Ska lära mig backflip i österrike, hjälp mig

nithro

Ny medlem
Tjao,

Tänkte försöka lära mig backflip i österrike nu till sportlovet. Har väl satt supersketchy halvsnea backflips på studsmatta och sånt, men inga cleana.

http://se.youtube.com/watch?v=N8eUVClUjsA

Det är så jag tänker mig. Mjuk och fin snö som inte gör ont att landa i, what so ever.
Har aldrig byggt egna kickar som i filmen, vad bör man tänka på? Hur lång tid tar det att göra kicken? Vad bör man tänka på när man väljer ställe? Tror ni man kan låna spadar av skidcentrat på berget?

Hur bör kicken se ut? Lätt böjd borde väl vara bäst? Landningen - ganska brant, va?

All hjälp uppskattas.

Hur svårt är switch frontflip föresten?

Måns

kicken bör vara ganska brant men den får inte vara för kort för då tappar man lätt kontrollen.

Om du klarar backflip på matta så borde det inte ta så länge innan du klarar det på skidor. Tänk på samma sätt.

har aldrig provat switch front men det känns som att det är lite svårar än att göra en vanlig frontflip. Men om du är säker på att åka switch så kanske det är en baggis.

Senast ändrad:
ha ganska mkt kick och brant och mjuk landning och sen är de bara att satsa//a

Byggandet av kicken då? Något att säga om det?

Om man har puder, kört då eller?

Bygg upp en ganska redig kick som är rätt brant. sedan är det bara att kasta sig och inte tveka!:D Om du har puder är det bara skönare om du skulle ramla. lycka till!

nithro sa:
Byggandet av kicken då? Något att säga om det?

Om man har puder, kört då eller?
Klart det inte är kört, landningen blir ju mycket skönare desutom. Du får se till att packa snön ordentligt bara. Tryck ihop det jämnt och fint så håller det sig bra. Om du kan- bygg hoppet relativt platt innan en sluttning, så får du naturlig landning. Bygger man hoppet för brant blir det ofta halvkrångligt att komma in rätt i uthoppet, vilket är rätt segt om du stått och byggt en kick i flera timmar.

Switch volter / flipar ska du låta bli om du inte klarar dom i vanliga fall då man får så mycket med sig när man åker in vanligt

En frontflip är väldigt lätt att få runt, ännu lättare en backflip

Medans Switch backflip blir väldigt mycket mer teknik (har bara provat en gång men om några timmars sömn så ska jag nöta det i bräcke)

Då är jag lite säkrare på bakåtvolter än du och sätter dom på marken / dansgolvet även när jag är full som ett ägg!

Och för fan åk inte själv om du får för dig att prova något nytt ...

För att fråga folk på freeride hur man bygger en kick för att man ska lära sig backflip i österrike men man klarar det knappt på studsmatta ... Ehm ... Det låter mobbat och mer som ett självmordsförsök ;)

Mitt enda tips är Poppa och sen släng en bakåtvolt precis som på studsmattan (för du slänger dom inte bra på studsmattan alltså slänger du den från mattan...) Du ska alltså göra detta längst upp på kicken!

Lite innan och du kommer förmodligen krasha in med bakhuvet i kicken, lite för sent så kommer du inte få någon rotation (om du nu inte är grym på bflips) och landa rygg/nacke

:P

Lycka till och glöm inte skriva i min första backflip tråden efteråt!

Mvh Kristoffer Linder

orkar inte redigera...

Men kolla in youtube-klippet som postats

Kolla in hur dom 2 olika skidåkarna drar igång volten...

Nybörjaren slänger runt den tarvligt med armarna och verkligen hoppas på det bästa, benen är böjda och han poppar inget!

Gubben däremot kör sin rutin med att snurra armarna ett varv innan ... Det intressanta börjar på kicken ... Armarna drar han uppåt sen poppar han och skickar på all volt med tårna precis som en bakåtvolt ska genomföras! Han får mer kontroll och bättre rotation

Detta va inget jag tänkte på när jag lärde mig bakåtvolt hemma på studsmattan eller när jag körde på skidor första gången, men efter några trampolin träningar med en vettig tränare så ändrar man sig rätt fort till det rätta ;)

så glöm inte att använda benen!

Senaste inläggen

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp