Sista utvägen!

buspojken

Ny medlem
Sista utvägen!
Tjoho vet att det börja bli lite tjatigt nu med alla dessa trådar om tips till bräda och bindningar. Många tänker säkert "kolla runt lite innan du frågar osv" Men jag har kollat runt men inte hittat någon tråd som passar exakt in på mig, vilket resulterar i starten på denna tråd.

Nog med kallpratet.

Söker: Snowboard + bindningar
Prisklass (bräda+bindningar): ca 4000-5000kr
Syfte 1-3: 1.a Offpist 2.a Hopp 3.e Snabb i pistat
Aktiv: Åker 2 ggr om året + i småbackar då snö existera i småland
Kroppsinfo: Längd 183,5cm Vikt 77kg sko stl 44
Förra brädan: Warp 04 + Warpbindningar (kan bara bli bättre) +Crazy Creek boots (sköna)

Allmänt: Älskar känslan av att åka i nyfallen snö, sväva i luften då man åkt ut för en (liten) klippkant och känna adrenalinet pumpa i svarta backar.

Hoppas detta räcker till att få några fantastiska tips, om jag missat något är det bara till att fråga.
Öppen för alla förslag inom den prisklassen och efter mina behov.

Tack på förhand Mvh: André

Sista utvägen!
Tjoho tack för svaret:P Bindningarna verkar som ett bra val men vet inte riktigt hur jag känner för den brädan:S men som sagt tar gärna emot fler förslag:D

Mvh: André

Sista utvägen!
Hade nog satsat på en Burton Custom. Finns kanske här på köp och sälj, billigt. Annars kan man komma åt en fjolårsutgåva billigt.

Tänk på att satsa på boots och bindningar också. Viktigare än brädan,

Sista utvägen!
Jo jag vet brädan e väll inte topp kanske men de va den jag hittade som höll kriterierna bäst med tanke på budgeten. Skulle också rekommendera Burton Custom alternativt Burton Blunt men då blir det svårare att hålla sig till din budget om man ska ha nya grejer. Men fjolårets funkar också klockrent köpte min F2 07/08 års modell för ett par veckor och det var ingen skillnad jämfört med den jag provkörde som var ny.

Sista utvägen!
okej båda är inne på burton custom och det låter ju lysande att fjolårets kändes lika bra. Ni har verkligen gett mig något att bita i, ska kolla runt lite och se vad jag hittar:D Själv var jag inne på burton bullet och custom bindningarna, var jag helt ute och cyklade då?
Sen tänkte jag på den ics- funktionen, känns inte som att den skulle vara så "stabil" lr få bindningarna att sitta på plats? *bara nyfiken:)*

fler svar uppskattas naturligtvis:P

mvh: André

Sista utvägen!
Skulle nog säga att bulleten är lite för mjuk om jag fattade det rätt att första prion var offpist..

Får ta tillbaka mitt tips om burton blunt.. visste inte riktigt vad jag tänkte..

Körde själv de två senaste säsongerna på en blunt och den vad fantasisk i parken men när man kom ut och skulle dra på lite i pisterna och i puder var den alldeles för fladdrig

Sista utvägen!
Jaså där ser man:O trodde bullet skulle vara ganska oflexibel:S Var även ute i tankarnas otroliga värld om att den skulle vara lite för bred och tung?

okej okej:D

tack för alla svar, men tar fortfarande emot fler åsikter:P

God jul André

Sista utvägen!
Tänkte vara lite effektiv och inte starta någon ny tråd.
Eftersom trådskaparen gjorde en så fin mall så tänkte jag låna den lite ;)

Söker: Snowboard + bindningar
Prisklass (bräda+bindningar): ca 3000-4000kr
Syfte: Mestadels pist, även puder/off-pist och möjligen park med polarna
Aktiv: Blir nog att man åker 1-2 ggr i veckan.
Kroppsinfo: Längd 186cm Vikt 80kg, sko st. 44
Förra brädan: Åkt på hyrbräda i ca 4 år (dock bara 2 ggr/år)

Allmänt: Mestadels åkt Pistat på idrottsdagar med skolan. Nu har jag flyttat upp till snön och vill därför köpa egen utrustning. Älskar puder och att åka lite off-pist, ska försöka våga mig in i parken med polarna.
Åker wakeboard på sommrarna som komplement.

Tacksam för tips och svar! Har ev. hittat en begagnad bräda som är 155 lång, men funderar på om den är för kort?

God Jul!

Sista utvägen!
Okej, så alltså kanske jag skulle hoppa denna brädan?
http://www.blocket.se/vi/19539452.htm?ca=11_s
Hmm, Värmland blir lite svårt att åka och kolla på brädan, men då får den skickas istället. Är det en direktionell eller Twin bräda? Försökte hitta lite om den men får 0 resultat :S
Det börjar kännas som man får mest för pengarna om man köper bräda+bindningar begagnat, även fast det kanske är lite kantstött. Hur mycket påverkas brädan av ev. skador, då menar jag inte estetiska skador utan skador på stålkanterna, antar att sådant går att slipa om?
Boots blir det nya efter allt man läst om hur viktigt de ska sitta, och jag kan hålla med om att boots kan sitta som dag och natt på fötterna.

Senast ändrad:
Sista utvägen!
Headbrädan är ett betydligt sämre alternativ än Lib-Techbrädan och Headbindningarna är mycket sämre än Drake Supersport.

Brädan i annonsen är en Lib-Tech TRS och det är en direktionell twin som fungerar bra till all slags åkning.

Man får klart mest för pengarna om man köper begagnat så länge prylarna är i gott skick. Så länge det inte är stora hack i stålkanterna går det mesta att fixa till. Det gäller även skador i belaget så länge de inte går in till träkärnan.

Boots ska du köpa nya och snåla inte!!

Sista utvägen!
Okej, får slå en signal och höra om han fortfarande har den kvar. Får tacka för tipset!

Edit: Fick svar på Head brädan och bindningarna var för små (medium 8-10). Har inte fått tag i personen med Lib-tech brädan ännu. Har läst lite (är helt insjunken i snowboardvärlden nu) och blev lite orolig att TRS'en är för kort? Visserligen har många skrivit att det går att korta ner dessa brädor tack vare BTX. Har vanligtvis åkt på lite längre brädor men en 159 borde räcka? Blir alltid lite nojjig över småsaker, hoppas ni har förståelse :P

Senast ändrad:
Sista utvägen!
Kör just nu på en 158 cm bräda och är 190 cm lång...

Inga problem, men det är väl mer park optimerat än off-pist optimerat.

Sista utvägen!
PierreL sa:
Har inte fått tag i personen med Lib-tech brädan ännu. Har läst lite (är helt insjunken i snowboardvärlden nu) och blev lite orolig att TRS'en är för kort? Visserligen har många skrivit att det går att korta ner dessa brädor tack vare BTX.
Lib-Tech brädan i annonsen är några år och har inte Magne Traction och inte Banana Tech. Den är helt vanlig med spann och "raka" stålkanter. Det är fortfarande en riktigt schysst bräda!

Jag håller med dig om att den egentligen är lite kort. Personligen skulle jag satsa på några cm till om jag var du.

Denna kanske kan vara något? http://www.blocket.se/vi/19371355.htm?ca=17_s

Senast ändrad:
Sista utvägen!
Doughboy sa:
Lib-Tech brädan i annonsen är några år och har inte Magne Traction och inte Banana Tech. Den är helt vanlig med spann och "raka" stålkanter. Det är fortfarande en riktigt schysst bräda!

Jag håller med dig om att den egentligen är lite kort. Personligen skulle jag satsa på några cm till om jag var du.

Denna kanske kan vara något? http://www.blocket.se/vi/19371355.htm?ca=17_s
"Problemet" är att jag hade tänkt spendera ca 5000 kr på bräda,bindningar och boots. Och eftersom man inte ska snåla med boots hade jag tänkt lägga 1500-2000 kr på dem. Då återstår det 3000-3500 kr för bräda + bindning :/ Dock verkar den budgeten gå åt skogen ganska rejält. Finns visserligen rea'de bindningar på http://www.hangloose.se/index.php?cPath=60_77 så man kan spara några kronor.
Snacka om soppa... :P

Måste tacka dig stort Doughboy för att du hjälper till även fast jag kronglar och har mig! Du får självklart gärna komma med fler tips och synpunkter.

Senast ändrad:
Sista utvägen!
Tjoho igen:P kul att du (PierreL) fick användning av min mall och tråd:P Men det har dykt upp lite tankar nu när jag läst denna tråd..:S

En sån Lib Tech Snowboard är väl bara en parkbräda?

Jag har spanat runt lite och fått höra att Burton Deuce skulle fått bra i tester, skulle det kunna vara något att satsa på?

Sen tar jag även upp min gamla fråga om Burton Custom, ifall bindningen satt bra med ics- funktionen?

Jag underskattar INTE något svar:D:D Ger gärna fler länka och tips på brädor:D

Tjollahopp André

Sista utvägen!
Hittade dessa två annonser idag, hoppas på en åsikt :)
Vissa anser att Burton tar överpriser för sina saker, men dessa två passade min budget och eftersom det inte verkar växa brädor på träd som är lite större vore det kul med några tankar.

Burton Elite 158cm 2008 inkl Freestyle bindningar (stl. ?) 3000kr
http://www.blocket.se/vi/19550283.htm?ca=11_s

Burton Custom X 164 inkl Cartel bindningar (stl. L) 3800 kr År -06
http://www.blocket.se/vi/18456793.htm?ca=11_s

Tack och god fortsättning

Sista utvägen!
Doughboy sa:
[Inget kunde vara mer fel. En TRS är en riktig allroundbräda som verkligen fungerar hela vägen från parken till lössnön.
Ooops:S Det är ju tur att det finns forum men givmilda snowboardåkare:D Det är inte helt omöjligt att man ringer på den då. Men är det Burtons bindningar som aldrig sitter riktigt bra på andra brädor eller är det andra bindningar som aldrig sitter riktigt bra på Burtons brädor?:S *Vad jag hört*

ps en Burton elit har min bror, tror han är nöjd med sitt köp faktist. Den gick tydligen snabbt i pistat:S Men han är ju nybörjare med så man får ju ha överseende:) ds

Peace out dah Busen G :D:D

Senast ändrad:
Sista utvägen!
Doughboy sa:
Är Custom X plus Cartel i bra skick så är det ett riktigt bra köp!!
Okej, den brädan vore perfekt med tanke på ekonomin, då finns det fortfarande kvar pengar till Boots :) Ska definitivt slå en signal till honom imorrn, får hoppas att han har den kvar. Och nu vänder vi på det hela, den blir inte för lång? :P

Buspojken: Tänkte du ringa på TRS brädan? Jag försökte ringa honom igår men kom så långt som telefonsvar. Kan iof förstå honom eftersom det varit jul och allt.

Senast ändrad:
Sista utvägen!
PierreL sa:
Buspojken: Tänkte du ringa på TRS brädan? Jag försökte ringa honom igår men kom så långt som telefonsvar. Kan iof förstå honom eftersom det varit jul och allt.
Hum det lät ju inte så posetivt gamle vän:S Men men får försöka att terriosera honom någon dag:D

Mvh André

Sista utvägen!
buspojken sa:
PierreL sa:
Hum det lät ju inte så posetivt gamle vän:S Men men får försöka att terriosera honom någon dag:D

Mvh André
Tycker helt klart du ska försöka, var inte så jag menade ;) Är rätt säker på att du får tag i honom bara du jobbar lite :P

Sista utvägen!
Jao klart det är värt ett försök:D , särskillt om man kan sätta burton custom bindningar på den? Och självklart att det sitter bra och bli en nice kombination?:P

Ciao ciao peace out:)

Sista utvägen!
buspojken sa:
Jao klart det är värt ett försök:D , särskillt om man kan sätta burton custom bindningar på den? Och självklart att det sitter bra och bli en nice kombination?:P

Ciao ciao peace out:)
Fick lite bilder på den för någon dag sedan. Såg helt okey ut.
Ringde på Custom X'en och den fanns kvar men skulle troligen bli hämtad samma dag av en annan. Killen har inte hört av sig med varken bilder eller samtal så jag utgår ifrån att den blev såld.
Åkte idag till Bromma Skidsport i syfte att skaffa boots men kom hem med fler prylar. Burton Ruler boots, Burton Deuce 162W bräda och Custom bindningar. Känns helt klart som ett bra köp trots att jag överskred min budget ganska rejält, men det har jag nog igen i slutet.

Edit: Testade att spänna fast mig i bindningarna och brädan, känns som att Custombindningarna flexar ganska rejält i sida, aldrig märkt detta tidigare på någon bindning, ska det vara så? Måste förresten tacka för tipsen jag fick tidigare på begagnade brädor!

Senast ändrad:
Sista utvägen!
PierreL sa:
Fick lite bilder på den för någon dag sedan. Såg helt okey ut.
Ringde på Custom X'en och den fanns kvar men skulle troligen bli hämtad samma dag av en annan. Killen har inte hört av sig med varken bilder eller samtal så jag utgår ifrån att den blev såld.
Åkte idag till Bromma Skidsport i syfte att skaffa boots men kom hem med fler prylar. Burton Ruler boots, Burton Deuce 162W bräda och Custom bindningar. Känns helt klart som ett bra köp trots att jag överskred min budget ganska rejält, men det har jag nog igen i slutet.

Edit: Testade att spänna fast mig i bindningarna och brädan, känns som att Custombindningarna flexar ganska rejält i sida, aldrig märkt detta tidigare på någon bindning, ska det vara så? Måste förresten tacka för tipsen jag fick tidigare på begagnade brädor!
Okej tack för informationen:D ojoj jaså så det blev den Deuce ändå:) Tro du med gjorde ett bra köp, den brädan verkade passa bra in på din beskrivning av åksätt:) Alltid skönt med nytt med:D Hoppas du får något svar om custombindningarna, för det skulle jag med tycka vara intressant att veta:D

Yo, pease out:P

Sista utvägen!
buspojken sa:
Okej tack för informationen:D ojoj jaså så det blev den Deuce ändå:) Tro du med gjorde ett bra köp, den brädan verkade passa bra in på din beskrivning av åksätt:) Alltid skönt med nytt med:D Hoppas du får något svar om custombindningarna, för det skulle jag med tycka vara intressant att veta:D

Yo, pease out:P
Ja, känns riktigt bra och personerna i butiken var eniga om att det skulle vara en passande bräda, lite mjukare och mer förlåtande och eftersom jag inte susar ner för backen så tror jag den passar som handsken. Att det var nytt gör också att det känns bra, det är helt och inte slitet på något sätt, och att det var Wide var tydligen perfekt för mina lite större fötter. De pratade aldrig om någon normal-size midja på snowboarden, utan gick rakt på wide modellerna. Finns alltid en viss risk med begagnat, men självklart är det ett bra alternativ om grejerna är sjyssta.
Kommer ta några veckor innan jag är tillbaka uppe i norrlandssnön igen, men den pryder rummet så fint :) Måste ta hem wakeboarden så de får stå jämte varandra och glänsa :P

buspojken: Hur har det gått för dig, fått lite info angående Lip-tech brädan eller väntar du på annat? :)

Senast ändrad:
Sista utvägen!
Jobbigt att vänta med att testa den:S Men den som väntar på ett åk, väntar aldrig förlänge:P Vet inte riktigt hur jag ska göra, ska se om man får något svar ang att sätta burtonbindningar på en annan bräda:S Är fortfarande inne på bullet med, men vill se den irl först, du vet känna och klämma lite på den:D Hur som helst är jag ganska så velig just nu:S

Don't drink and drive, jump and fly....:D

Sista utvägen!
Custom flexar väl åt sidorna för att det är en mjuk och flimsig bindning. Inget konstigt med det.

Det går alldeles utmärkt att sätta Burtonbindningar på andra brädor, men man måste ha ett par 4X4 Discar. Jag tror att det följer med alla Burtonbindningar eller så kan man få nya på typ alla ställen som säljer Burton.

Sista utvägen!
buspojken sa:
Jobbigt att vänta med att testa den:S Men den som väntar på ett åk, väntar aldrig förlänge:P Vet inte riktigt hur jag ska göra, ska se om man får något svar ang att sätta burtonbindningar på en annan bräda:S Är fortfarande inne på bullet med, men vill se den irl först, du vet känna och klämma lite på den:D Hur som helst är jag ganska så velig just nu:S

Don't drink and drive, jump and fly....:D
Kan säga att jag vred och vände på det ganska många gånger inne i butiken medans jag provade olika boots storlekar. Angående Custom bindningarna så är deras nya plattor kompitabla med både 3 och 4 skruvar som skruvas i brädan. Butiksbiträdet sa att det bara var att flytta dem om jag ville till en icke burton bräda. Och förresten, jag älskar speed-lazing systemet i Ruler bootsen, så enkla att få ett jämnt och fint tryck över hela foten. Riktigt smidigt att göra justeringar med också :)

Doughboy sa:
Custom flexar väl åt sidorna för att det är en mjuk och flimsig bindning. Inget konstigt med det.
Okej, men med tanke på priset och folks omdömen så är det väll ingen dålig bindning? Beror i och för sig på vad man som åkare föredrar antar jag.

Senast ändrad:
Sista utvägen!
Det låter ju super:D Tack för alla svar hittills:P Svara gärna på fler frågor som ännu inte blivit besvarade uppåt i tråden:)

God jul och Gott nytt år:D

Senast ändrad:
Sista utvägen!
På nyare Burtonbindningar är det de 4X4-kompatibla discarna på Freestyle och Custom. På Mission och "uppåt" är det 2 par discar tror jag.

Custom är ingen dålig bindning, men det är en ganska billig bindning och styvheten är därefter. För typ 10 år sedan hette Burtons bästa bindningar Custom och genom att ha kvar namnet har man lyckats med konststycket att få en rätt medioker bindning att verka bättre än vad den är.

buspojken: En Burton Bullet är en mycket sämre bräda än en Lib-Tech TRS och Drakebindningarna som följer med TRS:en är klart jämförbara med typ ett par Burton Mission.

Senast ändrad:
Sista utvägen!
Doughboy sa:
På nyare Burtonbindningar är det de 4X4-kompatibla discarna på Freestyle och Custom. På Mission och "uppåt" är det 2 par discar tror jag.

Custom är ingen dålig bindning, men det är en ganska billig bindning och styvheten är därefter. För typ 10 år sedan hette Burtons bästa bindningar Custom och genom att ha kvar namnet har man lyckats med konststycket att få en rätt medioker bindning att verka bättre än vad den är.

buspojken: En Burton Bullet är en mycket sämre bräda än en Lib-Tech TRS och Drakebindningarna som följer med TRS:en är klart jämförbara med typ ett par Burton Mission.
Jo, skrivs mycket om att bindningen funnits i 10 år och bla bla och då förstår jag precis vad du menar. Får hoppas att de blir bra i backen den här säsongen, så får jag se när jag får lite mer referens än bara hyrbrädor vad jag tycker om bindningen. Synd att jag inte hörde något mer från Custom X'en, hade varit ett riktigt trevligt köp kan jag tro...

Sista utvägen!
Doughboy sa:

Tjollahopp nu har jag ringt på Lib- brädan http://www.blocket.se/vi/19371355.htm?ca=17_s och den fanns kvar. Blev faktist mycket intresserad av den men vet inte vilket som är det bästa sättet att frakta/betala den? Även vad jag ska köpa för bindning till den? *ville gärna ha ett spänne som gick över mina tår*

Ha det bra alla glada:P

Sista utvägen!
Om ni båda skaffar konto på Payson (www.payson.se) så går det väldigt smidigt med betalningen. Bussgods är det billigaste sättet för privatpersoner att frakta en snowboard inom Sverige.

Maila mig på info@permafrost.se så kanske jag kan skaka fram ett par intressanta bindningar till dig.

Sista utvägen!
Angående bussgods så går det ju att utnyttja "Efterkrav" vilket vad jag förstått är detsamma som postförskott. Har aldrig skickat med bussgods själv, utan såg det när jag försökte lista ut vad frakten för mina grejer kommer kosta när de ska skickas upp till studentlyan hemmifrån.

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp