Skadi skis?

daavid

Medlem
Skadi skis?
jag läste lite om ett märke som heter skadi skis, handgjorda skönheter till skidor, men frågan e då; är det plånboken värd att köpa ett par handgjorda lagg för 8 papp utan bindning? detta inkluderat även andra handgjorda skidmärken och inte just skadi..

Skadi skis?
Av de handgjorda märken som finns tycker jag helt klart att de är verkar helt klart bäst.
Material och motiv! 8900 kr är rätt överkomligt pris om man åker mycket skidor. Lite status också :)

Såg på hemsidan (www.skadiskis.com) att de erbjuder "custom graphics" nu också...Kanske kan vara något!

Skadi skis?
whuecrew sa:
Av de handgjorda märken som finns tycker jag helt klart att de är verkar helt klart bäst.
Material och motiv! 8900 kr är rätt överkomligt pris om man åker mycket skidor. Lite status också :)

Såg på hemsidan (www.skadiskis.com) att de erbjuder "custom graphics" nu också...Kanske kan vara något!
Vilka märken som handbygger skidor jämför du med?

Skadi skis?
whuecrew sa:

t.ex. Hendryx?!

Skadi skis?
whuecrew sa:
whuecrew sa:

t.ex. Hendryx?!
Gör sina skidor i Extrems fabrik

Skadi skis?
Alla Moments skidor är handbyggda i Reno. Du får till och med en personlig hälsning från den som har byggt de. Även Ski Logiks skidor är handbyggda och det står även på de vilken som har byggt de.

Men så klart är de byggda i en fabrik på något vis men fortfarande handbyggda..

Skadi skis?
whuecrew sa:

känns som smygreklam detta. nåväl, 8900 är varken ett konkurrensmässigt vidare bra pris, och de är inte ensamma om att erbjuda custom grafik heller. vakna nu.

Skadi skis?
Lee-nus sa:
whuecrew sa:

Såg på hemsidan (www.skadiskis.com) att de erbjuder \"custom graphics\" nu också...Kanske kan vara något!
känns som smygreklam detta. nåväl, 8900 är varken ett konkurrensmässigt vidare bra pris, och de är inte ensamma om att erbjuda custom grafik heller. vakna nu.
...säger distributören :)

Skadi skis?
whuecrew sa:
whuecrew sa:

t.ex. Hendryx?!
Gott att det först handlade om de handgjorda märken som finns (alla som finns) och på given fråga så kom det att handla om ett!!! märke till...

:-o

Senast ändrad:
Skadi skis?
darle sa:
Lee-nus sa:
whuecrew sa:

Såg på hemsidan (www.skadiskis.com) att de erbjuder \"custom graphics\" nu också...Kanske kan vara något!
...säger distributören :)
jag har inte ens marknadsfört mitt eget märke här, så jag ser inte riktigt hur det är relevant. men å andra sidan är det väl inte mindre sant för det.

Senast ändrad:
Skadi skis?
Hasse_Lindborg sa:
Alla Moments skidor är handbyggda i Reno. Du får till och med en personlig hälsning från den som har byggt de. (...)
Hur yttrar det sig? Kommer de hem till en och bjuder på kaffe?
På skidmärket som JAG företräder får man minsann julkort också. (!)

Svimen: Jag tror de flesta småtillverkare gör 100% custom också

Skadi skis?
Ställer man Skadi mot Moment väljer jag lätt Moment alla dar i veckan... Pris och safebet gör att Moment väger så mycket tyngre... Och om vi ändå är uppe i den prisklassen, DPS varje dag om året. Då får man kolfiberlager och rejält utprövad och testad geometri. Priset på Skadi baseras ju bara på upplagan...

Skadi skis?
Jag tänker inte slänga mig in i någon diskussion! vill bara säga att jag tycker att man ska prova en skida som man är intresserad av tex på en skidtestar helg eller liknande INNAN man uttalar sig om vilket märke som är bäst! olika märken passar olika personer! vilken märke som passar dig bäst får du avgöra själv!

Har man inte möjlighet att testa ska man så klart ta reda på så mycket som möjligt om skidan innan man väljer!

Mvh Micke

Skadi skis?
Carled sa:
Ställer man Skadi mot Moment väljer jag lätt Moment alla dar i veckan... Pris och safebet gör att Moment väger så mycket tyngre... Och om vi ändå är uppe i den prisklassen, DPS varje dag om året. Då får man kolfiberlager och rejält utprövad och testad geometri. Priset på Skadi baseras ju bara på upplagan...
Carled! Du får banne mig både julkort och stickers i år! ;)

Skadi skis?
lillkaj sa:
Jag tänker inte slänga mig in i någon diskussion! vill bara säga att jag tycker att man ska prova en skida som man är intresserad av tex på en skidtestar helg eller liknande INNAN man uttalar sig om vilket märke som är bäst! olika märken passar olika personer! vilken märke som passar dig bäst får du avgöra själv!

Har man inte möjlighet att testa ska man så klart ta reda på så mycket som möjligt om skidan innan man väljer!

Mvh Micke
Instämmer helt med dig där. Och efter det så kan man ställa skidans uppträdande, kvalité med mera mot priset och exclusiviteten. Men som jag har skrivit i alla de flesta trådarna så är det bästa att testa skidorna först.

Och för utom Carled så är det ingen som har ställt skidor mot varandra eller?

//Hasse

Ps. Å andra sidan så rekommenderar jag inte skidor som du gjorde i denna tråd: https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=72849&p=1#r808543 då det du skrev inte kanske inte var det mest lysande? ;) Ds.

Ps2: Noljas: Du får en överrasking om du köper skidorna så kalrt ;) Ds.

Senast ändrad:
Skadi skis?
Nej! ber om ursäkt för reklam delen!
MEN enligt mig är skidorna bra, och dom får gärna testas av intresserade! (är det där reklam?)

Skadi skis?
daavid sa:
jag läste lite om ett märke som heter skadi skis, handgjorda skönheter till skidor, men frågan e då; är det plånboken värd att köpa ett par handgjorda lagg för 8 papp utan bindning? detta inkluderat även andra handgjorda skidmärken och inte just skadi..
Huruvida just skadi skis är prisvärda eller ej kan jag inte svara för, men på frågan om de dyrare och ofta mer välbyggda märkenas produkter är värda sitt högre pris gentemot de lite vanligare konkurrentera, kan man köra ett klassiskt "Utter"-exempel:

Är det värt att köpa en Lamborghini när en Volvo är billigare, rymligare och snabb så det räcker?
Well, valet är ditt!

Skadi skis?
Nojlas sa:
Svimen: Jag tror de flesta småtillverkare gör 100% custom också
Det stemmer nok, hvis du er villig til å betale for det, og kan beskrive nøyaktig hva det er du er ute etter. Prog er derimot fullt og helt basert på å gjøre one-offs, og har dermed erfaring, metoder og utstyr som gjenspeiler dette.

Men, nok en gang, finnes det en eneste sandwichski som ikke er håndlaget?

Vil understreke at jeg ønsker Skadi, og alle andre småprodusenter lykke til! :)

Skadi skis?
Svimen sa:
Men, nok en gang, finnes det en eneste sandwichski som ikke er håndlaget?
Nej det har du rätt i, en sandwichskida kräver ju alltid någon form av handarbete. (Mer eller mindre hos olika typer och tillverkare)
Det kanske är så att folk i allmänhet inte vet skillnaden på sandwich och cap, men "handbyggda skidor" låter bättre.
Vill man skryta om sin fina kvalitet borde man nog prata om vilka material det är man stoppar i skidan, hur man har valt ut dem och hur man sätter ihop dem.

Skadi skis?
Nojlas sa:
Vill man skryta om sin fina kvalitet borde man nog prata om vilka material det är man stoppar i skidan, hur man har valt ut dem och hur man sätter ihop dem.
Kan inte annat än att hålla med. Att just nämna sina erfarenheter inom konstruktion, design och tillverkning av skidor känns som ett bra sätt att iaf få lite trovärdighet...

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp