Skaljack - Freeride

sweetkarma

Medlem
Skaljack - Freeride
Hej,

Jag har kollat på lite olika skaljackor och skalset, men hittar inte direkt vad jag söker och hoppas ni kan hjälpa till. Jag skulle helst köpa jacka och byxor (bib) från samma märke och kanske till och med samma set (färg), men inget krav. Jackan ska gärna vara av "freeride-stuk". Jag har kollat en del på Haglöfs Vassi pro, men gillar inte direkt färgerna samt att jag hört en del dåligt om kvalitén. Bib-en är inte heller helt i min stil. Hade gärna haft lite lösare. Även kollat på Elevenate och deras Pure 100 Jacka. Finns det något som liknar dessa? Hört många prata om Norröna, men tycker inte alls att de verkar ha något som är likt Vassi och Pure.

Skaljack - Freeride
Jag har efter 2 peak performance jackor nu köpt en patagonia. De har också diverse freeride modeller så du kan ju kolla in om du hittar ngt du gillar

Skaljack - Freeride
Har inte hittat någon som jag gillar hos Patagonia. Peak har ju sin Vertical, men känns lite "lowtech".
Kan väl nog dels hålla med men de väl väl kanske materialet som jag stört mig på.. Har haft både gravity och vertikal och jag har använt dem aktivt till alla fritidsaktiviteter där skidåkning är det jag sysslar minst med och pris -kvalitet är i mitt tycke inte helt 1-1. Men man får ju själv överväga vad man sysslar med för aktiviteter, hur ofta och hur pass avancerade prylar man behöver

Skaljack - Freeride
Någon som provat Elevenate? Ser fin ut, men ganska dyr. 9000 för bara jackan och sedan byxor för 8000. Dock gillar jag inte byxorna så kanske köra Elevenate-jackan med Tamok byxa?

Skaljack - Freeride
Tierra Östra verkar dock vara något jag kan tänka mig. Någon som har provat den eller Tierra i allmänhet?

Edit: Fast verkar inte ha snölås så går bort

Skaljack - Freeride
Schweiziska Penguin göra fina jackor och byxor, men kostar också en del.
Annars kanske Mountain Studio (också dyrt
Ovanligt att man endast har en skaljacka, men gillar det jag ser. Verkar dock inte finnas i Sverige. Man vill ju gärna prova innan man köper så det sitter bra.

Skaljack - Freeride
Jag har en skaljacka som är rätt så bra faktiskt. Black Diamond recon pro. Som topptursjacka är den rätt bra. Loose fit och stretch. Två meshfickor på insidan som är bra när skinsen ska hållas varma. Avtagbar snökjol så jag har den som regnjacka på sommaren.
Om stilen faller i smaken så kanske den är värd att titta på.

Skaljack - Freeride
Hej,

Jag har kollat på lite olika skaljackor och skalset, men hittar inte direkt vad jag söker och hoppas ni kan hjälpa till. Jag skulle helst köpa jacka och byxor (bib) från samma märke och kanske till och med samma set (färg), men inget krav. Jackan ska gärna vara av "freeride-stuk". Jag har kollat en del på Haglöfs Vassi pro, men gillar inte direkt färgerna samt att jag hört en del dåligt om kvalitén. Bib-en är inte heller helt i min stil. Hade gärna haft lite lösare. Även kollat på Elevenate och deras Pure 100 Jacka. Finns det något som liknar dessa? Hört många prata om Norröna, men tycker inte alls att de verkar ha något som är likt Vassi och Pure.
Montec ?

Skaljack - Freeride
Jag har nu varit runt på alla butiker i Stockholm och efter att ha prova det mesta har jag nu bestämt att det blir Norrøna lofoten Pro Plus-jackan samt ett par Tamok bib. Haglöfs Vassi kändes som den var gjord av silkespapper.

Senast ändrad:
Skaljack - Freeride
Jag har nu varit runt på alla butiker i Stockholm och efter att ha prova det mesta har jag nu bestämt att det blir Norrøna lofoten Pro Plus-jackan samt ett par Tamok bib. Haglöfs Vassi kändes som den var gjord av silkespapper.
Snygg! Men kanske lite dyr? Montec är iaf rätt stryktåliga, hårt skal som tål grenar. Väger dubbelt så mycket som min Houdini jacket som är tunn och lätt men andas inte! Houdini kommer jag aldrig mer köpa :/

Skaljack - Freeride
Snygg! Men kanske lite dyr? Montec är iaf rätt stryktåliga, hårt skal som tål grenar. Väger dubbelt så mycket som min Houdini jacket som är tunn och lätt men andas inte! Houdini kommer jag aldrig mer köpa :/
Jag ser inte direkt priset som ett problem. Tanken är att dessa kläder (förhoppningsvis) ska hålla under en längre tid.

Skaljack - Freeride
Jag ser inte direkt priset som ett problem. Tanken är att dessa kläder (förhoppningsvis) ska hålla under en längre tid.
Absolut, instämmer. Sen som du själv är inne på så är lövtunna plagg snygga på afterski men kanske inte levererar lika bra i närkontakt med en björk. Lofoten-modellen verkar ju vara deras tåligaste modell så då är det säkert rätt. Rätt skönt också om det inte fladdrar för mycket när man åker pist.

Skaljack - Freeride
Är i samma sits som dig.

Jag har fastnat för EQPE:s rido 2.0-jackan tillsammans med den vanliga rido bib-byxan. Vill gärna ha hängslen. Jag testade det när jag var uppe i Sälen nu senast och det håller faktiskt schysst kvalité och sitter bra. Har läst flera som ansett att man får mycket för pengen med det setet.

Av någon anledning är jag smått besatt av att byxa och jacka ska komma från samma märke och gärna från samma serie.

Senast ändrad:
Skaljack - Freeride
Jag hade tidigare Peakjacka och byxor (skal, men minns inte namnet på modellen).

Bytte nyligen till Everest toppmodell, U icon 3l. Skal och designad tillsammans med freerideåkaren Malou Peterson. Har än så länge hunnit med en alpvecka i allsköns väder. Måste säga att jag är mäkta imponerad. Har alla funktioner jag/man kan önska; 20 000mm vattenpelare, snölås, muddar, ventilation, många och bra placerade fickor, bra luva och krage m.m. Kvalitén känns mycket bra, på samma nivå eller egentligt till och med bättre än mitt tidigare Peak-ställ. Att hela Everest-stället endast kostade 3 000 kr nu på rea gjorde inte saken sämre. För det får man väl ca en halv jacka av de kändare och flashigare märkena.

Verkar tyvärr bara finnas M kvar. Jag är 183 cm lång, 80-85 kg och kör på L, vilket känns bra. Men är man lite mindre och inte måste ha de finaste märkena hade jag utan tvekan försökt hugga kvarvarande rea-ex i M.

Skaljack - Freeride
Är i samma sits som dig.

Jag har fastnat för EQPE:s rido 2.0-jackan tillsammans med den vanliga rido bib-byxan. Vill gärna ha hängslen. Jag testade det när jag var uppe i Sälen nu senast och det håller faktiskt schysst kvalité och sitter bra. Har läst flera som ansett att man får mycket för pengen med det setet.

Av någon anledning är jag smått besatt av att byxa och jacka ska komma från samma märke och gärna från samma serie.
Bib är trevligt. Jag skulle nog ha svårt att köpa ett par byxor som inte är bib

Skaljack - Freeride
Blir nog att vänta med jackan, ska tydligen komma nya versioner och färger i sommar så får se om man gillar någon annan färg bättre eller om den gamla kommer ut på rea.

Snödjup

Tillbaka
Topp