Skaljacka?

MaxMalte

Ny medlem
Skaljacka?
tjenis!

ja har funderignar på att köpa ny skaljacka..vilen rekommenderar ni?? ja tänker mest i banor som Tierra eller Marmot, kanske North face, patagonia osv. helst ska den fungera både i och utanför pisten.. har nån testat tierras powder? är den prisvärd? tack på förhand..

ha de / max

Skaljacka?
Angenämnt problem, var i din situation för ett tag sedan, provade verkligen allt jag kunde få tag i. Eftre ett tag stod valet mellan En Patagonia (kommer ej ihåg namnet, deras värsting med stretch), en Arc´teryx (theta ar), klättermusen bifrost, en norröna (värstingen med stretch) och marmot liquid steel. Inget lätt val, ingen av dem är ju direkt dålig... Slutligen föll valet på arc´teryx theta ar, och detta för att den dels är sjukt snygg i mina ögon, den är enkel i designen (inga svarta fält hit å dit som stör), den är otroligt smidig och den har väldigt gott rykte. ytterliggare en anledning var att den inte hade stretch, något som säkert är jätte bra för funktionen men som jag är tvkesam till, jag var helt enkelt osäker på hur länge stretchen är tät i båda riktningarna. Köper man en såpass dyr jacka, över 5000, så räknar man med att ha den i några år.
Så tipset är väl att du helt enkelt testar så mycket som möjligt och sedan tar den som du trivs bäst i, de flesta jackor är väldigt bra.

Skaljacka?
Själv kör ja med tierras cassin ridge å ja tror inte man får sönder den hur man än försöker en schysst jacka helt enkelt...även brallorna e grym med sina benfickor som även funkar när man har sele på. även fack för knäskydd finns

Skaljacka?
arcteryx är ju det dyraste märket med många tekniskt smarta lösningar. En polare kör bara med arcteryx och är jättenöjd men som sagt det kostar. Själv kör jag marmot efter en stor marknadsundersökning förra året. Jackan gick på 4995kr och jag kan inte vara nöjdare. Jag skulle satsa på en marmot jacka. Kanske inte den dyraste som jag gjorde,... de billigare e nog minst lika bra.

Minns ett gammalt inlätt av Inga-Marta-Nilsson-Skit-Morten som var MKT bra och lååååångt om skaljackor och de olika märkena.

Här är en direktlänk till det forumsvaret: http://www.freeride.nu/forum/thread.php?t=2649

/fredrik

Skaljacka?
Går själv i liknande tankar, inställd mot en god skaljaka. Har därigenom fastnat för north face klassiker mountain jacket, en persedel och ett märke det ju hittils i denna debatt inte pratats så mycket om.

Hur står sig tnf`s jackor (mountain jacket framförallt) då de ställs mot sitt pris, sina funktioner och dylika konkurrenter? Är mountain jacket ett klokt val eller en idag ringrostig trotjänare?

Tillbaka
Topp