Skid hjälp sökes!

Primary

Aktiv medlem
Skid hjälp sökes!
Hejsan!
Jag hoppas att tomten kommer lägga ett par skidor till mig under granen iår :) måste bara skicka önskelistan med vilken modell som önskas!

Skulle vela ha ett par skidor med bredden 95-110mm, ska funka utan svårigheter i pist, men också gilla offpist och uppkörd snö. Jag gillar själv just nu att åka långa svepande carving svängar i pisten, men skulle vela ta mig ut i offpisten mer och mer, det är kul att hoppa på lite små hopp och vill gärna lära mig buttra. Jag är 183, väger ca 80kg, skulle säga att jag är medelåkare här på freeride, bättre än medelsvenssonen skulle jag vela säga.

Alltså:
- Kunna carva i pisten utan problem
- Offpist utan problem
- Något lekfull
- Inte jättekrävande

Har kollat på ett antal skidor:
Salomon rocker2 108 (Svår i pisten?)
Salomon Remix (för smal?)
Salomon Q98 (inte så lekfull?)
Rossignol Sin7(inte så lekfull?)
Line Sir Francis Bacon (för jibbig för vanlig åkning, samt svår i pisten?)
Line blend
Line Prophet 98

Extrem P100 (för dyr, annars ett riktigt bra alternativ)

Just nu tycker jag att det lutar åt en SFB, eller Rocker2 108, men är lite rädd att de blir för breda då jag inte är van med så breda skidor.

Sedan är det bindningar, kommer ej gå på tur så antar att Marker Griffon 13 eller Salomon STH2 WTR 13 funkar?

MVH

Skid hjälp sökes!
ta dig en titt på "cmd the it" tror det är en kanonskida som finns ute på marknaden idag. lekfull, lätt men kan också tåla några stötar :)

pz, simps

Skid hjälp sökes!
dessutom på tal om bindningar...
KÖP INGE SKIT! bindningar är ungefär som truckar på skateboard, skidan går paj före bindningen så bindningen håller för 2 par skidor minst. hmm look pivot 14, sth 14, jesters mm, griffon funkar men inget att "rekomendera"

Skid hjälp sökes!
gurkanfalt sa:
ta dig en titt på "cmd the it" tror det är en kanonskida som finns ute på marknaden idag. lekfull, lätt men kan också tåla några stötar :)

pz, simps
Ska ta en titt på denna skida!

Ang. bindning så är väl STH2 WTR 13 en bra bindning?

Fler råd önskas!

Senast ändrad:
Skid hjälp sökes!
STH12 är en bra bindnig (om man väger lite) du ligger ändå på 80 stadiga så gå på nåt rejälare,
ps. det lönar sig i längden!

Skid hjälp sökes!
Armada JJ kan vara ett alternativ att kika på. Förvånansvärt lättåkta i pisten samtidigt som du får lekfull skida utanför. Kanske i mjukaste laget av vad som är roligt i pisten men det är väl en smaksak.

Till bindningen så är Sth/Sth2 wtr, Look Pivot, Jester, Duke osv bra alternativ. Lägg gärna någon tusing extra på bindningen så du vet att det håller i ur och skur. :)

Skid hjälp sökes!
mmarcus sa:
Armada JJ kan vara ett alternativ att kika på. Förvånansvärt lättåkta i pisten samtidigt som du får lekfull skida utanför. Kanske i mjukaste laget av vad som är roligt i pisten men det är väl en smaksak.

Till bindningen så är Sth/Sth2 wtr, Look Pivot, Jester, Duke osv bra alternativ. Lägg gärna någon tusing extra på bindningen så du vet att det håller i ur och skur. :)
Tror att Armada JJ blir för brett för min smak tyvärr.
Sen som du säger att den kanske är i mjukaste laget.

Satsar nog på en STH/sth2 wtr, men tittar ju runt på andra trådar och där rekommenderar ju folk griffon, är den dålig/sämre eller är den likvärdig?

Skid hjälp sökes!
Hendryx PH 182
Grymm i pist, som alla Hendryx, men ändå väldigt bra utanför
Finns säkert bra beggade av senste årsmodellerna att få tag på
Den skidan tycker jag stämmer väldigt bra på dina preferenser.
En av Hendryx mindre krävande skidor.
Men som alla Hendryx är den byggd för Carving, så du måste ha en hyfsad carvingteknik

//GC

Snödjup

Tillbaka
Topp