Ska köpa ny utrustning,lite råd och tips från er

Vargen666

Ny medlem
Hej på er
jag behöver lite råd och tips till ny utrustning 70% pist 30% offpist.

Skida: har kollat lite på dynastar legend serien vad tror ni ?????

Bindning: Fritschi eller Naxo?????

Pjäxa: ????????????

Jag är en medelgod åkare i pist och har inte åkt mycket offpist men det ska bli ändring på det som ni förstår.
Är 175 cm lång 85 kg på väg ner hoppas jag

Senast ändrad:
Mitt råd är att ändra rubrik. Använd en mer överskådlig rubrik så kommer du att få fler utförliga svar...

Vargen666 sa:
Hej på er

Pjäxa: ????????????

Jag är en medelgod åkare i pist och har inte åkt mycket offpist men det ska bli ändring på det som ni förstår.
Är 175 cm lång 85 kg på väg ner hoppas jag
De flesta större märkena har väl vettiga alternativ beronde på vad man gillar. Dynastar ledgend är ett av dem, några exempel på vad jag tror kan funka;
Rossignol Bandit B2 alternativt B3
Head Monster 82 eller 88
Dynastar Legend 8000 eller 8800

Bindningarna där har jag ärligt talat lite sämre koll men de som ofta säljs i paket med skidorna brukar funka bra om man inte har några speciella önskemäl.

Pjäxor är enligt mig det viktigaste att du hittar nåt som verkligen passar din fot. Omöjligt att tipsa andra om pjäxor utan att ha sett fötterna de ska sitta på. Så mitt tips där är att söka upp nån butik som verkligen vet vad de pratar om och få dem att hjälpa dig att hitta en pjäxa som passar din fot bra.

Jag tycker att du ska kolla HEAD MONSTER I.M 82 SW. Fantastisk skida både på och utanför pisten. Sen kan du kolla Nordica Beast som är en bra och prisvärd friåkningspjäxa (om den är rätt för din fot). Bindningar finns det ett gäng bra av. Håll koll på vad som följer med skidorna eller deala till dig det när du köper resten.

rossignol bandit serien kan vara ett bra alternativ, dom har lycket att välja på....
pjäxor, kolla salomon, dom har mkt att välja på.

finns många ställen där det är rea på dessa artiklar, te.x alpingaraget.

Vargen666 sa:
Hej på er

Pjäxa: ???????????
Det verkar som att du är inne på att dina 70% offpist delvis kommer att spenderas i uppförsbacke på tur så mina svar blir därför lite färgade av det.

Dynastar Legend 8800 är en bra allroundskida som funkar för det mesta. Överhuvudtaget gör Dynastar bra skidor över hela linjen. Kanske skulle du kunna fundera på att gå upp lite i bredd från 8800:ans 88 mm. Legend Pro om du vill ha en lite bredare skida. Eller Völkl Mantra (94 mm) som är grymt bra och går fint i pist trots bredden. Bandit-serien är en samling skräpskidor rent ut sagt (förutom B-Squad), håll dig undan. Head Monster 88 är också en riktigt fin skida men väger tyvärr bly så den kan bli väl tung att gå med.

Om du ska ha en turbinding som funkar att åka med finns det bara ett val: Marker Duke. Punkt. Basta. Den är lika vridstyv som en vanlig alpinbindning på hårt underlag. Varken Fritschi eller Naxo kommer i närheten av Dukens prestanda. Den kanske väger några gram mer men det vägs upp av att den faktiskt håller fast pjäxan och går att åka hårt med. Dessutom är den inte gjord helt i plast som alla andra turbindningar.

Pjäxa. Vill du ha en stabil turpjäxa kan du kolla på Garmont Endorphin som är den styvaste på marknaden idag. Annars så kan jag rekommendera Dalbello Krypton-serien (ok, jag är partisk) för friåkning om du har en smalare fot.

Det låter i mina öron lite märkligt att du ska satsa på en turbindning då du ska åka 70% pist. Det är möjligt att The Duke är så fantastiskt bra att den kommer fungera, i så fall furry muff (fair enough), det kan ju fungera.

Mitt tips råder annars att du ska spana åt att ha en pistskida och en offpistskida.

Jag föreslår att du följer Glisseurs råd, med modifikationen att du bör gå för en ännu lite bredare skida till offpiståkning och turande. Med breda skidor kan även medelgoda åkare köra så det ryker i lössnön, lyder min motivering.

Som pistskida får du roligast på en skida som är <75mm i midjan. När någon skriver att en bred skida fungerar bra i pisten, är det endast relativt andra breda skidor. Du kommer alltid att få en bättre upplevelse på en utpräglad pistskida i pisten. På samma sätt kommer du också få en bättre upplevelse på en skida avsedd för ändamålet i lössnön.

Senast ändrad:
Kan bara instämma att den enda bindningen du skall ha är The Duke. Har kört på den två månader och enda problemet är skistoppern men det är ju en förserie produkt så det är förhoppningsvis fixat till hösten.

Sen skidor? Ja du alla råd ovan är grymma. Men om du skall åka 70% pist så är väl en skida över 90 mm i midja over kill känns det som.

//H

köp inte ross b seien.. fel av mig, lyssna på glisseur

70% pist och enbart randoneebindningar som alternativ????? Personligen skulle jag inte köpa nån av de bindningarna du har nämt för en 70% pistskida. Men om nu Duken är så fantastisk som det sägs så lär den vara ett bra val!

Tillbaka
Topp