Skiddesign - snyggaste laggen?

HAWK

Ny medlem
Vilken är den skida som genom tiderna har den snyggaste grafiska designen?

Frågan är givetvis högst personlig, men det skulle vara intressant att se vad andra tycker.

10-20 år tillbaka kan man säga att olika märken riktade in sig på en speciell igenkännbar design genom alla sina modeller. Mest framtonande var K2:s alla modeller som helt sonika hade K2K2K2K2 över hela skidan. Völkl belamrade sina modeller med tvärgående V:n, Bilzzard körde med samma typsnitt på nästan alla modeller osv. Idag å andra sidan kan man tydligt följa att olika typer av skidor av olika märken, tex freeridelagg, följer en viss linje, exv. eldsflammor, döskallar och annat bjävs. Man kan ju tycka att det är lite roligt med eld, döskallar, blommor osv isället för simpla racelinjer och en logga. Själv tycker jag tvärt om.
Snyggaste laggen enl. mitt tycke är i konkurrens med Autiers klassiska träskida och Spauldings helsvarta mod. är Fischer Vacuum SL från 1986. Helt röd med röda uppbyggda sidor och vit text. Klockrent!

Vad säga massorna?

/ Hawk

Völkl G4 är väl inte helt fula, har tyvärr ingen insikt i äldre modeller men får nog tillägga att Kästles illgröna störtloppsskidor är ursköna.

Tomas

K2 gjorde en modell för Patric Vallencant som var oerhört före sin
tid, om jag inte minns fel var det Les Drus eller något annat berg
på graphicsen. Tror den gjordes någonstans 84-85.

En annan superclean skida var Pure Gold, handbyggd och helt svart
med texten i guld.

Idag gör Line helt klart de snyggaste skidorna. Dynastars Arno
Adam är också nice.

//Yeti

Vem bryr sig om mode. Det är ju ändå bara spetsarna som syns när man gräver sig in i nysnön.

Snyggast i världshistorien är helt klart Atomic ARC SL modell -95. Deras första cap-skida, med härlig assymetrisk design i snorgrönt och klarblått i en plast som går att skrapa av med nageln. Oslagbart.

En riktig outsider och personlig favorit, som jibbnissarna borde skakat fram från brädgår"n för ett bra tag sedan (jcm:s anm.), är Olin Ballet. Färgen och längderna är ju glasklara med den tunga nischningen redan i namnvalet. Dessutom något för den vågade att använda som bruksobjekt i skrivande stund.

Klassikern Dynamic VR 17, runt 1968, helsvart ovansida, gula sidokanter, gult belag, två tunna gula streck (Dynamic-loggan) i det svarta på spetsen, två kraftiga svart streck i det gula på spetsens undersida, stiliserad text "VR 17" på brättet, ganska stor fransk tupp på bakänden(?).....magisk, mystisk, mytisk, oöverkomlig... så minns vi den, jajamän!

... eh, finns Dynamic kvar?

Med tanke på namnet på skidan som talar helt i en klass för sig - Stöckli Steep-rider - jag menar det börjar ju vattnas i mun bara på namnet. I övrigt är det väl inget speciellt med designen. Men namnet, för fan namnet - det är så att klockorna stannar.

...det var faktiskt ingen stor Fransk tupp på VR 17, utan en liten dito, helt rätt. Kände mig manad att kolla i ett nummer av den legendariska skidtidningen "Alpin Skidsport", året var 1970 och inte 1968. I alla fall, de flesta av Frassarnas skidor på den här tiden hade tuppar., inte bara Ross.
Nuförtiden ser man knappt tuppen på Rosskidorna, så liten är den (finns bl a längst bak på Race -och Vipermodellerna).

Nej, jag samlar inte på gamla tidningar överlag, men Alpin Skidsport kom med bara ett nummer per år, så dom har jag faktiskt sparat.

... denna till högglans polerade skida med ett futuriskt minimalistiskt mönster överglänser allt! Förenar renhet, harmoni och kraft i ett perfekt samspel. Jag är förälskad...

Min käre Hawk

Det finns två vackra skidor - "Rossignol Kid" är ju skidåkarnas barnvagga. Finns det någon brantåkare av rang som inte vuxit upp på denna klassiker?

Den andra vackra skidan är ju Völkl Rentiger...cremé färgad bakgrund med Alpblommor - skrivet med gammeltyska "Ich bin ich und fahre ein Völkl ski" och stort och vackert " Bahntraumski"

Sedan står det ett par skidor på mitt kontor - Dynastar Powertrack med shyssta eldsflammor - vackert.

Men å andra sidan så har jag sett ett par Atomic GS 533 delaminerats på huvudgatan i Val D Isere utav ett par onyktra Närkingar..det var ett par vackra lagg.

Olin Mark V - Oranga...inte dåligt snygga!!!

Vi syns där vi brukar synas.

K

Jag gillar egentligen rätt ren design, men just när det gäller skidor vill jag att de helt enkelt skall se ut som de vill åka fort. Många skidor som är snygga i butiken ser helt enkelt inte tillräckligt snabba ut på snön.

Något som definitivt ser snabbt ut är riktiga sidokanter. Det är under stark protest jag över huvud taget ställer mig på ett par capskidor och jag går över lik för att få tag på mina favoritskidor i specialtillverkad modell - utan cap.

Vidare gillar jag när det står viktig information på något icke-engelskt språk på skidorna. Exempel är "For ekstrem värsting kjörning" (fast med norsk-ö) eller ännu bättre, "Handgefertigte rennversion".

De första P9 RS i någon röd-orang-rosa färgnyans såg klart snabba ut, speciellt i super-G längden 213. Några av Salomons race lagg (fabriksracing, utan cap) ser snabba ut. Jag har dessutom ett par extremt snabbsynta gamla Völkl storslalomlagg med skruvad stålkant, grönt belag och helt svart ovansida hemma. Jag vill dock inte prova hur snabba de verkligen är eftersom de är helt omonterade. Styvheten och tjockleken på drygt 2cm ger dock klara signaler om hyfsad snabbhet.

En dröm är att få en HitMe pro-model tillverkad med design som matchar mitt ski-yot-ställ.

HitMe

Dom gamla hederliga Royski hot spin skjuter jäkligt högt... Stilrena, raka och med en riktig oldshool duffy som logga.. I övrigt gillar jag undersidan på dom första extrem laggen. Enkel vit text på svart underlag, cleanare kan det inte bli...

Om man nu promt skall ha eld på sina lagg (som dekoration alltså), varför har ingen avbildat brinnande könshår. Det torde ju vara ett självklart val på en riktig brantåkarskida.

Jag tror nog jag skall ha brinnande könshår på limited editionvarianten av min pro-model.

HitMe

(Detta inlägg är enbart tillägnat HitMe)

Varför inte löpa linan ut och beställa en motivlackad hjälm med KHE? Detta torde ju definitivt väcka en viss uppmärksamhet och även både inbjuda och motivera till anskrämligt hög fart i alla positioner.

;-)) / MM

Big is Beautiful!!!

Brevid receptionen på Tango i VT stod 2 par speedski-skidor, ca 250 cm långa och breda som få, rakare än ett vattenpass...

Kanske står de kvar där än? De lever kvar i mina drömmar, åh så vackra de var...

(Detta är bara tillägnat MM)

Det står redan KHE på min hjälm och ja, den är motivlackad!
Låter kanske helt sjukt men är faktiskt sant.
Det står iofs en hel del andra chica saker, men det är lite vid sidan om frågan du ställde...

Jeg glemmer ikke opplevelsen da jeg fikk mine Dynastar Dynasty med Salomon 747 Equipe bindinger-jeg var 15 år og i HIMMELEN!

Tack Arc Tracer.
Fick nästan en tår i ögonvrån av ditt inlägg... Trodde jag var ensam om att minnas ARC-designen som en av de grymmaste någonsin.

Tycker definitivt att mina Sundin från 1978 är snyggast. Sundin med ljusblå text mot skidan i mörkblått. Ojojoj vicken skida! Härlig kabelbindning runt hälen också. Grymma i dom byggda hoppen!

Möjlig utmanare skulle kunna vara mina stabila ljusblå no name miniskidor från 1979. Använde som oftast bara en i taget, för att åka en sorts tidig "snowboard".

Man får ju inte glömma de gamla TUA (Tualettpapper) som faktiskt såg ut som en tidning. Snygga?!? Njaa.. Men redan då annorlunda, "ful-snygga".

Seth Morrison"s designade K2 skidor tycker jag är helt rätt. Sen är det ju kul att läsa att det finns dem som tycker om designen på det skidor jag själv åker på: Dynastar Arno Adam (Också "ful- snygg").

/T-Style

Klart snyggaste laggen är ju "Slalomskidan" som är med i snowroller.
Helt vita och med svenska flaggan. Kan det bli bättre.
Om man ska använda ett töntigt uttryck: Otroligt Cleana!

Tillbaka
Topp