Ski touring in Abisko

HeleneHelma

Ny medlem
Ski touring in Abisko
Hej !
I'm sorry but I don't speak swedish and english isn't my mother tongue. I'll go in Abisko in April. I travel alone. I'd like to know if I could easily find some partners for ski touring. I am not beginner but I'd like to do some easy summits.
Thanks for your help !
Helene

Ski touring in Abisko
Hello!
I always want to do some ski touring.
The snow is not so good here now but it is still fine to ski! :)
Im around with my dog. I live in my truck so I move around. Will be working until around 6 April.
When are you around and how long?
Cheers / Magnus

Ski touring in Abisko
Hi,

No good snow?! I'm thinking of going up with purefreeridecamp.se. (18-22 april) But if there is not so good snow on the tops I might think again.

Ski touring in Abisko
Suryo sa:
Hi,

No good snow?! I'm thinking of going up with purefreeridecamp.se. (18-22 april) But if there is not so good snow on the tops I might think again.
kall och fin snö både på 1200m och nere i skogen, skulle behövas mer men så är det väl alltid.... bortsett från förra året, den mängden räckte gott.

Lavinrisken för tillfället är ett större problem än snömängden.

Har åkt med pure under sämre förhållanden och ändå fått bra åk.
Har du funderingar kring pure så hojta till, har varit med på några camps.

Ski touring in Abisko
Christiam sa:
Suryo sa:
Hi,

kall och fin snö både på 1200m och nere i skogen, skulle behövas mer men så är det väl alltid.... bortsett från förra året, den mängden räckte gott.

Hmm...så OK eller bra ändå? Jo, precis det är klart otäckt med norrmannen som åkte med i en lavin här om dagen..

Ja, funderar skarpt på att haka på nu i april. Ska du åka?
Vad kan du säga om upplägget etc?

Ski touring in Abisko
Suryo sa:
Christiam sa:
Suryo sa:
Hi,

Hmm...så OK eller bra ändå? Jo, precis det är klart otäckt med norrmannen som åkte med i en lavin här om dagen..

Har haft flera bra åk senaste veckan från olika toppar runt gränsen-abisko.

Jag gillar upplägget, alla måltider ingår, man väljer nivå på gruppen man vill åka i ( grön-svart), alla grupper har en bergsguide. Man åker iväg vid nio, oftast till Norge och till de berg som guiderna tror är bäst.
Bra genomgångar kring hur vi tänker när vi är ute på berget ( vissa guider går igenom mer än andra), möjlighet att öva tranciversök m.m.

Sen är det som vanligt när man är i Norr, vädret kan vara riktigt illa men jag har aldrig varit med om någon inställd dag, då har det istället blivit åk på lägre höjd där man gjort flera turer på samma berg.
Sen är det trevligt att träffa folk med gemensamt intresse, jag har åkt upp själv någon gång och det är inga problem att hitta nån att umgås med.
Börjar även bli fler på splitboard utifall du är brädåkare.
Jag ska upp!

Ski touring in Abisko
Christiam sa:
Suryo sa:
Christiam sa:

Har haft flera bra åk senaste veckan från olika toppar runt gränsen-abisko.

Jag gillar upplägget, alla måltider ingår, man väljer nivå på gruppen man vill åka i ( grön-svart), alla grupper har en bergsguide. Man åker iväg vid nio, oftast till Norge och till de berg som guiderna tror är bäst.
Bra genomgångar kring hur vi tänker när vi är ute på berget ( vissa guider går igenom mer än andra), möjlighet att öva tranciversök m.m.

Sen är det som vanligt när man är i Norr, vädret kan vara riktigt illa men jag har aldrig varit med om någon inställd dag, då har det istället blivit åk på lägre höjd där man gjort flera turer på samma berg.
Sen är det trevligt att träffa folk med gemensamt intresse, jag har åkt upp själv någon gång och det är inga problem att hitta nån att umgås med.
Börjar även bli fler på splitboard utifall du är brädåkare.
Jag ska upp!
Jaha, kul!
Ja, det låter lovande. Grymt sugen på att haka på. Det låter lite som UCPA tycker jag. Vilket är rätt schysst, man hoppas ju på fina turer och grym åkning så klart men träffa människor som delar ens passion är härligt det också. ;)

Inga problem att byta grupp från dag till dag? Yep, kör splitboard. Turade uppe i Hemavan i feb, mkt vind där tyvärr så all snö hade blåst bort. Så det blev mestadels skogsåkning. Vilket var grymt kul men hade gärna kommit upp på högre höjder. Har kontakt stf bland annat och även pure, och fått lite blandad info om snö-läget...
Har även tittar på Storulvån som alternativ. Någon erfarenhet där att dela med dig?

Ski touring in Abisko
Har inte varit i Storulvån men hört gott om toppturande där.
Vet inte om fjällfest fortfarande arrangeras, det var ett toppturs camp på Storulvån.

I Abisko väljer du kvällen innan vilken grupp du vill åka med så du kan byta från blå ena dagen till svart nästa dag.

Ski touring in Abisko
Tja.
Ja, det är väldigt instabilt i snön nu verkar det som. Kommer rapporter om laviner från olika håll samtidigt som snöläget är rätt tråkigt i år. Blir en del repor i skidorna.
Men det går att hitta fina åk på sluttningar under 30 grader.

Tänker nog också att jag vill till Abisko under Pure dagarna. Kul att träffa skidåkare och jag kommer dit själv.

Ski touring in Abisko
Christian, är du en av bergsguiderna?

Jo, det verkar lite osäkert men är också sugen på att dra. Men det börjar dra ihop sig... :/
Om det nu ens finns platser kvar...

jugglingpunx, har du varit i Abisko tidigare?

Ski touring in Abisko
Suryo sa:

Jo, det verkar lite osäkert men är också sugen på att dra. Men det börjar dra ihop sig... :/

Nej det är jag inte.
En kompis kollade för tre dagar sen, då fanna det platser kvar.

Ski touring in Abisko
Suryo sa:

Suryo: hej. Jo jag har varit i Abisko en del. Läste naturguide i Kiruna och en del av vår fjällsäkerhet var förlagt i Abisko. Sen bor jag runt i fjällen i min husbil så är där i krokarna.

Jag kollade för ett tag sen också och det finns platser kvar. Föredragen får man gå på gratis och man kan också köpa in sig på enskilda turer vid mån av plats.

Ski touring in Abisko
jugglingpunx sa:
Suryo sa:

Suryo: hej. Jo jag har varit i Abisko en del. Läste naturguide i Kiruna och en del av vår fjällsäkerhet var förlagt i Abisko. Sen bor jag runt i fjällen i min husbil så är där i krokarna.

Jag kollade för ett tag sen också och det finns platser kvar. Föredragen får man gå på gratis och man kan också köpa in sig på enskilda turer vid mån av plats.
Aha, ok vad kul!
Hade du kört med Pure innan?

Ski touring in Abisko
Suryo sa:
jugglingpunx sa:
Suryo sa:

Aha, ok vad kul!
Hade du kört med Pure innan?
Tjo.
Nej men de verkar feta!
Ska med på deras Tarfala resa med största säkerhet.
:)

Ski touring in Abisko
jugglingpunx sa:
Hello!
Im around with my dog. I live in my truck so I move around. Will be working until around 6 April.
Cheers / Magnus
I arrive in Abisko on tuesday. I hope I will find good snow !

Ski touring in Abisko
HeleneHelma sa:
jugglingpunx sa:
Hello!
Cheers / Magnus
Hello. Ok. And how long do you stay? I will be skiing in the system I’m Riksgransen Monday and Tuesday with a friend. Maybe if the condition is good and safe we can try Vassi or something on the afternoon.

Ski touring in Abisko
jugglingpunx sa:
HeleneHelma sa:
jugglingpunx sa:
Hello!
Cheers / Magnus
Hello. Ok. And how long do you stay? I will be skiing in the system I’m Riksgransen Monday and Tuesday with a friend. Maybe if the condition is good and safe we can try Vassi or something on the afternoon.
Hello,
well, as I don't know the area I will check when I'll be there... I'll be there from tuesday to next sunday.

Ski touring in Abisko
Ok.
Well, we will se. It’s strong winds today and bad wheater so tomorrow it might (probably) is bad as well. We can have contact. Speak later

Tillbaka
Topp