Ska designa en bindning och behöver er hjälp.

jenszo

Ny medlem
Hej!

Jag läser industridesign på Konstfack i Stockholm och är på jakt efter all sorts information om skidbindningar för utförsåkning, dock inte telemark, utan sådana hårda för slalom/offpist/utför/ochalladeandranamnenjagintekan. Om ni kan svara på bara nån fråga eller bara ge mig en URL till en bra site med mer information är jag väldigt tacksam. Ni verkar ha bra koll på skidprylar här :)

Det jag undrar är:

- Finns det flera olika typer av bindningar?
- Vad är det generellt som skiljer en dyr från en billig bindning?
- Vilka märken är störst?
- Finns det nått märke som anses vara tråkigt?
- Finns det nått märke som anses vara bäst?
- Är det något du irriterat dig på hos en bindning?

Tack på förhand
jens

God dag..

Kan nog säga endel saker, dock inte svar på allt..

Generellt det som skiljer är väl material och DIN.. fast detta är jag inte säker på, en dyrare bindning e ofta tyngre men då gjord i bättre material så som metall istället för plast på känsliga ställen.

Stora märken, hmm salomon e nog störst skulle jag tro, tyrolia rekomenderas till dom flesta head skidorna..

Något som irreterar mig på bindningar är avknäppningsgrejen, den som sitter där bak och står upp lite, om man hoppar och får bakåtvikt kan man göra illa sig rejält på skinkan av den.

Det jag saknar på mina bindningar är en lås mekanism som gör att bindningen inte kan lösa ut. skulle vara bra att ha när man åker brant lös snö eftersom ett tjuv släpp på bindningen brukar resultera i timtals sökande efter skidor.

lingar-2: En stunds skidletande kan vara att föredra framför en krasch och brutet ben?:)

Svar pa dina fragor:

- Ja, det finns olika typer av bindningar. Bade tådel och häldel skiljer mellan olika tillverkare. Huvudsakligen aterfinns tva olika skolor for haldelar. Look och Rossignol (for ovrigt samma bindning under olika varumarken) anvander sig av en snurrande platta och vertikal bindningsmekanism. Salomon, Atomic och Tyrolia av fixerade haldelar liggandes i horisontalplanet.
- Det som sklijer en dyr bindning fran en billig ar hur saker bindningen ar. Ju sakrare desto mer ingenjorskonst och utvecklingskostnader.
- Salomon ar klart storst. Vart att notera ar att forsaljingen av "losa" bindningar knappt existerar langre. I stort sett alla skidtillverkare har sin egen bindning.
- Trakigt? Hmmm. Svart att saga. Tror att alla bindningar skulle behova lite mer design. Tank bara pa att en bindning for och framst ar en sakerhetsutrustning och maste darfor se saker ut.
- Salomon och Look ar ledare.

Oj oj det här var inget dött forum.
Tack för alla svar!

Återkommer nog snart mer frågor.

/jens

Line reactor´s binding är riktigt grym.
Tycker även 4frnt´s bindningar är ganska snygga.

Salomon´s är ju också sjysta men dom ser man överallt, likaså look.

Och somsagt ovan, en jäkligt irriterande grej är att saken man knäpper av dom med där bak, tungan som sticker upp, för när man hoppar i hopp m,m så kan det hända att man landar med röven på den, om landingen t.ex blir för hård.

Så fixa en sjyst jibbbinding som inte liknar nått annat, t.ex som Line Reactor, men gör nått åt saken som sticker upp där bak!

Salomon och Scott har likadana bindingar fast med lite annan färg och annat namn.

jag iritrerar mig på att om man landar bakåt o skidan löser ut så kan ski stoppen böjas.. men ,mem

Jag tycker själv att marker bindningarna är både bra och har snygg design. Dom har t.ex. "flames" på både bindningen och på den där "underplattan" m.m Alla andra bindningar har tråkig design, satsa på design. :P

Det mest innovativa i bindningsväg som jag sett de senaste åren är Line Reactor som har både roterande tådel och häldel (bara häldel är det vanliga). Spana på http://www.lineskis.com/products/index.php för mer info.

Det som skiljer en dyr bindning från en billigare är annars främst materialvalet samt hur många olika sätt du kan applicera kraft på den för att få den att lösa ut.

Tjuv-utlösningar är ett problem som alla bindningar brottas med (bindningen löser ut fastän du inte ramlat). Det omvända är egentligen ännu värre även om det är ovanligare idag än för 10 år sen, dvs att bindningen inte löser ut och du står där med väldigt långa ledband, trasig menisk, brutet ben eller nåt annat "kul".

Sen kan du ju även klura på det här med plattor mellan bindning och skida, fast då börjar vi kanske hamna mer åt ingenjörshållet. Se t.ex. http://www.freeride.nu/forum/thread.php?t=8360 eller sök i forumet.

En "materialmiss" som finns på mina tyrolia är att det sitter en mjukare plast på bakre bindningen, där man sätter ned staven för att lossa bindningen, det blir grova märken av staven, vilken i och för sig inte försämrar bindningens prestanda, utan bara ser lite trist ut, det kan du tänka på vid materialvalet!

Det finns skäl till att bindningar ser ut som dom gör. Det är ganska svårt att få en ny bindning godkänd enligt alla stadarder som finns. Läs följande från www.din.de Just det DIN=Deutsche Institut für Normung. Billiga är dom också, så där en 200-500:- styck.

Med andra ord skall det inte bara se snyggt ut...
/R

-----------------------------------------
DIN ISO 8061, Publication date:2005-11
Alpine ski-bindings - Selection of release torque values

DIN ISO 11088, Publication date:2005-11
Assembly, adjustment and inspection of an alpine ski/binding/boot

OENORM ISO 9462, Publication date:2005-10-01
Alpine ski-bindings - Requirements and test methods

DIN 7881-5, Publication date:1984-01
Winter sports equipment; release bindings for alpine downhill skiing; adjustment scale for release values

DIN ISO 8614, Publication date:1998-06
Ski bindings - Vocabulary

DIN ISO 9462, Publication date:2004-01
Alpine ski bindings - Safety requirements and test methods

DIN ISO 9465, Publication date:1992-03
Alpine ski bindings; lateral release under impact loading; test method

DIN ISO 9838, Publication date:1992-03
Alpine skis; ski bindings; test soles for ski bindings tests

-----------------------------------------
Andra relevanta standarder i ämnet:

DIN ISO 8364, Publication date:2000-06
Alpine skis and bindings - Binding mounting area - Requirements and test methods

DIN ISO 6004, Publication date:1995-03
Alpine skis - Ski bindings screws - Requirements

DIN ISO 5355, Publication date:1998-05
Alpine ski-boots - Safety requirements and test methods

DIN ISO 9523, Publication date:2005-11
Touring ski-boots for adults - Interface with touring ski-bindings - Requirements and test methods

DIN ISO 22264, Publication date:2005-11
Telemark ski-boots for adults - Interface with Telemark ski-bindings - Requirements and test methods

Tillbaka
Topp