"Skarpare" Carvingsvängar

Erik33

Ny medlem
Hej,
mitt första inlägg på forumet - kort beskrivning om min nivå som åkare;
Åkte 7-8 år innan tonåren med relativt långt uppehåll men har åkt ganska mycket de senaste 5 åren och anser mig vara medelgod åkare. Kanske strax över. Ser en annalkande 30-årskris...

De senaste två åren tror jag mig har fått känna på vad som kallas carvingsväng från att tidigare ha "skiddat" ner för backarna med total avsaknad linje, "sida till sida i backen". Linjen har helt enkelt gått rakt ner :)

På transportsträckor/väldigt flacka backar kan jag få in en sugande känsla och ett rent skär och känner då att svängen blir väldigt mycket skarpare. Mer sväng. När jag skiftar tyngdpunkten går det av sig själv och nästa sväng sker i princip per automatik. En helt annan känsla av kontroll jämfört med tidigare, speciellt när det är lite uppåkt i backen.

Nu till min fråga;
I brantare/snabbare partier upplever jag att jag inte får till samma "sug" i svängen och heller inte fartreduceringen. Jag känner att svängen kommer i skidan men inte tillräckligt mycket för att dämpa farten eller för att få suget. Det går fortare och fortare och då är stoppsladden inte långt borta.

Hur gör jag för att få till en skarpare carvingsväng i "högre" hastighet...?
Vad är det vanligaste rookie-misstaget vid högre hastighet?

//Erik

Det viktiga är väl att innerskidan inte kommer ur fas med ytterskidan som inte ska släpa efter.
På första bilden ser vi hur Ted har misslyckats kapitalt med detta, däremot visar den andra bilden hur det ska se ut!

@kappakomplett
Yorå på andra bilden är uppenbart skidorna helt i fas, lite väl tajt dock och kanske bättre med båda skidorna i snön än att använda höften som bergskida, men Ted kan ju sin sak så jag antar att det ska vara så här! :-)

/MM

Jag kan nog iofs känna igen mig i att den ena skidan "sticker" lite framför vid sväng - som du säger, innerskidan. Är målet att skidorna skall vara i, princip, jämnhöjd?

//Erik33

Erik33 sa:
Jag kan nog iofs känna igen mig i att den ena skidan "sticker" lite framför vid sväng - som du säger, innerskidan. Är målet att skidorna skall vara i, princip, jämnhöjd?

//Erik33
Absolut, precis som gamle Ted lyckas med på andra bilden.
Han har väl inte tid att läsa tekniktipsen här på Freeride ordentligt så ofta ser det ut såhär:

Det absolut vanligaste rookie misstaget är att man flyttar bak tyngden istället för fram som den ska vara. Sen antar jag att du inte har så jättestor vinkel i höften men rätta mig gärna om jag har fel. Testa att lägga all tyngd på ytterskidan och lyfta innerskidan ifrån snön sedan tar du ut armarna precis som ett flygplan och sträcker dig efter ytterpjäxan. Då kommer det att uppstå en vinkel i höften som gör att vinkeln mellan skidorna och snön blir skarpare. Precis som Ted

Ett litet tips kan också vara att sträva efter att "pressa" in baken mot centrum av den cirkel skidorna försöker göra. Det brukar iaf hjälpa mig att åka vinkeln i höften.

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp