Skidkulturen... va f-n hände?

det är inte gangster attityden som många vill nå! genom att tycka det är okej med misshandel,vapen och mord..det är ju stilen! många tycker det är snyggt att klä sig som "true gangstas" varför klär sig en del som hippies? samma fråga?! låt var och en klä sig hur dom vill! hur orkar man bry sig?

förlåt men varför måste alla klaga på hur man klär sej. jag kommer från vilken medelklass familj som helst. men jag gillar att klä mej i förstora kläder och bandana. får bara dom från bronx ha det eller?

Av: Mountain_Man | Idag 16:42 Citera
Skojigt!

Personligen bryr jag mig inte så mycket om vad som händer i park & pipes, vill kidsen klä sig på samma sätt som i stan är det OK för mig. Men riktigt irriterande är när någon citerar, citat som redan är citerade och sedan lägger till 4 ord. Är det också Ghangsta?

Hursomhelst satt jag häromdagen med min favvokatalog från SC. Jag gjorde exakt samma reflextion som TexMurphy, grafiken på många skidor är märklig, med K2 i spetsen. Grafitti från helvetet ... vad har det med skidor att göra?

Jag satt där i men ensamhet och filosoferade (ni får själva gissa var jag har SC katalogen) och funderade på vilka skidor som faktiskt är snygga. Sen kom jag fram till att snyggast var nog Völkl Katana, så du är inte ensam Tex ...

/MM

Håller fan med.... Man kan klär sig hur man vill enligt mig men att försöka vara en "gehtto unge" är inget mål för mig.. Förstora kälder kan se cool ut men man behöver inte överdriva jävligt mycket... Hela gehhto skitet är för dom som kan inte hitta sig själv.. Blanda skidåkning med ghetto stilen är inget coolt.. väl man behöver inte se super bög ut som Jon ibland kan vara

Snowboard åkare lyssnade mest rock och punk men inte hela sikdåkning är en "kopia" av snowboarding?? ghetto stilen kom bara in nuförtiden ... alla såna här extrema sporter i början var lite punkigare, rockare...(p.g.a eftersom när dom här sporterna föddes var rocken den stora "schlageren") (inget illa menat men faktiskt många grejjer hade först mer rockig stil i början vilket betyder om dom var kankse inte så annarlunda som nu) och sedan nu blivit allting mer såna här " wannabi something" stil.. eftersom j.kla mode och musik branchen tog upp 50 cent stilen och alla "fortisar" (själv också) blir påverkad av det hela skiten som kan förstöra allt.... (när snoop doog säger: S.g b.lle- då alla gör det)

(jag kan ha fel.. men rätta mig då Jag vill inte vara taskigt mot någon.. inte illa menat)

hade bra:)

Kan säga att jag som är 18 år klär mig i baggy kläder inte är någon hormonstinn tonåring som inte har hittat sin identitet. Utan jag kör i det eftersom det är snyggt helt enkelt.
Och bara för jag klär mig så betyder inte det att jag går runt å tror att jag är någon "ghetto man" utan jag är mig.

Tror inte att jag är ensam att tycka så.

v-larsson sa:
balanselius sa:
v-larsson: om du nu fattat frågan varför skrev du inte ett svar på det då?

dessutom är väl samurajsvärden och namnen på völkl skidorna från japan.

Det finns j*vligt många trådar jag är sjukt less på och de som har såhär pass välformulerade frågeställningar är långt färre än de flesta av alla andra sorters inlägg på forumet.
För övrigt så är just människors fixering vid vad de och andra har på sig någonting som verkligen borde diskuteras mer eftersom det (utan att skämta) är ett allvarligt samhällsproblem.
Ursäkta att jag inte sitter på fr 24/7 jag ber om ursäkt för att jag gick och åt och sedan lyssnade på när ungarna från denna byn tävlade i vi i femman och jag ber i högsta grad ursäkt för att jag var på fotbollsträning. svårt att tillfredsställa alla här i världen. men jag vet ju nu vem jag ska prioritera. och för att svara på din sistnämnda fråga så måste jag bara ställa en motfråga. om du tycker att nånting är snyggt tar du då på dej något helt annats om du avskyr bara för att nån annan kanske inte tycker din riktiga stil är snygg. snälla du alla bryr sej verkligen inte om vad du tycker. vissa tycker det är snyggt med stora kläder andra inte. ha ett bra liv jag orkar verkligen inte med dej.
Är du ett skämt eller? Du bevisar ju mer och mer för varje inlägg du gör att din läsförståelse inte är som den ska. Utan att vara taskig så kan jag verkligen rekommendera att du tränar på det om du någonsin ska jobba med skrift i framtiden.
Det jag undrade är varför du inte skrev ett vettigt svar i ditt FÖRSTA inlägg om du nu förstått frågan? skiter väl i vad du gör på din fritid och kräver inga svar.
vill du ha svar på helt irrelevanta motfrågor så får du ta det via mail eller gästbok.

Colby West och hans bandana har nog mer med företaget empire att göra än att försöka se ut som en farlig typ.
Sen tycker jag att man ska lära sig skilja på gangsters och skidåkare. Som sagt så många gånger förr, många har stora kläder för att dom gillar det och tycker det är snyggt. Men det värkar inte tränga in i de trångsyntas huvuden. För dom blir det, Stora kläder = Gangster

Min ganska breda definition av skidåkning är "en aktivitet där fokus ligger på att med hjälp av skidor ta sig fram över snö".

När istället fokus på aktiviteten i huvudsak handlar om att hoppa/raila med skidor på, så är det inte riktigt frågan om skidåkning längre, och därför är det inte frågan om några skidåkare som försöker vara "gangsta". De är ju inte skidåkare bara för att de råkar befinna sig i ett skidområde.

Så nu behöver ingen reta sig på att skidåkare har på sig för stora kläder eller identifierar sig med knarklangare osv.. De är ju INTE skidåkare utan har mer gemensamt med tex. backhopparna. (kanske de borde reta upp sig i stället)

Backhoppningskulturen ... va f-n hände?

CrashX sa:
J-Landahl sa:
TexMurphy sa:
Blir riktigt sne när jag ser en snubbe som Colby West stå på pallen i Xgames och se ut som han har två UZI under jackan. Jag må vara gammal men jag fattar inte vad gansterkultur har med skidåkning att göra. Jag fattar inte heller vadför man vill dra in gangster kulturen i skidåkningen.
Lite kostigt exempel eftersom att dommarna troligen dömde efter hur duktiga åkarna var, skulle du tyckt att det var bättre om colby inte skulle få stå på pallen efterssom att han har stora kläder och en bandana framför ansiktet?
Tror inte han syftade på dommarna utan att han inte gillar Colbys stil.
men han skrev ju att han blev ledssen av att colby stog på pallen? om colby var värd sin plats på pallen (vilket jag själv tycker) så borde han väl inte vara ledssen? man kan ju likssom inte bli ledssen för att nån klär sin annorlunda? sen kan jag förstå om man inte riktigt förstår sig på killar som går om kring och låtsas sälja droger medans de åker skidor...

Vem var egentligen först, hönan eller ägget?

Nyinkommet under förmiddagen.....

Vilken stil pratar vi nu om?

ghetto.jpeg

Skida lugnt!

Senast ändrad:
Jag har ett perspektiv på detta som jag inte tro nämnts i tråden. Det gäller visserligen inte själv gangsta-delen av det hela, men väl stora (pun intended) delar av det associerade klädmodet.

För få en lite snygg inledning till vad som sägas skall i denna råd borde vi först titta på bilkarosser. Men jag orkar inte gå den långa vägen. Men vi tar och kollar på ett exempel på en "modern" och lite "racig" kaross från tidigt 90-tal, säg Opel Calibra. Strömlinjeformad och smidig, men ganska inrundad nedtill. Intrycket är att den liksom skär genom luften men också lite svävar smidigt och lätt över vägen. Ta nu en till på Audi TT (som i någon mening var en av de tidigaste representanterna till mycket av de designideer som har rått den senaste tiden). Den har väldigt raka sidor som liksom sträver ned mot marken. Givetvis skall detta kommunicera stabilitet, att bilen liksom står (åker) stadigt på vägen.

Jag menar alltså att det (i vissa kretsar) rådande skidmodet har att göra med vad som utgör "cool åkstil". Stora och "lågt sittande" kläder sänker liksom den visuella tyngdpunkten på åkaren. Man ser ut att stå stadigare på skidorna. Landningar ser ut att sitta bättre. Man se mindre flängig och mer hängig (i betydelsen "hang loose, liksom, var cool, avslappnad, gör inga rörelser i onödan) ut.

Jag menar att även själva hållningen vid åkning representerar denna trend. Inte bara jibbers utan också en del storbergsåkare har liksom "sänkt sig" lite. Det handlar absolut inte om mer böjda knän (snarare tvärtom) utan mer om detaljer som lite mer sänka axlar och en stavföring där man håller armarna närmare kroppen och händerna rätt långt ned. Man står upprätt och lugnt, men hänger liksom lågt. Fattar ni?

På många sätt är den här stilen en slags motsats till en mer raceorienterad stil där man ofta attackerar framåt med armarna och liksom jobbar mer i olika ledder med olika delar av sin lekamen.

Detta förklarar inte bandanas, glasögon under hjälmen och dylika andra påfund, men det visar på att mode - även skidmode - ofta har ett lite bredare anslag än vad man först tror. Själv menar jag att många lite mer oldschoolaktiga åkarna också kommer påverkas av detta mode. Tex menar jag att den nu återigen intågande overallen (som helt klart är slår an mer i oldschool/offpist-kretsar än hos jibers i parken) inte bara är på väg att återföras för den är såååå praktisk. Nej, overallen hänger lågt. Fast den ser mer tight, smidig och naturanpassad ut så hänger de som jag sett också lite lågt. Undrar varför...

HitMe

Mannen, Myten, Modeanalytikern.

Jag håller med honom, jag jibbar men jag gillar inte idéen med en massa vapen o skit, vill man klä sig baggy så får man göra det. Jag gör det dagligen o jag är varken gansta eller hiphopare...

Men vad iaf jag tror att TexMurphy försöker säga är att när tillverkare o proffs knatar runt o lekar att de är gansters så skickar de väl lite fel signaler till de små 13 åringar som finns på detta forum som gör allt för att va som sina idoler. Colby med flera får väl se ut som dom vill men jag tycker att som proffs måste man tänka lite på hur man ser ut o att man inspirerar andra människor, främst barn. Kolla i vilken annan sport som helst, gör en stjärna nåt dumt så kommer sponsorerna o skäller ut honom/henne. Men i skidåkningen är de tydligen okej att röka gräs, va gansta o allmänt dum...

Heja Vaalea o TexMurphy! Ni får stå ut för så otroligt mycket skit då ni bara frågar varför folk klär sig så o anser att de är coolt att va gansta. Alla på detta jäkla forum verkar tro att ni försöker diktera o så. För att ingen läser hela meningar. Gör de o BESVARA istället för att hoppa på allt o alla när ni ska diskutera, men de tillhör ju gansta kulturen att va fräck i käften.. men här på freeride kanske man borde bete sig lite mer hyggligt, annars är de nog snart bara gansterkids som enbart käftar med varandra kvar här...

Senast ändrad:
J-Landahl sa:
CrashX sa:
J-Landahl sa:
Lite kostigt exempel eftersom att dommarna troligen dömde efter hur duktiga åkarna var, skulle du tyckt att det var bättre om colby inte skulle få stå på pallen efterssom att han har stora kläder och en bandana framför ansiktet?
men han skrev ju att han blev ledssen av att colby stog på pallen? om colby var värd sin plats på pallen (vilket jag själv tycker) så borde han väl inte vara ledssen? man kan ju likssom inte bli ledssen för att nån klär sin annorlunda? sen kan jag förstå om man inte riktigt förstår sig på killar som går om kring och låtsas sälja droger medans de åker skidor...
Ditt dumma! läser du hela meningen så står de att han var ledsen att se colby stå på pallen o se ut som han hade 2 uzi's under armarna, stor skillnad.

om du tycker det ser ut som att colby har 2 uzi's i jackan är väll det ditt problem. skulle itne tro att han tänkte "shit, idag ska jag klä mig så det ser ut som jag har inte ett, men två automatiska eldvapen innanför jackan!". om du sen tolkar att han har en bandana över ansiktet över ansiktet (vilket jag tror att du menar, såg att han hade det när han åkte i alla fall) är ditt problem. anledningen till att han hade bandanan över ansiktet var väll antagligen för att han tycker det är skönt, snyggt eller helt enkelt för att han vill promota empire som är ett rätt relativt nystartat företag.

sen att du inte gillar "hell"-stilen på K2's skidor är jävligt ointressant. vadå inte har ngt o göra med skidåkning? får man då bara ha snö, berg och pister på skidornas grafik för att det har med skidåkning och göra? snälla, vakna upp ur din bubbla. vad hade 80-talets skidors grafiker med skidåkning o göra i så fall? lite sköna streck i lite knasiga färger så var saken biff. det har ju jävligt mkt med skidåkning och göra.....

"Blir riktigt sne när jag ser en snubbe som Colby West stå på pallen i Xgames och se ut som han har två UZI under jackan. Jag må vara gammal men jag fattar inte vad gansterkultur har med skidåkning att göra. Jag fattar inte heller vadför man vill dra in gangster kulturen i skidåkningen."

haha på vilket sätt ser det ut som om colby har två uzis under jackan:S?

Om inte vissa saker FÅR ha med andra saker att göra. Vad har då något med något att göra alls. Vad har pop med hardcore att göra? Ingenting, men det blir emo, en musikstil många gillar. Kulturkrockar ÄR intresant, oavsett om man gillar resultatet eller inte. Mitt svar på frågan vad dem har med varandra att göra: Ingenting, just därför blir resultatet intresant. Personliga värderingar lämnar jag utanför

Einar_Lindgren sa:
Om inte vissa saker FÅR ha med andra saker att göra. Vad har då något med något att göra alls. Vad har pop med hardcore att göra? Ingenting, men det blir emo, en musikstil många gillar. Kulturkrockar ÄR intresant, oavsett om man gillar resultatet eller inte. Mitt svar på frågan vad dem har med varandra att göra: Ingenting, just därför blir resultatet intresant. Personliga värderingar lämnar jag utanför
WORD

Senast ändrad:
Jag tror svaret på detta är ungefär samma för varför fjortisar springer runt i 96 jeans, porrblont hår och idomin. Eller varför bratsen har backslick och SKITFULA kläder (jag är modeintressad, ja). Eller varför köper vissa tröjor som de påstår är snygga trots att det bara står märket på tröjan i ganska tråkigt typsnitt. (been there done that, men kommit ifrån det)
Eller varför alla högt uppsatta chefer och liknande går runt i påfallande identiska kostymer.

TexMurphy sa:
Tjena,

Blir riktigt sne när jag ser en snubbe som Colby West stå på pallen i Xgames och se ut som han har två UZI under jackan. Jag må vara gammal men jag fattar inte vad gansterkultur har med skidåkning att göra. Jag fattar inte heller vadför man vill dra in gangster kulturen i skidåkningen.

Tex
Varför tycker du att man är gangster för att man bär stora kläder, lyssnar på hiphop och har bandana/scarf (Förresten har scarfen varit en del av skidmodet sen länge, har fortfarande kvar ett par scarfar från 80-talet som tillhör mina föräldrar och de ser nästan exakt ut som idag, Om du tycker de gangsta för att man har dom framför munnen så har man det p.g.a. köld eller för att man tycker det är snyggt. Som alla säkert vet är Jibbing typ en fri gren/free style/extreme .. men hur som helst så om man kollar på olika extremsporter/freestyle så använder en stor del av utövarna större kläder för det är mera "fritt" eller kanske "lazy" kanske man vill skilja sej från resten av folket typ skilda grenar skild klädstil och så.

jag orkar inte sitta å dra diskussionen igen.. detta har diskuterats allt för många gånger redan.. men!!! jag kan säga vad jag tror..

Det är inte så att alla vill vara GANGSTER! för det är inte gangster eller ghetto att åka skidor, verkligen inte...
det hela är väl kopplingen mellan skate och hiphop. som senare blev snowboard och hophop med stora kläder och rap musik i lurarna. Sen har det hela tagit en naturlig utveckling..

rapmusiken blev hårdare, kläderna större och badanan åkte på... detta är inte gangster? utan en överdriven ripoff från skejtarna?

sen så har det nu tillslut efter ett par år börjat tonas ner och byxorna blir thightare, mera glädje i musiken och skönare stämning!
jag hoppas att de forstätter i riktingen "det är kul att åka skidor", för det är väl därför man beger sig ut i backen? inte för att vara coolast, utan för att ha roligast!
/jeppe

hah, du har gett 5/5 till völkl karma som har en grafik som inte har ett skvatt med skidåkning å göra

Man får vell klä sig hur man själv vill/tycker är snyggt/skönt, eller har jag missat nått? Och just nu verkar det som folk gillar den så kallade "ghetto" stilen och jag personligen gillar också den, men visst kan jag förstå att en 4 barns mamma kanske inte tycker det är lika snygg som hennes gammla 80 tals kläder! Men som sagt man får se ut hur man vill!
kolla bara på naken janne från farmen!

Gangstakulturen kommer ifrån att man man började dra handrails i ghetton(började i Usa:s
grymma gheedos) och UZIn har behövts för att skjuta druglords och andra gangstrar. Nuförtiden har
bara vissa blömt bort gatorna föratt dagens parker är fulla med rails o gäng med grilllz,bandanas
och 9mm i stashfickan; Tech9ne mof#%€ers!!! Parkernas rails (kinkade räcken med grymma
trappor i en backe va i helv?) liknar med andra ord da Hoods räcken, såhär kan man känna sig
hemma i parken med sina bloodz utan att egentligen vara in tha hood

Varför klaga? snowboard, skateboard har alla sina egna kulturer punk, emo, hiphop, ffreshstyle
osv? de är bara frågan om en personlig livstil, obs gäller inte alla, men tex jag har baggy kläder i
backen och överallt annors; alltså det är min klädstil precis som en punkare skulle ha punkhår
svarta kläder och mycket metall pimpat på outfiten.

Dessutom är de väl bara en trend som har lyckats hållas kvar längre, tex mång proffs byter stil
under åren, till exempel Tanner hall i teddybear: om du kollar nog har han ganska så punkaktig stil
på många av bilderna man ser honom på eftersom de var inne då. (kanske inte det bästa
exemplet?)

Stilen ändras, attityden hålls

peace

Senast ändrad:
Det handlar ju fan inte om någon attityd? det handlar om ens stil!. Ska jag börja åka tajt bara för att en kille på freeride tycker att stora kläder direkt kopplas till gangsta wannabe stuk.
Jag har stora skidkläder för jag tycker det är skönare, gogglarna under för att de är snyggare, bandana för den har funktion och de är snyggt. Inte bandana för att 50 cent har det i sin musikvideo. isåfall hade jag ju åkt runt släpandes på några lättkläda "hoes" också.

Däremot kan det ha med att göra att man gillar hiphop och klär sig hiphop. precis som svartrockare klär sig på ett sätt. jag däremot kör tilvardags relativt tajta jeans och stor tröjja och i skidbacken stora kläder, jag lyssnar på allt från vincent till the strokes till classified till big pun. Så för mig har det att göra med vad jag tycker är snyggt. Och vaddå har inte med skidåkning att göra. vem bestämmer att tajt har med skidåkning att göra? att jofa klot har med skidåkningen att göra. Alla har olika stilar thats it. SOm H-T säger ska man bara ha berg och pister på skidorna. utväckla..

rasms sa:
serisöst vem skulle orka läsa alla inlägg här?
Ja jävlar,

Detta går igen i varenda forum. Det spelar ingen roll om man "ifrågasätter" religion, djurgården, eller som i detta fallet attityden i backen. Några tankar. Neeeeeeeej någon säger något som kan liknas vid kritik, eller typ något sånt som baah öööh jag typ liksom står för. Men det är ok, det är inte lätt att vara tonåring. Speciellt inte idag nu när Mtv fått sånt jävla fotfäste.

1.)Det finns ju bara ett enkelt svar på denna frågan. Gangbangers från t.ex. Los Angels (som nämnts här) har troligtvis mycket litet gemensamt med en skidåkare? De flesta har troligtvis aldrig ens sätt snö. Troligtvis har många inte ens sett snö på tv. Bodde i den amerikanska södern ett litet slag. Det snöade 3-4 centimeter. Skolor, köpcentran och McDonalds stängde direkt. Inte många gick ut och folk började köpa konserver. Alla, och då menar jag alla, som var ute och körde hamnade i diket. En medlem i Bloods eller Crips har lika mycket gemensamt med en skidåkare som den inavlade banjospelande gossen i Deliverance. Går det att argumentera för någonting annat?

2.) Kul att se några vettiga argument för och emot en sak bland alla "öööh baah palla läsa det här", "Du är gammal", "Gääängzzztaa äääger". Kan man inte läsa och skriva bör man ägna sej åt sina läxor. Orkar man inte läsa och skriva bör man kanske inte ägna sej åt just detta på ett internetforum. Av de enkla anledningarna att livet är förbannat kort och det irriterar de som orkar/kan/vill.

3.) Varför ses Baggy som gangster? Vad har det med saken att göra förutom att gangstrarna också tycks favorisera modet. Men så har det ju inte alltid varit eller? Jag åker i baggy, eller allting är ju relativt. Så jag åker nog i relativt baggy. Av anledningen att jag tycker det är skönt när saker inte smetar åt. Sedan har jag alltid klätt mej mer eller mindre baggy, varför skulle vara svårt att svara på. Jag tycker om kyckling också och i viss mån jäger. Jag tycker inte om att hångla med killar, men jag kan tycka det är relativt trevligt att hångla med en tjej. Också ett jävla mysterium?

Jag har en polare som gillar att hångla med killar, han vet inte heller riktigt varför. Detta är helt ok för mej, så länge han inte börjar hångla med mej. Jag menar vi är ju polare och det skulle säkert vara jävligt stelt på morgonen efter om jag vaknade i samma säng som honom. Men vi kan ju umgås ändå, även fast jag gillar tjejer och han killar. Dock tycker vi båda att det är obra att skjuta på folk, ha ett harem med sk. "hoe's" och/eller deala droger. Vi såg iofs filmen "blow" för ett tag sedan och blev jävligt sugna på att smuggla knark från colombia. Men efter moget övervägande tyckte vi att riskfaktorn var lite väl hög.

Jag diggar graffiiitii och mycket annan konst som jag lätt skulle kunna tänka mej ha på mina skidor. Vad är räknas som skidrelaterat? Granar och snögubbar? Jag har inga problem med att folk ser ut hur dom vill. Men jag har saker som jag tycker ser mindre bra ut. Bandanas och långa t-shirts t.ex. men att det är apfullt behåller jag för mej själv. Det jag har problem med är folk som tycker att det är ok att bete sej hur dom vill. Där sätter jag ner pjäxan och kör upp staven i röven. Och innan ni dissar Tex. Han hade ju ialla fall så mycket självinsikt att han erkände och upptäckte sin dubbelmoral.

a_ahlnas sa:
Det handlar ju fan inte om någon attityd? det handlar om ens stil!.
Precis, eller avsaknaden av stil :D
Hää'på'er

Senast ändrad:
a_ahlnas sa:
... isåfall hade jag ju åkt runt släpandes på några lättkläda "hoes" också.
Njae, så enkelt är det nog inte. Just den där biten med en hord hoes på släp i terrängen tyckte jag verkade skoj, men det var inte alls så lätt som du antyder att få ihop en grupp som både matchade stilen och också kunde hänga på både upp och ned för berget och dessutom hade kompetens nog att hantera sändare, sond och spade. Det var svårt få sökande på den platsannonsen.

DaWie sa:
J-Landahl sa:
CrashX sa:
Ditt dumma! läser du hela meningen så står de att han var ledsen att se colby stå på pallen o se ut som han hade 2 uzi's under armarna, stor skillnad.
fasst nu handlar inte tävlingen om vem som har minst automatvapen under jackan, utan vem som är best på att åka skidor. måste man se ut på ett specielt sätt för att det ska bli okej att stå på pallen utan att folk blir ledssna? själv så tycker jag inte att det spelar så stor om colby åker med uzisar i fickorna? är han mindre värd sin plats för det?

HitMe sa:
a_ahlnas sa:
... isåfall hade jag ju åkt runt släpandes på några lättkläda "hoes" också.
Njae, så enkelt är det nog inte. Just den där biten med en hord hoes på släp i terrängen tyckte jag verkade skoj, men det var inte alls så lätt som du antyder att få ihop en grupp som både matchade stilen och också kunde hänga på både upp och ned för berget och dessutom hade kompetens nog att hantera sändare, sond och spade. Det var svårt få sökande på den platsannonsen.
hahahahaha, jag skulle iof kunna vara din hoe ngn gång om du var hoe till mig ngn dag, allså inte tjänster men allså så kan ja sälja dig och sådant, så man får skidbackarnas motsvarighet till street cred, typ back cred

a_ahlnas sa:
hahahahaha, jag skulle iof kunna vara din hoe ngn gång om du var hoe till mig ngn dag, allså inte tjänster men allså så kan ja sälja dig och sådant, så man får skidbackarnas motsvarighet till street cred, typ back cred
Du har fattat! Den här grejjen försökte jag införa på min arbetsplats när jag delade rum med en annan person. När vi svarade i telefon skulle vi alltid säga att vi var den andra personens sekreterare. Tanken var alltså att man genom att (skenbart) ha en sekreterare skulle stiga i status. Det här kan givetvis genomföras i en mängd sammanhang. Säg t ex att du skall gå på fest och jag inte är bjuden. Jag följer då med som din personlige bartender. Personlig serviceman, talskrivare, munskänk...listan kan göras lång.

J-Landahl sa:
DaWie sa:
J-Landahl sa:
fasst nu handlar inte tävlingen om vem som har minst automatvapen under jackan, utan vem som är best på att åka skidor. måste man se ut på ett specielt sätt för att det ska bli okej att stå på pallen utan att folk blir ledssna? själv så tycker jag inte att det spelar så stor om colby åker med uzisar i fickorna? är han mindre värd sin plats för det?
tydligen så tycker den här dryga snubben såm skrv tråden de.

är du sur för någonting annat? men den här tråden känns som om den bara är till för att klaga lite. det finns folk att prata med isället för att klaga här på fr. så här med ghetto har det varit länge och vissa hatar de vassa gillar de.
gehtto kulturen inom skidor är antagligen bara en mode grej som snowboard åkaran snodde från skatearna på 93-95 så där. då de var inne å skatea mä stora kläder och hip hop stil. som sedan skidåkarna snodde och så har trenden hängt kvar lite.

men asså brar släpp de, folk har eltat det här jätte länge så de e bara å aceptera läget eller gitta. å måste saker ha med varandra att göra? det finns massa saker som inte har det. och när du ändå är igång å klagar på gafik på skidor också vidare. så glömde du klaga på att jon har en avklädd kvinna på sna skidor. vad har de med skidåkning å göra? och glöm inte dynastars trouble, för vad har disko med skidåkning och göra? a ni förstor listan skulle kunnas göra oändlig. jag tycker det hade blivit fet keff ifall alla hade skidors disign skulle ha med skidåkning och göra. då skulle alla se likadanda ut.

SÅ IFALL DU TYCKER DET HÄR ÄR SÅ FETT KEFF ÄR DE BARA Å GITTA FRÅN SPOTEN.
ta inte det här personligt men ja ör så jävla trött på folk som klagar på det här med ghetto kulturen.

gangster,getho och betong-kultur --Jag klär mig bara med bagy kläder och visst ser jag kanske ut som en gangster... men ska folk hacka på en att man är getho och är i betong kulturen för de? man klär sig hur man vill..
Jag kör med den stilen för att det är skönt och det blir mer stil i tricksen.
snyggt är det med""

Nu förstår jag inte riktigt varför man stör sig på hur Colby West klär sig när han åker skidor så pass bra som han gör. Jag kan fatta om man stör sig på attityden, men den kan ju vara lika dålig hos hurtiga toppbestigare eller söndagsåkare med de nyaste racingskidorna. Varför ha racingskidor när man inte kan använda dem?, samma sak.

Jag skiter i hur folk klär sig så länge de är trevliga och inte klistrar på en massa attityd, oavsett om det skulle va en svartrockare eller backhoppare. Man kan ju störa sig på allt bara man anstränger sig, eller hur?

Skit sånt liv d kan ble över lite kläder!!!!
Ja e i och för sig en 18 årig kille med dyslexi så ni behöver ente lyssna/läsa. Men jag lyssnar på metal klär mig som en emo, i tröjor som har tryck med de band jag lyssnar på och allt är baggy eftersom ja e tvungen för ja e så pass liten i växten så nästan inga kläder passar o då tycker ja d e bättre att gå i förstora kläder än för små..... Så ser ni mig i backen så kanske ni tar mig som en hiphoppare men om ja tar av mig jackan så ser ni att jag e så långt ifrån hiphoppare man kan komma... Så allt d här me stil bara släpp d man kan ente diskutera sånt "smaken e som baken"
puss haj!!

asså när man går på stan ser man alla olika stilar det börjar komma fram olika stilar med skidåkning oxå så utvecklingen går framåt hihop har vrit populärt på sistone men det är inte hela skidåkningen för det

tycker det här var ett jävligt puckat inlägg är ju som att säga varför klär man sig till emo för när man är ute o går har ju ingenting att göra med att vara ute o gå?

skriv om ni tycker jag är helt fel ute...

adamhermanson sa:
asså när man går på stan ser man alla olika stilar det börjar komma fram olika stilar med skidåkning oxå så utvecklingen går framåt hihop har vrit populärt på sistone men det är inte hela skidåkningen för det

tycker det här var ett jävligt puckat inlägg är ju som att säga varför klär man sig till emo för när man är ute o går har ju ingenting att göra med att vara ute o gå?

skriv om ni tycker jag är helt fel ute...
ja fattar ente dyslexin spelar in här!
sorry

Baaaaah. Kan vi inte ta och bestämma att det härmed räcker med inlägg av typen "jag klär mig så för att jag tycker det är snyggt". Det är möjligen sant på individnivå - eller i alla fall tror kanske individen själv att det är så - men inte på gruppnivå. Det finns alltid bakomligande orsaker till stilar och mode och (om någon) är det väl dessa orsaker som är intressanta att analysera. Gissningsvis var det snarare den nivån som trådskaparen ville läga denna fråga på (själv har jag gett mitt bidrag till den delen av diskussionen tidigare i denna tråd).

För övrigt kan jag meddela att för min personliga del så får folk klä sig hur de vill. Möjligen ger sig en och annan känsla av förundran sig tll känna när man ser grupper av ungdomar stå och hänga runt hoppen med glasögonen under hjälmen och blöta t-shirts till knäna.Men antagligen är jag själv lika fången i min grupps ideal.

Det är inte utan att ett citat av Friedrich Nietzsche dyker upp: "Galenskap är ovanligt bland individer men regel i grupper"...

HWC HitMe

Tillbaka
Topp