Tjena,
det var jag som gjorde Hank-serien år SkiAlp runt 1986-87. Hade varit i Verbier en vinter och landat i Stockholm och skulle slå mig på frilanstecknande tänkte jag. Hade åkt mycket pucklar fram till dess, men börjat inse att jag inte skulle kunna leva på det. (Hade som bäst tjänat 800 franc + ett par Tyrolia 480 på en ProAm-tävling i Chamonix där jag fö slog en mycket ung Grospiron och hamnade på en fjärdeplats, eller om det var femte...) Började såklart med att gå upp till skidtidningarna, och fick napp på SkiAlp. Hade en polare som gjorde en windsurf-serie åt SurfSport med en figur som hette Rudy Splaish, då ville jag inte vara sämre. Hank Horsepower-namnet kom ifrån en landslagspuckelåkare från Umeå som var hur cool & grym som helst vid namn Henke Oskarsson. Han försvann tyvärr några år senare i en lavin i USA, R.I.P. Figuren Hank är väl rätt mycket jag själv, och hans polare Mike Mulekick är nog rätt mycket baserad på den polare jag reset till Verpan med. Claes "Klacken" Johansson. Sen fanns det vissa återkommande figurer som var löst baserade på diverse typer i Verpan, fotografer, puderåkare och andra. Serien var kraftigt retro för sin tid, Hank åkte tex i jeans, och hade 70-talsutrustning som Scott-pjäxor, Spademan-bindningar och The Ski-skidor.
Jag åker fortfarande rätt mycket lagg, men såklart aldrig så mycket som jag skulle vilja. Ska tex ner till Frankrike v7 och v12. Pray for snow!
Om nån är intresserad skulle jag kunna gå upp på vinden och rota fram de nummer av SkiAlp jag har och scanna in Hank-avsnitten.
hej/Björn Gevert (fd Hägglund) www.gevert.se