Ska flytta nära backar. vart?

91eliasson

Ny medlem
Hej! Jag och en kompis som bor i småland ska flytta så fort som möjligt till nått ställe där man har nära till schyssta backar att åka bräda i. Så har ni tips på ställen som man kan flytta till? (Hyreslägenhet)
Vi funderar på malung men det är ju ca 6 mil till sälen därifrån, så ni vet kanske något bättre alternativ?
Behöver hjälp! Är desperat av att komma härifrån :(

1. Hur gamla är ni?
2. Utbildning?
3. Ska ni bara säsonga över vintern?
4. Transportmedel (bil)?
6. Hur långt bort kan ni tänka er flytta?
5. Prioriteras pist/offpist/park mest?

Senast ändrad:
1. Vi är 20 år. (91 or)
2. Han har bidrag för sin adhd, jag har gått fordon jobbar till slutet av december.
3. Det vet vi inte, kanske blir kvar. Beror på om man hittar jobb osv.
4. Har bil.
5. Kan tänka oss att flytta vart som helst. Funderar på om luleå kan vara schysst? Kul om det är lite fler ungdomar i närheten^^
6. Vi håller oss mest bland träden och parken ;)

Kan tillägga att jag har sökt jobb som en galning i sälen men lyckades inte få mer än en reservplats som liftvakt så det är kört^^

Ett förstahandskontrakt på en hyreslägenhet i Åre tar nog minst två år annars är det ett trevligt ställe. Järpen är det annars billigt att bo i men inte så mycket ungdomar där. Ni kan ju kolla på jobbmarknaden i Östersund och bosättning antingen i Östersund eller någon av byarna i Åres utkanter.

Det finns flera hyresrättsföreningar i Åre. Alla tar inte betalt men visst är det kötid.

Kommer inte riktigt ihåg vilka just nu men PM:a mig om jag inte skriver det här senare.

Att hitta ett forstahandskontrakt i Ostersund tar ocksa runt 2 ar. Men det brukar finnas en del andrahandskontrakt.

Fran Ostersund ar det drygt en timme till Are, lite mer till Vemdalen och sen finns Gustavsbergsbacken pa Froson och Lit 15 min bort. De tva sista funkar ju absolut som akning om man inte orkar aka langre bort en dag eller kvall. Plus att sasongskortet kostar typ 600kr for bada.
Sen gar det att fa kombinerat sasongskort Vemdalen/Are ocksa.
Bydalen ligger ju inte heller langt bort darifran.

IngemarH79 sa:
znitch sa:
åre är riktigt överskattat. liten pissby
Vad bra att du kommer med så många andra bra förslag. Idiotkommentar!
Jag fick en bra idé. Eftersom jag har super-mad-haxxorskillz, har jag kollat upp att znitch bor i Åre. Då kan väl han och trådskaparen bara byta hem. Då får trådskaparen sitt nya hem i den fashionabla orten Åre, och znitch kan ta sitt glada humör och flytta ner till småland. Där kan han sitta på en stubbe å gnälla bäst han vill, bygga ett torp om det skulle passa. Har hört att potatisbonde skulle vara ett roligt arbete....

Swedish-banana sa:
Det finns flera hyresrättsföreningar i Åre. Alla tar inte betalt men visst är det kötid.

Kommer inte riktigt ihåg vilka just nu men PM:a mig om jag inte skriver det här senare.
Nu så har jag kollat lite. Hittade AGO i Åre och sen finns det http://are.cc/ där det läggs ut lägenheter.
Jag vet att det finns en till bostadskö (eftersom jag står i den) som är gratis men jag kommer inte på vad den heter.
Ska försöka leta lite till.

BTW Fredde är ju helt klart inne på rätt spår!

AHA! Det är Akelius som har bostäder i Åre också!
De har för närvarande en ledig lägenhet på Tottvägen, 3 ROK.
Sista anmälningsdagen imorgon. Det ju bra att dela på 2 pers.

(Disclaimer: Jag försöker inte göra reklam för något av företagen utan vill bara hjälpa en medmänniska.)

Senast ändrad:
Om ni vill ha lång vinter så är ju Kiruna ett alternativ. Med tanke på att du gått fordon så lär det inte vara altför svårt att få jobb inom gruvnäringen.

hemavan-tärnaby fo shoo! nära till kittelfjäll, bra offpist, bra park, bra afterski, alla känner alla, trevligt ställe, lång säsong.... dom öppnade igår! aja kan bara säga att det är najz plejs och jag har alldrig ångrat att jag flyttade hit :D

Tack Swedish-banana! Riktigt schysst av dig att ge så mycket info.
Åre är lockande men funderar just nu mest på östersund eftersom att det borde vara enklare att hitta jobb där och man kan ändå ta bilen till åre när man känner för det. Bydalsfjällen som ligger i närheten av östersund verkar ju riktigt schysst med!

Åk till Norge för 17. Finns ingen anledning att stanna i Sverige. Enda Svenska orten riktigt nära bra skidbackar är Åre och där är svårt att få jobb och det är en liten ort. Det finns några småorter lång norrut (typ Kittefjäll o Riksgränsen) med hyffsad skidåkning, men där är också ganska ont om jobb. Och såna orter som Mora har ganska små skidbackar. Norge för 17, finns ingen anledning att låta bli.

Senast ändrad:
Men är det inte svindyrt att bo i norge?
Sen har du några tips på ställen man kan bo som ligger bra till i norge?

Fundera ut vad (och inom vilket område) ni kan bidra (skitbra att blanda drinkar, kan känna i lilltån att det kommer bli kallt, är alltid i tid, kan tyska, har bra hand med kunder, städar som ett troll, usw) till stället, oberoende om det rör sig om Sverige, Norge eller något annat. Om ni lyckas med det lär det inte vara något problem.

// Daniel

Flytta till Trondheim. 150.000 invånare(?). Ger tillgång till "normal" arbetsmarknad, dvs inga klassiska skidhålejobb. Goda studiemöjligheter.
3 mil till Vassfjellet. Fallhöjd 300m
9 mil t Meråker. Fallhöjd 560m
16 mil t Åre
12 mil t Oppdal

Senast ändrad:
Trondheim är bra, stor stad och bra kommunikation.
Tromsö är bra för party och toppturer, mindre bra för liftburet, anläggningen är liten. Dessutom mörkt på vintern. Men 8 m snö per år är ju ett plus. Väldigt trevlig stad där det är lätt att hitta trevligt folk.
Örsta är en håla, men topprurerna är grymma. Finns liftanläggning, men den är inte så jätestor.
Narvik har väldigt bra kommunikationer, bra liftanläggning och grymma topptursmöjligheter. Nära till Riksgränsen o Björkliden också. Men mörkt på vintern.
Det finns fler ställen, men detta är dom jag har varit mest på. Dessutom finns ju skidanläggningar i hemsedal, trysil, lillehammer osv. Även Oslo har ju bättre skidmöjligher än de flesta Svenska städer. Kolla runt på skidorter här på Freerides karta.

Norge är dyrt, men det går att leva någorlunda billigt. Det som är dyrt är att köpa bil, köpa hus, äta på restaurang och dricka öl. Och man tjänar ju bättre, speciellt de enklare jobben är bättre betalda.

Men ni får säkert kul vart ni än åker!

Freeridefredde sa:
IngemarH79 sa:
znitch sa:
åre är riktigt överskattat. liten pissby
Vad bra att du kommer med så många andra bra förslag. Idiotkommentar!
Jag fick en bra idé. Eftersom jag har super-mad-haxxorskillz, har jag kollat upp att znitch bor i Åre. Då kan väl han och trådskaparen bara byta hem. Då får trådskaparen sitt nya hem i den fashionabla orten Åre, och znitch kan ta sitt glada humör och flytta ner till småland. Där kan han sitta på en stubbe å gnälla bäst han vill, bygga ett torp om det skulle passa. Har hört att potatisbonde skulle vara ett roligt arbete....
Hade ju vart rå gött!

Okej jag satsar för fullt på lägenhet i Östersund nu. Det känns bäst så :). Tyvärr ser det ut som att jag får flytta själv eftersom att han lyckades hamna i lite problem men det blir säkert skitgrymmt ändå!

Kolla malungshems hemsida vi lyckades racka åt oss en 3a på 80 kvadrat 3 min ifrån kläppen för ett najs prajs :)!

sladdavel sa:
1. Vi är 20 år. (91 or)
2. Han har bidrag för sin adhd, jag har gått fordon jobbar till slutet av december.
4. Har bil.
5. Kan tänka oss att flytta vart som helst. Funderar på om luleå kan vara schysst? Kul om det är lite fler ungdomar i närheten^^
Jag bor i Luleå.

Det finns 2 backar (Måttsundsbacken) och (ormberget) ormberget suger verkligen...
Däremot lär parken i måttsund bli väldigt bra som det ser ut nu!
Ett + med Luleå är att de har fått en grym skatehall och skatepark!

Senast ändrad:
sladdavel sa:
1. Vi är 20 år. (91 or)
4. Har bil.
Är det inte bara vanlig aktivitetsersättning han får? Eller vilket bidrag har han som är "speciellt" för hans adhd? Gick han aldrig någon utbildning?

Ni borde söka jobb till det ställen där de är nära att ta sig till någon backe, men det beror på hur ni är som personer själv. Gillar ni större städer, eller gillar ni mindre städer? Hur långt får det max ta för att ta sig till nån backe?

Jag har bott i mlg 1 år gick gymnasiet där, och jag tror att Malung är kanske inte stället man ska flytta till om man inte gillar att bo i ett litet samhälle. Men det är inga problem att ta sig till sälen eller kläppen.

Jag tycker att Luleå är en skit tråkig stad, men det är kanske för att jag är så hemma kär i Umeå. Men nackdelen med Umeå är att då ska man antingen ta sig till hemavan/tärnaby på säsongen, eller så drar man till Vännäs och åker där. Men jag vet inte om Vännäs är och kalla för backe. Men umeå som stad är faktiskt sjukt chill, tanken på att det är en stor stad (norrlands största) det är en studentstad, det finns mycket utbud här, finns bra med uteställen, ungdommar, nära skog och kusten, Man kan begripa vad folk säger här ;). Och säkert en rolig stad att flytta till om man kommer från södra Sverige. Eftersom det finns så mycket här. Finns även rails i broparken som dom brukar försöka styra upp här på vintern. Gillar man åka skateboard har vi skön skatepark som är väldigt populär.

Umeå och Luleå är väl inget vidare för utförsåkning. Kallt, jo, men det är rätt så platt också. Dom jag känner från Umeå far till Kittelfjäll eller Borga om dom ska åka, och dit är det ju långt.

skidmannen sa:
Umeå och Luleå är väl inget vidare för utförsåkning. Kallt, jo, men det är rätt så platt också. Dom jag känner från Umeå far till Kittelfjäll eller Borga om dom ska åka, och dit är det ju långt.
+1 på den, dessutom har ju trådskaparen bumpat tråden genom att låta oss veta att hon numera bor i Järpen. Case closed.

Tillbaka
Topp