Skidåkande seriefiguren Hank Horsepower

KV73

Medlem
Tjena!

Jag undrar ifall det är någon som minns den sköna, ski-bummande seriefiguren Hank Horsepower (tor det var så han hette)... som figurerade i tidningen SkiAlp och/eller Åka Skidor för typ 15-16 år sedan?

Vad hette tecknaren och kan man idag läsa serien någonstans?

Ingen aning faktiskt, men väntar spännande efter att få läsa.
Registrerade du dig här bara för att få hjälp med ditt sökande efter skibumserien? :P

Nej då, det finns många orskaker att registrera sig har jag insett, men jag hoppas verkligen att det är någon annan som känner till Hank eftersom jag någon gång drabbatas av tillfällig sinnesförvirring och dumpat min samling av gamla skidtidningar från sent 80-tal.

HHP och hans sidekick Mike Mulekick var stående inslag i tidningen SkiAlp, men jag tror att det var längre sedan än 15-16 år, snarare 20. Spelar inte så stor roll hur länge sedan det var, det var en rolig serie i alla fall. Jag minns inte vem som tecknade den och jag tror att jag har slängt alla mina gamla SkiAlp. Jag ska kolla mitt gamla Åka Skidor-lager och se om det smugit sig ner någon där. Jag återkommer i ärendet.

Senast ändrad:
Då har vi hittat upphovsmannen till denna eminenta figur... återstår bara att ta reda på ifall han fortfarande är aktiv. Kul att det fler än jag minns Hank, någon som har några gamla klippp från serien? Som sagt, jag har lyckats dumpa min gamla samling :-(

Tjena,
det var jag som gjorde Hank-serien år SkiAlp runt 1986-87. Hade varit i Verbier en vinter och landat i Stockholm och skulle slå mig på frilanstecknande tänkte jag. Hade åkt mycket pucklar fram till dess, men börjat inse att jag inte skulle kunna leva på det. (Hade som bäst tjänat 800 franc + ett par Tyrolia 480 på en ProAm-tävling i Chamonix där jag fö slog en mycket ung Grospiron och hamnade på en fjärdeplats, eller om det var femte...) Började såklart med att gå upp till skidtidningarna, och fick napp på SkiAlp. Hade en polare som gjorde en windsurf-serie åt SurfSport med en figur som hette Rudy Splaish, då ville jag inte vara sämre. Hank Horsepower-namnet kom ifrån en landslagspuckelåkare från Umeå som var hur cool & grym som helst vid namn Henke Oskarsson. Han försvann tyvärr några år senare i en lavin i USA, R.I.P. Figuren Hank är väl rätt mycket jag själv, och hans polare Mike Mulekick är nog rätt mycket baserad på den polare jag reset till Verpan med. Claes "Klacken" Johansson. Sen fanns det vissa återkommande figurer som var löst baserade på diverse typer i Verpan, fotografer, puderåkare och andra. Serien var kraftigt retro för sin tid, Hank åkte tex i jeans, och hade 70-talsutrustning som Scott-pjäxor, Spademan-bindningar och The Ski-skidor.
Jag åker fortfarande rätt mycket lagg, men såklart aldrig så mycket som jag skulle vilja. Ska tex ner till Frankrike v7 och v12. Pray for snow!
Om nån är intresserad skulle jag kunna gå upp på vinden och rota fram de nummer av SkiAlp jag har och scanna in Hank-avsnitten.
hej/Björn Gevert (fd Hägglund) www.gevert.se

Vad säger man, fullkomligt lysande :-) Är det inte allt för mycket jobb så får du gärna dela med dig av serien så man får drömma sig tillbaks till det ljuva 80-talet då man delade ut morgontidningen för att få råd med nya skidor.

Helt suveränt!!

Bra jobbat Björn.

Vilka minnen. Jag inser att jag måste ha läst mer skidtidningar än jag minns. Jag känner igen varenda HHP serie. Kommer ihåg att min polare Tommys storebror hade många SkiAlp tidningar så jag har nog läst dem där för mitt eget lager av gamla skidtidningar innehåller bara ett enda "nummer" av SkiAlp och det är det nummer där Åka-Skidor och SkiAlp gick ihop.

Jag säger bara det... Pasteller, monoskidor, brädor med fenor, Lange Tii... Nostalgifaktorn är onekligen hög. Såg faktiskt en monoskidåkare i Avoriaz för två vintrar sedan :-) Man kanske borde ge sig in på Skispotting.

Grymt! Hade fullständigt glömt bort serien. Läste som nioåring HHP med stor förundran. Kommer ihåg att jag ville ha den läckra designen på skidorna, i stället för mina fula ELAN CS som alla andra hade...
Tack för lite barndomsminnen!!!!

Mer serier från dig. Var sjukt nostalgi att läsa detta!!

//H

Senast ändrad:
Kom att tänka på en sak.. Vad tror ni att HHP kör idag 2007: jib, bräda, telis, carv....?

Senast ändrad:
HHP kör det fetaste som går att uppbringa, eller så är han kvar på 80-talstandpetare.

/Björn Gevert

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp