Skidaffär i stockholm

Didrik90

Ny medlem
Skidaffär i stockholm
Hej!

Jag planerar att köpa ett par nya pjäxor, men efter att ha läst ett par inlägg här så har jag förstått att man ska inte lita på vanliga sportbutiker,utan bege sig till en riktig skidbutik.
Så min fråga är, vart i närheten/i stockholm finns det en bra skidbutik,med proffesionel personal, och vad heter den/de? (jag ska ha dem till piståkning enbart,om det gör någon skillnad)
Tack på förhand!

//Didrik

Skidaffär i stockholm
Jibberisch sa:
Personal på "Alpingaraget" brukar kännas pålästa och insatta. Ta med dina gamla pjäxor om du drar dit.
Man bör vara lite påläst om vad man själv vill ha innan också, skulle jag vilja påstå. Jag blev grundlurad på Alpingaraget för några år sedan. Magkänsla sa nej, men jag litade på försäljaren....

Senast ändrad:
Skidaffär i stockholm
okok, det låter iaf som ett vettig ställe att ta sig en titt på ,jag ska ta freddes varning i akt också, tack för svaren!

Skidaffär i stockholm
Garaget har ett stort utbud så det är mycket bra att kolla där. Det viktiga är ju att hitta vad som passar din fot och det gör man ju enklast med ett rejält stort utbud. Däremot ta det de säger med en nypa salt ibland. För två vintrar sen ville de sälja på min sambo (totalt grön vid tillfället) pjäxor med 110-120 i flex med motiveringen att det inte spelar någon roll.

Skidaffär i stockholm
Pillard sa:
Garaget har ett stort utbud så det är mycket bra att kolla där. Det viktiga är ju att hitta vad som passar din fot och det gör man ju enklast med ett rejält stort utbud. Däremot ta det de säger med en nypa salt ibland. För två vintrar sen ville de sälja på min sambo (totalt grön vid tillfället) pjäxor med 110-120 i flex med motiveringen att det inte spelar någon roll.
Hon kanske är en tungviktare?

Nee, bara skojade men kunde inte låta bli...

Skidaffär i stockholm
Haha, det är rätt jag hade nog gjort detsamma själv. Hon är faktiskt ganska liten (max 50 pannor) och hade vid tillfället stått på ett par skidor en gång.

Skidaffär i stockholm
Alpingaraget har nog det bredaste utbudet.
Finns en risk att de plockar ut onödigt dyra pjäxor.
Man ska inte överköpa
Givetvis tjänar de mer på en dyr pjäxa

Skidaffär i stockholm
jjosefsson sa:
Alpingaraget har nog det bredaste utbudet.
Finns en risk att de plockar ut onödigt dyra pjäxor.
Man ska inte överköpa
Givetvis tjänar de mer på en dyr pjäxa
Det behöver inte vara så faktiskt. När jag jobbade i cykelaffär hade vi mycket bättre marginaler på de billiga skitcyklarna från Kina än de dyra svenskbyggda.

Skidaffär i stockholm
Procentuellt kan det vara bättre på billiga saker.
I kronor och ören är det alltid bäst på dyrare saker.

Det är kronor och ören som är viktigast i slutändan

Skidaffär i stockholm
jjosefsson sa:

Finns väl ingen regel att det måste vara bättre i kronor och ören på de dyrare sakerna.

Påstående som saknar fakta..

Förlåt, men kunde verkligen inte låta bli att säga det när du uttryckte dig så bestämt.

Skidaffär i stockholm
jjosefsson sa:

möjligtvis om du jämför 1 billig produkt med 1 dyr, men i ö skulle jag vilja påstå att du har fel. Det finns en anledning till att stadium, Intersport och team sportia har house brands...

Skidaffär i stockholm
Det jag resonerade om var att överköpa.köpa en dyrare produkt än nödvändigt.
Alltså en dyr produkt jämfört med en billigare.
Då blir det nästan alltid mera till handlaren vid köp av den dyrare produkten i kronor räknat.
En pjäxa som kostar 4000 har ett större prispåslag i kronor räknat än en pjäxa för 2500 kr

Senast ändrad:
Skidaffär i stockholm
jjosefsson sa:
Det jag resonerade om var att överköpa.köpa en dyrare produkt än nödvändigt.
Alltså en dyr produkt jämfört med en billigare.
Då blir det nästan alltid mera till handlaren vid köp av den dyrare produkten i kronor räknat.
En pjäxa som kostar 4000 har ett större prispåslag i kronor räknat än en pjäxa för 2500 kr
Jo jag förstår hur du tänker men i många fall kan det vara felaktigt. Just när det gäller pjäxor har jag inte en aning om hur det är men jag kan t.ex. tänka mig att stadium har betydligt bättre marginaler på sina egna budgetmärken än de har på dyrare märken som de behöver köpa in.

Skidaffär i stockholm
Håller inte med i ditt resonemang jjosefsson.
Visst, stålar är viktigt för butiken. Löner och hyran ska betalas varje månad, och produkterna i hyllorna kan inte samla damm för evigt. Men oftast är inte pengar ett incitament för att sälja en dyrare pjäxa, då säljare i Sverige väldigt sällan har någon form av bonus. De flesta säljarna i de renodlade butikerna i Sverige är troligtvis drivna av någon form av passion till skidåkning, vilket är anledningen till att de fick anställning. Dessutom, nyckeln till en lönsam butik ligger i återkommande kunder. Återkommande kunder får man när kunden är nöjd med köpet och har en positiv relation till butiken. Nöjd kan man bli på många sätt, oftast en bra mix mellan service och att man går därifrån med en prisvärd produkt som passar en själv, lever upp till alla krav man hade på den och gärna överträffar dem. Nöjda kunder återkommer, och tar ofta med sina vänner. Börjar man pracka på folk dyra prylar, får man snabbt ett ganska surt rykte och försäljningen kommer garanterat lida. Butiken har alltså all anledning att sälja dig rätt pjäxa.

Stora sportkedjor har däremot lagt stora inköp på särskilda produkter. Ser du 20 pjäxor (eller vilken produkt som helst) på hyllan i butiken, har man bara en handfull styck på lager av 18 modeller, och på två modeller har man ett par hundra styck hemma, och säljarna är i förväg uppmanade att sälja folk varan man köpt in i stora kvantiteter. (Inte ovanligt att det är en modell som inte finns i tillverkarens ordinarie sortiment - då rör det sig om en nedbantad produkt som liknar en dyrare. Oftast är det inga höjdarprylar - HÄR kan vi snacka om att konsumenter blir "lurade")

Därtill, vill jag påstå att dyrare pjäxor är bättre pjäxor. En bra pjäxa har den sorts plast som går att trycka ut med särskilda verktyg, en bottenplatta som kan slipas ner om man behöver mer volym, en innersko som kan forma sig över hela foten, inte precis över anklarna (eller knappt alls). Innerskon ska även inte vara svampig och hålla för ganska många skiddagar utan att tappa formen, och självklart ska den vara tillräckligt varm. Allt det här behöver man vare sig man är nybörjare eller proffs. Sämre än så här borde ingen nöja sig med, och pjäxor som lever upp till det här existerar i princip inte under 3500-4000kr idag.
Pjäxorna är skidutrustningens främsta byggsten, den är svår att kompromissa med. En komplett skidutrustning består av så mycket, och det finns många ställen man kan spara en slant om man känner för det - men snålar man på pjäxorna straffar man ofta sig själv.

Skidaffär i stockholm
På pjäxor har de inga House Brands.
Intersport har ett eget, Tecno.
Men dem måste de köpa in oxå.
Det är Alpina som gör deras Tecno

Skidaffär i stockholm
allright, jag säger bara att man inte kan ta för givet att marginalerna alltid är högre på dyrare produkter.

Skidaffär i stockholm
Pillard sa:
Det här kallar jag överköpa

Skidaffär i stockholm
jjosefsson sa:
Pillard sa:
Det här kallar jag överköpa
Hehe, ja. Inte bara onödigt dyrt utan även helt fel pjäxa som riskerade att sabba hennes nyfunna intresse för skidåkning

Tillbaka
Topp