Skida till 3,5-åring. 80 eller 90 cm?

skidmannen

Aktiv medlem
Ska köpa skidor till min 3,5 åring. Han är 100 cm lång, så 80 når till hakan. Jag vill att skidorna ska räcka till två säsonger, dvs till våren 2012, då borde han vara ca 110. Blir 90 cm alldeles för långt nu? Blir 80 för kort mot slutet? Har tänkt köpa Dynastar first Boy.

P.S.
Beganatmarknaden, ja om jag hittar något.
Hyra, nej tack.
Leasa på skifix, nej tack.
Pjäxor har vi.
Så där ja, nu kan vi koncentrera oss på själva skidorna. ;)
D.S.

Alltså detdär är helt en smaksak.. Personligen tycker jag det är mycket skönare att köra med lite längre skidor men jag är ju trots allt lite äldre än din grabb! Men jag tror inte 90cm skulle vara några problem.

Googlade på den skidan och där var den inte 90 utan 93. 80 kan bli kort mot slutet men passar bättre nu. Jag tänker att tänk om dom långa skidorna blir så jobbiga att han inte vill åka? Då spelar det ingen roll att dom passar våren 2012. Som en klok man sa: -Skidor och cyklar ska man växa ur! Inte i...

80 tror jag absolut. han ingen nytta av längre skidor utan det kommer snarare göra det hela lite besvärligare. Fast jag vet inte hur duktig han är man i den åldern liksom?

Hur småbarn åker. Ingen aning! I våras åkte han själv, men inte så mycket mer. Broms och stryrning... nja, hjälpligt. Men det händer nog mycket mellan 3 (i våras) och 5 när skidorna ska ges till lillebror.

Nackdelen med korta skidor för mig själv är ju lite sämre stabilitet i hög fart och något sämre flyt i stök och löst. Antar att det är samma sak för småbarn? Men offpist och hög fart blir det ju knappast tal om ändå... K2 skidorna har twintip, så 88 kanske är som 80, jämfört med "vanliga" skidor, mina gamla Gotama känns som 180 fast det står 190 på dom...

Nåja, kanske man ska slå till på 80. Ge mig gärna mer input, än har jag svårt att bestämma mig.

Så länge grabben inte tycker det blir svårt och klumpigt så funkar det med 90. MEN tycker nog inte du ska riskera det utan köra på på 80. Det är ju inte speciellt roligt för någon om han inte vill åka mer för att det blir för svårt.

Har ett barn kvar att "uppfostra" på skidor. Två saker kommer jag att passa mig för och det är twintips för riktigt små barn pga monteringen blir ganska mitt på skidan vilket innebär att man får mycket skida bakom pjäxan och det tillåter att barnet åker med bakvikt. Det andra är för hårda pjäxor som gör att ett lätt barn inte kan flexa framåt och få en bra position på skidan. Twintips och för hårda pjäxor är en dålig kombo...

80 cm
Gör det så lätt som möjligt i början
Ha grejorna framme hemma så han vänjer sig vid tanken att åka skidor

Ebbson var nästan fyra när hon gick in på sina 90 skidor. Och hade inga som helst problem. Å andra sidan åkte hon, för skojs skull, en del på lillebrors 80 skidor. Och, inga som helst problem där heller. Så 80 blir nog bra.

Jag funderar på K2 juvy till min Son för att få rocker, att skidorna kan köpas "räcka" längre.
Åker själv långa rocker för att ha en skida till allt från lilla stadsbacken till narvik och stora turer. Generellt kan man väl säga inom skidskolor, hellre kortare än längre

Blev 80-skidan. Verkar bäst så. Med långa hårda skidor blir det gärna bakviktsåka av. Dessutom, lillbrorsan är ett halvår yngre, när det blir dags för honom kommer 90 att vara überlångt.

Tanken på att åka skidor är inga problem. Han har tjatat sen förra våren, det blir ju inte mindre tjat av all snö som ligger....

Instämmer på S-mannen, pga att är han nybörjare, blir det mer att hålla reda på om skidan är längre än 80cm, och märke å sån hysteri är inget du behöver fundera på, huvudsaken är att det ska va kul, och ge er inte ut i nån större backe, jag har sett för många gråtandes barn i röda och svarta pister!

Tillbaka
Topp