Sir Francis VS Prophet 115!

KaptenL

Ny medlem
Nu är det så att jag äntligen kunnat limitera min sökning här på forumet till bara två lagg, jag har läst tittat på filmer spanat produktsidorna kollat spexen, jag har gjort allt som går att göra utan att fysiskt ta/åka på skidorna, nu tänkte jag att jag skulle pipa iväg till en butik i Stockholm som säljer Line skis, tror ni det fanns då? Nä självfallet inte och jag hade tänkt att beställa skidorna från Skidbutiken.com nu under det fruktansvärt trevliga priserna som är på 2011 modellerna nu..

Vikt: 73Kg
Längd: 178cm
Åknivå: medel
Antal skiddagar/år: 30
Ålder: 23år (imorgon..)
Pjäxstorlek: 26

Erfarenheten jag har är att jag är självlärd jag vägrade skidskola när jag var liten men skulle mycket väl ha fruktansvärt mycket nytta av att riva av ett par eftermiddagar/dagar med en skidlärare i något system, jag har bara åkt "jibb" skidor i modern tid och letar nu efter en schyst skida som har "allt", i 115mm klassen.. Det jag undrar över är finns det mycket folk som inte har känt böjt trixat och meckat med skidorna innan det köpte dem? Jag vill ju allra helst ha förslag på en butik som har skidan inne och som ligger i Stockholm så jag kan gå dit fingra på skidorna och sedan beställa på nätet! HJÄLP!! Kommer jag ens kunna avgöra något efter att jag böjt och haft mig med skidan? Någon som har dessa skidor eller haft samma val och kan säga lite hur det beter sig i skillnad till varandra?

Jag tar gärna emot förslag på pjäxor som dessutom skulle kunna funka bra som en allaroundpjäxa jag har ännu inte hittat en pjäxa som är skön som en toffla men sitter hårt. Alla mina pjäxor har gjort ont här och var!

/Mvh Linus

Senast ändrad:
Det är faktiskt ett lättare val än vad man kan tro. Tycker du om en mjukare, jibbigare skida eller en skida med lite mer mos i?

SFB - Lekfull, switch åkning, jibb etc
P115 - Mer åka framåt, metall (?), mer traditionell åkning mao

När det kommer till pjäxor finns det bara ett sätt, en ordentlig skidbutik med duktig bootfitter, gärna på platsen du åker skidor så du kan arbeta med pjäxan under tiden du åker.

Senast ändrad:
Jarle sa:
Det är faktiskt ett lättare val än vad man kan tro. Tycker du om en mjukare, jibbigare skida eller en skida med lite mer mos i?

SFB - Lekfull, switch åkning, jibb etc
P115 - Mer åka framåt, metall (?), mer traditionell åkning mao

När det kommer till pjäxor finns det bara ett sätt, en ordentlig skidbutik med duktig bootfitter, gärna på platsen du åker skidor så du kan arbeta med pjäxan under tiden du åker.
Sjukskrivarn är i farten igen! :P

Som Jarle säger här så är det 2 helt olika skidor du väljer mellan så det beror på vad du är ute efter. Propthete 115 verkar vara deras Tank i midfat klassen och har metall för dämpning och för grova lår när du bootpackar/skinnar i bakgården.

Bara rent spontant så tror jag att du skulle bli mest nöjd med ett par SFB under dina fötter :)

Underbart med den snabba responsen på forumet :) Men ingen som vet en butik i Stockholm där man kan gå in och känna på dem? Innan man till slut bestämmer sig? (Eftersom priserna på Skidbutiken.com är så sjukt låga(!)) Så vill jag beställa snarast - preseason..

Enligt lines hemsida ska följande butiker ha line, vilka som har dessa skidor vet jag inte men båda känns ändå som att någon av butikerna borde ha.

Alpingaraget
Birger Jarlsgatan 127

Alpint Nordic AB
Torsgatan 27

Shop One
Norrlandsgatan 21

Skidbytarboden AB
Flemingsgatan 17

Återförsäljare Line

KaptenL sa:
Underbart med den snabba responsen på forumet :) Men ingen som vet en butik i Stockholm där man kan gå in och känna på dem? Innan man till slut bestämmer sig? (Eftersom priserna på Skidbutiken.com är så sjukt låga(!)) Så vill jag beställa snarast - preseason..
Och gör du på detta viset som du vill så får du butikerna att höja priset mer så klart. Köp dina skidor på skidbutiken.com och ge fan i att känna på dessa i butik eller köp allt i butik.

Shop One antar jag är One Off, och de har inte några Lineskidor, så den kan du skippa direkt, hehe... Alpingaraget och Alpint har faktiskt goda chanser att ha några skidor inne, speciellt Garaget... Och Skidbutiken.com hade inte så jättefantastiska priser!

Det är ett svårt val, även för mig som har ganska klart för mig vad för typ av skida jag brukar vilja ha. Den gamla SFB har ju varit sjukt omtyckt då den varit grymt allround, frågan är om pistprestandan och den "tråkiga" åkningen kommer vara lika bra nu när den får ganska ordentlig rocker fram och bak. Om du vill kunna hoppa och snurra med skidorna är det ett ganska enkelt val, SFB. Om du vill ha en skida för hård åkning och aldrig kör park, P115.

Personligen hade jag nog valt SFB med tanke på att den har twintip (P115's är väldigt låg) och verkar vara en mycket roligare skida. Jag tror nog få skidor i vinter kommer vara så allround och ända funka så pass bra i puder som nya SFB lär göra.

Shit va svårt det blev, det är sånt där som Carled skriver som gör att man får secound thoughts, jag har ju alltid velat vara en "switchrider" och "vuxenjibbare", men jag tappade min "odödlighetskännsla" för många år sedan.. "Köra den hårt" Det är klart jag kommer nöta skidorna tills det trillar av fötterna men samtidigt är jag ingen pistraket det har jag aldrig varit... Vad är optimalt för svenska förhållanden? P115 antar jag eftersom den förmodligen har bättre isgrepp?

Jag menar det är ju vanligare att snön är lite mer att skära i skare osv, är det någon av modellerna som är lite bättre? Och tanken är att det här ska försöka vara mitt OneQuiver eftersom mina gamla Scratch Fs från 06 börjar bli riktigt sletna..

Senast ändrad:
Så stor rocker är det inte, 27,5x1,5 cm i både tip och tail, dålig pist kommer den troligtvis inte vara, P115 har 25x0,5 "tiprocker". En kantad skida är en stabil skida var det någon som en gång sa, tyvärr minns jag inte vem men sant är det.

P115 kommer troligtvis vara lite bättre i pist men betydligt mer jobb i skog. SFB har early taper vilket gör att bristande/kartong/annan "svårare" snö blir otroligt mycket lättare att åka, något P115 saknar. SFB's radie är ju lite roligare än P115 också.

Det verkar tyvärr som att du ligger lite mittemellan de två, sjäv hade jag valt SFB, rocker och taper is the shit så att säga

Senast ändrad:
Fan Jarle du kommer in och får mig alltid att tänka fan det tar jag! SFB alltså, sedan kommer Carled och rör runt i grytan kanske lika bra att langa en order direkt? Men vad menar han med att det inte har så sjuka priser? 6tusen för detta års 115 midje modeller är ju sinnes? Eller har jag helt galen prisuppfattning?

Hehe, SFB är lite mer min typ av skida så det är inte helt konstigt om jag skulle få den att låta lite bättre.

Egentligen skulle man väl kunna sammanfatta det lite kort med

SFB:
Taper - gör svår snö lättare
Rocker - gör svår snö lättare, bättre flyt i puder
Lättare än P115

P115
Metall - bättre stabilitet vid hög fart, troligtvis bättre isgrepp, bättre dämpning, styvare

P115 har säkert en mer traditionell känsla överlag. Första gången jag åkte på något rockat med taper i stökigare snö var min enda kommentar - "Det här är ju för f-n fusk". Gäller säkert inte alla skidor (?) men det var min upplevelse.

Få se nu då om Carled kan komma och stöka till det igen ;)

EDIT:
Har tyvärr ingen koll på vad Lines skidor kostar men 6k låter varken jättedyrt eller jättebilligt. Ganska resonabelt, i markbutiker kan man dock oftast få ganska schyssta priser med bindningar osv. Reklamationer går smidigare också, kolla med några markbutiker vad de skulle ta för ett par SFB/P115 med bindning (om du nu behöver det), är det någorlunda likt nätpriset tycker inte jag det är någon tvekan om vilket det är som gäller. Om inte annat så får du en trevlig pratstund med någon annan skidfantast :)

Senast ändrad:
Jag tycker det är helt fel att använda uttrycket svår snö eftersom det är subjektivt och beroende på skidorna. Med feta skidor är isig pist och pucklar svår snö, och med raceslalom är kanske kartong och uppkört svårt vilket är skitlätt med feta. Sen är det svåraste av allt (enligt mig) sönderblåst och fryst/tinad/fryst/ uppkörd veckogammal blomkålssnö, vilka skidor ska jag ha till det för det ska kännas som fusk...

JL76 sa:
Jag tycker det är helt fel att använda uttrycket svår snö eftersom det är subjektivt och beroende på skidorna. Med feta skidor är isig pist och pucklar svår snö, och med raceslalom är kanske kartong och uppkört svårt vilket är skitlätt med feta. Sen är det svåraste av allt (enligt mig) sönderblåst och fryst/tinad/fryst/ uppkörd veckogammal blomkålssnö, vilka skidor ska jag ha till det för det ska kännas som fusk...
Absolut, därför jag hade citationstecken första gången jag nämnde det.

Jag är rädd att det är en fråga utan svar.

Härligt eftersom jag inte vet var jag kommer åka i vinter, les alps eller les fjäll, så har jag ångest över valet kamrater som varit nere i alperna har haft ett par 130midja och ett 115"Stiff" par och jag kan fan inte bestämma mig för om jag bara ska köpa ett onequiver och rulla på med det eller om det måste bli två jävla par lagg... + ett par pistlagg ofc (Dvs mina scratch fs xD)...

Ser inga problem med att köra vare sig P115 eller SFB som endaskida. Tillräckligt med lyftkraft i puder men inte såpass breda att de blir klumpiga eller tråkiga på hårt underlag IMHO

Har bare kjørt SFB selv (kjapp anmeldelse her: http://www.tetongravity.com/forums/showpost.php?p=2764340&postcount=17 )

Men en kompis testet både SFB og P115 samme dagen, han mente P115 var lettkjørt, men stabil. I motsetning til SFB som er litt vel puslete og myk i oppkjørt og hardere snø.

Dette kommer selvfølgelig an på din vekt/kjørestil.

(Det kommer forøvrig en ski neste år som har tip/tail rocker, early taper, rundt 115 midje, men som er stivere og mer stabil og har mindre innsving enn SFB, freerider med jibbtendenser. I could tell you more, but then I´d have to kill you...)

Va i helvete! :D Så fort man b lir gjuten på en skida "Den jäveln tar jag" kommer det här inläggen som får en på val-omgång igen om det din kamrat sa stämmer om P115 så vill jag ha den på alla plan! Men den har sån "fjantig" backtail, världens minsta? :p Ni rör verkligen om i huvudet på mig hela tiden!!
Tack för lite mer input Svimen! :D

Svimen sa:
(Det kommer forøvrig en ski neste år som har tip/tail rocker, early taper, rundt 115 midje, men som er stivere og mer stabil og har mindre innsving enn SFB, freerider med jibbtendenser. I could tell you more, but then I´d have to kill you...)
Det där var nog bland det grisigaste jag vart med om!

angående priset tror jag sfb med griffon kostade 7300 på skidsport i åre, tonvis med snack på köpet :)

så priset är ju ungefär vad du får betala, jag köpte mina i fernie för 5000sek så jättebråttom har du inte !

PNyberg sa:
Svimen sa:
Det där var nog bland det grisigaste jag vart med om!
Vet en skida till som är väldigt lik SFB men med längre radie, styvare och ganska mycket jibbtendenser som förmodligen kommer nästa år... Men jag behöver inte döda någon

Om du inte kan sätta ner fingret och ärligt säga att "jag kör hårt, riktigt hårt", ta SFB för fasen! Du ska ju ha kul på skidorna, varför inte göra det på en lekfullare skida!

3 ggr så mycket rocker tycker jag iaf. är hyffsat mycket rocker. Iofs har jag inte fått mina RP112 än så jag kanske ska hålla hästarna i stallet... ;-) Men okej, det är så pass mycket att man kommer märka det iaf.

6000:- är inte så jäkla mycket, lägg på en bindning för typ 2000:-. Det är genast ganska mycket pengar... Sport-Conrad däremot, där har vi bra priset! Jag tror nog att med lite prutande och "rätt säljare" så kan du nog få en bättre deal på markbutik om du inkluderar bindning. Läs på lite om bindningar innan bara, de brukar vilja sälja på de billiga bindningarna som de gör bra profit på! Sen brukar det ju ingå lite service och sånt också... Alltid värt lite extra!

Hursom, jag tycker du skall plocka SFB, få har åkt på Propheten och det är ju lite mer risk, SFB blir nog bara roligare tills i år! Men bestäm utifrån hur/om du vill åka park. Om du har parkambitioner, kör SFB. Om det på sin höjd blir några enkla treor och lite grabs, då är kanske Propheten bättre valet. Om den fortfarande är så pass lekfull som Svimens polare säger...

Precis som Jarle tycker jag att rocker och taper är guds gåva till skidåkaren, det är som att använda elmotor i Giro D'Italia... Gjorde några jämförelseåk med Czar 190 och Gotama 186 i Stryn, båda med hyffsat liknande rocker i brättet, Czar lite mer tror jag, men med olika tipprofiler (Gotaman har ju anti-taper typ!). Det är en sån sjuk skillnad, även fast det var bred autostradacruising fick man vara lite på tå med Gotaman, de var iofs sjukt roliga från sväng till sväng, men man kände att de greppade ordentligt(på ett neg. sätt) i den fina sorbetsnön...

Jag åker på SFB, är helnöjd, roligaste skidan jag haft. :)
Till vintern kommer den ju med rocker istället för bara "early taper" som den har nu. Blir nog riktigt riktigt bra!

Gick på typ 4300kr hos snowfit.co.uk i vintras, utan bindning.
Finns nu för 3200, om du inte vill vänta till nya skidan med rocker (vilket jag skulle gjort).

Fy helvete va ni bara rockar min dag upp och ned i sidled ut och in! Underbara posts av ALLA! och Pnyberg samma tanke gick igenom huvudet när jag läste Svimen, Härligt med lite prisinformation under säsongen Felix, Carled och linkan! Det blir nog till att tjacka allt på plats iom att jag kommer köpa Pjux, Bindningar och skidor så kan jag förmodligen rocka till med lite bättre priser, men jag har 0 koll på både bindningar och pjäxor..

Igår letade jag efter "DIN" tråden och lyckades inte hitta den tänkte lusläsa den för att ta reda på lite grunder om vad jag kommer behöva sen lite förslag på "anständiga stabila" bindningar tackar jag inte nej till och pjäxor som ni har erfarenhet av är bra allaround sen får man ju prova sig fram men lite termer och förklaringar så jag inte står där som en balettdansör på ett krigsfartyg..

Carled sa:
det är som att använda elmotor i Giro D'Italia...
På tal om elmotor! En cykelnörd på jobbet berättade om någon elmotorhistoria som utspelat sig rätt nyligen, nån snubbe hade dragit ifrån rejält mot slutet och skumma handrörelser vid styret hade fastnat på film som om han slog på en elmotor i cykeln. Het debatt om fusk hade slagit rot! Har du länk till den här filmen? Försöker googla men hittar inte... :cool:

KaptenL sa:
Igår letade jag efter "DIN" tråden och lyckades inte hitta den tänkte lusläsa den för att ta reda på lite grunder om vad jag kommer behöva sen lite förslag på "anständiga stabila" bindningar tackar jag inte nej till

Fy helvete va ni bara rockar min dag upp och ned i sidled ut och in!

så jag inte står där som en balettdansör på ett krigsfartyg..
Tråden ligger klistrad på övrig utrustning, https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=47221

De två meningarna gjorde min afton, tackar :D

KaptenL sa:
Fy helvete va ni bara rockar min dag upp och ned i sidled ut och in! Underbara posts av ALLA! och Pnyberg samma tanke gick igenom huvudet när jag läste Svimen, Härligt med lite prisinformation under säsongen Felix, Carled och linkan! Det blir nog till att tjacka allt på plats iom att jag kommer köpa Pjux, Bindningar och skidor så kan jag förmodligen rocka till med lite bättre priser, men jag har 0 koll på både bindningar och pjäxor..

Igår letade jag efter "DIN" tråden och lyckades inte hitta den tänkte lusläsa den för att ta reda på lite grunder om vad jag kommer behöva sen lite förslag på "anständiga stabila" bindningar tackar jag inte nej till och pjäxor som ni har erfarenhet av är bra allaround sen får man ju prova sig fram men lite termer och förklaringar så jag inte står där som en balettdansör på ett krigsfartyg..
Bindningar ja. Personligen har jag en fallenhet för raceaktiga bindningar (grina på nu hasse) med metall i såsom 916, FKS185/155/P18/P15 och deadbolt15/18. Då vet man att man sitter fast.
Finns för och nackdelar med att ha sånna bindningar. Så om du är osäker på racebindningar så finns det även andra bindningar som många tycker funkar bra.
Marker Jester och Salomon STH16 väl de 2 vanligaste skulle jag tro. Jester skulle väl inte jag satsa på eftersom det är ju trots allt marker och de verkar slitas ganska fort.

Pjäxor ja... 110-130 flex är väl en idé att satsa på. Sen vilken pjäxa är det bara dina fötter som kan bestämma.
Men om du har fötter smala nog för att mosas ner i ett par dalbello eller fulltilt så är, enligt mig, din lycka gjord.
3-dels pjuck är en otroligt fin bekantskap då de flexar jämt och fint och inte knäcker som iaf jag har erfarit hos traditionella 2dels. En annan fördel med 3-dels är att man kan byta flex på pjäxan genom att byta plös vilket gör att du kan ha samma pjuck i parken som i offpisten. Har sj en rrriktigt sliten flex 6 (3 säsonger på nacken och känns en del mjukare än vad den gjorde i början) och en flex 10....blir heeelt olika pjäxor! :D
Fulltilt är dessutom väldigt lätta och har bra innerskor (intuition) som är riktigt varma och goa :)

felix sa:
Carled sa:
På tal om elmotor! En cykelnörd på jobbet berättade om någon elmotorhistoria som utspelat sig rätt nyligen, nån snubbe hade dragit ifrån rejält mot slutet och skumma handrörelser vid styret hade fastnat på film som om han slog på en elmotor i cykeln. Het debatt om fusk hade slagit rot! Har du länk till den här filmen? Försöker googla men hittar inte... :cool:
Precis det jag tänkte på...

Carled sa:
felix sa:
Carled sa:
Precis det jag tänkte på...

Sjukt, han verkligen flyger iväg :P

Härligt att man kan göra någons kväll också! Tack Jarle för länken letade ett bra tag för några kvällar sedan helt galet att jag inte lyckades "söka fram" den. Tack Pnyberg var lite sån där information jag letade efter, hoppas in i bomben att jag nu kommer ner i ett par tredelade efter att ha tittat runt lite på hemsidor.. Nu återstår ju bara själva köpdagen och den tänkte jag som sagt riva av nere i någon by hur är utbudet på plats i förhållande till Alpingaraget och andra stora butiker? tex Val Disere, St Anton och fler "större orter" :p jag är lite sådär att har jag bestämt mig för att köpa en viss setup av gear till slut så ska jag fan ha DEN och inte något annat :o

Kikar också på SFB. Lite kluven när det gäller längden på skidorna 172 eller 182 cm. Är 172 cm och väger 171. Åker idag på Coreupt "Adrien Coirier" 184. Hur går resonemanget kring val av längd. Skidbutikerna säljer helst korta skidor!?

Starcommander sa:
Kikar också på SFB. Lite kluven när det gäller längden på skidorna 172 eller 182 cm. Är 172 cm och väger 171. Åker idag på Coreupt "Adrien Coirier" 184. Hur går resonemanget kring val av längd. Skidbutikerna säljer helst korta skidor!?
Är ett par kg lättare och ett par cm kortare än dig, tycker du inte att dina Adrien Coirier är för långa så kör på 182. Om du nu inte enbart ska använda skidan i Svensk snårskog, då kan 172 vara en kandidat.

Jarle sa:
Starcommander sa:
Är ett par kg lättare och ett par cm kortare än dig, tycker du inte att dina Adrien Coirier är för långa så kör på 182. Om du nu inte enbart ska använda skidan i Svensk snårskog, då kan 172 vara en kandidat.
Jag hoppas att du är mer än ett par kg lättare...
Allvarligt man vet vilken längd man behöver, som Jarle säger så är du nöjd med de du har nu (hur är de förresten?)så är valet lätt, jag väger 72 och skulle inte ens fundera på nåt under 180. Vet inte vilka skidbutikerdu besöker men försöker de pracka på mig en kort skida så ger jag säljaren en käftsmäll i min fantasi och går därifrån, körde 185(twintip) en vinter och tyckte det var för kort i princip varje dag.
Coreupt:en ser ut som den har rak och låg tail, dvs lång kontaktyta, så 182 SFB lär fortfarande kännas minst 10cm kortare än 184 Adrien coirier.

angående längden så beror de ju lite på hur skolad man är som åkare, jag är 181 och har 182cm sfb men efter 2 säsonger på dom så köpte jag ett par till "köra-fort-lite-mera-rakt-fram" i form av black crows sevun !

men jag ska ändå snart beställa 182cm sfb :D

snowfit.co.uk har 375(25i frakt) för årets sfb dom kommer in i veckan elr nästa trodde han

linkan_110 sa:
angående längden så beror de ju lite på hur skolad man är som åkare, jag är 181 och har 182cm sfb men efter 2 säsonger på dom så köpte jag ett par till "köra-fort-lite-mera-rakt-fram" i form av black crows sevun !

men jag ska ändå snart beställa 182cm sfb :D

snowfit.co.uk har 375(25i frakt) för årets sfb dom kommer in i veckan elr nästa trodde han
Hmm..vet inte riktigt hur du menar med skolad men. Iaf åkstilen spelar ju mer roll IMHO. Tex om du kör på dina Sevun så känner du väl knappast på ngt krön att "hmm..en butter 3a här kanske?" eller att landa sw i puder.

Anyways så var det ett helt ok pris på skidan du har funnit fram där :)

a vesst fint pris det och ringde och dubbelkollade med tullen idag att det inte är moms elr tull på något från EU

så blir lajbans de här !

På hemsidan verkar det ju bara ha förra årets modell som beställningsvara hur hittar du till årets grejer Linkan? :) Eller menar du årets med 09/10? Efter att ha sett filmen med Eric Pollard på sina SFB så känns det givet att man köper dem! :D

köper nog också sfb iår, hade tänkt att ha dom som park/bc. är så förbannat trött att dra runt med 2 par skidor så fort man ska någonstans. blir en salomon sth16 på det.

vad tror ni om det i parken, för mycket eller inte?

ekdahl sa:
köper nog också sfb iår, hade tänkt att ha dom som park/bc. är så förbannat trött att dra runt med 2 par skidor så fort man ska någonstans. blir en salomon sth16 på det.

vad tror ni om det i parken, för mycket eller inte?
Nu är jag ingen parkråtta direkt men jag hade inga problem med att lära mig 5or på min Night Trains (123 under fot). Hade jag vart duktigare så hade jag snurrat mer. En vän dängde på både cork 7 och 9 med dem.
Pollard kör dem i parken ;)

Tillbaka
Topp