skidan försvann!

IvanTheMan

Medlem
skidan försvann!
Hej var i cham v9 och körde superdjup snö. Första åket första dan lyckades jag med konstsatycket att vurpa så att min ena skida försvann ned i snön...det tog en timme att hita den och då var vi fem pers som letade...!!!!
nån som har en bra lösning på hur man kan förebygga detta för framtida lössnöåk?

skidan försvann!
Tja, det enklaste sättet är att införskaffa till exempel röda sidenband (2 st.) på ca. 3-4 meter. Dessa fäster du på något sätt i skidorna och stoppar återstoden innanför snölåset på dina byxor (eller overall om du har det =)).
Tappar du skidan/skidorna är det bara att följa de röda trådarna...
Problemet med det är att om skidan åker långt UNDER snön försvinner bandet antagligen också med. Men då har du i alla fall en 4-5 meter lång "skida" att leta efter, istället för en som är normallängd.

Dr. Snö; en latjo liten pryl.

skidan försvann!
Man kan följa Robban´s guide i senaste Free Radicals rullen
citat:
-Först skruvar man ner skruven i botten, och sen ett halvt var tillbaka
-Varför då?
-Då löser de ALDRIG ut!

Han syftar naturligtvis på bindning för att göra ett litet förtydligande...

skidan försvann!
Ähh fångremmarna på telemarks bindningarna går ju bara sönder stup i kvarten.
Och så kostar dom orimligt mycket pengar också.

skidan försvann!
Om du inte vill tillverka egna pudersnören så finns de att köpa. Självlysande gröna, gula eller rosa med en enkel ögla med gummistropp eller en sån där som sitter på anoraksnören och andra jackors snören för att dra åt med. Fästes tex runt skistoppern och som sagt, resten pular man in i byxbenet.

skidan försvann!
Såg att Ortovox sålde en finurlig liten pryl som heter skimouse (skid mus).

Denna monteras på skidan och kan sedan pejlas in med en lavin tranciver. Storleken är ungefär som en tändsticksask.

Har själv haft problem att hitta någon som säljer den i sverige. utan resultat. Har haft kontakt med impotörer och återförsäljare men de säger att det inte finns någon marknad för den i sverige.
Så om det är någon som lyckas bättre än jag , så kan ni väl lägga ut det på freeride.

Ett annat alternativ är Life Bip (Arva.)
Säljs via www.addnature.com och kostar ca 800:-
Är igentligen inte tänkt till att montera på skidor men den händige kan säkert fixa det.
Ha dé.

skidan försvann!
Skidmus!??? trodde det vart naagot helt annat. jag menar man har ju hoert talas om tennis armbaage och loepar broest vaartor och saant. trodde vael att skid mus vart naagon kvinnlig aakomma? kan naagon kasta lite ljus oever det hela?

skidan försvann!
En gång tappade jag bort en bit choklad i snön... jag hittade den aldrig. Kanske skulle ha haft ett lössnöband?!?!

skidan försvann!
Kan man inte sätta Reccolappar på skidorna?

Chokladbitar hittas lättast med Båtsman och hans pollare. Sen blir ni själsfränder och han bjussar garanterat på lite konjak från kegen!

skidan försvann!
En gång så tappade en kompis till en kille som jag känner lusten. Jag vet inte om han hittat den än idag.

/ Hawk

skidan försvann!
Om jag någonsin kommer att uppleva tråkigheten att söka efter någon med min tracker och efter en stunds grävande hitta en skida med sändare istället för en människa så kommer människan som monterat sändaren att var lika död som efter en vecka i samma lavin.

skidan försvann!
Har forskat lite mer i ämnet.

Ortovox Ski Mouse sänder på frekvens 2,275kHz, dvs ej på standard frekvensen för lavin tracivers (457kHz).

För att kunna använda sig av "skidmusen", så måste man ha,
antingen en Ortovox F2 som har en dubbel frekvens funktion.
Det kan även gå med en Ortovox F1+.
Priset för Ski Mouse ligger på ca 100$ / par.
Ha dé.

skidan försvann!
Ett bra gammalt knep är annars att köpa ett hundkoppel med fjäderfunktion, finns upp till 20 meter så det bör ju räcka även på dina lössnöäventyr. Ibland räcker det med att trycka in knappen efter utlösning och skidan kommer snällt krypande ur den djupaste driva..(själv har jag dock bara ett 6 meters)
Du får räkna med att även ta med luft och reg om du skall ut på sånt djup och jag skulle då rekommendera AGA:s dubbel 4:or (Rökdykar kittet)
Mvh. BB

Tillbaka
Topp