Skidåkninginomhus! Nu när säsongen börjar lida emot sitt slut!

• Trådstartare Trådstartare ahj
  • Start datum Start datum
Här i Köping har vi en stor byggnad kallad KMW-lokalen där endel stora arangemang har hållits(markander osv..) Lokalen är en nedlagd fabrik så högt i taket är det och kallt också! ligger mitt i centrum! 10-15 min gång avstånd till tågstation som kör tåg direkt till sthlm runt 1h 15min. Vad för slags utrustning behövs alltså vad vill ni att hallen ska innehålla? en bred quaterpipe att droppa från för att köra en rak linje mot ett par rails/boxar? kom med idéer! jag vill faan ta tag i det här!! får man nå respons från freeride.nu?

Tjenare låter inte dumt!! Hjälper dig gärna :) Med tanke på att det inte är allt för lågnt ifrån dig! Men kan du inte kolla med kommunen om man har tillgång då?, Har ju en backe här i enköping, Skattmansöbacken! Kanske skulle kunna låna snökanoner där eller något liknande!.. >Vad tycks?

ja, låter mycket intressant! eftersom min kommun anser sig som att vara "sportstaden" så vore väl ett nekande att ta upp ämnet om anläggningen lite mot deras antydning om du förstår vad jag menar. men innan man går till kommunen och predikar så måste man nog samla ihop lite info typ skisser, mtrl, namn lista vore bra typ på alla här som är medlemmar på freeride.nu Företag som är villiga att hjälpa till och sponsra. Om detta skulle gå igenom och allt funkar så kan man ju lägga tävlingar, sessions i "lokalen" och då drar det ännu mer folk och då blir det ännu större! jag ska installera Solid Works ikväll för att börja rita lite pipes och rails.

hörrödu de där låter bra !
synd bara att jag bor en bit bort (2 mil norr om sthlm)
men håll i de här nu så de blir nåt av de
jag är med på namnlistan lätt!

Okej perfekt :) Men jag hjälper dig gärna :D.. Men ska man kanske försöka lägga upp en enklare hemsida, så man kanske kan fixa namnlistan på detta vis, och även skriva en motivering :D.. Blir fler A:4 då :D.. Sen ett forum typ, där man kan lägga upp skisse, så gärna en ritning på anläggningen som kan tänkas att användas! Så sprider vi bara sidan sen, och skickar den till tänkbara sponsorer som kan komma med ett kostnadsförslag och kanske gå med på att betala en viss summa!! Men är inge bra på datorer så!! Men som sagt, hjälper gärna till :D. Eftersom jag kom med idén.

ja, du är ju grundaren till denna idé Men jag kan inte göra hemsidor =( vi behöver en webmaster. Kan man inte få en liten del här på freeride där man kan skriva en namnlista, och allt sådant?

Hahah tack :) Jo det var faan en bra idé vi får kontakta redaktionen! Kan snacka med han Johan på Freeride, men skulle du kanske kunna kolla upp typ med kommunen, det vill säga om det finns någon möjlighet! Så inga stockholmare kommer och tar idén och grejjar något! Lixom fråga om det finns möjlighet, så får vi försöka fixa ihop pengar själva, genom sponsring och sånt!! Sen när man vet att det går och utföra och allt sådant! får vi börja diskutera, personalfrågor, priser osv! Men det är lågnt till dess! men förhoppningsvis skulle det kanske kunna bli något av det här! Det vore ju faan en sensation för hela SVERIGE :D..

Ja, helt klart!! Det kanske är första gången under nån sommar man kan söka sommarjobb som park shaper :D

Haha precis :) Låter ju inte som en dum idé! men skickade iväg ett FR-mail till Johan på freeride nu. Så vi får se vad som händer, men kan du kolla upp det med kommunen då? Om det rent teoretiskt är genomförbart, för annars får vi väl hitta på andra tankar!!

ska bara få ihop lite skisser och planerings underlag så jag har kött på benen om jag måste möta sossarna i en hård kamp.

På extremesports (tv-kanalen) såg ja en funpark för skidor å snowboard utomhus som inte va gjord av snö, har inte en aning om va de va för nå material det var inte vitt iallafall...Såg hur coolt ut som helst

Hmmm...det är nog smartast att satsa på att lägga den i Stockholm, det är ju mest folk dvs "kundunderlag" där. Jag föreslår att Ni kollar upp om det finns något (lutande...?) bergrum att hållas i. Försvaret lägger ju ner på bred front, dom kanske har något gammalt tanksförråd som dom inte vill ha längre. I bergrum är det alltid kallt och ruggigt, och det är ju det som behövs för att hålla "nedkylningskostnaden" nere. Väldigt bra isolerat m.a.o.

Alternativt kan man ju för en ringa kostnad och en hel del jobb ta över och flytta någon gammal fabrikslokal till lämplig plats och göra ishall (snöhall?) av den. I Dalsland t.ex läggs det ner fabriker på löpande band (!) och ibland är dom nog bara glada om någon kommer och tar bort själva byggnaden från fastigheten.

vi får väll kolla runt och se vart vi kan få tag i en bra "ställe å ha den i" det störta och högst i tak.
men det här ska vi nog få igenom =)
kimbadar vart hadde du tänk dej?

De e ju precis så där de ska se ut! :D
Vart nånstans låg dom där ställena?
I dom första klippen lät det som dom snackade svenska men så kanske det inte va.
nu vart jag riktigt sugen!

Självklart låter det intressant med planer på inomhusbackar osv. Jag föreslår att ni istället för att köra på något nytt hör av er till de som hade hand om planerna om inomhusbacken i nuvarande Hammarbybacken (sthlm). Där fanns skisser, kostnadsförslag osv. För några år sedan var planerna på väg att bli verklighet men det verkar som att detta rann ut i sanden pga för liten efterfrågan?

Hittar inte längre den hemsida som fanns tidigare om projektet, men det skulle kallas Ski Dome i alla fall...

när jag sökte på inomhus anläggningar på google så var det ganska många ställen som hette ski Dome..

de skulle väl bara bygga längdspår? men iaf jag har ritat en början på en park nu som jag ska lägga upp i mitt fotoalbum här på freeride.nu för almänn beskådning.

Får ni nån med lite pengar blir det väll inte så svårt. kolla på King of the globe. fungerade ju utmärkt.

Det här är ju en jävligt bra ide ! Fast jag är ruskigt mkt emot att lägga den i sthlm, är det inte bättre att lägga den nånstans mitt i landet så det inte blir så jävla långt från alla oss uppe i norrland ? Hur går det med hemsida osv ?

Härligt med anläggningen i Sthlm, det blir längdspår OCH skidbacke. Kolla runt lite på sidan så hittar ni skisser över systemet. Det står att det ska finnas Halfpipe m.m. och beräknas vara klart 2006-2007. Bygget är redan igång vad jag vet.

Engagera er i det för att få till en bra park så blire nog bra ;)

jahaa
så det var alltså Fliesbergs grejen som skulle ligga vid Hammarbybacken?

men de ser ju ut som att det enbart kommer vara en halfpipe

Såg i Landet Runt förra året om nåt plejs i södra Sverige som tänkte bygga en inomhusbacke, med den i Holland som förebild. Sen vad det blev av det... Skulle iaf vara helt off med en inomhusbacke!.

det finns ju en backe i norra haga som va tänkt att bli en skid backe men de blev inget man skulle ju kunna bygga där

eller i frescati där har dom haft en backe så lift stolparna finns kvarså om man byggde som en hangar typ över den

Visst låter det nice med en inomhusbacke.. men skulle det inte vara enklare om man gjorde som dom hade gjort i sheffield? då behöver man inte ha en lokal som man ska kyla ner och så behöver man inte "tillverka" en massa snö... och så behöver man inte heller bygga ett helt nytt system, utan bara lägga på "mattorna" på en redan existerande skidbacken.. jag tycker iaf att det låter enklare och billigare..

Vad är det för fel med backen norr om sthlm som kommer att byggas???
Inomhus - riktig snö - liftar - Halfpipe (och säkert rails)

Står på hemsidan att den beräknas klar i slutet av 2006 eller början av 2007.

mkt bra ideé.. skulle lätt komma dit.. Men som sagt prata med nån som har makt. (Y) :D
//Jacob

King of the globe kördes inomhus. där hade dom nåt kyltäcke. de borde funka. Fixa lite sponsorer och den där hallen i köping lär va perfekt. Men fryshuset skulle också kunna fixa plats för ett big jump.

Orkade inte läsa all men jag slänger in lite länkar.
www.xscape.co.uk
www.snowworld.nl
www.redbullrailstorm.co.uk
www.snow-dome.com
www.thebsa.org

Om du kan få tag i tidningen snowboarder från mars 2005 så har du ett repotage om inomhusåkning där.

Tillbaka
Topp