Sidewall Cutte

vibbe

Medlem
Sidewall Cutte
Hej! Tänkte jag skulle köpa mig en Sidewall Cutter, men det fins ett antal olika modeller och framförallt pris. Är det någon som jag bör tänka på?
Eller funkar en billig lika bra som en dyr?
Jag har kanske ca 6-7 par skidor som jag behöver slipa på, någon gång per säsong.

Sidewall Cutte
Jag kör med denna som jag tycker funkar bra. Ställbar i djupled så man kan få den att avverka sidewallen precis till kanten. ett runt och ett kvadratiskt skär.

Sidewall Cutte
Jag har en Toko Sidewall Planer Pro som funkar bra för mig, man behöver dock vara noggrann när man ställer in den. Skärets läge går att justera i höjdled i framkant och bakkant och det går också att justera i djupled (dvs 3st justerskruvar) Jag har inte avänt något annat verktyg så jag har inget att jämföra med.

Sidewall Cutte
Jag kör med den här varianten från Swix som jag tycker fungerar bra, inga konstigheter och går att ställa in så att den tar rätt.
54969_1.jpeg

Sidewall Cutte
@perka99 Vet inte om det finns någon genväg här men jag tycker det är enklast att börja med att justera lite och sedan testa innan man justerar ytterligare. Så justering lite i taget är vad jag gjort, om man har svårt att se hur skäret tar så kan man kanske dra med en svart tuschpenna först så syns det lite tydligare (beroende på färg på skidan). När man väl justerat rätt i djupled så behöver man oftast inte göra det igen.

Min variant har endast det runda skäret och det fungerar bra. Någon annan kanske vet när man borde ha ett kvadratiskt skär?

Snödjup

Tillbaka
Topp