Seth Viscious, rätt skidor för mig?

cowabunga

Ny medlem
Jag har åkt på tok för lite tidigare men har under den här säsongen bestämnt mig för att få fler dagar i backen under kommande säsonger och underar därför om Seth Viscious är rätt skidor för mig.

Har läst gott om dom här på Freeride, det enda jag är orolig över är dess pistegenskaper.
Finns dom ens där? Jag spenderar den mesta av tiden på skidor i pisten skulle jag nog vela påstå, eller har gjort iaf då jag åkte ordentlig offpist för första gången i år, parken blir det litegranna i iaf.

Pist/Offpist/Park - 60/30/10

Så åker jag ungefär och det ser ju jag själv att det ser galet ut att jag ska köpa ett par offpistskidor då men jag vill börja åka mer offpist men ändå ha möjligheten till snabb och rolig piståkning.

Är pistegenskaperna hos SV så pass dåliga att jag ska snegla på PE istället?
Och är det inte bättre att ha ett par skidor som står på sig i offpisten men är mindre smidiga i pisten hellre än ett par skidor som går bra i pisten men som inte klarar sig i offpisten?

Varför så insnöad på K2? Om du vill ha feta skidor som du kan bränna pist med kan jag varmt rekommendera både Scratch BC som jag själv kör med, eller det lite smalare och smidigare alternativet MoJo 90.

Jag har själv inte kört på SV men många upplever BC och SV väldigt lika i egenskaper, det som skiljer är att BC är lite styvare och lite bättre i pist, medans SV har lite bättre puder-egenskaper.

"Och är det inte bättre att ha ett par skidor som står på sig i offpisten men är mindre smidiga i pisten hellre än ett par skidor som går bra i pisten men som inte klarar sig i offpisten?"

Äntligen någon som har lite koll! Det är så sant som det är sagt, pist går alltid att åka så länge du har schyssta kanter men offpist är helt värdelöst med fel skidor.
Jag skulle nog hellre satsa på Seth än PE om du verkligen vill ha k2. Annars kan jag verkligen rekommendera nästa års Stökli Stormrider TT 188cm, twintip, 94mm i midjan och väldigt bra grepp i pisten. (testade den häromdan i Åre)

"Äntligen någon som har lite koll!"

Ja, det är ju det jag inte riktigt har, därför frågar jag er ^^
Har inte direkt låst mig så vid någon skida men halva priset + bindingar på Seth tyckte jag lät som en bra affär men har nu börjat fundera lite på om det här är vad jag ska ha.
Ingen aning om vad som är så bra med K2 alls faktist, har hyrt skidor tidigare och kan inte minnas att jag stått på några K2 alls, har varit Salomons rakt igenom.

Jag jagar skidor nu under säsongsrean så det blir troligen inte några 06/07 skidor, har inte dom pengarna utan vill ha ett par schyssta all-aroundskidor som inte är kassa i pudret till ett ok pris.

Jag har provat både Vicious och BC och tycker det är stor skillnad på dem. Gillar du att dra på i pisten är Vicious inte rätt skida för dig. Den fladdrar på ganska bra när man trycker till. BCn är betydligt stabilare men har en tendens att sjunka när snön blir för djup. Sen finns ju inte BCn i längre än 185. Jag tycker definitivt inte att du ska kolla på PE, utan hellre en lite hårdare skida mellan 90 och 100. Kanske Völkl Mantra lr Dynastar Legend Prorider.

Jag hade ungefär samma "problem" förra säsongen, och bestämde mig då för att köpa scratch BC av förra årets modell, alltså den med 90mm i midjan, 188cm lång. den är bra på mkt, men inte bäst på ngt. I alla fall så är jag nöjd med mitt val, då man kan carva härliga storslalomsvängar i pisten, hoppa med härliga landningar i parken och ävan komma loss i pudret, då det väl bjuds=) det var ett litet tips, dock på förra modellen av BC:n, men iaf!

Kan säga att BCn är förvånansvärt kvick i pisten för att vara såpass bred som den ändå är. Den går utmärkt att carva även i relativt branta backar.

Köp den du kommer garanterat bli nöjd med den, iaf när du vant dig vid den. tycker väl personligen att SV kan va riktigt fin skida att bli bättre som offpist åkare.

Jag är väldigt tveksam till att Seth Vicious är rätt skida för dig. Med tanke på att du åker mest pist så tror jag att du kommer att bli besviken om du har några som helst krav på att skidan skall funka i pist. Offpist funkar skidan helt OK men sticker inte ut på något vis och i pisten är den rent ut sagt dålig då den saknar isgrepp, är ganska fladdrig och inte ger någonting när man trycker på i svängarna. De som menar att denna skida är bra i pist sladdar sig antagligen utför rätt mjuka backar (händer nämnligen inte mycket när man lägger upp den på kant) eller så är det fanboys som skiter i hur skidan fungerar.

Det finns betydligt bättre alternativ så satsa hellre på en skida som funkar för den åkning du har tänkt att utöva och där du inte behöver göra avkall på vare sig det ena eller det andra speciellt mycket. Völkls Mantra är t ex en skida som funkar betydligt bättre på allt än vad SV gör, jag testade den under samma förhållanden som SV och skillnaden var markant. Helt olika upplevelser. Head i.M 88 är en skida jag hört mycket positivt om och som kan vara värd att testa. Själv åker jag på Elan M777 som funkar kanonbra både i och utanför pisten, mjuk och hård snö.

Tror lillebror till ProRider kan vara ett vettigt alternativ för dig. Den flyter bra i lössnö samtidigt som den skär riktigt fint i pisten. Den är också fartstabil och fladdrar inte så det är bara att dra på i pisten. Jag har kört på Stöckli Stormrider och de kändes tunga och inte så lekfulla jämfört med Dynastar Legend 8800.

Jag har också ett par Völkl Gottama som är en puderskida åt SV hållet. Du sladdar mer än skär med de om det är hårt i backen. Nypreppad pist funkar de ok men så fort det blir hårt sladdar du mer än skär. Helt fantastiska i lössnö tack o lov.

Jag håller till viss del med ovanstående inläggskrivare iom att inte heller jag tycker att seth vicious är rätt skida för dig. Jag tror liksom no_kharma att b2 vore en schysst skida för dig. nu så har jag inte provåkt den men om hälften av det som alla jibberkidzz säger är sant så borde det dessutom public enemy vara ett alternativ. Du är ju väldigt långt ifrån någon tungviktare utan snarare ganska nära min viktklass. Head har jag av någon anledning alddrig riktigt trivts på.

Vad jag INTE kan hålla med om är att seth vicious skulle vara en dålig skida. Jag trivs alldelles utmärkt på den. Visst är det så att den inte är ultimat i pist men så länge man har viss teknik så funkar det. För mera information läs min recension om skidan.

// Fraelsare

Jag håller med ovanstående. Seth Vicious är inte bra någonstans. Om du ska vara ärlig med dig själv så tror jag att du behöver en skida som ligger på runt 75-80mm i midja - typ Head Monster 77 eller Rossignol B2. Om du är någorlunda oerfaren åkare så kommer det ta många år innan du "växer ur" dem. Du uppger inte hur mycket du väger? - Är du en lätt åkare så kan du komma ännu billigare undan då mjukare skidor i regel är billigare (SV undantaget) än styvare.
Kom ihåg att det i regel alltid viktigare att köpa bra pjäxor än dyra skidor...

Får tacka så hemskt mycket för alla svar jag fått, jag tror ni har fått mig någonstans i rätt riktigning.

Info till senaste posten (och ni andra som orkar lägga ner tid på det här):

Längd:
189cm

Vikt:
70kg

Tänkte dock bygga på några kilon (en tio kilo till nästa säsong).
Är oerfaren i offpisten bara, i pisten sköter jag mig skitbra tycker jag själv.

välj något annat än seth vicious. eftersom du mest åker pist så bör du låta bli k2 helt och hållet pga det obefintligta isgreppet. eftersom du bor i sthlm och du större delen av tiden kommer åka i hammarbybacken/flottsbro/väsjöbacken gör du bäst i att ge fan i alla skidor med mer än 80 mm i midja.

Asså seth vicious är en park/puderskida och den är ganska bred. Du ska vara ganska erfaren park/puderåkare. Jag skulle föreslå teneaighty foil eller Scratch fs

Mindre viktigt just nu men ville bara påpeka då folk har missuppfattat (jag har skrivit galet från början) vad jag menat, jag har ÅKT enbart pistat fram tills i år då jag åkte offpist ordentligt och vill kunna göra det mer, därför som jag sneglade på Viscious. Blir nog inga sådanna nu dock.

Jag har ett par Seth vicious och de är ju grymma i pist, och allt annat också, bara att chilla på, lite klumpiga i park:S

Asså SV är ju knappast en dålig skida, snarare att det är få personer var åkstil/åkställe som den passar till... Bara så att du inte blir helt avskräckt av vad alla skriver!

Men du skriver att du åker 10% park, vill du då ha en twintip eller räcker det med en vanlig skida? Om det måste vara twintip blir det ju genast lättare att hitta en vinnare till dig...

Tykcer som dallan, karma är mer lik en pist skida i hårdhet, fördelen är att den har twintip och tåls att åka offpist med.

Efter att enbart ha åkt i pisten fram till för 2-3 år sedan köpte jag ett par Pistoler. Dom funkar kanon utanför pisterna och om det i pisterna inte är allför dåligt håller dom fint. Och Vicious ska vara bättre så jag tycker du ska gå på den. Du väger ju inte alltför mkt heller vilket gör att dom håller bra även i pisten. Men om du inte gillar tokhög fart i pisten bör du se dig om efter mindre svängradie, eller sladdsväng.

Är du en bra piståkare som du säger kommer du att tämja dom lätt och K2-skidor är lätta att lära sig åka djupsnö med men dom utvecklas även med dig en bra bit.

Blir Seth Viscious laggen iaf, mestadels för att jag inte har dom där extrapengarna som behövs för att köpa några av de andra laggen jag fått tips om då jag som sagt får SV för 4k med bindningar och alla andra jag kolla tpå går på 5k+ och att jag har nån idiotisk känsla som säger att jag kommer gilla dom, ett problem kvarstår bara...

Har nämligen bara hittat dom i längd 179cm.

Tappar jag något mer än bärigheten i offpist genom att köra på 179 lagg när jag är 189cm lång?
Och vad får jag för fördelar jämte 189orna?

Det du tappar förutom bärighet är stabilitet, en längre skida är stabilare och bärighet ger även det en viss stabilitet. Fördelen vore väl att dom blir lättare att hantera i parken och i tät skog. Men det jag skulle göra om jag var du vore att skaffa ett par 189 och frammontera dem ett par cm, genom detta tappar du lite av stabiliteten men får en mer lätthanterlig skida i parken och där du inte kan bränna på i op´n. Lite av ett mellanting! (se dock till att inte mittmontera dem)

Tillbaka
Topp