Det är en smaksak Hasse.
Har du starka finanser så kan du ju alltid köpa ett set av skidor (golfklubbor har du ju flera utav). Själv klarar jag inte av att motivera för min absoluta omgivning fler inköp av skidor en ett par/år. Jag är en stark förespråkare av breda skidor, även fast jag tillhör en utdöende skara som har lös häl. Det finns ju idag flera skidor som förenar bredmidja med de positiva egenskaperna hos smalare modeller. I bräschen för dessa skidor hittar du 10-Ex och G4/G41, midjemåtten på dessa är strax under 85.
Hur mycket bättre är då dessa skidor i jämförelse med smalare varianter? Har inte den blekaste aning! 3 gånger, 50 gånger…..? Jag gör en jämförelse med bilar.
Ca 60 mm= Audi TT. Snabb och smidig, men du kan ha oturen att fasna på en glasspinne!
Ca 70 mm = Volvo V70 kombi. Pallar det mesta och går att få med många hästar under huven.
Ca 80 mm och mer = Volvo, Cross Country & Audi, “All Drive”. Är fortfarande mycket bra på preparerad landsväg och klarar sig utmärkt I terränglådan.
Ca 100mm och över= Land Rover Defender, Lexus SUV. Inte den smidigaste i byn men huvudanledningen är kanske som fallossymbol. Fungerar utmärkt när andra fastnar i gyttjan.
I framtiden kommer jag nog att få ändra på denna jämförelse då utvecklingen för bättre bredare skidor går framåt.
Men i dagsläget är den nog riktig. Så vem är du Hasse en normal kombi-kille eller sneglar du mot att glida omkring i en SUV med rutorna nedfällda och armen nonchalant hängandes utanför!