skidköp

• Trådstartare Trådstartare Dot
  • Start datum Start datum

Dot

Ny medlem
skidköp
Hej

då var det dags att inhandla sig ett par nya lagg inför den kommande säsongen, frågan är bara vilka?

Det jag är ute efter är en allroundskida med mest fokus på puder och pist. Vill ha en lite hårdare skida som klarar sig bra i isiga pister och höga farter med bra stabilitet utan att fladdra. samtidigt ska den va lättmanövrerad i puder.

Har vart inne och forskat lite kring völkl mantra och tycker den verkar riktigt bra för mina behov. kan tillägga att jag vill ha en ganska bred skida, ungefär som mantran eller t.o.m. ännu bredare. tror ni man kan satsa på exempelvis katana som är en "bredare mantra" enligt beskrivningarna? vad vinner/förlorar man på att köra på en brad respektive smal skida?
kom jätte gärna med egna förslag om vilken skida Ni skulle tycka passa bra för mig och skriv gärna varför.

jag har kört ganska mycket skidor (mest pist och ofpist) dock inte så mycket puder, men det är något jag tycker är otroligt kul och vill därför utvecklas mer på puderfronten. jag är 1.83 lång och väger cirkus 74 kg.

skidköp
Tror nog att en skida med midja mellan ~95-110 skulle passa bra, beroende på om du ska åka i norden/alperna/på andra sidan pölen (dåligt med puder i norden), hur fördelningen pist/opreparerat ser ut och vad du kan tänka dig att kompromissa bort mest. Mantran låter som ett klokt val, men det finns många fler skidor att kika på. Personligen tycker jag att Dynastar Legend Pro är en kanonskida både i och utanför pisten, Line Prophet 100 ska tydligen vara en riktigt bra "one quiver ski" också. Katanan låter som ett sämre val om du vill att den ska gå bra i pisten, dessutom har Völkl haft stora problem med kvalitén på just de laggen, fråga FF om inte annat (väntar fortfarande på bilderna fredrik!). Völkl Gotama är en skida som är svår att ogilla också, 4FRNT VCT ska tydligen vara som en styvare Goat.

För/nackdelar diskuterades nyss i en annan tråd om offpistskidor (sök på val av offpistskidor eller liknande så hittar du den säkert). Men i kort kan man säga att bredd är mer förlåtande i stökig terräng till en viss gräns där skidan bara blir klumpig, jag skulle vilja säga att en skida mellan 100-110, +/-, (kanske tom 115 om man ska vara i nordamerika/alperna), beroende på konstruktion osv, är allroundskidor för offpistbruk, under det så börjar man kompromissa bort offpistegenskaperna till fördel för pistegenskaper bör dock sägas att det finns många skidor i 100-110 spannet som går minst lika bra i pisten som de i 90-100 spannet. Sen handlar det ju också om personligt tycke.

Senast ändrad:
skidköp
Fan Jarle, har du någon radar på sånna här trådar? Du är alltid först och skriver mycket fylligt och genomtänkt! Nästan så man tror att trådskaparen knappt hinner trycka på post innan du svarar!:)

Snackar vi puder sjunker det mesta under snorfett, jag tycker mina 146-104-141 är för smala för vanligt puder och ibland även riktigt grötig slask.

Mantran är en bra allaround men inget jag skulle vilja släpa ut i något där bredd krävs

skidköp
Jag åker för det mesta i alperna. ska upp till valdisere i vinter och har även planer att säsonga i verbier nästa år, efter att jag gått ut skolan.
om vi ska ta det i procent pist/puder så skulle jag nog säga att det är 55 på puder och 45 på pist. puderegenskaperna är alltså en gnutta viktigare.
mantran ligger ju på 96 mm om jag inte minns fel. vad finns det för skidor som ligger kring 100-110 med bra pistegenskaper?
blir inte skidan mer svårmanövrerad ju bredare den är? med tanke på att jag gillar köra i skogen där det är skönt med en skida som tar sig runt träd på ett smidigt sett.

skidköp
Hur smidig en skida är/känns beror på många saker, bl.a. bredd, men det hänger också mycket på konstruktionen. Ta till exempel den riktiga squaden, 104 i midjan, som är bland det otympligaste mänskligheten skapat och Hendryx purple haze, 112 i midjan, som är skitsmidiga.

saxade detta från en gammal tråd jag svarade i
Mjuka skidor:
+ Lättåkta
+ Lekfulla
+ Bättre flyt i puder gentemot en likadan skida som är styvare

- Oftast sämre stabilitet
- Risk att "trampa igenom"
- Ofta sämre isgrepp

Styva skidor:
+ Stabila
+ Kantgreppet är oftast bättre
+ Tuffare på after skin ;)

- Kräver mer aktiv/starkare/mer teknisk åkning
- Känns lättare "klumpiga"
Tänkte komma på 3 på respektive +/- men men...

De jag räknade upp innan har bra pistegenskaper. Alla Hendryxar är grymma i pist, kan inte svara hur det är med isgreppet på dem dock.

Monis: Det är höst, har inte haft intranät på en vecka och är bakfull, FR är lagom ansträngande ;)

Vilka hendryxar har du med 104 midja?

Senast ändrad:
skidköp
var inne och läste lite recensioner om Hendryx Purple Haze och det verkar vara den optimalaste skidan för mig :) tack för svaren, nu återstår bara en liten sak, det är så att jag vill köpa mina skidor via nätet av ekonomiska skäl. var inne på sportcondrad och såg till min förfäran att dom inte hade dessa skidor där. någon som kan tipsa om var man kan få tag på dem?

skidköp
Kan bara köpa dem genom hendryx... Bör tilläga att det är mjuka skidor, stabila på kant men absolut inget man åker rakt fram med på slagigt före

skidköp
okej. dom kanske inte passar min plånbok riktigt heller... min åkstil är väl kanske inte sådär jätte agresiv heller, gillar att glida ganska mkt men vid sköna partier trycker jag till lite mer. vad finns det isf mer för skidor som inte är så klumpiga, fast dom är breda 100+?

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp