:Och här är jag! (Jobbar så det blir ett kort inlägg)
Men jag undrar varför du inte nominerat dig själv Jeffa? En passande titel kanske är vågmästare, big honcho eller helt enkelt The Big Kahuna?
Menar du att "de" och "dem" är det mest grundläggande i det svenska språket?tompan14 sa:Språkspalten i Svenska Dagbladet, som allt för få användare här läser, har ett mycket passande test. Kan du avgöra när det ska vara de respektive dem?
Det finns även en artikel som reder ut reglerna kring detta för de som inte klarar av dessa mest grundläggande saker i sitt eget modersmål.
jag vänder på steken och tar tillbaka ledningen: det beror på hur man tolkar ordet "viss". det kan ju till exempel tolkas som att en promille är 0,63%, dvs en viss procent. det är ju en semantiktråd, trots allt!felix sa:Så Lee-nus, nu är jag här för att ta upp fighten mot dig. Du trodde du kunde läxa upp mig, men ICKE sa nicke. Tråden tog en oväntad vändning och plötsligt står det lika eller med snudd på övertag från min sida.
Är promille en viss procent eller är promille bara en promille.
WHOS GOT SERVED NOW, BIIIIIATCH!
![]()
Hur skulle en promille kunna vara 0,63% ?Lee-nus sa:en promille är 0,63%
Det har jag inget som helst svar på.mholm sa:Hur många promille fick jag i mig i helgen då jag åt en liter gul snö?
Jag måste ha blivit aspackad eftersom minnet sviker. Kan varken komma ihåg att jag åt gul snö eller skrev det där! ;-)Lee-nus sa:Det har jag inget som helst svar på.mholm sa:Hur många promille fick jag i mig i helgen då jag åt en liter gul snö?
Och du är herr Picasso him self.felix sa:Eller väldigt enkelt är nog lite överdrivet sagt, det är fan en konst.
+25Heinz_p sa:Och du är herr Picasso him self.felix sa:Eller väldigt enkelt är nog lite överdrivet sagt, det är fan en konst.
Älskar att man mitt i ett "Svenska språket inlägg" ser en såpass fin godbit som "sej" :DJibberisch sa:Håller fortfarande inte med. Anledningen till att många missar på "de" och "dem", tror jag har att göra med att i talspråk skiljer man inte på dom båda på samma sätt. Och på internetforum skriver man oftast mer i talspråk än på många andra ställen.JL76 sa:Jo,Jibberisch sa:Men att börja racka på att folk använder de/dem fel? Njaaaa.
förstår man inte skillnaden mellan DEM förstår man inte svenska, börja byt ut "vi" mot "oss" hela tiden så får du se hur jävligt det ser ut/låter.
Så om vi ska gå på din och millgards definition på vad som är svenska och vilka som ska få skriva hur/vart så minimerar antalet skribenter på den vida webben med typ 95%. Vilket i sej inte är fel, vilket jag kan tycka är en bra idé - men då av anledningen att folk är idioter.
Anmärker ni på om någon säger svenskalärare istället för svensklärare också?