Skidhjälp sökes för någon som är nybörjare!

NOFUNALLOWED

Ny medlem
Tjabba! Jag är en kille som väger 78kg, 177 lång. Det jag söker är skidor som har högsta fokus på att funka bra i puder/offpist, men samtidigt inte är helt omöjliga att använda i pisten för någon som är en i stort sett total nybörjare.

Har en nära vän som vill att jag ska köpa skidor med en midja på 115mm eller mera. Modeller som K2 pettitor, obsethed eller armada norwalk. Är det rimliga val eller har någon ett bra alternativ? Kom med förslag oavsett prisklass, går oftast att få tag i dyra skidor billigt.

DPS wailer 112 tycker jag är en mycket bra och lättåkt skida som funkar fint både i pist och op. Mycket rocker gör att den flyter fint och är lättmanövrerad i offpist, bra kantgrepp och relativt kort radie gör den rolig i pist. Skall man kötta på i mach 2 så finns det bättre skidor men jag tycker att det är en vädigt bra allroundskida. Och av en ren händelse skall jag sälja mina :). Men det finns massor av alternativ, bästsom vanligt är ju att prova sig fram, testhelger eller hyrskidor.

Är du nybörjare i offpisten eller på skidval? Ett par skidor på 115 eller mer kan nog bli lite klumpiga om du inte har någon större skidvana. Skulle nog rekomendera typ k2 kungfujas eller salomon rocker2 108, atomic blog är rätt schysst också!

Håller med slaktarn ovan att R2 108 borde kunna vara nåt för dig. Inte bara för att jag också råkar sitta på ett par (182cm) i nyskick som skall upp på annons i dagarna... :)

Hur mycket nybörjare?

Har du inte åkt mycket innan så tycker iaf jag att du ska satsa på ett par lagom lättåkta pistskidor, med en midja på runt 70...

i min värld (om jag hade stått innanför disken på en skiduthyrning ex.) så låter det som att för "någon som är en i stort sett total nybörjare" så skulle jag hålla mig under en midja på 100mm, men förmodligen för att vara mer exakt mellan 90-95mm. varför? tjockare plank kan upplevas tunga & klumpiga om man ej åkt så mycket samt att de även kan upplevas som "bökiga" i pisten eftersom man kanske ej åker med den fart & tryck för att en sådan skida kommer till sin rätt. spontant kommer jag att tänka på völkl kendo/bridge, fischer watea 88/96, extrem pt/å-bahn (lr beggad calibre!), k2 iron maiden revival som exempel. ha tålamod å far på skidtesten i nov/dec för att bena ut vad som känns rätt för dig. finns också mycket att läsa inom detta på tidigare trådar, men framförallt: kika på beggat-marknaden!!

Senast ändrad:
Måste säga att jag inte upplevde 112mm under foten som klumpigt eller svåråkt på nått vis trots att det var mina första lagg. Beror nog mer på skidans konstruktion i övrigt, en styv skida med lång svängradie upplevs nog som betydligt mer svåråkt än en lite bredare mjukare skida med kort radie. Men testa! Och köp begagnat eller på utförsäljning.

Hej! Tänkte tacka alla som tog sig tid att svara. Mitt slutgiltiga val blev Rossignol Soul 7, väldigt lätta 106 mm med powder rocker. De såldes på sport-conrad bara skidan för 550 euro och med ett allmounten-packet med atom bindningar som kostade 200 euro, så slutade prislappen på otroliga 499 euro!!! :D Så är galet taggad på att få testa dem och se er alla i pudret någon dag!

Bra där, blir en skida att utvecklas & ha roligt med! Dessutom verkar den ju vara en kanon One-Quiver oxå :)

Tillbaka
Topp