Sjukt dålig stil!

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Blidee

Medlem
Sjukt dålig stil!
Tänkte jag skulle varna folk som tror att det går att göra en snabb lätt affär med Daniel_Ronnback som har lagt ut ett par annonser här på senaste. Det går nämligen inte.

Själv skulle jag köpa ett par crowbar, hörde av mig bara nån minut efter annonsen lagts upp. Kom överens om pris och hela affären va i stort sett klar förutom betalningen. Fick just reda på att brillorna gick till någon annan som hörde av sig ett par timmar senare med ett lite högre bud. Det kunde man väl gå med på...Om det nu inte stått "Kolla annonser - först till kvarn" på hans profil. Dessutom riktigt dålig stil att inte skriva till mig när brillorna är sålda utan jag måste höra av mig 2 dagar senare och då få reda på det.

Jag skriver inte det här för att jag är så värst ledsen över att jag inte fick brillorna utan för att jag tycker det är sjukt dålig stil. För det första att skriva att det är först till kvarn som gäller och sen starta en budgivning. För det andra att inte höra av sig till den första köparen när varan gått till någon annan.

Sjukt dålig stil!
Håller med, lite oseriöst agerat..
Tycker förövrigt att det är helt rätt att "varna" andra för personer som inte går att lita på när det gäller affärer, privatperson till privatperson. En bra idé enligt mig skulle vara att man kunde sätta "betyg" på varje medlem, där varje person man gjort en affär med skulle kunna betygsätta ens agerande när det gäller affären. Om man är pålitlig/sköter affären smidigt, snabbt o.s.v... Vet att vissa communitys redan kör med detta och jag personligen tycker att det verkar riktigt vettigt!

Sjukt dålig stil!
Håller med Simon till 110 procent. Något att tänka på nät teknologin på här på freeride går framåt.

Sjukt dålig stil!
simonthyrberg sa:
Tycker förövrigt att det är helt rätt att "varna" andra för personer som inte går att lita på när det gäller affärer, privatperson till privatperson. En bra idé enligt mig skulle vara att man kunde sätta "betyg" på varje medlem, där varje person man gjort en affär med skulle kunna betygsätta ens agerande när det gäller affären. Om man är pålitlig/sköter affären smidigt, snabbt o.s.v... Vet att vissa communitys redan kör med detta och jag personligen tycker att det verkar riktigt vettigt!
ja, det hade inte varit så tokigt om det fanns nån form av omdömesfunktion för säljare och köpare att utnyttja. som många vet säljer jag mycket prylar här, och vet inte hur många gånger det blivit problem pga kidsens mammor, pappor, farmödrar etc är rädda för det där nya fenomenet, internetbetalning.
skulle gärna se att freeride anammade ett sådant system alltså!

Sjukt dålig stil!
Lite småsurt kanske men tycker att det var aningens tufft att såga totalt, fast jo, han hade helt klart kunnat höra av sig, det håller jag med om.

Men som du säger, ett system likt ebay eller tradera hade inte varit helt fel! Att efter varje avslutat affär går man in och ger ett betyg på säljaren.

Problemet ligger väl i hur man ska få det att fungera på ett rättvist sätt. Finns väl många kids som blir sura då folk inte orkar vänta längre iom att föräldrar satt stopp pga förskottsbetalningar eller liknande, fast å andra sidan får man väl se till att det bara går att göra på slutförda affärer.

Annars är ju Freeride ändå väääääldigt mycket bättre att hitta vettigt folk att köpa från än om man jämför med Blocket. Fast å andra sidan, fler annonsörer borde ju i regel skapa fler idioter också..

Senast ändrad:
Sjukt dålig stil!
Ja, något i den stilen tror jag hade varit bra. Och det borde ju inte vara så svårt att göra så att det endast går att lämna omdöme på genomförd affär, som det är på ebay.

Om man vill ta det lite längre så kunde dom ju koppla sidan till paypal också. Då skulle inte föräldrarna behöva oroa sig så mycket för att elaka Lee-nus ska lura deras barn på pengar ;) Men jag vet inte, kanske blir för mycket av en köp/sälj sida då. jag skulle iofs inte sett det som något dåligt då det är den funktionen jag använder mest.

Sjukt dålig stil!
Blidee sa:
Ja, något i den stilen tror jag hade varit bra. Och det borde ju inte vara så svårt att göra så att det endast går att lämna omdöme på genomförd affär, som det är på ebay.

Om man vill ta det lite längre så kunde dom ju koppla sidan till paypal också. Då skulle inte föräldrarna behöva oroa sig så mycket för att elaka Lee-nus ska lura deras barn på pengar ;) Men jag vet inte, kanske blir för mycket av en köp/sälj sida då. jag skulle iofs inte sett det som något dåligt då det är den funktionen jag använder mest.
Håller med dig om att det bästa vore om det bara gick att lämna omdömen på en avslutad affär, vare sig den gick smidigt eller om det blev en massa strul, eller kanske till och med sket sig helt. Det är ju viktigt att man ska kunna ge både positiv och negativ kritik. Ang. att koppla sidan Paypal, så låter det som en riktigt bra idé faktiskt. Slipper man nog många problem skulle jag tro, samtidigt som både köpare och säljare kan känna sig säkra utan att bli blåsta. Ska dock tillägga att alla mina affärer som jag gjort på Freeride (det är rätt många) har gått jäkligt smidigt och jag har aldrig själv haft några direkta problem, så som någon skrev tidigare, freerides medlemmar verkar gå att lita på (än så länge i alla fall).. ;)

Sjukt dålig stil!
Tycker FR ska koncentrera sig mer på skidåkning å mindre på loppis.

Sjukt dålig stil!
nomme sa:
Tycker FR ska koncentrera sig mer på skidåkning å mindre på loppis.
varför måste det vara det ena eller det andra? att utveckla sajten är ju knappast en förändring till det sämre. var skulle man lägga fokus enligt dig?

Sjukt dålig stil!
Det är klart man säljer till någon som erbjuder både mer pengar och en snabbare affär?

Sjukt dålig stil!
Är detta samma Daniel Rönnbäck vars artikel Dirt Kids ligger på förstasidan?
För övrigt så är det svårt att ta ställning i den här frågan då man bara hör din sida av det hela. Kanske bättre att ta upp detta med personen privat eller med Johan och inte dra upp det på forumet, starta gärna en generell tråd kring moral och etik för försäljning istället.

Sjukt dålig stil!
Håller definitivt med NJoahnsson. Känns som detta borde lösts privat istället.

Sjukt dålig stil!
simonthyrberg sa:
Jag stödjer både denna tråd och "simonthyrberg"'s förslag.

/r

Sjukt dålig stil!
Har säljaren angivit "först till kvarn" i annonsen, så är det den första intressenten som hör av sig till säljaren som har rätt till varan.

Sjukt dålig stil!
Instämmer med jet och NJoahnsson. Varför hänga ut någon på ett forum för?

Sjukt dålig stil!
Vurpollon sa:
Har säljaren angivit "först till kvarn" i annonsen, så är det den första intressenten som hör av sig till säljaren som har rätt till varan.
moraliskt sett, ja. finns ju ingen lag på vem man måste sälja till när en privatperson lägger ut en annons.

nåväl, jag tycker inte heller att det här hör hemma på forumet, men diskussionen om ett bedömningssystem för köp&sälj är intressant!

Sjukt dålig stil!
Även muntliga avtal är juridiskt bindande.

Nog med juridiksnack för min del.
Betygssystem för köp & sälj låter som en bra idé.

Sjukt dålig stil!
Oj här blev man uthängd som mördare ;). Kan väll inget annat än be om ursäkt. För min del är jag bara så läs på alla som frågar efter bilder, velar hit och dit. Vill pruta och sådant. Först till kvarn är för mig den som är först och säger att "JAG TAR DOM".
Jag fick ett gästboksinlägg med adress för att skicka en bild 19;42. Jag vet ju inte om du tar dom när du sett bilden! Så kände jag iallafall.
Jag fick dock ett mail 19:39 där han skriver att jag tar dina Danny K. INget krångel eller annat. Alltså tycker väll jag att denna person som skickade mailet var "FÖRST"? Eller? Aja, min mening var inte att göra någon besviken eller något annat. Jag ville sälja mina goggles och alla som sålt något kanske vet att man får typ 100 mail och typ 3 kanske har pengar och är på G på en gång.

Sorry än en gång

Senast ändrad:
Sjukt dålig stil!
Daniel_Ronnback sa:
Oj här blev man uthängd som mördare ;). Kan väll inget annat än be om ursäkt. För min del är jag bara så läs på alla som frågar efter bilder, velar hit och dit. Vill pruta och sådant. Först till kvarn är för mig den som är först och säger att "JAG TAR DOM".
Jag fick ett gästboksinlägg med adress för att skicka en bild 19;42. Jag vet ju inte om du tar dom när du sett bilden! Så kände jag iallafall.
Jag fick dock ett mail 19:39 där han skriver att jag tar dina Danny K. INget krångel eller annat. Alltså tycker väll jag att denna person som skickade mailet var "FÖRST"? Eller? Aja, min mening var inte att göra någon besviken eller något annat. Jag ville sälja mina goggles och alla som sålt något kanske vet att man får typ 100 mail och typ 3 kanske har pengar och är på G på en gång.

Sorry än en gång
skulle agerat som dig typ.
skönare att bli av med allt ¨på en gång utan krångel !

Sjukt dålig stil!
På tal om dålig stil hit och dit så anser jag att det är lite moraliskt orätt att hänga ut någon persson som oärlig i ett offentligt forum.

Sjukt dålig stil!
Oj, blev en väldigt aktivitet i den här tråden ser jag...Ska jag vara ärlig så var det här inlägget mest en reaktion för stunden, om man säger så. Till de som säger att det borde ha blivit utrett privat så var det naturligtvis det första som hände, men tyckte inte att jag fick någon förklaring till varför det blev som det blev. Var kanske dumt att skriva det så anklagande och direkt men som sagt, var inte på mitt bästa humör just då.

Verkar har blivit ett missförstånd när jag mailade om brillorna. Skrev nog ganska exakt "Har du en bild liggande så kan dan du ju skicka den annars verkar det vara lugna puckar. Maila ditt kontonr så svarar jag med adress", fick svaret "vart ska jag maila bilden" sen ingen kontakt. Vet inte hur med på något sett så var kanske mina mail oklara? Jaja, det är överspelat nu och det behöver inte göras till någon större grej.

Daniel: Tack för ursäkten, tror (nu i efterhand ;)) inte att det var nått illa menat med det hela.

Sjukt dålig stil!
lite barnsligt inlägg kanske. en sak om du skulle betalat pengarna och inte fått dem.
men nu var det ju bara så att du inte fick köpa brillorna för att någon bjöd högre...

Sjukt dålig stil!
tror att detta är utrett nu. kanske bäst om nån mod rensar och låser den här tråden...?

Sjukt dålig stil!
klart man säljer till den som bjuder mest lipsill. ja tycker inte daniel rönnbäck gjorde fel och ja tror att dom flesta skulle göra som han

Sjukt dålig stil!
Väx upp! Bit i det sura äpplet och hitta ett par andra jävla goggles!

Om det är dålig stil av någon så är det av dig som hänger ut någon på nätet såhär.

Man får inte alltid som man vill gulleponken, välkommen till verkligheten!

Sjukt dålig stil!
Jag tycker att vi alla här på Freeride skall bli nihilister, då vore allt mycket enklare.

Sjukt dålig stil!
JakobJ sa:
klart man säljer till den som bjuder mest lipsill. ja tycker inte daniel rönnbäck gjorde fel och ja tror att dom flesta skulle göra som han
Det är intee alls klart att man gör om det står att det är först till kvarn som gäller. Jag sålde själv ett par gogglar igår, innan jag skickat iväg dom och innan jag fått pengar eller nått så fick jag ett till mail med högre bud, men jag sa att jag redan sålt dom för att vi hade redan kommit överens.

Och med tanke på vad det flesta har svarat på den här tråden så tror jag inte alls att de flesta på freeride skulle gjort likadant. Men inget av det här spelar någon roll nu, vrf fortsätter folk skriva när saken redan är uppklarad?

Sjukt dålig stil!
JakobJ sa:
Vaaaf*n! Klart han inte gjorde fel, men de ÄR dålig stil att inte höra av sig och sagt att han såld dem till någon annan!

Sjukt dålig stil!
Mycket gnäll på ett par gogglar, Det gäller att vara snabb vettu. jag vann denna gång =P

Sjukt dålig stil!
MC_BLINGELING sa:
MEN qq ! Klart man säljer till den högsbjudande! HAHA sluta klaga nu!
är väl knappast "klart" att man gör när man skriver "först till kvarn". då är det ju det som gäller. men som sagt, detta verkar ju vara uppklarat nu så..

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp