Skidköp

Hans_Lundblom

Ny medlem
Skidköp
Jag har tänkt köpa nya skidor och har en fundering. Funkar skidor med en midja runt 80 mm bra att använda som allroundskidor med bra bett på is. Eller är det bättre att satsa på ett par skidor i 70 mm klassen. Funkar 80 mm skidorna så mycket bättre offpist än 70 mm skidorna att det är värt att satsa på dessa.

Hasse

Skidköp
Sätter du verkligen värda i att åka på mycket hård snö skall du har en pistskida, typ storslalom, med midja under 65mm. Behöver du bara ett hyfsat isgrepp för att inte ha det allt för tråkigt när du råkar hamna i en hård pist rekomenderar jag en bredare skida. Som så många andra rekomenderar jag t.ex. Völkl G4 som är bland de allra bästa pistskidorna av fetingarna.

Skidor med runt 70mm midja tror jag bara kommer bli "gubbmodeller" i framtiden. Snäppet bredare ger inte bara mer fly i lössnö utan också en fantastisk känsla i pist (så länge det inte är verkligen stenhårt och då är ju inte 70mm skidor särskillt mycket bättre). Det är lätt att åka bra med en bred skida som G4 om man bara har en någorlunda grundteknik. Nackdelen med en bredare skida är möjligen att det (när det inte är fluff) går lite mer energi för att får skidorna att gå. En lättare och smalare friåkningsskida går att åka bra med mindre kraft. Det är mer kraftinsatsen än hur duktig man måste vara som skiljer, tycker jag.

Skulle du sedan då och då hamna veckovis på stenhård sprutsnö i Sälen är det mycket lätt att hitta otroligt potenta storslalomlagg till brakpris begagnat. Två par skidor är det bästa alternativet.

Hitme

Skidköp
Det är en smaksak Hasse.
Har du starka finanser så kan du ju alltid köpa ett set av skidor (golfklubbor har du ju flera utav). Själv klarar jag inte av att motivera för min absoluta omgivning fler inköp av skidor en ett par/år. Jag är en stark förespråkare av breda skidor, även fast jag tillhör en utdöende skara som har lös häl. Det finns ju idag flera skidor som förenar bredmidja med de positiva egenskaperna hos smalare modeller. I bräschen för dessa skidor hittar du 10-Ex och G4/G41, midjemåtten på dessa är strax under 85.
Hur mycket bättre är då dessa skidor i jämförelse med smalare varianter? Har inte den blekaste aning! 3 gånger, 50 gånger…..? Jag gör en jämförelse med bilar.

Ca 60 mm= Audi TT. Snabb och smidig, men du kan ha oturen att fasna på en glasspinne!

Ca 70 mm = Volvo V70 kombi. Pallar det mesta och går att få med många hästar under huven.

Ca 80 mm och mer = Volvo, Cross Country & Audi, “All Drive”. Är fortfarande mycket bra på preparerad landsväg och klarar sig utmärkt I terränglådan.

Ca 100mm och över= Land Rover Defender, Lexus SUV. Inte den smidigaste i byn men huvudanledningen är kanske som fallossymbol. Fungerar utmärkt när andra fastnar i gyttjan.

I framtiden kommer jag nog att få ändra på denna jämförelse då utvecklingen för bättre bredare skidor går framåt.
Men i dagsläget är den nog riktig. Så vem är du Hasse en normal kombi-kille eller sneglar du mot att glida omkring i en SUV med rutorna nedfällda och armen nonchalant hängandes utanför!

Skidköp
Tycker du skall kolla o testa Pocket Rocket "salomon" ...Jag tycker det funkar utmärkt i backarna o så är det outstanding utanför pisten...så jädra bra skidor..._Iof rätt dyra men är absolut värt pengarna...

Fråga om egenskaper om du undrar---

Mvh Robban

Skidköp
"Ca 100mm och över= Land Rover Defender, Lexus SUV. Inte den smidigaste i byn men huvudanledningen är kanske som fallossymbol. Fungerar utmärkt när andra fastnar i gyttjan"

Najnajnaj, att dra in arbetsredskapet Defender i samma division som Lexus RX300 går ju inte bara. Defender är en hård bil för hårda män, naturligtvis obekväm som fan, stel bakaxel, och en konstruktion som inte har ändrats nämnvärt sedan 50-talet. Den kan jämföras med stenhårda snömördaren Stöckli Asteroid.

Lexus RX300 kan snarare jämföras med en Pilot 8. Mest för den äldre, benskörare generationen som vill vara hippa, och kunna åka ett par meter utanför pisten ibland. Om det är sol.

Om man överhuvudtaget kan dra paralleller mellan bilar och skidor vill säga.

>> RR <<

Skidköp
Hur man än försöker så klampar man alltid i klaveret. Visst har du rätt R.R. i att Lexus och Land Rover spelar i helt skilda divisioner. Ungefär som vissa av de fetaste skidorna på marknaden. Vilket var mitt försök i liknelsen.

Atomic utvecklar ju ”Sugar Daddy”-serien. Fischer trampar omkring med sina livlösa Big sticks. Salomon kör massproducering av supermjuka Pocketrocket. Sedan finns det ju de äldre klassikerna som jag är lite sämre på (modellen Coyote mm) Det finns nog en del äldre rävar som minns dessa reliker.

Vad jag i ett må handa taffligt försök var att på ett förenklat sätt skilja skidorna från varandra. Då jag ej likt skit-morten kan dissekera materialspecifikationer eller utnyttja prosa som Hitme, drog jag till med bilar.
Bilar utvecklas i serier och skalet förändras snabbare än insidan, ungefär som med skidor!

Att de flesta av oss vill bränna omkring med en kompressortrimmad Dodge “mussel car” från 70-talet, är självklart men svårt att förverkliga.
Det kanske är därför vi hämningslöst frossar i unika skidmodeller och avskyr alldagliga ”var och varannanskidor” som Pilot 8.
(Om man nu vill likna dessa med en Lexus RX300, borde det rulla fler av denna bilmodell längs våra gator.)
Jag tror fortfarande att min liknelse kan skänka viss vägledning när det kommer till valet av bredd på skidorna.

När jag tänker på det så finns det ju redan ett par lagg som direkt kan jämföras med ett bilmärke Völkl vertigo motion = Porsche ….. eller.

Skidköp
Jag tycker att der var en bra liknelse. Sen kan man diskutera i evighet vilka bilar som matcher vilka skidor EXAKT om man tycker det är roligt... Därom lär de flesta ha skilda åsikter.

Tillbaka
Topp