Shift 13 - hälarna tjuvlöser

Sockerfarsan

Aktiv medlem
Hej, hej! Under helgen så körde jag med mina Shift-bindningar i skapligt fin lössnö i skogen och hälarna släpper vid väldigt liten belastning.

Allt ser rätt inställt ut och det känns rätt när jag klickar i. Ingen snö på sulan, AFD:n glappar inte alls, förpänningen är med pilarna mitt i fönstret och DIN är på 9 vilket brukar räcka för mig med vanliga alpinbindningar (väger 85 kg).

Tänker att lite mer förspänning och högre DIN borde hjälpa. Spontant känns det som jag behöver gå upp till runt 11 bara för att de ska sitta kvar under normal åkning vilken låter lite mastigt.

Brukar man behöva dra Shift betydligt hårdare än andra bindningar?

Mina löste ut vid oönskade tillfällen när de var ställda på DIN 13 och i överkant men inom fönstret på förspänningen. Både vid landningar i mindre drop och vid piståkning. Har i år kört 916 lab på DIN 11, känns väldigt mycket mer solida.

Hej Sockerfarsan!
DIN 9 är inte jättehögt om du väger 85kg och kör offpist, gissar att du har skidor som är hyfsat långa också?

Körde själv Shift13 på Rustler10 188cm tidigare och hade då DIN12 för att känna mig säker. DIN9 med den setupen skulle jag inte kommit långt på om det är lite tyngre snö.
Morgonvikten i kallingar är ca 90kg + gear vid åkning då.. om det inte är vår då kan man ju kasta kläderna för lite frihetskänsla! 😜

Kör idag Tyrolia Attack 14 på samma skidor inställda på DIN11.
Tycker den bindningen ger mig en annan känsla som är tryggare men det är ju en ren alpinbindning också. Mvh

Toppen, tack. Jag har Look Pivot på mina andra skidor och de är ju mycket trögare med mycket mer elasticitet. Antar att det är därför jag kommer undan med att ha dem ganska lågt spännda. De släpper bara när de ska.

Jag skruvar åt allt lite å testar. Jobbigt bara när man börjar tvivla på om man sitter fast eller inte...

Jag kör de lite tightare så den upphöjda rektangeln blir jämns med inre delen av urfräsningen. Pilarna kommer då nästan men inte riktigt på kanten av rektangeln:

IMG_1005.jpeg

AFDn kör jag enligt MnOs "höj ett steg över, sänk tills den ploppar ner och skruva då åt ett kvarts varv".

Jag kör hälen på shift 2 steg högre DIN än vanliga alpinbindningar. Tån kör jag ett steg högre. Då har dom betett sig väldigt pålitligt.

Har du udda eller ovanliga pjäxor? Vet två personer med pjäxor med mjukare sula under hälen som hade problem… långsökt men kanske värt att tänka på.

Har du udda eller ovanliga pjäxor? Vet två personer med pjäxor med mjukare sula under hälen som hade problem… långsökt men kanske värt att tänka på.
Näe, jag kör med Salomon Shift 130 så det borde funka fint. Jag har tightat till förspänningen och skruvat upp dem till 10. Ska testa i helgen å se om de sitter kvar på fötterna nu.

Tillbaka
Topp