Skidköp (Längd? Bindningar?)

Jacket

Ny medlem
Tänkte investera i ett par nya skidor.

Åker 2-3 veckor per år och anser mig som en mycket god åkare.

Det jag söker är att par allroundskidor som har twintip, funkar bra off-pist men som även har riktigt bra grepp i pist.

Har kollat runt på conrad och hittat tre skidor jag kollar extra på.

Dessa är:

Völkl The Bridge 07/08, som är mer åt freeride hållet

men även

K2 Apache Recon eller,
Rossignol Bandit B83, vilka båda är ännu mer mot psithållet.

Är lång (185) och väger lite (65) men åkt mycket portar och gillar rätt hårda skidor.

Önskar därför lite kommentarer. Någon som åker på ett av dessa par? Vad kan vara bra för mig? Vad bör jag ha för längd på skidorna? och vad ska jag satsa på för bindningar till? Hur är Conrads billiga bindningar?

/Jakob

Senast ändrad:
Kolla också på årets modeller av Völkl Gotama/Katana och Mantra, speciellt Katanan om du vill ha lite styvare skidor. Alla dessa funkar också i parken om det skulle bli aktuellt :) . Jag kan rekommendera s912 Ti bindingar, dom funkar rikigt bra och kostar runt 1000-lappen vad det gäller längd skulle jag tro att någonstans mellan 170 och 180 skulle passa om du är en avancerad åkare.

Sebastiantornqvist sa:
Kolla också på årets modeller av Völkl Gotama/Katana och Mantra, speciellt Katanan om du vill ha lite styvare skidor. Alla dessa funkar också i parken om det skulle bli aktuellt :) .
Varken Katana eller Mantra är nàgon vidare park skida. Skulle säga att bägge är kassa i parken...

//H

Har några förslag åt dig. Völkl Gotama i 176 eller 183 cm som är en väldigt bra allround skida. Väldigt fin i offpisten men fungerar även bra i parken. Ligger på 399 euro på Conrad. K2 Seth i 179 cm som också är en bra allround skida. Ligger på 300 euro också på Conrad vilket är ett mycket bra pris för dessa. Vill du ha en något hårdare skida så finns ju Rossignol Scratch Steeze i 174 cm som har en racingkärna vilket gör den hårdare och drar upp priset lite till 499 euro. Denna är 110 mm i midjan och flyter bra i pudret och fungerar också bra i parken.

När det gäller bindningar så tycker jag att du skall satsa på Rossignol, Dynastar eller Look istället för t.ex. Marker då dessa sitter med 4 skruv fram gentemot Markers 3 skruv fram som ibland har tendens att lossna lätt. Ett förslag är Rossignol Scratch 140TI eller Dynastar PX12 TI Jib som också är ett bra val. Båda dessa är bakdelen i metall istället för plast som håller sämre.

Lycka till med skidköpet!

/Oskar

Längd mellan 170-180 känns väl inte så allround... Ska du åka utanför pisten så bör du nog ha längre. Jag är 170cm, 75-80kg + rygga med alla prylar och kör på 188 och 194 och tycker det känns allround men då åker jag inte park och är tyngre och starkare ;-) än du är. Ska du kunna snurra ibland men ändå ha bra åkegenskaper skulle jag satsa på en skida i minst kroppslängd och med ett flex som känns bra för din vikt och styrka. Vill du åka mer offpist, öka längd och bredd. Vill du åka mest pist så minska dessa. Har du åkt mycket portar borde du ha hyfsad teknik och då borde det inte vara några problem för dig att få en halvbred skida att bita bra i hård pist.

Tillbaka
Topp