Shift är skit, eller är det jag?

Jonny_hardcore

Aktiv medlem
Tjena mittbena,

Förra veckan spenderades i alperna åkandes på väldigt varierande snö. Åkte på allt från stenhård is, återfruset skrovel med dödskakor, vindpackat, bristande skare, mer återfruset och till sist rejält med mjukt fint puder. Under denna vecka åkte jag, som vanligt, på mina BC Atris 184 + Shift 10(tre år gamla). Denna uppsättning har jag varit väldigt nöjd med och inte haft några som helst problem med förut. Skidorna har suttit på fötterna i höga farter på alla typer av underlag men släppt ut när de ska. Men så nu denna vecka började skidorna flyga åt alla håll. Inte mindre än fyra släpp hade jag under veckan. Två av gångerna var när jag körde på sten så det är väl rimligt att bindningarna löste ut då. Men de övriga två gångerna var en gång på återfruset, i låg fart. Och en gång i djupt puder i skogen, i låg fart. Efter dessa fall har jag nu blivit orolig och litar inte längre på bindningarna. Jag startade veckan på DIN 8 men skruvade till DIN 9 halvvägs in i veckan. Men det gjorde ingen skillnad tjuvsläppen kom ändå. Är det någon annan som haft liknande problem?

Har du ställt in förspänningen samt skruvat upp tåplattan ordentligt? Har hört att de tenderar att tjuvlösa om man inte fixar detta på rätt sätt.

Jag har kört shift i några säsonger nu är supernöjd, kruxet är att man med jämna mellanrum måste kolla att tåplattan/höjaren inte sjunker ner och bildar ett litet glapp (det är de vanligaste problemet med tjuvsläpp på shiften). De är tydligen en grej som dom ska ha förbättrat på shift2 :)

Jag har kört shift i några säsonger nu är supernöjd, kruxet är att man med jämna mellanrum måste kolla att tåplattan/höjaren inte sjunker ner och bildar ett litet glapp (det är de vanligaste problemet med tjuvsläpp på shiften). De är tydligen en grej som dom ska ha förbättrat på shift2 :)
Skruvade lite. Var inte mycket som var fel på varesig AFD:n eller hälspänningen. Men vi får se. Ska lämna skidorna på reparation så ber dem kolla på't då samtidigt.

Haft problem med mina också trots många kontroller av afd och förspänning. Började med din 10 som jag har på andra bindningar men har nu maxat ut dom på 13 och trots det tjuvsläpp när det är hårt, brant och slagigt. Slog i axeln illa förra säsongen som först nu har läkt ordentligt.

Tillbaka
Topp