Skida som funkar i alla lägen?

Joye

Aktiv medlem
Hjälp mig, jag har beslutsångest inför vilka skidor jag ska köpa.

Situation: Läser för närvarande på folkhögskola utanför Åre och tillbringar året där. Jag kommer att behöva ett par skidor som klarar av allt, från att tura med framåt vårkanten, rippa baksidan av skutan, bränna pist i alla fören, samt till att ibland leka i parken med.
Ok, ganska vanligt med sådana skidor vad jag vet ;)

Fördelningen blir väl ungefär:
tura (X%),
offpist (så mycktet jag kommer åt och orkar%),
pist (när det är dåligt väder eller inte finns något bättre att göra%),
park (när man tröttnar på allt annat eller vill hänga med kompisarna för att leka lite%)

Åkstil: Fort, stort och hårt.
Personligt: 176cm, 78kg
Har tidigare tillbringat mina skiddagar på ett par Head Monster Im70 170 men de är ganska slitna, för små och alldeles för tråkiga när man vill trycka på lite. (Kändes som tandpetare efter att jag testat lite andra skidor…)

Skidor på listan:
Völkl Karma
Völkl Mantra
Rossignol Scratch BC
Salomon Foil
Head MoJo90
Scott Santiagon Mission
Dynastar Big Trouble

Karma, (185), har spanat på denna skida ett bra tag och hade nästan bestämt mig för att köpa den. Teståkte den i Åre för några helger sedan men blev då väldigt besviken på den. Åkte 185an men den kändes ganska liten och vek(?). Förhållandena var kanske inte perfekta men jag fick inte riktigt något grepp om vad den var kapabel till. Fanns för övrigt inte i någon kortare längd (Völkl menade att det var en gammal modell och därför inte prioriterades(?))

Mantra, (177/184), stabilare skida som jag tyckte om, provkörde den iofs bara i en ganska blöt och mjuk pist men den hade bra isgrepp och riktigt skön att kanta rejält. Längdmässigt finns den tyvärr bara i 177 och 184, jag skulle vilja ha den i 181 för att vara perfekt. Det metalliska ljudet är inget jag bekymrar mig nämnvärt över.

Scratch BC, (185), fick låna en det enda paret av Scratchen som var en av säljarnas egna par. Otroligt tung skida som verkligen plöjde allt, en riktig stridsvagn. Kändes svår att få upp på kant och krävde en del, när man kom ner på lite flackare gick den hur fint som helst upp på kant och nästan kortsväng. Skidorna som jag testade var i 185. Säljaren pratade om att han hade haft liknande upplevelser som jag men att han efter tre dagars åkande hade fått en aha-upplevelse och nu tyckte skidan gick mycket lättare.

Salomon Foil, (175/182), gav den här skidan en hel del chanser under helgen jag teståkte men jag vet inte om jag blev så mycket klokare. Första intrycket var: Plankiga, kändes inte speciellt upphetsande men i pisten så funkade de ganska bra att få upp i rena skär. Körde både 175 och 182, den kortade var för korta och fladdriga, de längre gick finare och stabilare. Gillade absolut inte det klonkande ljudet i skidorna, kompakt trästycke med ihålighet i mitten?.

MoJo90, (176), lite för plankiga och hängde inte riktigt med i svängarna dit jag ville utan fortsatte mer rakt fram. Åkte 176 men den var ganska så stabil ändå.

Santiago Misson, (183), inte speciellt roliga, svängde ganska bra i pisten men de var ganska breda och inte helt stabila i högre farter, lite mjuka.

Big Trouble, känns som stora plankor under fötterna, inget liv alls, svåra att få upp ordentligt på skär.

Körde också igenom Extrem Sweet-o, Big-o och Liberty Stealth, skidor som verkligen kräver att man tar i för att komma upp och skära. Någon sådan skida söker jag inte.

Så, jag skulle vilja ha ett par Mantra i 181 med lite större tail. Just nu är jag dock inne på att köpa ett par Karma för att senare kunna uppgradera med ett par Völkl Gotama eller liknande men samtidigt är jag orolig för att Karman blir för liten och vek.
Snälla hjälp mig, är det några modeller jag har missat som skulle passa mig. Vilken längd ska jag egentligen ha?Är det något jag har glömt att tänka på?

Måste inhandla skidorna innan jag åker tillbaka till Åre efter nyår så alla tips mottages tacksamt.

God jul och gott nytt år på er alla där ute!

PS: Vill även passa på att klaga på skidtesterna i Åre under luciahelgen, Völkl hade inte Karman i andra längder än 185 och inte heller med sig Gotaman för att testa, Salomon saknade Gun, Rossignol saknade Scratch BC... synd för oss testare tycker jag.

Så där ska ett inlägg angående skidval se ut! Fanimej det bästa jag har sett när det gäller bakgrundsinfo.

ja faktiskt ;-) Inte provat Fischers nya AMC serie? Dock är jag ganska säker på att dom inte håller måttet i parken!

MnO: Tack, tog väl ett tag att få ihop det också. Har du inga kloka råd att komma med? Du som har koll på alla världens skidor. Lycka till med sprutskon.

PredatoR: Inte riktigt den skida jag söker. Upphotade slalomcarvers med något breddad midja är inte en skida som jag tror jag skulle ha så kul med. Priset var dessutom lite väl mycket i överkant, 9000:- är inget jag vill slänga ut just nu. Funkar nog för medelålders tyska farbröder som cruisear i pisten. Dessutom har jag något emot fischer.

Tips mottages fortfarande tacksamt.

Det är bara att hålla med MnO, så här ska ett inlägg om skidköp vara upplagt, dvs. inget "jag behöver nya skidor, de ska vara bra i parken, och jag tycker PE är snygga..."

Du har ju förstått ungefär vilka skidor det är som du skall sikta in dig på, dvs. styva bredare skidor runt 90mm i midja... Frågan är om du verkligen måste ha twintip? Vill du verkligen hålla på att åka switch, räcker det inte med 360, 720 nån flip och sen grabs?
Om det är så att du kommer till sån insikt att du inte behöver twintip så blir det lite lättare...

Jag har aldrig åkt Gotaman, men om det skulle vara så att den går att styra nedför en pist så skulle den kanske vara något att satsa på. Du säger att du skulle vilja ha Mantran i modell 181, men jag skulle nog tro att efter några dagar med 184 så är du nog ändå ganska nöjd. ;-)
Jag hade själv samma bryderier som du förrut, dvs. en "Mantra" med högre twintip. Man vill ha en bred skida som klarar puder, men som är så pass styv att de går att bränna pist med + att den skalla ha twintip... Mitt val blev efter ett himla flängande på Alpingaraget och Alpint ett par Scratch BC (från sport-conrad såklart ;-D ). Tyvärr har jag inte åkt på dom, det blir förhoppningsvis på fredag som de får bekänna färg. Jag kan mycket väl tänka mig att de upplevs som tunga och otympliga i början, men att de efter några dagar har blivit inkörda och sen är underbara. Annars jävlar!!!

Men det tråkiga är att det är en rykande åtgång både på Mantra och Scratch BC, så om du har några planer på att beställa från sport-conrad så har jag för mig att båda de modellerna är slutsålda i dina längder...

Annars så skulle ju ett val vara den nya Stöckli Snake BC, en skida som sägs vara en hejare i pist! Den har dock en ganska så otrevlig baksida i form av ett snuskigt högt pris...

Chill.. är i BG nu. jobbar på Hotel Post, rec. Har kollat skidor idag! blir nog Armada ARV om dom kan få in dom i 175orna.. *Hoppas*
Kanske ändå är bra att fixa lagg innan, själv hann jag inte! Börjar bli lite skralt i hyllorna, fack offpistskidor.. typ bara first decent som har och schober iofs..
Men vi ses här nede.. Kram josie

Ok, här kommer sanningen: Det finns ingen skida som är jättebra på allt, man måste prioritera och kompromissa på något sätt. Tyvärr...

Om du skaffar en skida som funkar bra att bränna baksidan på så kommer dom vara för breda för att vara kvicka upp på kant. (detta har dock ganska mycket att göra med åkarens teknik)
Om du å andra sidan skaffar en skida som är kvickast på kant i lundsrappet så kommer den inte fungera jättebra när du droppar östra. Mitt tips är dock att skaffa en lite bredare skida som är lite "långsammare" upp på kant eftersom att den ändå fungerar bättre i pisten än vad en smal skida gör i offpisten.
Sen när du pratar park så kan man egentligen säga att så länge det är twintip på den (om du vill kunna landa baklänges) så kommer det funka hyffsat där. Det handlar bara om att lära sig hur dom beter sig i luften och inte bakmontera dom för mycket.

Du kan ju alltid kika in på Mountain Recycle så kanske du får råd med två par lagg? Vet att dom har inne några fina Monster 103 till bra pris där.

Du verkar ha rätt så bra koll på läget själv tycker jag, dessutom så har du ju prövat alla skidorna och du kommer garanterat att gilla alla efter att du åkt på dom nån dag.

Tycker alla skidorna du är sugen på har sina fördelar och nackdelar, själv har jag valt Scratch BC att plöja med i år, tyckte dom va skönare i pist än dom gammla och inte tröga för 5 öre.
Men det är ju jag.

Ta dom du känner starkast för då kommer du bli nöjd.

Tack för svaren.

Carled: Ja, det är kul att ha en rejäl twintip på skidan, Citerar Christian Areskougs recension om Scratch BC: "Twintipen gör dessutom att tomtar inte åker bakom en om man förvirrar sig in i pisten eftersom snösprutet bakåt är som från en 300 hästars snöskoter på väg uppför." = praktiskt.
Ska jag försöka att lära mig lite mer i parken i år så kanske det är lika bra att ha förutsättningarna för det.

Mina erfarenheter av Stöckli snake är också intressanta, testade dessa när alla andra skidor var utlånade och jag ville bara testa för att leka lite. Började fint med att jag tailpressade lite i första krönet och plötsligt kände hur båda skidorna släppte och där var jag i luften över krönet utan skidor på fötterna och på väg att landa. Vågade sedan inte svänga på vägen ner utan körde bara direkt till Stöcklis tält. Utlånaren testade att sätta i sin egen pjäxa och lyfte bara på foten för att skidan skulle lossna. Fjädrarna på den bindningen var inte mycket kvar av skulle jag tro, skruvade till 10 eller något sådant. För övrigt kändes den som en ganska liten och vek skida, körde på typ 170 så jag skulle behöva en 190 för att få ut nåt av den.

Utter: Hade nästan gissat mig till att det var så ;)
Kvick på kant kan man ju definiera, små slalomcarvers med 14m radie får jag personligen inte ut så mycket av. Mantran gick tillräckligt snabbt upp på kant för att jag ska vara nöjd i pisten.
En smalare och en bredare är ju ett rätt hett tips som jag lite är inne på. En Karma och en Gotama men då faller ju Mantra bort eftersom den är en kompromiss av båda (Völkl fan-boy?). Tyvärr är pengar ett problem för mig, jag är inte gjord av dem och har inte hur mycket som helst. Prioriterar ett par skidor och har ändå en inköpslista på 15000 kvar....

Mountain recycle är ju en trevlig butik, priser som en vanlig och alla kändisars gamla saker... Petters jacka har funnits där minst en gång om året de senaste 3 åren? Jons MoJo90 med hans autograf fanns innne för ett par veckor sedan (samma autograf som finns på alla MoJo90skidor i butik).

Får fundera vidare och mottar gärna fler tips.

Joye> Det hängs på Teton antar jag... Det kan nog blir rätt lurigt med skumskon, men med lite flyt kan det nog bli bra. Jag testade att köra med vanliga innerskor häromdagen i samband med att jag meckade med den gamla. Ujujuj, det går inte att gå tillbaka från skum när man väl har vant sig vid precisionen i passformen. Jag måste fixa till det där så att jag har ett par fungerande gjutna innerskor.

__

Det är sannerligen inget lätt problem att ge råd i. En åkare med så mycket insikt som du verkar ha är svårt att leda i en viss riktning. Egentligen vet du ju vilken skida du vill ha, men du kan inte hitta den. För min del ligger svårigheten i det här fallet i att du vill att skidan ska funka i parken. Kravet att den aspekten ska bedömas gör att jag går storligen bet. Hade det inte varit för twintipen hade jag sagt att du skulle testa Stöckli DP 184 eller Mantra 184. Den senare har du ju redan testat och iom att du gillar den förstår jag ungefär vad du letar efter i känsla. Tyvärr är det ju väldigt sällan, eller kanske tom aldrig så att skidtillverkarna tar en prestandaskida och böjer upp tippen när dom gör en twintip. Av någon anledning är det nästan alltid skidor med sämre åkprestanda som förses med twin. Naturligtvis är det för att luftegenskaper, manöverbarhet och allmänt parkinriktade sidor av en skidas uppträdande inte fullt ut går att kombinera med egenskaper som värderas i pisten. Faktum är att jag aldrig har testat en skida med twintip under 190 som jag hade kunnat tänka mig att använda som huvudskida. Det handlar precis som flera har varit inne på om kompromisser. Blir skidan bättre i parken så är kan man ge sig fasen på att den just har blivit ungefär lika mycket sämre på baksidan av skutan.

Jag hade verkligen funderat på att skaffa mig två par skidor om jag var i ditt läge. Har man många åkdagar per vinter går det ju för det första åt minst två par lagg. Plöstligt pajar något eller man vill lämna in på service och har man bara ett par skidor så står man där med händerna i fickorna medans epoxit härdar. Det går ju inte att knalla rakt in på AG och kitta dubbelt upp, för då kostar det ju multum, men med lite hjälp av Conrad och/eller ett par beggade så blir det inte så fasligt dyrt. Twinnen på Mantra räcker väl till för att lattja lite? Komplettera med en ren jibbskida som tex Mojo 90 och du kan ta den när du känner för att trixa. Samtidigt är du inte helt borta om det plötsligt skulle öppna sig en orörd ränna oavsett vilken skida du väljer. Har man kommit så långt i sin prylinsikt som du är det bara att vidare inse rena fakta att det inte finns speciellt många riktigt bra allroundskidor i 95mm-segmentet på marknaden. Att försöka hitta en sådan som dessutom ska ha twintip kan vara ett hopplöst uppdrag.

Mantra känns ändå rätt tycker jag. Gotama blir för segt att åka runt på i Åre. Salomon Gun Lab är ett annat alternativ som passar många, men den är nog lite för snäll i detta fall och den kan nog ses mer som en alpskida än en för Sverige. Fischer Atua är en skida som du inte har nämnt. Den kan vara värd ett test. Blizzard Titan Nine 181cm är ett outsiderval som kan gå hem. Det var många som gillade den under skidtestarhelgen.

Ett budgetval är fjolårets eller ännu tidigare varianter av Scratch BC. Den var ju förut 90mm bred har jag för mig och därmed är den kvickare än nuvarande variant. Den skidan i 182-längd borde egentligen passa utmärkt, om man bortser från den prestigemässigt något tunga manövern att handla gamla skidor. Det är nog iofs riktigt svårt att få tag på ett par i bra skick och ännu värre att hitta ett par nya.

Undrar hur svårt det är att tippa upp ett par Mantra lite förresten? Trist att testa på en så dyr skida, men det är nog ändå inte omöjligt att det skulle kunna gå.

Nu har jag dock inte testa dem men jag tror att K2 PE kan vara ngt, ligger väll hyffsat i pris och ska enligt uppgift också vara hyffsade till det mesta.

btw lycka till!

MnO: Tackar, självklart hängs det en del på Teton.
Hade det vart en lätt problem hade jag knappast behövt fråga på freeride men nu är det så att jag har lite svårt att själv bestämma mig i frågan.

Om sanningen ska fram så kommer jag troligtvis inte att få särskillt mycket skiddagar, runt en 60-80 men problemet kvarstår att jag kommer använda skidorna till brett varierande aktiviteter. Sen kommer det ju fler vintrar framöver ;)

Som det känns just nu så är det nästan att man måste satsa på två par, då ett par Karma och sedan något bredare begagnat. MoJo90 tyckte jag ju inte speciellt mycket om men ändå. Twintip runt 95 skulle väl vara Seth Pistol/Vicious, inte riktigt de skidor jag söker ;).

Blir lite orolig för vad du skriver om Gotaman, vad jag läst i recensioner så verkar den ju faktiskt att bränna en del i pist med ändå...Har ju inte testat den själv (tack Völkl), Gun/Gun Lab hade också vart kul att testa (tack Salomon) men jag tror att de liknar Foil en hel del och då blir jag tveksam till dem. Fischer är jag principiellt emot och eftersom jag inte teståkt är jag tveksam till att köpa Atua, borde nog testat den (stod faktiskt på min lista inför skidtestarhelgen). Blizzard Titan Nine har tyvärr passerat mig, synd, den hade säkerligen vart värd ett test.

Tidigare års Scratch BC var 122-90-115 (samma som Salomon PR) och var med i tankarna inför ett eventuellt nyinköp förra vintern, har dock inte teståkt den. Vet att det fanns äldre modeller kvar på Hansons i Åre tidigare i höstas då en kompis köpte ett par för att ha offpist. Hyrbindning är kanske inget jag vill ha på ett par BC för offpist. Och hur kul skulle det vara att köpa gammalt? ;)

Tippa ett par Mantra får du gärna försöka med, återkom med resultatet så kan jag överväga det då. Kanske att du med hjälp av att tippa den kan vå upp några cm i tailen och då minskar längden till 181 ;).

Just nu känns det som om jag nog ska köpa ett par Karma för att kunna lägga till ett par bredare senare. Alternativt om någon från Völkl sitter och läser detta och är intresserade av att sponsrar mig med ett par Karma, ett par Mantra och ett par Gotama... Kanske också ett par Sanouk eller Sumo... och släng med ett par Dogen så får jag lära mig att raila också. Andra sponsorer är självfallet också välkomna att höra av sig.

Problemet skulle isf bli längden på ett par Karma, 177 eller 185, hellst i 181 men det finns ju inte.... idioti.

På detta monteras passande alpin bindning (Salomon 912ti(?)(jag har hittills inte haft behov att dra längre än till 8)(inte någon Marker-bindning)). Sedan införskaffas ett par trekkers för att kunna välja vilka skidor jag ska tura med. Har jag sedan lite lycka i mitt sökande så hittar jag ett par lite bredare skidor till försäljning någonstans och kan då införskaffa dessa för pengar som jag just nu inte vet var jag har, så att jag har ett alternativ för min åkning i lite mer otillgänglig terräng.

Sedan går jag och köper mig ett par skumsprutade innerskor, för det har MnO sagt ska vara jätteskönt ;)

Tja, MnO har väl i princip levererat sanningen här. Kompromisser är svårt, i alla fall om de skall vara allt för heltäckande. Å andra sidan är inte 100procentigt renodlade och allt för extram grejor alltid rätt heller. Som MnO är inne på kan två "semi-kompromisser" vara rätt. Då kan du få skidor som båda är rätt allround men med dragning åt ena eller andra hållet. Redundans är helrätt.

Som Völklåkare skulle jag därför säga ett par kortare Karma (ev kan 185:an funka) för park och allround samt ett par andra lagg för puder och allmän bränna runt körning. För det senare kan i och för sig Gotama funka, men personligen är jag ingen jättefan av dessa lagg. Jag har inte direkt påroblem att åka på dem, men jag föredrar lätt ett par äldre Explosiv i en storlek större. Jag har därför en hel del förhoppningar på Mantra som jag dock endast skaffat i kort längd (184) för att agera komplement till mina 190 Explosiv.

181 eller 184 kan jag garantera är ett psedoproblem. Dessa tre cm kan du möjligen känna av, men de är knappast avgörande.

Tack HitMe.
Om vi tar och spikar ett par Karma, även om längden på dem fortfarande inte är säker, både 177 och 185 skulle nog funka men jag vet inte riktigt vilken jag ska ta....

Så kollar vi på det bredare komplementet. Vad ska man välja här?
-Gotama har nämnts, inte bara possitivt men ändå. I 183 tror jag det skulle funka utmärkt att bränna även i pist med men då skulle den bli för kort i fluffet...
-Mantra (Ev begagnade explosives) skulle kunna funka men skiljer inte jättemycket mot en Karma, bara 8mm i midjan och ska jag ha två ska jag nog upp mot 100 i midjan på den bredare.
-Bandit B4 (?) vet jag egentligen inte så mycket om men det skulle väl vara ett bra alternativ om jag inte ska ha den till att leka i parken med. Borde gå att kanta en sådan skida i pisten på ganska hårt underlag. (B-squad hade vart kul men inte till det priset ;)
-Monster 103 (Supermojo) Intressant alternativ som jag heller inte har så mycket kunskap om.
-Stöckli, ganska obefintlig kunskap om detta märke i allmänhet men stenhårt och långt är väl ord som ska ha med stöckli att göra?
- Atomic Big Daddy, hur är dessa, funkar ju i pudret enligt många men hur går de i pisten ifall man skulle irra sig dit?
- Dynastar Legend Pro Rider, funkar de upp på 7000m så borde de väl funka överallt?
-Elan M999, jaha, vet inget...
-Extrem, ska vi akta oss för, se första inlägget.
- Fischer Prophete, fischer igen, ingen koll.
-K2 apache chief, såg att MarkusO sålde ett par som inte gått alltför långt, kanske skulle kunna vara något.
- Kneissl.... har ju Tanker men vad är det egentligen.
- Liberty kan vi lämna såsom Extrem
- Line har jag ingen koll på.
- Movement skulle vara kul att testa...
- Salomon Gun/Lab, visst men de lär ju inte gå som Foilen i pisten iaf.
- Scott har ju sin santiago, som även finns i Pureversion men den är väl inte riktigt för mig just nu.

Spännande att det inte är en djungel det här....
Hjälp mottages fortfarande tacksamt.

Fört en reflektion som jag gjorde såda klockan 04.15 i morse efter att min son för åttonde natten i rad vaknat och tyckt att det var dags att gå upp (11 timmar tidsomställning från Maui sätter sina spår i fyraåringar). Att leta efter en total allroundskida är (som vi redan kommit fram till) meningslöst. Så, det handlar om att ha en, två eller (flera skidor) som alla egentligen kompromissar lite. Efter att de senaste åren ha haft tillgång till sjukt många olika vindsurfingbrädor har jag kommit fram till några olika saker. Å ena sidan har jag förstått mer och mer av exakt vilken bräda som passar min seglingsstil (det handlar om vågsegling alltså). Å andra sidan har jag fått lättare och lättare att segla andra brädor utan "övergångsproblem". I själva verket har jag gått från att sakna egenskaper på de brädor som egentligen inte var exakt det jag ville ha till att snarare hitta nya egenskaper som jag faktiskt gillar i de "annorlunda" brädorna. Man kan säga att det handlar om att söka efter fördelar med en viss bräda istället för att söka efter nackdelar. Detta låter jag påverka hela seglingen och justerar liksom stilen efter vad som sitter under fötterna när jag väl förstått just denna brädas egenskaper. På liknande sätt förhåller jag mig egentligen till olika skidor. Observera att det dock i regel handlar om brädor som alla är väldigt bra - bra fast olika.

En skida som Karma har egentligen vissa brister om man t ex jämför kantgrepp och biffighet med säg min gamla explosiv, men givetvis har skidan andra fördelar och jag tycker trots allt att det är en riktigt rolig skida att bränna runt på. Hållar man balansen i längsled och kantar upp den lite så har den mycket att ge, även i kort längd. På samma sätt får man ju liksom anpassa sig lite när man åker pist med 190 explosiv. Det är grymt kul, men man får slösa lite med utrymmet (åka snabbt i stora svängar gör många backar rätt korta) och är det också lite befolkat i backarna är det en utmaning att ha kul på dessa.

Hur som helst, när det gäller längd på Karma så tycker jag som sagt att 177:an kan leverera rätt bra pistegenskaper om mna kör den rätt, även när det är lite mjukt uppkört och stökigt. Däremot är den ju inte mycket att ha i pudret. Jag skulle nog bakmontera den ett uns om jag skulle ha den som allroundskida (men jag vet inte hur mycket detta påverkar jibbegenskaperna negativt). 185:an lär vara klart mer allround. Rent generellt upplever jag Karma som en skida som känns kort för sin längd.

När det gäller fetingskidan så kan jag först säga att det i praktiken är rätt stor skillnad mellan ett par Explosiv (Mantra) och ett par Karma, trots rätt lite skillnad i midjan. Speciellt om då går upp i längd. Långa längden av Mantra tycker låter som en väldigt bra kompromiss, men givetvis beror det på hur mycket riktigt superkvalitets fluff-fluff du skall köra. Jag har väldigt sällan känt mig begränsad av 190 Explosiv - men det har hänt.

Om du väljer Gotaman så tycker jag också att du lika gärna kan fundera på långa längden. Obs att själva åklängden på Gotaman är flera centimeter kortare än på Mantran pga den rejäla bakdelen. I pist tycker jag för övrigt att skillnaden i ren smidighet mellan en 95mm-skida oms Explosiv och en 105mm-skida som Gotama är liten. Det känns i liftkön i början, men thats it. I de svängradier som man i alla fall måste komma upp till hinner man med att kanta även Gotaman. Däremot är inte Gotaman som skida en lika bra pistsmiskare som Explosiven och möjligen kanske det är svårt att bygga in motsvarande pistegenskaper när bredden växer över 100mm.

Några andra kommenterer:
-Big Daddy har jag inte kört, men Sugar daddy tycker jag sög (ehh, pun intended) i pisten. RIktigt halkiga.

-En skida som Völkl Sanouk har jag själv varit sugen på som riktigt utpräglad pow-skida. Jag har inte kört den, men de som har det säger att skillnaden mot (även en lång) Gotama är stor (antagligen tack vara mindre spann och skärning och ett mer anpassat flex). Å andra sidan blir säkerligen all piståkning med den skidan en ren transport.

-På både Karma, Mantra och Gotama kan man trixa lite med monteringen och förskjuta egenskaperna lite åt ena eller andra hållet. Jag har dock svårt att ge exakta råd här. För ett få ett hum om hur långt man kan gå, ta och jämför ett par Explosiv med ett par Mantra. Det handlar om centimetrar i skillnad mellan rek montering och en skida som Karma är ännu mer frammonterad än Mantran.

HitMe

Tackar HitMe, tror jag väljer ett par Karma i 185 och kör på dessa så länge det håller, sen kompletterar jag med något bredare när det isf skulle behövas. Blir alldeles för mycket pengar annars. Känns synd att släppa Mantran för den var riktigt fin. Hoppas den kommer i en ny variant nästa år, några mm bredare, större tail och snyggare design (tillbaka till explosive-rent).

Tack för allt hjälpen.

Joye, en skida som kanske inte nämns (orkar inte gå tillbaka och läsa inläggen där uppe, vill gå och lägga mig ikväll...) men som du nog skulle upskatta: Fischer Watea! Jag har för mig att många här på freeride lovordar den, och med en bredd på 101 (eller hur?) så blir du nog icke besviken. Kolla upp den iaf.!
Men det låter bra att börja med en Karma i 185 och gå därifrån. Herregud, som vi håller på låter det som om Karman är någon slags park-only skida som suger... Det är en av de bästa allroundskidor som finns..

Du nämde Kneissl, har själv åkt ett par år på ett par Tanker 190 och anser att det är en oerhört potent skida. Mina har hållt oerhört väl genom 4 st SM och NM med diverse stenkörningar etc.
Nu är det dock dax att byta och har kollat på ett par nya Tanker. Men det faktum att dom har gjort dom lite mjukare och lite kortare (böjt upp spetsen lite mer) gör nog att jag struntar i dom.

Kan säga at jag är 179cm 85-90kg och kör hårt.

Ps: Har också tagit nån tur i Bräcke med dom och det går alldeles utmärkt att snurra med stora skidor även om mina Scott P3 185 är skönare :Ds

Slutordet blir: Kör på den längre längden! Minimum 185cm tror jag nog om dom ska funka bra i offpisten.

Tycker att Karman fungerar utmärkt som en allroundskida. Självklart inte lika bra flyt som ett par Birdos och självklart inte lika kvicka upp på kant som ett par slalomracers. Har dock varit mkt nöjd med mina 185 cm Karma under mina 40-50 åkdagar senaste säsongen. I jämförelse med många andra skidor i den klassen (speciellt twintips), så är dom betydligt mer fartstabila än många enligt mig.

Det enda jag skulle efterlysa för att får en total allroundskida skulle vara betydligt bättre offpistegenskaper (se: >30 cm lössnö). Detta har jag dock löst genom att enligt inrådan inhandla ett par bredare andrapar. I mitt fall så föll valet på Maden AK 189 cm. Kanske skulle någon skida i den här klassen kanske även kunna vara ngt för dig då en mjuk skida generellt sett är trevligare i puder. Speciellt med tanke på att du vill ha ett par som fungerar även i låga farter.

Mina mått

Vikt: 75 kg

Längd: 181

Åkstil: Stora svängar i hög fart i pist och uppkörd snö. Lite mindre fart och flera svängar i lössnön (dock väldigt långt ifrån klassisk pumpning).

Har tyvärr inte hunnit teståka mina Maden ännu men känner mig ganska säker på att jag har en passande quiver för min åkstil och skicklighet.

MED RESERVATION FÖR FELSTAVNINGAR OCH GRAMMATISKA FEL.

Hoppas detta svar kan sprida lite ljus på vägen.

MvH

//Johan

Tycker att det är ett jäkla dividerande angående skidköp här på freeride.

Köp dom du tror på mest på och har hört mest gott om, då kommer du bli nöjd (psyket spelar in ruggigt mycket).

Problemet med ett sådant dilemma du har är ju att alla kommer med olika idér om alla möjliga skidor och du blir ännu mer förvirrad, det som är ännu mer av ett problem tycker jag är att folk lovordar skidor som dom åker på/kommer köpa vilket kan bli helt fel.
Eftersom det inte är något fel på nån av dom skidorna du är sugen på presanda mässigt så är det ju just kännslan du får på skidorna som spelar roll, och kännslan är så personlig så att man kan nästan aldrig säkert kan veta om du kommer gilla skidan lika mycket som man själv gör.

Sen är det ju alltid så att du får kompromissa åt något håll, ta en mojo90 mot en Karma tex så får du två helt olika skidor och båda har bra egenskaper fast dom inte är lika att åka på och egenskaperna är också väldigt olika .

Exempel på hur det känns för mig på 2 olika skidor som är tänkta till samma sak och ungefär har samma prislapp.

Vikt: 80 ungefär

Åkstil: Som jag känner för

Skill: Helt ok men många knäcker nog mig

Vill ha för typ av skida: En skön lättåkt allmountain twintip med runt 90 midja (eller bredare), som ska funka helt ok i pist men framförallt bra i lössnö och köra lite hopp och rails med.

Mojo 90:

Mjuk lättåkt skida, får inte så bra respons när man lägger upp den på kant men den är jäkligt lätt att få upp å andra sidan, skulle vilja ha lite mer styvhet i den möjligen för att få en bättre carving kännsla och kanske lite mer pop i hopp osv. Stabiliteten va helt ok måste en skida va superstabil? då blir ju livligheten lidande tycker jag.
Kantgreppet samma sak måste det va så perfekt så jag kan komma i en 30 grader brant pist i 100 blås på blåis?

Karman:

Styvare än mojon kan kännas plankig, lite trögare i svängar i pist känns lite mer krävande, tar man i lite får man mer tillbaks å andra sidan men gör man inte det känns det lite tråkigt från och till.
Stabiliteten i skidan Känns väldigt bra för mig räcker verkligen till, kantgreppet likaså

Det där va bara ett kort exempel på två skidor jag prövat om hur jag känner och efter en vecka på varje skida skulle jag känna annorlunda likaså beroende på om jag körde på skidorna i Hemavan eller i Zermatt.

Bottom line två bra skidor som är helt olika och har båda för och nackdelar men jag skulle lätt kunna äga nån utav dom och ha en skitkul vinter på dom.

Nu är jag trött och känner att jag skrivit saker som möjligtvis är felaktiga och icke relevanta men hursomhelst tycker jag du ska köpa dom skidorna du är mest sugen på, du kommer bli nöjd, kanske inte på alla fronter men på dom flesta.

angående längd borde du nog ta skidor över 180, du kommer nog ha mer behållning av det i längden.

Tack för alla svaren, inhandlade ett par Karma i 185 med salomon 9-14-bindning igår. Hoppas att dessa kommer funkar i vinter och när jag känner att jag måste ha något bredare så får jag väl köpa det då... (Hur jag nu får pengar)...

Om jag hade problem med att välja skidor så är det inget emot hur jag nu ställer mig inför ett inköp av en ny skaljacka (med tillhörande byxor). Sjukt svårt att bestämma mig, allt är ju dessutom så fruktansvärt dyrt.... jobbigt att man inte är gjord av pengar.

Angående kläder tycker jag du kan lägga ner lite mindre pengar igentligen, blir iofs aldrig billigt men men.

Har en salmon jacka som var sjukt dyr deras ak rocket softshell jacket a la 5000:-, den är iofs helt ok men tycker min bonfire jacka som kostar 3000 mindre är minst lika bra fast snyggare :D

Om jag inte hade fått bra pris på ak jackan hade jag aldrig betalat så mycket för en skidjacka, tycker inte den är orimligt bra för dom pengarna heller.

Tjacka ett Everest kit om du skiter i märken och image, ska tydligen funka bra. eller en bonfire radiant jacket :) + några sköna byssor till.

Hare

North Face Prodigy Down-jacka med ett par Scott Centurion på benen. En skön Salomon-beanie på huvudet och ett par sköna Electricbrillor gör det fulländat. Synd att du inte har ett par Seth Pistol under fötterna.... Köp det och du är kung Abi!

Mycket intressant läsning ...

Det mesta är ju redan sagt och det tycks som du, Joye, redan bestämt dig (redan köpt). Som Utter, HitMe m.fl. så väl formulerar ovan blir en skida med alla de egenskaper du beskriver ovan en kompromiss på många sätt. Det naturliga med tanke på hur mycket och allsidigt du tycks köra är att du behöver (minst) två par skidor ...

Sen har vi det där med skidlängd, det tycks som folk i allmänhet köper allt för långa kortsvängsskidor och allt för korta långssvängs- och offpistskidor (ett kärt gammalt ämne). Med tanke på hur du beskriver din åkstil tror jag inte ett ögonblick att ett par Karma i 185 cm är för långa. Möjligtvis att de kan kännas lite klumpiga om du ska kryssa mellan pelikaner under sportlovet, men knappast på baksidan!

En mycket intressant synpunkt är vidare HitMes (visst blir det effektfullt med esset) erfarenhet av olika brädor och skidor. Oftast är det ju så att en testkörning av ett par skidor kan vara högst vilseledande. Hur man uppfattar dem beror till mycket stor del på vad man är vana att köra på och den teknik man lärt in "mot" just dessa skidor. Testar man då ett par skidor som påminner mycket om de man redan har (kört senast) känns det i allmänhet mycket bättre än ett par med väldigt avvikande egenskaper, vilket inte alls betyder att de är sämre, utan kanske bara behöver lite mer inkörning. Kantslipningen har oxå oerhört stor betydelse för hur en skida uppfattas, en styv skida med sylvassa ej avdragna kanter kan uppfattas som enormt bångstyrig medan samma skida med turistkanter kan kännas riktigt lättåkt.

Efter att kört mina Ross 9S, 165, (SL-carvers) i en vecka, kändes mina Monster 85, 186, som värsta oljetankers, högst ovilliga till sidoförflyttning överhuvudtaget. Det behövdes några åk för att återigen hitta den rätta känslan. Hade det varit en skidtest hade jag sågat dem vid knäna ...

Till saken...eftersom du kör mest i Åre misstänker jag att det blir en och annan dag med ren pistkörning. Komplettera med ett par pistskidor med mycket sväng, kvicka skidor som är snabba kant till kant är enormt roligt att köra de dagar man är hänvisad till pisten, dessutom mycket utvecklande för carvingtekniken vilket man har tillgodo även med bredlagg i utanförpisten.

That´s all kids! / MM

Jag kan bara utgå ifrån mig själv och vad jag tycker:

Scott eller Dynastar är mina val.

Har du provkört ZAG eller Hendryx??

Plankiga? Vad menar man med det egentligen? Är det att dom är livlösa och hårda, med andra ord styva eller vad menar ni?

Ha det.

Rossignol B3 (2006), otroligt allround. Jag är kräsen och analytisk, gillar att testa och utvärdera, har kört många olika skidor i mina dar och dessa är nog den bästa (för mig) hittills. Skall man åka som du, dvs över "hela" berget och bara ha en skida är B3 ett hett tips.
Jag kör dem i 184 cm utförande. Är 180cm och väger ca 78 Kg.

Joye: Har du köpt Karma 185:an än. Om inte har jag lite mer på fötterna nu när det gäller Karman konrta Mantran. Återkommer när jag är tillbaka (sitter på mobilen nu och orkar inte skriva så mycket).

HitMe

HitMe: Ja, jag har redan köpt ett par Karma så kom inte ock ge mig ångest för mitt köp nu.... ;)

Självklart vill jag höra allt du har att säga om Karma vs Mantra. Bara du lovar att ta på dig det fulla ansvaret för konsekvenserna som det kan få...

OK, här kommer lite intryck. Jag har skrivit en recension (på Mantran) också, som väl dyker upp snart, men där finns mest jämförelser med Explosiven. En kort resume är att Mantran är en (jämfört med Explosiven) väldigt lättåkt skida som inte bara funkar i fullfartsläge utan också i lite flackare förhållanden. Detta med otroliga prestanda i kategorierna kantgrepp och skär.

När det gäller Mantra kontra Karma så kan jag inte göra en helt rättvis jämförelse eftersom jag bara kunde testa Karma i 177cm längden. Jag har förut kört även denna länga av Karman och grundintrycket är att det är en skida med rätt solid mittdel som kan hantera den mesta piståkningen. Mantran är dock helt klart ett par pinnhål mer prestandaorienterad. Egentligen märker man detta redan då man skejtar på de två skidorna. Mantran ger liksom respons från topp till tå medan man på Karman åker mer på skidans mittdel. Detta följer skidornas beteende vid riktig åkning. Mantran har helt enkelt ett mycket bättre grepp än Karman genom hela skidan på hårt underlag. Som sagt, med bra kanter sitter Karman också, men det är en annan typ av grepp. En annan skillnad är att när man pressar Karman hårt i sväng så böjer den igenom lite och det är är svårt att accelerera i svängen hur mycket som helst. Mantran kan ta väldigt mycket tryck och ger betydligt mer skjut ut ur svängen. Är det tillräckligt brant blir det för de som inte har ben och tekning av värlsdcupklass ändå gravitationen (och ur lite man svänger) som avgör farten, men när det är lite flackare och man ligger på sväng går det helt enkelt inte att hålla lika hög fart på Karman som på Mantran. När man byter mellan skidorna )och gärna är två åkare) så är detta en fascinerande känsla. För mycket tryck på Karman gör snarare att den börjar driva lite i sidled om inte underlaget är stenhårt.

Möjligen är 185:an av Karman hårdare och mer prestandaorienterad, men min gissning är att denna karaktär egentligen ligger inbyggd i skidan och att anledningen är att göra den bättre för park och hopp (säkrare i landningar etc). För "vanlig åkning" tror jag också att man kan bakmontera Karman något. Jag bakmonterade för övrigt Mantran 2cm (mer om detta på http://www.freeride.nu/forum/thread.php?t=25040 ).

För Joye var nog Karman (185) det rätta valet eftersom ha de fakto vill ha parkegenskaper i skida också. Karman är långt ifrån mesig och jämfört med mycket annat i klassen ansedd som väldigt prestandaorienterad. Konkurensen från Mantran när det gäller prestanda är dock närmast mördande. Samtidigt är Mantran, tycker jag rätt lättåkt (med hyfsad teknik). Därför är min slutsats att alla som är i valet och kvalet mellan dessa båda modeller och INTE måste ha en full twintip väljer Mantran (och bakmonterar ca 2cm).

När det gäller Joye (igen) kan man fråga sig vad han skall komplettera med (om vi skall lyckas hålla diskussionen igång). Efter testkörning av Mantran ser jag Mantra 191 som ett klart intressant alternativ. Sanouk eller liknande är antalgigen märkbart bättre i orört bottenlöst före - ett helt annat fokus. Mellan Gotama och Mantra är dock jämförelsen klart intressantare. Jag skulle säga att även om Gotaman är rätt bra när det gäller grepp och stabilitet är den (liksom Karman) inte helt "solid" och blir det lätt slagen av Mantran. Trots att Mantran har mer skärning så känns den stabilare i uppkörd lössnö. För mig känns det som en åkare med "aktiv åkstil" helt enkelt har mer att hämta i Mantran. Gotaman har förståss mer yta och därmed lite mer flyt, men om man har möjlighet att välja en längre Mantra (dvs om det är 183 Gotama man sneglar på) så är valet (191 Mantra) i alla fall självklart för mig. Skulle jag behöva ännu mer flyt får det bli ett par Sanouk...men det få nog vänta ett tag.

HitMe

Tack HitMe, allt jag behövde veta. Har nu kört mina Karma i fyra dagar i Åre när förhållandena har varit svinkallt (-20) och därför också stenhårt. För Karma så är det ju inte helt rätt förhållanden. Första åket med dem var dock underbart, kunde inte tro att skidan skulle funka så fint på blankis men det gick. 185 cm och en radie på 22 meter har dock känts en aning stort i backarna i Åre. En slalomcarver med radie på runt 15 hade kanske vart mer passande men jag får väl plocka fram mina gamla monster och slipa kanterna på dem.

Jag blev dock lite irriterad på mina Karma för när man kommer upp i höga hastigheter, jag menar _höga_ hastigheter så började de kännas lite instabila. Kan man inte kräva stabiliteten som hos ett par störtloppslagg? Denna instabilitet misstänker jag har ett samband med att jag lämnade skidorna utomhus i en takbox över nätterna och således har skidorna hållt sig ganska djupfrysta i fyra dagar. Kan det påverka skidan till att göra den stelare och inte lika livlig? Inbillar mig det iaf och kommer från och med nu plocka in mina skidor resten av året.

Puder har det inte riktigt varit att tänka på, har kompisar som åkt baksidan 5 gånger redan med att släpa upp mina nya Karma dit är inte att tänka på, jag väntar fortfarande på pudret.

Som det känns nu så får de bredare laggen vänta tills jag känner att mina Karma inte klarar av sitt jobb. Kommer nog snö om ett tag så vi får se.

Kan väl vänta och se vad Völkl kommer med nästa år, SIA06 är väl snart...

Jag tror nog skidan kommer ned i temperatur rätt fort, så att ha den ute borde inte påverka. Däremot kan man förståss tänka sig att skodan har lite annorlunda karaktär när det är -20 relativt 0-gradigt, men det är inget jag någonsin märkt av (inte ens i -36 - då får dock åkaren själv gärna en lite annorlunda karaktär).

HitMe

Tillbaka
Topp