Skidköp i Kanada

stiffen

Ny medlem
Skidköp i Kanada
Hallå där!
Flyger till Calgary i februari och vill köpa skidorna där vid ankomst istället för här hemma (verkar var hyfsat mycket billigare där).
En förutsättning är dock att man får kontakt med någon försäljare innan så man kan kolla att de har vad jag vill ha etc.

Vet någon länken eller namnet på någon sjysst butik med bra sortiment så man kan maila dem och kolla läget? Helst i Calgary, men ligger den i Fernie eller Banff etc så kan det också funka.

Undrar,
//Staffan

Skidköp i Kanada
Tjena!!

Det kanske är billigare att köpa in ett par nya skidor i kanada men tänk på tullen sen. Köpte själv 2 par skidor förra säsongen och blev stoppad i danska tullen (kastrup). Fick betala 3500 svenska i skatt och eftersom jag in på grönt, dvs att jag inte hade något att förtulla så fick jag böta 3500 svenska också. Slutsats. Inga billiga skidor längre!!!

Man måste betala skatt till EU om varan du för in överstiger 1200-1300 svenska, något sånt.

Men man kan ju ha tur...

/Johan

Skidköp i Kanada
Satt prislappen kvar på skidorna eller?, Köper man skidor när man kommer dit och använder dem under tiden man är där kan väl inte tullen ha en aning om hur vida du köpt skidorna i Kanada eller i Sverige, skulle de nu ha det kan man ju alltid påstå att man köpt dem begagnade, eller??

Skidköp i Kanada
Tjena!

Om du använder skidorna när du är i Kanada kommer du inte att få några problem med tullen,, för säkerhets skull så kan du skicka hem kvittona med posten..

En affär i Calgary som skall vara riktigt bra hittar du här http://www.mec.ca

Mvh
Magnus

Skidköp i Kanada
Tack för alla svar.

Apropå tull: Har själv tänkt på det men eftersom jag kommer köra grejorna i 3v så borde det inte vara några problem. Skillnad om man (som jag tänkte) köper en digitalkamer på internet från USA, där det är grymt billigare. Då skickas det med paket och tullen kollar väldigt gärna sådant. Men egna, väl använda skidor, då får man ha otur, som Johan.

Vad gäller MEC så har de mycket och bra friluftsprylar, men deras skidsortiment är inte så imponerande (på nätet iaf). Mailade en kanadensisk skidtidning dock och bad dem om tips och hamnade på www.skicellar.com, som hade rätt ok sortiment. Har mailat och väntar fortfarande på svar om de tycker det är ok att jag "bokar" ett par lagg med förskottsbetalning från kreditkort, för att bara glida in i affären när jag landat och plocka upp skidorna. Vet inte priserna ännu heller.

//Staffan själv...

Skidköp i Kanada
Mina skidor var ganska välkörda. Hade kört på dom i 3 månader, så det spelar ingen roll. Vi har kollat upp det, fanns inget att göra åt det.

Vad beträffar tullen så var det en kombination av min egen dumhet och att tullaren typ lirka ut det ur mig. Rest i 24 timmar och trött och hungrig och 2 timmar från hemmet (varit borta i 4 månader) då tänkte man inte 100 procentigt klart heller. Dessutom hade inte vi tänkt så mycket på att man skulle behöva betala en halv förmögenhet till EU heller. Men en sak är säker. Danskarna älskar att sätta dit oss svenskar och drar sig inte för det heller. Om tullaren misstänker att man köpt dom utomlands och du säger nej och inte kan visa upp kvitton så kan dom ta skatten ändå (har jag för mig). Kan man inte betala där så tar dom skidorna så får man komma och lösa ut dom senare.

Se upp!!

Skidköp i Kanada
Köpte också skidor i Kanada.
Stort misstag! Iallafall för min del.
Hade alldeles för mycket grejer med mig vilket resulterade i att jag fick lämna mina älsklingar där borta, och dom är fortfarande kvar. Det blir väl några tusenlappar att få dom skickade över hit.

kolla www.skisite.com

Tillbaka
Topp