Skare

Thos

Ny medlem
Skare
En kort fråga bara: hur åker tacklar man bäst bristande skare? För det hände mig i vintras när jag hade klarat av en stor bergssida med fin snö på, så kom vi ut till en liten södersluttning, där solen hade legat på några dagar, med resultatet en jävla skare som var riktigt svår att få styr på, och det var inte bara jag som hade problem med den.

Skare
Breda skidor är bra, breda och hårda, det minskar belastningen, men det som verkligen krävs är perfekt position på skidorna, minsta obalans straffar sig obönhörligen. Att sätta sig i baksätet är i princip aldrig ett bra alternativ. Däremot är en jämn belastning på skidorna en bra idé, att pressa bara på dalskidan gör att du blir mer känslig för hugg, försök stå på båda, både inner och ytter. En kort diciplinerad hoppsväng med god stavföring för rytmen, klassisk fransk åttiotal, är mycket lättare att kontrollera än en stor som det gärna skär iväg i. Hoppet gör att man får kraft att krossa skaren och även om det ser lite goofy ut så är det ibland enda sättet.
Är det inte så långt o brant kan du naturligtvis satsa på en elva, å andra sidan så kan man få rätt otäcka skärsår om man kraschar.
Det bästa sättet att lära sig är naturligtvis att åka mycket kartongsnö och skare, det brukar finnas mycket i svenska fjällen, så det går nog bra!
Lycka till/ mikael

Tillbaka
Topp