SGN Rakkar 16/17

Bandefur

Medlem
SGN Rakkar 16/17
Hej Freeride!

Har någon här testat den "nya" Rakkar, dvs. den som är 107 under fot (tidigare 115)? Jag är lite intresserad av att köra på den i vinter eller en liknade skida (1 quiver) men det är inte lätt att hitta någon relevant information om SGN skidorna.

Jag funderar även på om någon vis person har tips på vad som annars skulle kunna passa mig. 184 cm, 74 kg. Skidorna ska främst vara till för utanför pist. Det kommer att bli mycket skogskörning (björkskog), tänk Funäsfjällen. Jag är en försiktig åkare som strävar efter att bli bättre i min åkning utanför pist. Min tanke är att jag behöver någonting som är lättsvängt över stabilitet så att jag kan jobba mig förbi mina mentala spärrar och jobba på teknik. Det kommer att sitta en F12 på skidorna.

Länk till skidorna: Rakkar

Senast ändrad:
SGN Rakkar 16/17
Hei!

Basert på det du skriver vil Rakkar fungere veldig bra. Den blei i utgangspunktet utvikla for å være et allsidig alternativ for dei som kjører 50/50 i bakke og utanfor. Mjuk fleks og rocker gir god flyt, og kombinert med innsvingen gir den god manøvrerbarhet i bjørkeskog. Rakkar er et sikkert valg, men om du ønsker utelukkande å bli bedre i pudder bør du også vurdere Togga og Tunnelvisjon. Togga i pudder er veldig spesielt, og på våre skidemoer ser vi ofte at folk som tester den skia kjem tilbake med store smil rundt munnen dersom snøen er bra. VI kan med hånda på hjertet sei at du vil oppleve auke mestringsglede med denne skia grunna kombinasjonen mellom spennet, innsvingen, moderate tupper og den spenstige kjernen. Sjølvsagt, i meir krevande føre treng du litt meir kontaktflate, derav kan du med di høgd og vekt godt vurdere Tunnelvisjon. Den er meir anvendelig enn mange trur. :)

Ski er ofte snakk om kompromiss. Om eg skal prøve å være så objektiv (basert på tilbakemeldinger fra kunder) vil eg tru at Rakkar er midt i blinken. Då har du ei ski til mindre gode snødager også.

Håper dette var til hjelp. Spør oss i SGN om du lurer på noko meir.

Helsing
Tore, SGN

Snödjup

Tillbaka
Topp